فرهنگی

اسلام در ميانمار(2)

مراسم جشن سال نو بودائيان

آغاز سال نو در ميانمار(همچون تايلند)هفده آوريل برابر با 28فروردين مى‏باشد و به مدت 10 روز تعطيل عمومى است.

روزهاى سيزده‏و چهارده و پانزدهم آوريل، ايام آب پاشى است كه زن و مرد دركوچه‏ها و خيابانها به هم آب مى‏پاشند، دولت هم مكانى را براى‏جشن آب پاشى توسط شيلنگ و غير آن آماده مى‏نمايد.

بودائيان ميانمار معتقدند كه گناه يك ساله انسان بدين وسيله‏ريخته و پاك مى‏شود، چرا كه فرشتگان «تين جو» (نام بتى‏است.)از آسمان جهت‏شركت در اين جشن فرود آمده پس از سه روزدوباره به آسمان برمى‏گردند.

همه مردم اعم از بودايى، مسيحى، هندو و مسلمان در اين جشن‏شركت مى‏نمايند ولى در سال 1997 ميلادى برابر با 1359 ميانمارى و1376 شمسى است از آنجا كه مساجد زيادى به دست‏بودائيان آسيب‏جزيى ويا كلى ديده، مسلمانان در جشن شركت نكردند.

مردم در اين چند روز گروه گروه سوار ماشين مى‏شوند و درخيابانها به حركت درمى‏آيند، در خيلى از موارد زنان و مردان به‏پايكوبى مى‏پردازند و به مشروب‏خوارى و شادى رو مى‏آورند. پاره‏اى‏از سفارتخانه‏ها هم در اين جشن‏ها شركت كرده و با مردم همراهى‏مى‏كنند.

در روز چهارم معبد هرمحله‏اى، يك روحانى بودايى را جهت اجراى‏مراسم ويژه دعوت مى‏نمايد تا براى پربركت‏بودن سال آينده دعاكند و پس از آن معابد را با آب شستشو مى‏دهند.

پس از اين مراسم هركس به منازل همسايگان رفته و جوانها،افراد مسن و پيران سپيدمو(مردها، پيرمردان، زنها و پيرزنان)رابه حمام برده، در امر نظافت و پاكى آنان را يارى مى‏دهند.

سپس هركسى به اندازه توانايى خود، جانورى مثل ماهى، گوسفند ويا گاو را تزئين و آرايش كرده و آن را آزاد مى‏نمايد و ديگر درپى‏آن نمى‏رود.

همزيستى مسلمانان با بودائيان

مردم ميانمار هرچند كه بودايى هستند ولى مردمان خوب ومهربانى‏مى‏باشند. آنها به انسانيت‏خيلى احترام قايل هستند. مسلمانان‏عموما مانند ساير مناطق متاثر از فرهنگ منطقه هستند و فرهنگ‏بومى منطقه برنحوه عمل و رفتار آنها تاثيراتى گذاشته و نوعى‏اسلام بومى را به وجود آورده است. بى‏شك تسامح مسلمانان اوليه كه‏در گروه‏هاى بازرگان به منطقه سفر مى‏كردند موجب شد تا اسلام باپاره‏اى از مظاهر بومى در هر منطقه شكل بگيرد. بنابراين در هرزمينه‏اى مى‏توان اختلافات جزئى را مشاهده كرد، اين گوناگونى‏درباره شيوه زندگى و خوراك گرفته تا در مورد قرائت قرآن واجراى‏آيين‏هاى مذهبى در اعياد و وفيات ديده مى‏شود و اين امرشباهت‏هايى را ميان مسلمانان و غير مسلمانان پديد آورد و نوعى‏هم‏زيستى و هماهنگى در آداب و رسوم را به وجود آورد. با اين حال‏مسلمانان پس از انقلاب اسلامى ايران، دگرگونى‏ها را در نحوه زندگى‏خود پديد آورده‏اند و انقلاب اسلامى در اكثر آنها تاثيرات مثبتى‏را به جا گذاشته است.

يكى از آداب و رسوم مسلمانان اين است كه هرگاه ميهمانى بريكى از آنها وارد شود، همسايه‏ها را خبر كرده و دسته جمعى‏دربرنامه‏هاى شام و ناهار شركت مى‏نمايند.

مسلمانان ميانمار برخلاف عموم مردم آنجا سحر خيز مى‏باشند ولى‏مردم ميانمار خيلى دير از خواب بيدار مى‏شوند و سحرخيزى در ميان‏كافران رواج ندارد.

مساجد مسلمانان هميشه پراز جمعيت است و در نمازهاى جمعه وجماعت‏شركت مى‏كنند و مساجد آنان آباد است. شيعيان در پاره‏اى ازآيين‏ها و به ويژه آيين عزادارى حسينى(ع)، همان شيوه و آداب ورسوم منطقه سند پاكستان و عموم شبه قاره را دارند و فرهنگ‏شيعيان متاثر از شبه قاره هند است. يكى از چيزهايى كه در ميان‏ميانمار مرسوم است اين است كه بودايى‏هاهنگام اجراى مراسم مذهبى ويژه خودشان، باساز و ديگر آلات‏موسيقى مراسم خود را برپا مى‏كنند، همين شيوه در روضه‏خوانى‏شيعيان هم نفوذ كرده و شيعيان با آلات موسيقى ويژه منطقه به‏روضه‏خوانى و عزادارى مى‏پردازند.

شيعيان در ميانمار

پراكندگى مسلمانان و شيعيان در ميانمار(برمه):

مساحت: 261789 مايل مربع، يا 676500 كيلومتر مربع.

جمعيت: 45 ميليون درسال 1992 ميلادى.

جمعيت مسلمانان : 5 ميليون (%10)

جمعيت‏شيعيان: 30 هزار.

شهرهاى شيعه‏نشين

1- يانگون(رانگون) Yangon

2- ماندلى Mandalay

3- آماراپورا Amamarapura

4- تانگ جى Taunggyi

5- تانگو Taungoo

6- پروم Prome

7- ساندوى Sandowy

8- مالمين Moulmein

9- ميك‏چى‏تا Myitkyina

اوضاع اجتماعى و فرهنگى شيعيان

در اين كشور كه حدود 45 ميليون نفر جمعيت دارد، 4 تا 5ميليون نفر آن مسلمانان مى‏باشند و آمار شيعيان به گفته‏خودشان سى هزار نفر مى‏باشند. (البته آمار صحيح ظاهرا ده تاپانزده هزار نفرشيعه رانشان مى‏دهد.)مركزيت‏شيعه در يانگون يارانگون، پايتخت كشور، قرار دارد و مسجد «مغول شيعه‏» يا«منگول شيعه‏» (مسجدايرانيان)محل اصلى تجمع شيعيان است.(درآنجا به ايرانيان، مغول يا منگول مى‏گويند.)هم اكنون رهبرى شيعه‏با آقاى «عطا شفيع شيرازى‏» است كه اشراف نسبتا كاملى برفعاليت تمامى مساجد و مراكز شيعه در ميانمار دارد.

از نظر اقتصادى، وضعيت اكثر شيعيان در حد متوسط و پايين است‏و به شغلهايى نظير دريانوردى، دوره‏گردى و رانندگى مشغولند. سطح‏زندگى مردم در اين كشور ساده است و چندان بالانيست. شيعيان نيزاز اين قاعده مستثنى نيستند. اما در بين آنان افرادى معدودصاحب نفوذ و ثروت، مثل دكتر، وكيل دادگسترى، مهندس و تاجر هم‏پيدا مى‏شود. البته بايد گفت همين تعداد هم با مساجد و مراسم‏مخصوصا عاشورا و تاسوعا بى‏ارتباط نيستند. اما اهل خمس بسياراندك مى‏باشد.

مردم از حيث اجتماعى و فرهنگى در سطح نسبتا پايينى قراردارند. اصول اوليه بهداشت و نظافت، به آن شكل كه بايد و شايد،در ميان آنان جايى ندارد; حتى بين شيعيان عدم رعايت مقررات وقوانين به‏خصوص قوانين راهنمايى و رانندگى رواج دارد. تعدادبيكاران و كسانى كه شبها در خيابان اطراق مى‏كنند، كم نيستند.

جوانان ولگرد همه جا هستند و دزدى در اين كشور شيوع فراوان‏دارد. از طرفى صداى موسيقى غربى از هرخانه و كوى وبرزنى به گوش‏مى‏رسد. نوع لباس اكثر مردم، محلى و متشكل از يك پيراهن و يك‏لنگ است و اكثرا يا پابرهنه هستند يا از دمپايى استفاده‏مى‏كنند. (وضعيت پوشش از تايلند بهتر است.)ميانمار مردمى صبور،خوش برخورد و با حوصله دارد كه البته خوشگذرانى را فراموش‏نمى‏كنند و اوقات فراغت‏بسيار دارند.

با توجه به جو حاكم و پليسى، روزنامه‏ها و مجلات تحت كنترل‏هستند. بسيارى از مجلات خارجى و كتب دربازار آزاد موجود است;لذا شيعيان و مسلمانان هم با اين فرهنگ خوگرفته‏اند. برنامه‏هاى‏شيعيان دراين كشور از حيث مطابقت‏با دستورات اسلامى دو شكل‏دارد:

اول آن سرى برنامه‏هايى است كه هيچ پايه و اساس دينى ندارد وآلوده به خرافات يا متاثر از آيين‏هاى بودايى است و يا به علت‏ناآشنايى با احكام اسلامى رايج است; مثل عبور از آتش و قمه‏زنى‏هنگام عزادارى در ماه محرم; پاك دانستن خونى كه در عزادارى‏ريخته مى‏شود، جلوگيرى از حضور زنان در مسجد و نماز جماعت، عدم‏رعايت‏حد و حدود شرعى در مورد رابطه محرم و نامحرم، عدم پوشش‏مناسب اسلامى و حجاب مناسب براى زنان و حتى برخى از مردان، عدم‏رعايت مسائل طهارت و نجاست و…

قسمت دوم از برنامه‏هاى آنان ريشه‏دار و زيباست; از جمله،احترام و علاقه شديد به حضرت صاحب الزمان(ع)به طورى كه نمونه آن‏درجاهاى ديگر كمتر مشاهده مى‏شود.، اعتقاد شديد به ائمه(عليهم‏السلام)، حضور فعال در مراسم بزرگذاشت اعياد، ولادتها، شهادتها ومراثى، شركت مردان در نماز جمعه، علاقه به فراگيرى دستورات‏اسلام، آموزش و به كارگيرى كودكان، نوجوانان و جوانان در مراسم‏و برنامه‏ها كه بسيار قابل توجه است.، احترام و علاقه به علماو روحانيون، اهميت دادن به تعقيبات و مستحبات نماز و…

متاسفانه شيعيان ميانمار به طور محسوس از فقر آموزشهاى‏اسلامى رنج مى‏برند و بسيارى از دستورات و احكام را يا نمى‏دانندو يا آن را با خرافاتى كه سينه به سينه از گذشتگانشان به‏آنان رسيده. درهم آميخته‏اند. با قرآن آشنايى چندانى ندارند وجلسات قرآنشان فقط در ماه مبارك رمضان برپا مى‏گردد. ازائمه(عليهم السلام)فقط زمان ولادت و شهادتشان و مقدارى هم ازفضائلشان را مى‏دانند و بس. حال خود قضاوت كنيد كه تفسير قرآن،بحث اعتقادات، نهج البلاغه، حديث، احكام و.. . چقدر جايش خالى‏است و چقدر كار دارد تا سطح آموزش و تعليمات دينى به حد مطلوب‏برسد!

تاثيرات فرهنگ ايرانى آميخته با اسلام درميان شيعيان كه‏بيشتر آنها اصل و نسب ايرانى دارند و به آن نيز افتخارمى‏كنند. به خوبى مشهود است. مواردى چون: استفاده از خط وشعرهاى كهن فارسى كه بيشتر در سنگ نوشته‏هاست. داشتن‏فاميلى‏هاى ايرانى مثل: بهبهانى، اصفهانى، شيرازى، خراسانى وهمچنين استفاده از كلماتى كه ريشه فارسى دارند; مثل: آستانه،عزادارى، خداحافظ، نماز و خواندن مراثى فارسى قديم درعزاداريها، از نشانه‏هاى وابستگى فرهنگى به ايران اسلامى است.

آنان مردمانى هستند كه تمام آرزويشان سفر به ايران اسلامى است.

براى نشان دادن هرچه بيشتر اين علاقه و انس به نمونه‏اى اشاره‏مى‏شود: هرساله در ماه محرم و صفر مسوولين مسجد مغول شيعه اقدام‏به دوختن تن پوشهايى آستين كوتاه مى‏كنند كه روى آن طرح و نقش ونگارهاى الهام گرفته از فرهنگ ناب اسلامى و ايرانى است. به‏عنوان مثال سال گذشته پرچم ايران و امسال(1376)نيز كلمه‏«جمهورى اسلامى‏» و «لااله الاالله‏» بر روى لباس مشترك عزادارى‏تعداد زيادى از اين عزيزان در ايام محرم و صفر چاپ شده بود.

از ديگر صحنه‏هاى جالب توجه قرائت اشعار فارسى در مراسم‏عزادارى و سينه‏زنى مردان و زنان شيعه است كه البته معنى ومفهوم لغات را نمى‏فهمند. در بعضى از موارد سبك سينه‏زنى آنان به‏شكل عزادارى مردم خوزستان است و آن هم به دليل رفت و آمدهايى‏است كه دريانوردان آنجا به ايران نموده‏اند.

حضور جوانان و نوجوانان در مراسم و تشريك مساعى آنان و ابرازعلاقه آنان به ايران و شكل فعاليتشان طورى بود كه انسان را به‏ياد بچه‏هاى جنگ و بسيج مى‏انداخت و شايان توجه بود كه نيروهايى‏بسيار مستعد هستند كه با برنامه‏ريزى و آموزشهاى صحيح مى‏توان ازآنان به نحو احسن استفاده كرد.

مقبره شيعيان در كنار قبرستان مسيحيان يهوديان و روبه‏روى‏قبور اهل تسنن قرار دارد كه البته با ديوارى جدا شده است. اين‏قبرستان در محلى بسيار سرسبز و در حومه شهر رانگون قرار دارد وتاريخ تاسيس آن به سال 1235 هجرى مطابق به 1856 ميلادى مى‏رسد.

در ابتداى ورود، تابلو حاوى دعاى اهل‏قبور نصب شده و در سمت‏راست، سالن تغسيل و تكفين و انتظار مى‏باشد كه نياز به تعميراساسى دارد و كمى‏جلوتر دفتر قبرستان مى‏باشد كه مزين به عكسهاى‏حضرت امام و آيه‏الله خويى قدس سرهما است. اين دفتر يك چهارديوارى بزرگى است كه پاركينگ آمبولانس اهدايى جمهورى اسلامى نيزمى‏باشد كه الان هم راننده مشخصى ندارد، قبور اكثرا شكسته و درميان انبوه علفها قرار دارد. آنچه كه جالب توجه است‏سنگ‏نبشته‏هاى قديمى فارسى مى‏باشد كه البته تابلوهاى قبور جديد هم‏اكثرا به خط انگليسى و يا ميانمارى است و منقش و مزين به پرچم‏سه رنگ جمهورى اسلامى ايران مى‏باشد. به عنوان نمونه، به نوشته‏اى‏از اين سنگها اشاره مى‏گردد:

هوالحى‏الذى لا يموت

جهان منزل راحت انديش نيست ازل تا ابد يك نفس بيش نيست فاتحه‏اى چو آمدى برسرخسته بخوان لب بگشا كه مى‏دهد لعل لب به مرده جان

وفات مرحمت و غفران پناه، جنت و رضوان آرامگاه، المستغرق فى‏بحار رحمه‏الله، ميرزا جعفر، ولد حاجى ميرزا نصرالله الحسينى‏شيرازى به تاريخ بيست و سوم رمضان المبارك سنه 1295 هجرى.

اين سنگ قبر شايد از قديمترين سنگها و قبور باشد.

در شهر ماندلى سه قبرستان بود كه به وسيله دولت‏خراب شد.

تخريب قبرستان به بهانه احداث خيابان بود ولى در واقع خيابان‏با قبرستان مسلمانان فاصله زيادى داشت. در ضمن يك حسينيه‏شيعيان نيز تخريب شد.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. با توجه به قتل وغارت وکشتاربی رحمانه مسلمانان برمه من به شدت متأثر شده ام لذا میخواستم که از شیعیان این سرزمین اطلاعات کسب کنم تااینکه به این سایت زیبای شما برخوردم که خیل خوب ومطالب ارزنده ی را دراختیارم گذاشتید واستفاده بردم وخداوند خیرت دهد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا