چند رسانه ایکتاب ها

فلسفه و فقه سیاسی در قرآن

مسایل سیاسی زیر مجموعه مسایل کلان اجتماعی است. آموزهای قرآنی همان طوری که به مسایل شخصی توجه می دهد به مسایل اجتماعی از جمله مسایل و موضوعات سیاسی توجه دارد، زیرا فلسفه آموزه های معرفتی و دستوری قرآن، دست یابی انسان به سعادت در دنیا و آخرت است. از همین رو، همه آن چه در هدایت انسان به کمال نقش دارد در آیات قرآنی بیان شده است. از همین روست که قرآن خود را «تبیان کل شی» دانسته است.

از آن جایی که سبک زندگی از جمله سبک زندگی سیاسی و اجتماعی بشر تحت تاثیر فلسفه شناختی و معرفتی اوست، آموزه های قرآنی به حوزه فلسفه از جمله فلسفه سیاسی اشاره داشته و اهداف و حکمت احکام سیاسی را تبیین نموده است؛ زیرا آن چه در حوزه اجرایی و سبک و سلوک رفتاری در زندگی به نمایش گذاشته می شود بازتابی از فلسفه و اهداف کلان است.

در اندیشه سیاسی قرآن که تحت عنوان کلیات و مبانی بدان اشاره شده است. فلسفه کلان سیاسی قرآن تبیین می شود.

فلسفه قرآنی و اندیشه های آن باید اصل حاکم در هر چیزی به ویژه مدیریت سیاسی و اجتماعی باشد؛ زیرا مدیریت هنر به کارگیری افراد در راستای اهداف کمالی خانواده ، اجتماع، سازمان و نهاد است. به سخن دیگر، چه در تدبیر منزل و چه سیاست مدن و چه سازمان، باید اصولی را مراعات کرد که عقل و فطرت و شریعت آن را بیان کرده است. البته ناگفته نماند باید و نبایدهای شریعت اسلام هرگز فاقد اصولی اخلاقی نیست، بلکه باید گفت که این باید و نبایدها بر اصول اخلاقی سامان یافته است و اصول اخلاقی اصل حاکم بر همه اوامر و نواهی شریعت اسلام است.

این بدان معناست که شریعت اسلام حاوی همه اصول اخلاقی است که انسان و جامعه را به سمت کمالی سوق می دهد. پیامبر مکرم و معظم اسلام که خدا وی را بر «علی خلق عظیم» ستوده استُ هدف بعثت خویش ارا مکارم اخلاقی دانسته و فرموده است: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق» (مکارم الاخلاق، ص۸)

خداوند تبارک و تعالی نیز همین را به عنوان فلسفه بعثت دانسته و در آیات بسیاری به آن توجه داده و حتی مصادیقی از مکارم اخلاقی چون « وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِراماً» (فرقان، آیه ۷۲) را بیان کرده است.

خداوند در تبیین این مهم، به نقش تعلیمی و تزکیه ای پیامبر (ص) در تحقق محاسن و مکارم اخلاقی اشاره داشته و می فرماید (هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ) او همان کسی است که در میان بی سوادان رسولی از ایشان فرستاد تا بر آنان آیاتش را تلاوت کند و آنان را تزکیه دهد و کتاب و حکمت را بدیشان تعلیم دهد و هر چه که از گذشته در گمراهی آشکاری بودند (جمعه، آیه ۲)

در آموزه های وحیانی قرآن، حوزه موضوعات و مسایل اجتماعی-سیاسی در چهار چوب اصول اخلاقی مورد توجه و اهتمام قرار گرفته است.

شناخت اندیشه، فلسفه و فقه سیاسی بر اساس آموزه های وحیانی قرآن و سنت و سیره معصومان (ع) می تواند راهگشا برای دستیابی به دولت و جامعه اسلامی باشد؛ زیرا پس از نظام سازی اسلامی، ضرورت اقتضا می کند که سبک زندگی اجتماعی – سیاسی نظامی ولایی، دولت و امت اسلام در چهارچوب سبک زندگی قرآنی- اسلامی سامان یابد. بی گمان گام نخست در این راه شناخت فلسفه و فقه سیاسی و اصول و قواعد حاکم بر مدیریت های خرد و کلان سیاسی از این منظر است.

تحقیق حاضر با هدف مطالعه فلسفه و فقه سیاسی قرآن در ساختار نظام ولایی انجام گرفته است. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی – تحلیلی و با بهره گیری از داده های مطالعات کتابخانه ای است.

خلی منصوری

‏سرشناسه : م‍ن‍ص‍وری‌، خ‍ل‍ی‍ل‌، ۱۳۴۳ –
‏عنوان و نام پديدآور : فلسفه و فقه سیاسی در قرآن/ خلیل منصوری.
‏مشخصات نشر : قم: نورالامین، ‏‫۱۴۰۲.‬
‏مشخصات ظاهری : ‏‫۸۸۰ ص.‬
‏شابک : ‫‬‮‭978-622-7156-67-6
‏وضعیت فهرست نویسی : فیپا
‏یادداشت : ‏‫کتابنامه: ص. [۸۷۱] – ۸۸۰.‮‬
‏موضوع : علوم سیاسی — فلسفه — ‏‫جنبه‌های قرآنی
‏‫‭‪Political science‫‭ — Philosophy — Qur’anic teaching
‏‫علوم سیاسی (فقه)‬
Political science (Islamic law)
سیاست در قرآن
Politics in the Qur’an
اسلام و سیاست — جنبه های قرآنی
Islam and politics — Qur’anic teaching
اخلاق و سیاست– جنبه‌های مذهبی– اسلام
‪Political ethics– Religious aspects– Islam
‏رده بندی کنگره : ‏‫‬‮‭‬‮‭BP۱۰۴‬‬
‏رده بندی دیویی : ‏‫‮‭۲۹۷/۱۵۹
‏شماره کتابشناسی ملی : ۹۲۹۰۸۱۵
‏اطلاعات رکورد کتابشناسی : فیپا

فقه سیاسی در قرآن

 

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا