اجتماعیاعتقادی - کلامیسیاسیعرفانمعارف قرآنیمقالاتوب نوشت

تضرع، زبان اهل ولایت

 اهل ولایت کسی است که همانند نوزاد صفر تا صد او در دست مادرش است. نوزاد هیچ راه ارتباطی جز گریه و زاری و انابه ندارد و با تضرع و زاری، خواسته‌هایش را بیان می‌کند. پس اهل ولایت که مضطر ولی‌الله خویش است، تنها زبان ارتباطی‌اش همین تضرع و انابه و گریه است تا به دادش برسند و او را نجات دهند.
از نظر آموزه‌های قرآنی، ولایت در اختصاص و انحصار خدا است، زیرا: «فالله هو الولی»؛ خدا منحصرا دوست و یاور بندگان است. (شوری.9) پس ولی‌الله مظهر تجلیات الله است.
همچنین اگر بخواهیم از همه نوع ظلمات از جمله جور و ظلم نجات یابیم باید به خدای قادر توسل جوییم و از او نجات را با زبان تضرع بخواهیم و خود را حقیقتا نوزادی بدانیم که صفر تا صد او در دست ولی اوست.
خدا می‌فرماید: «بگو: چه کسی شما را از تاریکی‌های خشکی و دریا نجات می‌دهد؟ در حالی که او را برای نجات خود از روی فروتنی و زاری و مخفیانه به کمک می‌طلبید و می‌گویید که اگر ما را از این تنگناها و مهلکه‌ها نجات دهد، بی‌تردید از سپاسگزاران خواهیم بود. (انعام، آیه63)
پس حالت اهل ولایت که خواهان عنایت الهی و ولایت هستند تا از ولی‌الله مطلق، امام زمان بهره گیرند، مانند نوزاد شیرخواره است که با تضرع خواسته‌هایش را بیان می‌کند.(اعراف، آیات 55 و 56) و هرگز از تضرع در دعا غافل نیست.(اعراف، آیات 205 و 206)
قرآن به ما می‌آموزد کسی که گرفتار عذابی چون ظلم و جور است اگر تضرع کند خدا او را نجات می‌دهد و تحت ولایت خویش می‌برد، ولی دل‌ها سنگ شده و تضرع ندارد و گرفتار تزیینات شیطان شده و ذکر الهی را فراموش کرده است، از این رو درهای عذاب‌های مختلف را به روی خویش گشوده است. (انعام، آیات 43 و 44)

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا