فرهنگیمقالاتمناسبت ها

وليمه حج واجب نيست

valimeيكي از مستحبات در اسلام وليمه براي مناسبت هاي شادي و اعياد است. در قرآن به اطعام به عنوان مصداقي از انفاق تأكيد بسيار شده است. وليمه نوعي اطعام خاص است كه در مناسبت هاي ويژه داده مي شود و از مهمترين وليمه ها مي توان به وليمه عروسي، تولد، عقيقه و حجاج اشاره كرد.

حجت الاسلام خليل منصوري، محقق و پژوهشگر در گفت وگو با گزارشگر كيهان با بيان مطلب فوق مي گويد: «هرگونه اسراف و تبذير يعني خروج از اعتدال و ريخت و پاش در وليمه همانند هر كار ديگري حرام است، فردي كه براي كارهاي متفاوت از جمله حج و عروسي وليمه مي دهد، مي بايست وليمه را به دور از چشم و هم چشمي كه نوعي ريا است، انجام دهد.»

حجت الاسلام منصوري با بيان اينكه وليمه براي حج، امري واجب نيست و جزو مستحبات است، خاطرنشان مي كند: «هدف از وليمه، اطعام دادن به ويژه به فقيران و مسكينان است اما اگر اين وليمه براي تشريفات و ريا باشد، كاري حرام و گناه است و هرگونه اسراف نيز حرمت را چند برابر مي كند، بنابراين مي بايست توجه داشت كه هدف از سفر حج، دستيابي به تقواي الهي است كه وليمه هاي همراه با تشريفات و اسراف و تبذير دقيقا به معناي مخالفت با اصل تقواي الهي است كه شخص با سفر به خانه خدا و انجام مناسك حج در پي آن بوده است. بنابراين هرگونه كاري كه برخلاف اين هدف و حكمت حج باشد، در حقيقت دور شدن از منزل حقيقت است.»

اين محقق اضافه مي كند: «افرادي كه نزديك يك ماه در دوره پودماني مناسك حج و گسستن از همه تعلقات دنيوي كوشيده اند تا به تصفيه درون بپردازند، اگر در برگشت از اين سفر روحاني، با تدارك مهماني هاي آنچناني، خود را دوباره به دنياي مادي بچسبانند و دنبال چشم و هم چشمي و ريا باشند، گويي اصلا به چنين سفري معنوي نرفته اند.»

حجت الاسلام منصوري با استناد به روايتي از پيامبر اكرم«ص» درباره نشانه هاي آخرالزمان مي گويد: «پيامبر اكرم«ص» مي فرمايند: زماني مي رسد كه ثروتمندان امت من براي تفريح به حج مي روند و مردم عادي براي تجارت و فقراي امت براي خودنمايي و كسب عنوان و اعتبار به اين سفر مي پردازند.»

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا