اجتماعیاخلاقی - تربیتیاصولی فقهیاعتقادی - کلامیسیاسیمعارف قرآنی

افتراء و آثار زیانبار آن

یکی از بزرگ‌ترین گناهان زبان، افتراء و جعل دروغ و نسبت دادن آن به دیگران است.
این افتراء حتی ممکن است نسبت به خدا باشد و مثلا شخص مدعی این معنا باشد که پیامبر است و خدا با او سخن می‌گوید و وحی می‌فرستد، در حالی که چنین نیست، بلکه حتی ممکن است گرفتار وحی شیطانی باشد؛ زیرا وحی الهی هرگز به باطل دعوت نمی‌کند و جز به حق نمی‌خواند؛ در حالی که وحی شیطانی بر باطل و مصادیق آن تاکید دارد و انسان را به سوی ظلم، دروغ، خیانت، جنایت، کفر، نفاق، زنا و گناه دعوت می‌کند و می‌کشاند.
افتراء غیر از دروغ است؛ کسی که اهل افتراء باشد، در حقیقت کارخانه دروغ‌سازی و دروغ‌پراکنی دارد؛ زیرا افتراء از ریشه «فری» به معنای جعل و ساختن دروغ و نسبت دادن سخن یا کار ناحق یا صفت نابهنجار و زشت به دیگری است، در حالی که دیگری از چنین اموری پاک و مبرا است. البته برخی با اعتقاد راسخ، به دروغ‌سازی و دروغ‌پراکنی اقدام می‌کنند؛ زیرا گرفتار کژاندیشی، کژپنداری و کژرفتاری هستند و راست دیگران را دروغ و درست دیگران را نادرست می‌شمارند و چیزی را که خود بدان سزاوارترند، به دیگری نسبت می‌دهند.
از نظر قرآن، تنها کافران، مشرکان و منافقان نیستند که گرفتار دروغ‌سازی و افتراء هستند، بلکه برخی از مدعیان اسلام و شریعت نیز بدان گرفتار می‌شوند و به خدا، پیامبران، مؤمنان و مسلمانان دروغ‌هایی را می‌بندند که خودشان بدان سزاوارترند و دیگران از آن پاک و منزه هستند.
بی‌گمان شناخت این افراد بسیار مهم و اساسی است؛ زیرا بسیاری از آنان با تزیین دروغ باطل خویش به اموری به ظاهر مقبول و پسندیده و زیبا در تلاشند تا نه تنها وجاهت برخی از امور را زیر سؤال ببرند و تشکیک در دل‌ها بیفکنند، بلکه وجاهت اشخاص وجیه را نیز مخدوش کنند و مردم را از همدلی و همراهی و همکاری بلکه پیروی و اطاعت از آنان بازدارند و انسجام اجتماعی و وحدت مردمان را به تفرقه و کینه تبدیل کنند و این‌گونه مقاصد پلید و شیطانی خود را به کرسی بنشانند.
تخریب شخصیت‌ها با افتراء و دروغ‌سازی
یکی از علل روی آوردن انسان‌ها به افتراء و دروغ‌سازی و دروغ‌پراکنی‌، تخریب شخصیت‌های مقبول در میان مردم و جداسازی مردم از آنان و تردید در اسوه و سرمشق بودن ایشان است.
با نگاهی به گزارش‌های قرآنی دانسته می‌شود که هجمه اصلی تخریب شخصیت‌ها با افتراء‌، متوجه پیامبران و اولیای الهی بوده است.
از جمله این افتراء‌ها به پیامبران می‌توان به طغیانگری و سرمستی(قمر، آیات 23 تا 25)، دروغگویی (همان)، مسحور و سحر شده(اسراء، آیه 47؛ شعراء، آیات 153 و 185)، افتراء به خدا(مؤمنون، آیه 38)، ساحر بودن و سحر در معجزه(ذاریات، آیه 52؛ مائده، آیه 110؛ صف، آیه 6؛ یونس، آیه 2)، کهانت و جنون(طور، آیه 29؛ قمر، آیه 9)، شاعر بودن(صافات، آیه 36؛ طور، آیه 30)، شوم و نحس بودن(اعراف، آیات 130 و 131)، سفاهت و سبک مغزی و فقدان رشد عقلی(اعراف، آیه 66)، دزدی(یوسف، آیه 77)، خیانت جنسی(یوسف، آیه 25)، گمراهی(یوسف، آیه 95)، برادرکشی(احزاب، آیه 69)، خیانت در بیت‌المال و غنایم(آل عمران، آیه 61)، ساختگی بودن قرآن(یونس، آیات 37 و 38؛ هود، آیات 13 و 35) و مانند آنها اشاره کرد که همگی برای تخریب شخصیت پیامبران انجام می‌شد. البته از نظر قرآن مؤمنان نیز از شر افتراء دشمنان در امان نبوده و نیستند، بلکه شخصیت آنان همواره از سوی دشمنان تخریب می‌شود و آنان با افتراء و دروغ‌سازی و دروغ‌پراکنی شرایطی را ایجاد می‌کنند که جایگاه اجتماعی مؤمنان از دست برود و مردم به آنان اعتماد نکنند. افتراء به مؤمنان در اشکال گوناگون انجام می‌شود. مؤمنان از زنان و مردان پاک‌دامن ممکن است به بی‌عفتی (نساء، آیات 20 و 156؛ نور، آیات 11 تا 16)، گناهان ناکرده (احزاب، آیه 58)، بهتان شگفت‌انگیز(همان) و مانند آنها متهم شوند و به آنان نسبت‌های دروغین و ناروایی داده شود.(احزاب، آیه 58)
آثار زیانبار افتراء و دروغ‌سازی
از دیدگاه قرآن، دشمنان پیوسته علیه پیامبران و مؤمنان از شیوه زشت تبلیغاتی دروغ‌سازی و دروغ‌پراکنی استفاده می‌کنند(انعام، آیه 112) تا مقاصد پلید خویش را جامه عمل بپوشانند و اسلام و ایمان را از میان برداشته و مؤمنان را نابود سازند و حاکمیت شیطان را تحقق بخشند. بی‌گمان افتراء به معنای دروغ‌سازی و دروغ‌پراکنی گناهی بزرگ است که خدا وعده دوزخ به آن داده است.(نساء، آیه 50)
در همه شرایع آسمانی حکم افتراء سنگین است و از آن منع شده و حرام دانسته شده است.(نحل، آیه 116؛ اعراف، آیه 169؛ طه، آیات 60 و 61؛ نساء، آیه 112؛ احزاب، آیه 58)افتراء به خدا و خلق، جرم(یونس، آیه 17)، ظلم(آل عمران، آیه 94؛ انعام، آیه 21)، کفر بوده(مائده، آیات 72 و 73)، و عامل گمراهی(انعام، آیات 140 و 142)، محرومیت از هدایت الهی(صف، آیه 7)، محرومیت از رستگاری(انعام، آیه 21؛ یونس، آیه 69)، گرفتاری به غضب الهی(اعراف، آیه 152)، لعن الهی(مائده، آیه 64)، ذلت و خواری (اعراف، آیه 152)، زیان و تباهی(اعراف، آیه 53؛ انعام، آیه 140)، اجرای حدود(نور، آیه 4)، عدم قبول شهادت و گواهی (همان)، سبب فسق(همان)، بدفرجامی(یونس، آیات 37 و 38)، عذاب اخروی(نحل، آیات 24 و 27)، ارتداد(آل عمران، آیه 80) و مانند آنها می‌شود.
کسانی متوسل به افتراء و دروغ‌سازی می‌شوند که گرفتار ضلالت و کفر بوده(مائده، آیه 103؛ نحل، آیه 105) و دیگران را به گمراهی می‌کشانند.(انعام، آیه 144)
البته عواملی چون جهل عقلی و علمی(زخرف، آیات 19 و 20؛ نجم، آیات 27 و 28)، عدم تعقل (مائده، آیه 103؛ یونس، آیات 16 و 17)، پیروی از ظن و گمان(نحم، آیات 27 و 28)، تخمین زدن به جای یقین و قطع علمی(زخرف، آیات 19 و 20)، دنیاطلبی(اعراف، آیه 169)، تاثر از شیطان و پذیرش وسوسه‌هایش(بقره، آیات 168 و 169؛ نحل، آیات 62 و 63)، روحیه تکبر و رویه استکبار(انعام، آیه 93) و مانند آنها نقش اساسی در گرایش انسان به افتراء دارد.
بنابراین، برای درمان یا رهایی از این بیماری خطرناک باید این بسترها و عوامل زدوده شود و به جای آن عقلانیت و ایمان (نحل، آیه 105) و مانند آنها جایگزین شود و عقل فطری مورد اهتمام قرار گیرد و از حق و مصادیق آن هرگز عدول نکرد تا ریشه این بیماری زبانی خطرناک کنده شود و شخص از افترا و دروغ‌سازی رها گردد.
البته شکی نیست که توجه به آثار زیانبار افتراء و نیز مجازات و خشم الهی در دنیا و آخرت می‌تواند به عنوان بازدارنده عمل کند.
از همین رو در آیات قرآن به این نکات توجه داده شده تا شخص از افتادن در دام افترا و ایجاد کارخانه دروغ‌سازی و دروغ‌پراکنی پرهیز کند.(احقاف، آیه 8؛ اعراف، آیه 169؛ یونس، آیات 16 و 17؛ نحل، آیه 105)

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا