عاشورا در اندونزى
مراسم عزادارى در شهرهاى مختلف اندونزى از جمله پارى آمان،نيكولو، پيدى (در سوماترا) گرسيك، بانيووانگى و چند نقطه ديگرجزيره جاوه برگزار مىشود.
در جزيره جاوه محرم را «ماه سورا» (sura) و در منطقه آچه «ماه حسن و حسين» و در غرب سوماترا«ماه تابوئيك» مىنامند. در دهه اول ماه محرم مردم جاوه وسوماترا غذاى مخصوصى از جمله حليم آماده مىكنند تا بين مردمفقير و اعضاى خانواده و دوستان به اسم حضرت امام حسن و امامحسين (عليهما السلام) توزيع نمايند.
دهه محرم در نظر مردم «آچه» محترم و به اصطلاح خودشان«تابو» است. بدين معنا كه عدم توجه به آن را صحيح نمىدانندو معتقدند اگر كسى آن را نقض كند دچار حادثه ناگوارى خواهدشد. در اين دهه ازدواجى صورت نمىگيرد، وظايف مهم به تعويقمىافتد و حتى كشاورزان به كاشت مزارع خود نمىپردازند. مراسمديگرى بنام «تابوت» توسط مردم اندونزى در شهر «پيدى»، درآستان «آچه» برگزار مىشود. مردم محلى به همراه مردم جنوبهند (مهاجرين)، تابوتى را كه سمبل تابوت امام حسين(ع) است درتمام روز بر روى دوش گرفته و هنگام غروب به دريا مىسپارند.
اين مراسم در شهرهاى «نبكولو» و «پارى آمان» توسط سربازانجنوب هند و در نيمه اول قرن نوزدهم ترويجيافته است. تابوتفوق الذكر از نوعى چوب سخت، پارچه، كاغذهاى رنگى و حتى از طلاساخته مىشود. در نوك تابوت ساخته شده، براق (اسب تيزرو) قراردارد. امروز هزينه مراسم تابوت بيش از3 ميليون روپيه (معادل1500 دلار) مىباشد و مراسم تابوت بخشى از فرهنگ (ميانگينكابائو) به ويژه مردم شهر به «ميانگ كابائو» آمده و اگر بهواسطه مشكلى نتوانند حضور پيدا كنند هدايا و كمكهاى خود رابراى مدير مراسم مىفرستند. از مسائل جذاب و جنبى اين مراسمنمايشهاى «دبوس» وارد كردن آلات برنده در بدن و شكم،«سيلات» هنرهاى رزمى و «ران وى» يا مسابقه قايقرانىمىباشد. اوج مراسم تابوت روز دهم محرم است. در صبحگاه، تابوت،داراگا، پانجا و عمامه امام حسين(ع) توسط دهها هزار نفر ازمردم «پارى آمان» كه به صورت گروهى از بازار و خيابانهاحركت مىكنند به گردش درمىآيد، مردم عزادارى كه به آرامى درحركتند بعضا با گريههاى شديد و با فرياد بلند مىگويند: هوياكتابوئيك، … هوياك (يا حسين)، اين مراسم با غروب خورشيد پايانمىگيرد و تابوت به دريا سپرده مىشود تا سبمل عزيمتبراق امامحسين(ع) به آسمان باشد. مردم عزادار پس از غرق شدن تابوت،پارچه و كاغذهاى رنگى و ديگر وسايل را كه در ساخت آن به كاررفته، برداشته و به خانههاى خود بازمىگردند. (1)
نكاتى از عاشورا در اندونزى
1- در اندونزى اول محرم به عنوان سال نو اسلامى (مشابه عيدنوروز) تعطيل است، در اين روز مردم هجرت رسول اكرم(ص) را ازمكه به مدينه كه سرآغاز تاسيس تمدن اسلامى شده است، جشنمىگيرند.
2- آقاى جلال الدين رحمت رئيس بنياد شهيد مطهرى در شهرباندونگ اندونزى، در يكى از سخنرانيهاى خود در مسجد المنورهگفته است: با تاسيس سلسله فاطميه در مصر كه از فرزندان فاطمهزهرا(س) بودهاند مسجد و دانشگاه الازهر توسط شيعيان ساخته شد وروز عاشورا به عنوان روز عزا و گريه و ماتم به مناسبتشهادتامام حسين(ع) گرامى داشته مىشد، ليكن با آمدن صلاح الدين ايوبىو پذيرش مذهب شافعى مراسم اين روز با نابودى شيعيان از بينرفت و دهم محرم روز شكرگزارى و خوشحالى شد.
3- مقامات دولتى شهر «پارى آمان» در خصوص مراسم عاشورامىگويند اين مراسم صرفا «يك جشن مردمى است» بديهى است هدفدولت در تشويق استمرار اين مراسم جلب هر چه بيشتر توريستهاىخارجى است. (2)
پىنوشتها:
1- گفتگو با طلاب اندونزيايى،1377.
2- سفر به اندونزى، م. ح كاشانى، 1375.