وب نوشت

پوست کنی از درخت حقیقت

از نظر آموزه‌های قرآنی برخی از مسلمانان در همه شرایع اسلامی از دین اسلام ارتزاق می کنند و به یک معنا دین ابزاری برای زندگی دنیوی آنان است. آنان به گونه ای عمل می کنند که گویی آخرتی نیست ‌؛ زیرا تلاش و کوشش آنان جز این را نمی رساند.
در این میان برخی از علما و مراجع تقلید ایشان از احبار و حتی راهبان مدعی ترک دنیا و آخرت گرا با تزویر دنبال زر و زور هستند. اینان با پوست کنی از درخت حقیقت نه تنها به جمع آوری و کنز ثروت می پردازند، بلکه با این خویش درخت حقیقت را خشکانیده و به اسلام حقیقی و ایمان مردم ضربه می زنند.
خدا در قرآن کریم می فرماید : وَتَرَىٰ كَثِيرًا مِّنْهُمْ يُسَارِعُونَ فِي الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَأَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ؛ ﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺑﻴﻨﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﺍﺯ ﺣﺪﻭﺩ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺣﺮﺍم ﺧﻮﺭﻱ ﺧﻮﺩ ﻣﻰ ﺷﺘﺎﺑﻨﺪ؛ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺑﺪ ﺍﺳﺖ ﺍﻋﻤﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻧﺪ .(مائده، آیه ٢٦)
در ادامه می فرماید : لَوْلَا يَنْهَاهُمُ الرَّبَّانِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ عَن قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ وَأَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا كَانُوا يَصْنَعُونَ؛ ﭼﺮﺍ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﺍﻟﻬﻲ ﻣَﺴﻠﻚ ﻭ ﻛﺎﻣﻠﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﻳﻦ ﻭ ﻋﺎﻟﻤﺎﻥ ﻳﻬﻮﺩ ، ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﮔﻨﺎﻩ ﺁﻟﻮﺩ ﻭ ﺣﺮﺍم ﺧﻮﺍﺭﻱ ﺑﺎﺯ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﺭﻧﺪ ؟ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺯﺷﺖ ﺍﺳﺖ ﺳﻜﻮﺗﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﭘﻴﺶ ﻣﻰ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ .(همان، آیه ٣٦)
در جای دیگری می فرماید : سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ أَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ فَإِن جَاءُوكَ فَاحْكُم بَيْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ وَإِن تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَن يَضُرُّوكَ شَيْئًا وَإِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُم بَيْنَهُم بِالْقِسْطِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ؛ ﺁﻧﺎﻥ ﻓﻮﻕ ﺍﻟﻌﺎﺩﻩ ﺷِﻨﻮﺍﻱ ﺩﺭﻭﻍ ﺍﻧﺪ ﺑﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﺩﺭﻭﻍ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺧﻮﺭﻧﺪﻩ ﻣﺎﻝ ﺣﺮﺍم؛ ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﻧﺰﺩ ﺗﻮ ﺁﻣﺪﻧﺪ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﻧﭽﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺩﺍﻭﺭ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﺩﺍﻭﺭﻱ ﻛﻦ ، ﻳﺎ ﺍﮔﺮ ﻧﺨﻮﺍﺳﺘﻲ ﺩﺍﻭﺭﻱ ﻛﻨﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﻭﻱ ﺑﺮﺗﺎﺏ . ﻭ ﺍﮔﺮ ﺭﻭﻱ ﺑﺮﺗﺎﺑﻲ ﻫﺮﮔﺰ ﻫﻴﭻ ﺯﻳﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻧﻤﻰ ﺭﺳﺎﻧﻨﺪ؛ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﻴﺎﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﻭﺭﻱ ﻛﺮﺩﻱ ﺑﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺩﺍﻭﺭﻱ ﻛﻦ ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﭘﻴﺸﮕﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ .(همان، آیه ٢٤)
باید توجه داشت که واژه سحت به معنای پوست کنی از درخت یا حیوانات است. از نظر قرآن کسانی که از درخت دین برای دنیا بهره برداری می کنند و از این راه ارتزاق دارند همانند شتری هستند که گیاه تازه بهاری را به گونه ای می خورند که پوست آن کنده شده و توانایی رشد و نمو و بقای خود را از دست می دهند. از نظر قرآن چنین حرام خواری با تزویر و سوءاستفاده از دین سحت است.
البته این افراد روزی نتیجه اعمال خود را می بینند و خدا نیز پوست ایشان را می کند. خدا می فرماید : قَالَ لَهُم مُّوسَىٰ وَيْلَكُمْ لَا تَفْتَرُوا عَلَى اللَّهِ كَذِبًا فَيُسْحِتَكُم بِعَذَابٍ وَقَدْ خَابَ مَنِ افْتَرَىٰ؛ ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻪ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﻭ ﻓﺮﻋﻮﻧﻴﺎﻥ ﮔﻔﺖ : ﻭﺍﻱ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ، ﺑﺮ ﺧﺪﺍ ﺩﺭﻭﻍ ﻧﺒﻨﺪﻳﺪ ﻛﻪ ﺑﺖ ﻫﺎ ﺷﺮﻳﻚ ﺍﻭﻳﻨﺪ ﻭﺍﻳﻦ ﻣﻌﺠﺰﺍﺕ ﺍﻓﺴﻮﻥ ﻭﺟﺎﺩﻭ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺷﺪﻳﺪ ﺭﻳﺸﻪ ﻛﻦ ﻭ ﻧﺎﺑﻮﺩﺗﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ، ﻭ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺩﺭﻭﻍ ﺑﺴﺖ ، ﻣﺤﺮﻭم ﻭ ﻧﻮﻣﻴﺪ ﺷﺪ .(طه، آیه ١٦)
پس خدا با این اهل تزویر دنیا گرا به ظاهر آخرت گرا همان بلا را در دنیا و آخرت بر سرشان می آورد که بر سر دین اسلام و دین داری در آورده اند و پوست آنان را می کند.
باید یادآوری کرد که به لقمه آتشین حرام از این رو سحت می گویند که ریشه وجودی فرد را می سوزاند و پوست بدنش را می کند.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا