چند رسانه ایکتاب ها

فلسفه و فقه اجتماعی در قرآن

مسائل و پرسمان های اجتماعی،‌مسایل جنجال برانگیزی هستند که به گونه مستقیم و غیر مستقیم با زندگی شخصی مردم و کنش و واکنش اجتماعی آنان پیوسته اند. مسایل اجتماعی دربرگیرنده فقر، نابرابری،اعتیاد، خشونت، سرکوب حقوق بشر، تبعیض و جنایت، مهاجرت، فرار مغزها، روسپیگری، سقط جنین، ازدواج همجنس گرایان و مانند آن ها است.

مسایل اجتماعی از مسایل اقتصادی برجسته تر هستند. برخی از این مسایل مانند مهاجرت دارای هر دو جنبه اجتماعی و اقتصادی هستند. همچنین پرسمان های جنجال برانگیزی مانند جنگ وجود دارند که در این دو دسته جای نمی گیرند. در بخشی از پرسمان های اجتماعی، کارشناسانی که در این زمینه کار می کنند. مددکار اجتماعی نامیده می شوند.

مهم ترین مسایل اجتماعی در قالب مصالح اجتماعی و مفاسد اجتماعی دربرگیرنده موردهای زیر هستند: حقوق بشر، اعدام، سانسور، سرکوب، جنایت، دادگری، فساد، فرار مغزها،‌مهاجرت،‌مهاجرت غیر قانونی، بیکاری، دزدی، ترافیک، آلودگی، صلح و آشتی، جنگ، آموزش و پرورش، سقط جنین، ارزشهای خانوادگی،‌تجاوز جنسی، زنای با محارم،‌جامعه شناسی، جمعیت، برهنگی همگانی، فزون گرایی،‌نژاد پرستی، سالمندی، سن گرایی، حقوق جوانان، ازدواج همجنس گرایان، سن قانونی آمیزش جنسی،‌سن ترک تحصیل،‌محرومیت اجتماعی، طرد اجتماعی،‌تبعیض،‌تبعیض جنسی،‌نسبت جنسیتی، خودکشی و کمک به خودکشی، خشونت، خشونت خانگی، تنبیه بدنی، قطع اندام جنسی، کودک آزاری، کودکان کار، قلدری، آدم ربایی، شورش، دهشت افکنی، توهین به مقدسات، حق نگه داری و حمل تفنگ، روسپی گری، فقر، گدایی، مبارزه با مواد مخدر، تجارت غیر قانونی، الکل، دخانیات، قمار، وابستگی، امنیت، انقلاب، بی کاری، جهانی سازی، حریم خصوصی، ستم و ظلم، سیاست اجتماعی، فساد اجتماعی، کارآفرینی اجتماعی، کنشگری،‌رسانه ها، محیط زیست و جامعه، مشکل های اجتماعی، معلولیت،‌ناسازگاری اجتماعی، بهداشت اجتماعی، بهداشت روانی، بی خانمانی، تنهایی، جرایم سازمان یافته، حریم شخصی،‌تغییر و دگرگونی اجتماعی، رنج، سرانه مطالعه، نوآوری اجتماعی، ناشناسی و بیگانگی و غربت و مانند آن ها.

خلیل منصوری

‏سرشناسه : م‍ن‍ص‍وری‌، خ‍ل‍ی‍ل‌، ۱۳۴۳ –
‏عنوان و نام پديدآور : فلسفه و فقه اجتماعی در قرآن/خلیل منصوری.
‏مشخصات نشر : قم: نور الامین، ‏‫۱۴۴۵ ق.‬، ‏‫۱۴۰۲.‬
‏مشخصات ظاهری : ‏‫۸۳۶ ص.‬
‏شابک : ‫‭978-622-7156-74-4‬‬
‏وضعیت فهرست نویسی : فیپا
‏یادداشت : کتابنامه.
‏موضوع : اصول فقه — جنبه های قرآنی
Islamic law — Interpretation and construction — Qur’anic teaching
جامعه‌شناسی حقوقی
Sociological jurisprudence
فقه — جنبه‌های اجتماعی
Islamic law — social aspects
‏‫قرآن (اصول فقه)‬
*Qur’an (Islamic law)
مسائل اجتماعی
Social problems
فقه — فلسفه
Islamic law — Philosophy
‏رده بندی کنگره : ‏‫‭BP۱۰۴‬‬
‏رده بندی دیویی : ‏‫‭۲۹۷/۳۱‬‬
‏شماره کتابشناسی ملی : ۹۳۸۲۶۳۲
‏اطلاعات رکورد کتابشناسی : فیپا

 

فقه اجتماعی در قرآن

 

 

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا