وب نوشت

يك اربعين فغان

چله در ادب فارسي از جايگاه بلندي برخوردار است. حتما از چله نشيني عارفان و زاهدان چيزهايي شنيده اي ؟ چله كوچك و بزرگ زمستان و اين كه پيركش است و يا از چله تابستان آفتاب تموزش كه تن و جان سوز است . از آن چه؟

اين اربعين خودش داستان ها دارد. غير از اين مادرم از چله زائو و چله هاي ديگر نيز مي گفت . از همه مهم تر حتما روي در ديوار از سيم و هفتم و چهلم مردگان و خاك برسر كشيدگان اعلاميه و آگهي ترحيم ديده و خوانده اي؟ اگر بخواهم اين فهرست را ادامه بدهم فكر كنم حالا حالا بايد بنويسم.

يكي از مهم ترين اين اربعين اربعين سن آدمي است كه مي گويند در آن زمان انسان به بلوغ فكري و عقلي مي رسيد و از آن پس اگر خطايي مرتكب شد چون جوانان با او معامله نمي شود و گذشت و عفو درباره اش كم تر است.
ولي برايم دو تا اربعين جالب است. چله نشيني عارفان و چله زمستان كه با آن شب يلدا و شب چره ها و داستان هاي كودكي.
موسي وار به ميقات پروردگار رفتن اين خود حكايت شگفتي است. موسي براي ديدار محبوبش به سوي كوه طور مي شتابد تا با ديدار وي خود را به كام دنيا و آخرت برساند چون خدا برايش همان دنيا و آخرت است و جز روي ديدن يار طلبي ندارد.
در قيامت گر بپرسند كه چه خواهي. يار ما و بس نعمت فردوس شما را
شايد بگوييد كه اين چه حكايتي است ؟ چله نشيني عارفان چه سودي دارد؟ به قول شاعر
گر رسي به طور سينا ارني مگو و بگذر . كه نيارزرد اين تمنا به جواب لن تراني
مي گويم :
گر رسي به طور سينا ارني بگو مگذر . چه خوش است از جوابي چه تري چه لن تراني .به هر حال اين چله فوايدي دارد به ويژه اين چله اربعين حسيني، يك دنيا فغان در فراغ از دست دادن بزرگ ترين منجي بشريت…

اربعین حسینی چله ی عارفان و عاشقان سرور و سالار شهیدان است. کسی که برای زنده کردن انسانیت نه تنها از خود و فرزندانش گذشت بلکه همه ی هستی اش را در گروی این عشق نهاد.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا