عرفان

حكايتي از آيت الله حسن زاده آملي (سلمه الله )

آگاه از سر درون

دوست گرامي ما آقاي سيد محمد حسيني نقل مي كرد كه شيخ محمود كيا پدري داشت كه پا به سن گذاشته بود و از آن جايي كه همسرش را از داده بود مي خواست تجديد فراش كند.

از این رو هر گاه از شمال به منزل پسرش که روحانی بود می آمد از او می خواست که پا پیش بگذارد و آستین بالا زند و برای او همسری دست و پا کند.
پافشاری های او بسیار بود و هر از گاهی مساله را پیش می کشید که تو روحانی هستی و می توانی برای من همسری پیدا و انتخاب کنی .

پسر به عللی نمی خواست و یا نمی توانست کسی را معرفی کند و اقدام به زن دادن پدر نماید.
این مساله بود تا این که روزی پدرش از شمال به دیدن او آمد. منزلی که آقای کیا در آن جا ساکن بود در کوچه ممتاز در همان کوچه آقای حسن زاده بود. آقای کیا از شاگردان استاد نبودند ولی ارادتی خاص به ایشان داشت.
روزی با پدرش در کوچه می رفتند که آقای حسن زاده آملی را می بیند و به پدرش می گوید: آقای حسن زاده را که شما این اندازه به وی ارادت دارید ایشان هستند.
پدر به شتاب به سوی وی می رود و عرض ادب و ارادت می کند. استاد با ایشان گرم می گیرد و به او گوشزد می کند که چرا این قدر پسر به نازنینی را اذیت می کنید. او که به شما این اندازه احترام وعزت می گذارد و همه جوره هوایت را دارد خوب نیست که شما او را اذیت کنید." ایشان پسر خوبی است ؛ اذیتش نکنید ایشان به وظایف خود آشناست.
هر دو فهمیدند که مراد آقای حسن زاده چیست و پدر آقای کیا شگفت زده می شود و از این که آقای حسن زاده از حال و احوال وی و رفتارهایش با پسر آگاه بود تعجب می کند. از این رو دیگر دست از اصرار بر نمی دارد و شرایط به گونه ای فراهم می شود که بتواند تجدید فراش کند و همسر دیگری را اختیار کند.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا