وب نوشت

رويش آهسته و هميشگى زندگي

زندگی در گذر است. زمان چنان آرام و پیوسته از کنار ما می گذرد که صدای گام های رفتنش را نمی شنویم و آن را احساس نمی کنیم. البته در برخی از زمان هاست که گذر زمان کمی قابل رویت تر و محسوس تر است. از جمله این زمان ها می توان به بهار اشاره کرد.

در بهار است که چوب های خشک گل و گیاه و نیز زمین خاکستری رنگ و خاک عریان، پس از ریزش باران های بهاری، جان می گیرند و هر روز که از کنار زمینی و گیاه و درختی می گذریم، جوانه هایی را می بینیم که می رویند و برگ می شوند و گل می دهند و میوه می شوند. در برخی از گیاهان این فرآیند مانند فیلم هایی است که در یک مقطع چند روزه و یا چند ماهه گرفته شده و به سرعت پخش می شود. در آن زمان است که رشد و زندگی را کاملا احساس می کنیم.

مفهوم تکرار در زندگی

زندگی ما سرشار از زمان هایی است که تکرار، هسته و محور اصلی آن را تشکیل می دهد. هر چند که گاهی این تکرار همیشگی هم چون قارقار کلاغی، سکوت زندگی را می شکند ولی دوباره همه چیز آرام می گیرد و سکوت زندگی با تکرار خویش چون آبی نرم و آرام در جویبار زندگی ما ادامه می یابد.

بسیاری از مردم از این همه تکرار خسته می شوند و آن را بیهوده می یابند. در حالی که می دانیم هر چه در ما و یا بیرون ما می گذرد به ظاهر تکرار است ولی هیچ تکرار نیست. این همانند رشدی است که کودک دارد و به نظر می رسد که ناگهان مردی شده است. در حالی که این گونه نیست؛ زیرا در تکرار به ظاهر خسته کننده زندگی است که این نطفه گندیده مرد و زنی، به کودکی و در نهایت مرد و زنی تبدیل می شود. هر چیزی در جهان به حکمت و هدفی می رود و مأموریت خاصی دارد. پروین اعتصامی در این باره می سراید:

قطره ای کز جویباری می رود

از پی انجام کاری می رود

در پیرامون ما این زندگی است که با هزاران نشانه برای شدن های بهتر و درست، آهسته و آرام و پیوسته می رود. به نگاهی به پیرامون خود، کمی در خود درنگ کنیم که از کجا تا به کجا شده ایم و چه شدنی را در پیش گرفته ایم. هر از گاهی می بایست از دره زندگی بیرون آمد و بر تپه و چکادی بالا رفت و راه رفته را اندازه گیری و موقعیت سنجی کرد و راه مانده را ارزیابی نمود و طرح و رویه ای مناسب برای آینده ریخت تا در سر گردنه های سخت، وانمانیم.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا