چند رسانه ایکتاب ها

اوج در لاهوت

اوج در لاهوت

 

بهار سال 1396 خورشیدی برای گردآوری اطلاعات میدانی کتاب «ایوب زمانه» با حجج اسلام آقایان «علی علیزاده ایلامی» و « حسن ابراهیم زاده ملکشاهی» به سمت اردکان و میبد می رفتیم که برادر عزیزم آقای علیزاده بیان داشتند یکی از علمای شافعی مستبصر که اصالت وی کرد ترکیه ای است از آلمان آمده و ان شاء الله در مسیر ملاقاتی خواهیم داشت. دوست دارم تا ایشان ملاقاتی داشته و از زندگی و فراز و نشیب و خاطرات و خطرات ایشان، مطلبی و جزوه ای فراهم آورید.

هنوزی راه زیادی نرفته بودیم که اذان صبح بلند شد و در مسیر برای اقامه نماز توقف کردیم. در هنگام اقامه نماز صبح بود که با ایشان ملاقات کردم. مردی میان سال که به کهن سالی نزدیک می شد، با جثه ای تنومند و قوی البنیه و اندامی مناسب و هیکلی زیبا و صورت نورانی که سپیدی چهره با نورانیت معنویت چنان به هم آمیخته بود که انسان را مجذوب خود می کرد.

پس از اقامه نماز ، فرصتی دست نداد تا سخنی جز احوال پرسی با هم  داشته باشیم. برنامه بر این شد تا در نخستین جایگاهی که امکان صرف صبحانه است، توقفی داشته باشیم. در بین راه نزدیک های شهرستان اردستان و جاده ای که به سمت زواره می رفت، توقفگاهی را پیدا کردیم و صبحانه ای را با نان محلی و املت و نیمرو صرف کردیم. پس از آن سوار اتومبیل آقایی شدیم که معروف به «محمد اوجی» بود. مدت دو ساعتی با ایشان هم کلام شدیم تا به اردکان رسیدیم. راننده اتومبیل هم داماد ایشان بود. ایشان در این مدت از زندگی خود گفت و من یادداشت هایی را برداشته تا روی آنان کار و مطالعه بیش تری داشته باشم. وقتی به اردکان رسیدیم، آفتاب زده بود و نزدیک ساعت 9 وارد مصلی اردکان شده و درنگی کرده و استراحتی کوتاهی داشته و عکس هایی را هم انداخته و سپس تا ناهار از هم جدا شدیم.

حاصل سفر یک روزه ما به اردکان دو کتاب «ایوب زمانه» و «اوج در لاهوت» است که کتاب دوم درباره این عالم مهاجر و مستبصر و متقی است.

پس از بازگشت از سفر یادداشت هایی که در اتومبیل برداشته بوده را به نکارش در آورده و در اختیار ایشان گذاشته تا نظرات خود را بنویسد و اصلاحاتی اگر لازم است بیافزاید تا آن را کامل کرده و به دست چاپ و نشر بسپاریم.  یک سالی گذشت و خبری از ایشان نشد تا این که در روز های اخیر به قم آمدند و دیداری با رییس المصطفی و رییس هیات امنای المصطفی داشتند، سپس برای زیارت سلطان ابی الحسن علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و السلام به مشهد مقدس تشریف بردند. این عالم ترکیه ای که خدمات بسیاری نیز در آلمان و برخی کشورهای اروپایی داشته است، جمعی از محبین اهل بیت(ع) را در قالب تور مذهبی به کربلا و پس از آن به قم و مشهد مقدس آورده بود که در این شهر مقدس به دیار باقی شتافت.

استاد اوجی حدود دو هفته پیش به زیارت عتبات عالیات عراق و کربلای معلی مشرف شد. وی سپس به ایران آمد و با تشرف به مشهد مقدس، حضرت ثامن الحجج(ع) را زیارت کرد.

حاج شیخ محمد اوجی شامگاه دیروز چهارشنبه 12 دی 1397، پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در بارگاه ملکوتی مراد خویش، در مشهد دچار عارضه قلبی شد و در سن 71 سالگی دار فانی را وداع و به دعوت حق را لبیک گفت. جسد ایشان در روز جمعه 14 دی ماه 1397 به قم آورده شد تا پس از اقامه نماز جمعه از سوی مومنان نماز بر جنازه ایشان اقامه و به سمت حرم مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها تشییع پس از اقامه نماز میت از سوی آیت الله العظمی جوادی آملی و با عنایت خاص مقام معظم رهبری مدظله العالی در حرم دفن شود.

ایشان کتاب را با همه نواقصی که داشت پسنیدید، و حتی چند نسخه آن را با خود به آلمان بردند تا اگر نکته ای بود، خود یا شاگردان و مریدان و دوستان ایشان بدان بیافزایند.

با نگاهی به کتاب «اوج در لاهوت» می توان با گوشه ای شخصیت این عالم وارسته و پارسا که چهار دهه عمر شریفش را وقف اسلام ، انقلاب اسلامی و گفتمان جهانی کرده است، آشنا شد.

بی گمان شناخت شخصیت جهانی یک فعال در کشورهای غربی و تاثیرگذار در یک یا دو ساعت شدنی نیست و نمی توان از همه ابعاد سلوکی، رفتاری، علمی، سیاسی، عرفانی و مانند آنها، معرفت و شناخت جامع و کاملی به دست آورد و به خوانندگان آن مهاجر الی الله عرضه داشت.

ایشان چنان که از کتاب بر می آید در عرصه سیاسی کشورهای اروپای غربی فعال بوده و تاثیرات شگرفی بر کردها، ترک ها و حتی اعارب شمال آفریقا از کشورهای مراکش، تونس، الجزایر و لیبی گذاشته و نهضت جهانی تشیع را در حد استطاعت خویش یاری رسانیده است.

در زندگی ایشان فراز و نشیب بسیاری را می توان یافت که همگی بیانگر جستجوگری حق طلبانه و شهامت و شجاعت بی نظیر ایشان است. ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، و زمانی که همچنان به عنوان یک عالم شافعی امامت مسجد بزرگ شهرستان آلازیغ را بر عهده داشت، «کَنعان اِورَن» رئیس جمهور وقت ترکیه در اظهاراتی عجیب مدعی شد که در قرآن کریم، آیاتی درباره حجاب نیامده است!!

شیخ محمد اوجی، در اعتراض به این سخنان، با در دست گرفتن قرآن به میان مردم رفت و خطاب به رییس جمهوری ترکیه، آیات حجاب قرآن را نشان داد.

شجاعت شیخ محمد جوان وقتی بیشتر آشکار می‌شود که بدانیم ژنرال کنعان اِورَن طی کودتایی در ترکیه به قدرت رسیده بود که در پی آن، حدود ۶۰۰ هزار نفر زندانی و دهها نفر نیز اعدام شده بودند.

اقدام شجاعانه اوجی در دفاع از احکام اسلامی، بر دولتمردان لائیک آن زمان ترکیه گران آمد و بلافاصله شیخ محمد را به شهری در هلند تبعید کردند. اما مرحوم اوجی، در غربت و تبعید نیز دست از فعالیت‌های دینی خود نکشید. وی مدتی بعد به ایران آمد و توفیق یافت که با تحصیل در حوزه علمیه قم، به آموخته های دینی خود بیفزاید. ایشان پس از چند سال درس خواندن در قم، به اروپا برگشت و به فعالیت‌های دینی و تبلیغی خود ادامه داد

شیخ محمد اوجی پس از بازگشتن به اروپا، ضمن احترام گذاشتن به قوانين كشورها، با استفاده و تأسی به آموزه های اهل بيت(ع) اقدام به تاسيس مراكز دينی برای هدايت جوانان در مسير اخلاق و صداقت نمودند. وی ابتدا “مرکز اسلامی قرآن و اهل بیت(ع)” را در کشور هلند تأسیس کرد. این مرکز علاوه بر فعالیت‌های دینی و قرآنی، به محل اجتماع مستبصران و نوشیعه گان هلند نیز تبدیل گردید.

موفقیت این مرکز در ترویج فرهنگ صلح آمیز اسلام و پیامبر اکرم(ص)، موجب شد تا شعبه های آن در شهرهای “بوخوم” و “فرانکفورت” آلمان نیز تأسیس گردد. شیخ محمد اوجی سپس در آلمان اقامت گزید و در مرکز اسلامی فرانکفورت، دروس اعتقادی برای مستبصرین برپا داشت. تاکنون صدها نفر در این سه مرکز اسلامی، به فراگیری احکام، عقاید و قرآن پرداخته‌اند.

شیخ محمد اوجی خود در همایشی که به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) در شهر اوفن باخ آلمان برگزار شده بود درباره فعالیت های مرکز می گوید: برنامه های آموزشی و فعّالیت های فرهنگی این موسسه در شهرهای مختلف آلمان و هلند روزبه روز در حال افزایش است و ما امروز شاهد حضور پر رنگ جوانان در برنامه های مختلف هستیم و صدای «لبیک یا خامنه ای» جوانان ولایی در اروپا طنین انداز شده است.

مرحوم حجت‌الاسلام اوجی، همانند صدا تن دیگر از نخبگان شیعه جهان، به عضویت مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در آمد و از افراد فعال کنفرانس های مجمع محسوب می‌شد.

وی همچنین به کشورهای مختلف اروپا سفر می کرد و در کنفرانس ها و مجامع گوناگون، مدافع اسلام، اهل بیت(ع) و انقلاب اسلامی بود. نتیجه فعالیت‌های تبلیغی این فقید سعید، گرایش بیش از دو هزار نفر به مذهب تشیع و حضور ده‌ها نفر از آنان در ایران برای تحصیل علوم حوزوی بوده است.

مرحوم حاج شیخ محمد اوجی، در سال 1396 در سفر به مشهد مقدس، “مرکز اسلامی قرآن و اهل‌بیت(ع)” و “شعبه های آن” را وقف این امام رضا علیه السلام کرد.

دو دختر ایشان که فارغ‌التحصیل “جامعة الزهراء سلام‌الله ‌علیها” هستند نیز در این مسیر همراه و یاور پدر بودند.

وی همواره از اهمیت آشنایی بانوان با معارف دینی سخن به میان آورد و می گفت: در مرکز اسلامی قرآن و اهل بیت(ع) به دنبال تربیت مادرهای خوب هستیم، چرا که اگر مادران خوبی داشته باشیم خانواده های خوبی خواهیم داشت و فرزندان این خانواده‌ها نیز در مسیر اهل‌بیت علیهم ‌السلام قدم برخواهند داشت.

مرحوم محمد اوجی از مبلغان برجسته اسلام و تشییع در اروپا بود که با تاسیس مراکز اسلامی متعدد و‌ برگزاری دوره های آموزشی و تبلیغی در حوزه اروپا و آلمان شاگردان زیادی را تربیت کرد و خدمات بسیاری در جهت توسعه و نشر فرهنگ اهل بیت(ع) از خود به یادگار گذاشت.

هم چنین مرحوم اوجی از رویش‌های اصیل انقلاب اسلامی بود و ثابت کرد که نفس قدسی تفکر الهی و اهل بیتی(ع) امام راحل و انقلاب اسلامی چگونه دلها را مثل امروز در غرب متحول می‎کند. روزگاری در آلمان هیچ مرکز اسلامی وجود نداشت، ولی امروز 2700 مرکز اسلامی و 240 مرکز شیعی در این کشور فعالیت دارد و همین آمار را می توان در کشورهای مختلف دنیا از جمله انگلیس و فرانسه و هلند و بلژیک و مانند آن ها نیز مشاهده کرد. ایشان در حالی که دیگران از برگزاری روز جهانی قدس در آلمان و اروپای غربی استنکاف می ورزیدند در صف نخست برگزارکنندگان این مراسم باشکوه بود و با شهامت و شجاعت در برگزاری آن نقش اساسی را ایفا می کرد.

ایشان یکی از قدیمی‌ترین فعّالان عرصه تبلیغ در آلمان و هلند و برخی دیگر از مناطق اروپا بودند که عمر خود را برای ترویج فرهنگ قرآن و اهل البیت علیهم السّلام وقف نموده و حتّی در چند سال اخیر که کمی کسالت داشتند، رنج‌های سفر طولانی برای تبلیغ فرهنگ ثقلین یعنی قرآن و عترت را متحمّل می شدند.

ایشان هیچگاه در انجام رسالت و تلاش دینی، احساس خستگی نمی‌کردند و با شوق و انگیزه بسیار در همایش‌ها و محافل گوناگون دینی حضور پیدا می‌کردند تا رسالت تبلیغی خود را به بهترین شکل انجام دهند و الحمدلله عدّه زیادی، از دانش دینی و اخلاص او بهره‌مند شده و هدایت یافتند.

این مقدمه را یک سال پس از نگارش ابتدایی به عنوان مقدمه دوم به نگارش درآورده ام؛ زیرا امروز زمانی است که دیگر دسترسی به ایشان شدنی نیست و نمی توان از او خواست چیزی بر زندگی خویش بیافزاید یا کوتاهی و قصور ما را به ما گوشزد کند و برگی بر اوراق این دفتر بیافزاید یا کم کند. روحش شاد و راهش پر رهرو باد!

نویسنده در مقدمه نخست کتاب این جملات را آورده است که:

زندگی نامه بزرگان درس عبرت و سرمشق زندگی همه کسانی است که می‌خواهند راه درست را بشناسند و در هنگام سختی‌ها و مشکلات از تجربیات دیگران بیاموزند و در مصیبت ها ناامید نشوند. از این روست که خداوند داستان پیامبران را بر پیامبر مصطفی(ص) و مردمان خواند تا آنان را بر صراط مستقیم نگه دارد و از فتنه ها و آزمون ها به سلامت بیرون برد.

                                                             خلیل منصوری

 

ناشر:مرکز بين‌المللي ترجمه و نشر المصطفي|

تهیه و تنظیم: مرکز بين‌المللي ترجمه و نشر المصطفي|

نویسنده: خلیل منصوری

قطع و تعداد صفحه: رقعی – 87 صفحه

چاپ و تیراژ: چاپ اول – 500 نسخه

تاریخ: دی ماه 1397

 

دانلود رایگان کتاب اوج در لاهوت

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا