عرفان

تأثير امور معنوي و عاطفي بر جسم

درد عشق

علامه معقول و منقول و استاد عشق و شهود، آيت الله حسن زاده آملي در درس خويش مي فرمود كه عشق از واژه عشقه گرفته شده است كه به معناي پيچك است. پيچك گياهي است كه به دور اصل خود مي چسبد و آن را تكيه گاه خود قرار مي دهد و رشد و نمو مي كند و غذاي خود را نيز با ريشه هاي بسياري كه در درخت اصلي فرو مي كند به دست مي آورد.

وي هم چنين مي گفت كه خشم و غضب برخاسته از آتش دوزخ است كه هفتاد بار آن را فرو كاسته اند تا به شكل خشم در آدمي خود را نشان دهد. از اين رو هنگامي كه انسان خشمگين مي شود خونش به جوش مي آيد و مي سوزد و تباه مي گردد. به اين معنا كه روح در جسم و جسم در روح اثر مي گذارد و آثار آن، هر يك در ديگري به چشم مي آيد. امر روحي و رواني موجب مي شود تا جسم تحليل رود و امري جسمي مي تواند روح و روان را افسرده و حتي به جنون و ديوانگي بكشاند.

درباره استاد عرفان انصاري همداني كه از شاگردان استاد قاضي طباطبايي استاد كل بسياري از انسان هاي وارسته اي چون علامه طباطبايي، هاشم زاده آملي و بهجت و كشميري و ده ها شخصيت برجسته ديگر بوده و در گلزار علي بن جعفر(ع) قم دفن است مي نويسند:
وي را در اواخر عمر به خاطر دردي به بيمارستاني مي برند. پزشك درمان گر و حاذقي را به بالين وي مي برند. پزشك لازم مي بيند كه قلب را جراحي كند و بشكافد. پس از آن كه درمان و معالجه انجام مي شود. پزشك نزد پسر علامه انصاري همداني مي آيد و مي پرسد كه ايشان در جواني عاشق كسي شده كه به وصال وي نرسيده است؟
پسر مي پرسد: چه شده كه چنين پرسشي مي كني؟
پاسخ مي شنود: چون هنگامي كه قلبش را درآوردم تا درمان كنم ديدم همانند دلي بود كه در اثر آتش، كباب و سوخته شده باشد. به نظرم گرفتار عشقي شده و به دليل عدم وصالش چنين دل سوخته داشته است.
پسر علامه موضوع را با پدر در ميان مي گذارد و علامه انصاري همداني مي فرمايد: پزشك حاذق و ماهري بوده ولي نفهميد كه اين دل سوختگي من از كجاست؟
تأثير امور معنوي بر جسم و امور مادي
تحقيقات و پژوهش هاي باليني بسياري اين مطلب را نشان داده است كه امور معنوي در امور مادي و جسمي چنين تأثير شگفتي مي گذارد.
بررسي هاي جديد پزشكان نشان داده كه استرس و واكنش هاي تند عصبي، كشنده است؛ چنان كه تنها زيستن، مرگبار است و از دست دادن يك فرد محبوب به معناي واقعي كلمه «قلب» را مي شكند، گرچه هر چيزي به مقدار متعادلش خوب است، اما در مورد عشق اين قضيه را نمي توان صادق دانست.
دانشمندان مي گويند داشتن يك رابطه عاشقانه سالم براي قلب خوب است، اين امر ممكن است به اين دليل باشد كه افرادي كه روابط سالمي با همسرشان دارند و كمتر سيگار مي كشند، از لحاظ جسمي فعال تر هستند و زندگي شان يك ساختار اجتماعي كاملا تكامل يافته دارد. به گفته پژوهشگران افرادي كه داراي چنين رابطه اي هستند، ممكن است دچار تغييرات عصبي- هورموني شوند كه اثرات مثبتي برروي بدن از جمله دستگاه قلبي- عروقي مي گذارد.ميزان برخي از هورمون ها در بدن بسته به ميزان استرس و اضطراب فرد متفاوت است.
تعارض يا منفي گرايي در يك رابطه خطرناك و پرتنش ابتلا به بيماري هاي عروق كورونر قلب را مي افزايد.
در يك بررسي كه بنياد قلب و سكته مغزي كانادا انجام داده مشخص شد افرادي كه داراي روابط ناشاد با همسرشان هستند، هنگامي كه با او هستند، به طور مداوم فشار خونشان بالا است.در حالي كه افراد مبتلا به بيماري فشارخون بالا كه رابطه اي عاشقانه و حمايت كننده با همسرشان دارند، هنگام بودن به همراه او با كاهش فشار خون مواجه مي شوند. البته انواع مختلفي از روابط عاشقانه وجود دارد. اما به گفته پژوهش گران مجموعه اطلاعات علمي حاكي از آن است كه درگيربودن در هر نوع رابطه سالم و صميمانه، ممكن است تاثيرات مثبت بسياري بر سلامت داشته باشد.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا