مقالاتوب نوشت

خوف صاحبان نعمت الهی

از نظر آموزه‌های قرآنی، خدا به همه نعمت می دهد و به برخی ها که در صراط مستقیم هستند نعمت ویژه ای می دهد که شامل نبوت و ولایت الهی است. (حمد، آیات 6 و 7)


هر کسی باید با استفاده درست از نعمت، شکر آن را به جا آورد. (نمل، آیه 19‌؛ احقاف، آیه 15)
این گونه است که بر ظرفیت وجودی انسان و نعمت افزوده می‌شود. (ابراهیم، آیه 7)
اما اگر از نعمت های خدا به درستی استفاده نکند و به یک معنا کفر فکری را با کفران عملی در آمیزد، نتیجه آن خواهد بود که هم نعمت از کف برود و هم در ضیق صدر قرار گیرد.(رعد، آیه 11؛ انفال، آیه 53)
خدا اگر نعمتی چون قدرت و ثروت داد باید از خدا بترسد که از برای دفاع از مظلوم استفاده کند نه ظالم، چنان که حضرت موسی علیه السلام می فرماید: قَالَ رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيرًا لِّلْمُجْرِمِينَ؛ ﮔﻔﺖ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﻧﻴﺮﻭﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻱ ، ﻫﺮﮔﺰ ﭘﺸﺘﻴﺒﺎﻥ ﻣﺠﺮﻣﺎﻥ ﻧﺨﻮﺍﻫﻢ ﺷﺪ .(قصص، آیه 17)
هر گونه سوءاستفاده از نعمت ممنوع است و انسان باید از خدا بترسد به ویژه کسانی که از نعمت دانایی و توانایی های خاص برخوردار هستند. این ترس در دل اولیای الهی از خدا نسبت به مردم عادی بیشتر از این رو است که آنان از عاقبت سوءاستفاده و کفر و کفران نعمت آگاه نیستند. (مائده، آیه 23)

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا