وب نوشت

سعادت جمعي در بستر شكوفايي و نوآوري

هرجامعه اي براي دستيابي به سعادت و خوشبختي جمعي نيازمند همكاري، همدلي و تعاون است. همدلي و تعاون و همكاري درحقيقت عناصر اصلي اتحاد و وحدت جامعه است كه ظرفيت و توانمندي هاي جامعه را در يك جا و يك جهت خاص ساماندهي مي كند.

امت كه به معناي جامعه متحد از نظر عقيده و هدف است درسايه سار اتحاد و انسجام است كه مي تواند ظرفيت ها و توانمندي هاي خويش را آشكار سازد و بروز دهد تا سعادت را به شكل جمعي در جامعه تحقق بخشد.
سعادت جمعي كه به معناي آرامش و امنيت و آسايش و رفاه است، زماني تحقق مي يابد كه ملت بتواند نيازهاي جديد و تازه خود را درشرايط نوشونده پاسخ دهد. اين پاسخ ها مي تواند بر پايه دانش هاي نظري و تجربي ملتي باشد كه در يك تجربه مشترك آن را به دست آورده است و يا مبتني بر دانش هاي نويني است كه بر پايه اصول ارزشي پيشين با بهره گيري از روش هاي جديد به دست آمده است. از اين روست كه شكوفايي و نوآوري به عنوان يك ضرورت تداوم تمدني لازم و ضروري مي شود.
شكوفايي به معناي ظهور و بروز همه استعدادها، امكانات و توانمندي هايي است كه در يك جامعه وجود دارد. ملت و جامعه با بهره گيري از همه امكانات و ظرفيتهاي خويش مي تواند به نيازهاي خود پاسخ هاي در خور و شايسته اي دهد و اين گونه است كه خودشكوفايي ملي به معنا و مفهوم پاسخ گويي به نيازهاي جمعي براساس و پايه امكانات است بي آن كه نيازمند و محتاج ديگران باشد.
با اين همه امكانات موجود چه در حوزه روشي و چه محتوايي در يك جامعه نمي تواند كفاف همه نيازها به ويژه نوشونده و متغير جامعه و متغيرات شرايط ملي و جهاني باشد. از اين روست كه نيازمند نوآوري است تا با توليد علم و دانش هاي جديد بتواند اين دست از نيازهاي جامعه را نيز پاسخ دهد. البته نوآوري مي بايست در چارچوب ارزش ها و اصولي باشد كه ملت را ساخته و آنان را در يك مسير مشخص قرار داده است. از اين رو نوآوري و شكوفايي مي بايست با بهره گيري از تجربيات تمدني و فرهنگي ملت باشد و اگر از تجربيات انساني ديگر ملت ها و جوامع بهره مي گيرد با بومي سازي آن را در راستاي ارزش ها و اصول فرهنگي جامعه خويش قرار دهد.
تاكيد بر نوآوري مبتني بر اصول و ارزش هاي جامعه از اين روست كه مخالفت نوآوري ها با ارزش ها و اصول پذيرفته شده جامعه در حقيقت چيزي جز دورشدن از اهداف ابتدايي و غايي ايجاد جامعه وملت نخواهدبود.
ملت با بهره گيري از دانش هاي تجربي و نظري و جنبش نرم افزاري و همچنين بهره گيري از تمامي توانايي ها و ظرفيت ها و امكانات خود مي بايست پاسخ هاي تازه و جديدي به نيازهاي عصري خود دهد. اين گونه است كه نوآوري معنا و مفهومي تازه مي يابد. اين نوآوري مي تواند در روش هاي استفاده از يك دانش و محتوا انجام شود و با تغيير جزيي و درچارچوب همان معيارها و ملاك ها نوآوري داشته باشد؛ چنان كه مي تواند گاه در محتوا نيز چنين عمل كند و برخي از محتواهاي متغير و غيرثابت را نيز تغيير دهند و با نوآوري در آنها زمينه هاي پيشرفت جامعه را فراهم آورد و به سوي كمال شايسته حركت كند.
درحقيقت شكوفايي و نوآوري، تمدن را از حالت جمود و خمود و ركود رهايي مي بخشد و زمينه رشد و تعالي جامعه را فراهم مي آورد. جامعه اي كه از شكوفايي و نوآوري تهي باشد در يك فرآيند زماني از قافله تمدني بشر عقب مي افتد و اندك اندك به سبب توانايي از پاسخ گويي به نيازهاي نوشونده و متغير جامعه و عدم هماهنگي و سازگاري با شرايط و مقتضيات عصري، دچار فروپاشي مي گردد و درنهايت جوامع ديگر بر آنان چيره شده و تحت استعمار دشمنان درمي آيد.

براي دستيابي به كمال و تعالي جامعه لازم است تا همواره بر نوآوري و شكوفايي تاكيد شود تا از فروپاشي جامعه و ملت ايران جلوگيري گردد.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا