وب نوشت

ثروت از نظر اسلام

واژه ثروت از ثری به معنای خاک است. خدا می فرماید : لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَمَا تَحْتَ الثَّرَىٰ؛ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻥ ﺩﻭ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺯﻳﺮ خاک ﺍﺳﺖ ، ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﺳﻴﻄﺮﻩ ﻣﺎﻟﻜﻴّﺖ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﻳﻲ ﺍﻭﺳﺖ .(طه، آیه ٦)
البته در فرهنگ عربی به هر خاکی ثری گفته نمی شود؛ زیرا ثری غیر از تراب به خاک نمناک گفته می‌شود که نمی چون شبنم بر آن می نشیند. بنابراین، ثری به یک معنا خاک مرغوب قابل کشت و زراعت است. از این رو، ثروتمند کسی است که از خاک مناسب و مرغوب برخوردار است. پس از این نظر باید گفت ثروتمند تنها یک خاک دار است که خاک خوبی دارد که می تواند درآمد اقتصادی مناسبی داشته باشد.
البته باید توجه داشت که در قرآن کریم واژه ثروت به این عنوان به کار نرفته است؛ زیرا واژه مال و اموال به این معنا دارایی و ثروت به کار رفته است.
مال از ریشه مول به معنای کارتنک و عنکبوت و نیز بازگشت و گرایش و میل به کار رفته است. پس مال چیزی است که انسان به آن گرایش داشته و برای قضای حاجت خویش به آن بارها بازگشت و مراجعه می کند و به آن علاقه و گرایش دارد.
به هر حال اگر ثروت است چیزی جز خاک یا خاک مرغوب نیست؛ و اگر مال است چیزی جز ابزار برطرف کردن مشکلات و نیازها نیست. پس بازگشت به آن جز برای برآورد نیازهای خود نباید باشد، نه آن که به آن علاقه و گرایش و دلبستگی داشته باشد.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا