اجتماعیاخلاقی - تربیتیاعتقادی - کلامیروان شناسیسیاسیمعارف قرآنیمقالات

تحریف و تحریم دو لبه قیچی مستکبران

بسم الله الرحمن الرحیم

مستکبران سلطه جو برای دست یابی به اهداف خویش هماره از ابزارهای شیطانی به شکل کامل بهره می گیرند؛ زیرا آنان به دلیل بی اعتقادی به قیامت و عدم مجازات در دنیا و آخرت، هیچ اصول اخلاقی – انسانی را مراعات نمی کنند؛ بلکه آن چه برای آنان مهم و اساسی است، دست یابی به همه آن چیزی است که آن را سعادت می خوانند که شامل قدرت و ثروت است تا بتوانند از این طریق از همه لذت های مادی زودگذر دنیوی به شکل تمام آن بهره مند شوند.

مستکبران هرگاه با مقاومت گروه های الهی و حزب الله مواجه می شوند، با استفاده از ایادی داخلی و جریان های نفوذ و نفاق، تلاش می کنند تا حلقه فشار و تحریم را بر امت تنگ سازند تا امت اسلام از استقامت دست بردارد و رهبران الهی و حزب الله تحت فشار اقتصادی گریزی جز تسلیم نداشته باشند. از جمله ابزارهای دشمنان بیرونی و هم پیمانان داخلی آنان می توان به ابزارهای تحریف و تحریم اشاره کرد که مقام معظم رهبری امام خامنه ای(مدظله العالی) نیز بدان توجه داده است.

تحریف حقایق و وارونه نمایی قوت ها و ضعف ها

تحریف از مادّه «حَرْف» به معناى کژ کردن و برگردانیدن چیزى و تحریف کلام، تغییر معناى آن است.( لسان‌العرب، ج‌3، ص‌129، «حرف»)

اصولا حرف به معنای «کناره» آمده است؛ پس تحریف گر بر آن است تا چیزی را از «متن» به «حاشیه» ببرد، و حاشیه را به جای متن قرار دهد. به عنوان نمونه معنای اصلی و حقیقی واژه «وَلِیَ» به معنای تبعیت و پیروی از چیزی یا کسی است که مسئولیت صفر تا صد را به عهده دارد. از همین روست که راغب در مفردات الفاظ قرآن کریم معنای اصلی آن را سرپرستی می داند. پس ولیّ و مولی کسی است که می بایست به عنوان سرپرست از او تبعیت کرد و هرگز از او فاصله در پیش یا پس نگرفت که در هر دو حالت خطر نابودی خواهد بود، بلکه لازم است تا ملازمت کامل باشد تا امنیت فراهم آید؛ چرا که ولیّ به سبب نوع ارتباط عاطفی سرشار از محبت و مودت هرگز اجازه نمی دهد تا ملازم او به خطر بیافتد. از همین روست که خدا خود را ولیّ حقیقی دانسته(شوری، آیات 9 و 28) و خواستار آن است تا تنها به او به عنوان ولی تکیه و اعتماد شود؛ چرا که برترین و بهترین مولی اوست.(حج، آیه 78)

این در حالی است که تحریف گران این واژه را در معنای «محبت و دوستی» می گیرند و هیچ اشاره ای به «سرپرستی» نمی کنند؛ زیرا این گونه می توانند ولایت مولی الموحدین امیرمومنان امام علی(ع) که در آیات قرآنی (مائده، آیه 55) و نص نصب الهی ایشان به عنوان مولی در غدیر خم از سوی پیامبر مکرم و معظم(ص) اعلان رسمی شده را به دوستی و محبت تقلیل دهند و ولایت سرپرستی ایشان را به حاشیه برانند و حق ایشان را تضییع کنند.

بر اساس آموزه های وحیانی قرآن، تحریف گران برای تحقق اهداف نامشروع خویش به دو نوع تحریف اقدام می کنند که شامل تحریف معنوی و تحریف لفظی است. از این رو شیخ طوسى تاکید دارد که تحریف به دو وسیله محقّق مى‌شود: یکى تأویل ناروا بدون تغییر در ساختار کلام ، و دیگرى تغییر و تبدیل آن .( التبیان، ج‌3، ص‌470.)

بیشترین تحریف هایی که در تاریخ رخ داده است ، تحریف معنوی است؛ زیرا در این تحریف که با لطافت و زیرکی صورت می گیرد هر گونه مخالفت به شکلی سرکوب می شود؛ زیرا اثبات تحریف در نوع تحریف معنوی سخت تر است؛ از سوی این کار با تغییرات لطیف و گام به گام انجام می شود که افراد گاه اصلا متوجه تحقق تحریف نمی شوند.

از مجموع آیاتى که در قرآن مجید درباره تحریفهاى یهود آمده، استفاده مى‌شود که گاهى تحریف آنها معنوى بوده؛ بدین گونه که معانى الفاظ را دگرگون مى‌ساختند، و گاهى تحریف لفظى مى‌کردند، و گاهى حتی به مخفى ساختن قسمتى از آیات و کتمان آن دست مى‌زدند. در حقیقت آنان از سه روش برای تحریف حقایق بهره می گرفتند که البته بیش ترین نوع آن همان تحریف حقایق یا حتی کتمان آن است.( تفسیر نمونه، ج‌4، ص‌313‌-‌314)

از نظر قرآن یهودیان به عنوان استادان تحریف از همه روش های برای تامین اهداف خویش بهره برده اند. از مهم ترین اهداف آنان فریب توده های مردم «ناس» است تا این گونه بتوانند مقاصد دنیوی خویش را تامین کنند و حرام خدا را حلال قرار دهند و به جای وفای به عهد و امانت در آن خیانت ورزند و مال امانی را به ناحق بخورند.(آل عمران، آیات 75 و 78) آنان برای این که فسق علنی داشته باشند، ناچار بودند به تحریف تورات و حتی انجیل بپردازند و آن را به عقایدی بیامیزند که تامین کننده منافع دنیوی آنان باشد.(بقره، آیات 58 و 59)

از نظر قرآن اصولا کسانی که دست به تحریف در انواع آن می زنند، به گونه ای عمل می کنند تا رسوا نشوند. از این روست که امر تحریفی را به خدا و رسولان نسبت می دهند تا این گونه وجاهتی را برای قول خود دست و پا کنند. می گویند که این عمل و سخن در حقیقت همان مقصود رهبری است و ما حقیقتی را بیان می کنیم که شما از درک و فهم آن ناتوان هستید. ما به عنوان خیرخواهان امت این اقدامات را انجام می دهیم. در حالی که هم در نسبت دروغ می گویند و هم تنها دنبال منافع دنیوی خویش هستند و اصولا برای مردم ارزشی قایل نیستند.(آل عمران، آیه 77)

مهم ترین اهدافی که تحریف گران دنبال آن هستند ، همانا تامین منافع دنیوی و لذت های زودگذر آن است؛ زیرا تحریف گران به شدت نسبت به دنیا و لذت های آن حریص هستند و ولع شدید دارند.(مائده، آیات 41 و 42) از جمله لذت هایی که آنان دنبال آن هستند، لذت های جنسی و لذت های مرتبط با انواع شهوت ها از جمله قدرت و ثروت است. از آن جایی که حقایق وحیانی اسلام در طول تاریخ مانع جدی بر سر راه شهوترانی و دنیاطلبی و دنیا پرستی است، آنان برای توجیه رفتارهای زشت و مخالف معارف و احکام الهی، ناچار هستند دست به تحریف بزنند و حقایق را کتمان کنند و باطل را به عنوان حقیقت به خورد مردم بدهند.(همان؛ بقره، آیات 58 و 59 و 161 و 162)

از نظر قرآن، تحریف گران تنها برای مردم خویش دست به تحریف نمی زنند، بلکه گاه با این کار بر آن هستند تا حجت و دلیل را از دیگران سلب کنند و دیگران نتوانند علیه آنان حجت اقامه کنند. این گونه است که برای در امان ماندن از فشارهای بیرونی نیز دست به تحریف حقایق می زنند. یهودیان برای آن که از سوی مسلمانان مواخذه نشوند، در عقاید و احکام تورات دست می برند و حقایق و معارف و حتی پیش بینی های تورات نسبت به آینده و بعثت پیامبر(ص) را دگرگونه می ساختند تا امکان استفاده مسلمانان از آن آیات و حقایق علیه ایشان فراهم نشود.(بقره، آیات 75 تا 77)

البته این تحریف گری از روی عقلانیت ابزاری و پس از درک و فهم عقلانی حقایق وحیانی است و این گونه نیست که نادانسته و از روی بی خردی دست به تحریف بزنند؛ بلکه دانسته و عاملانه و عاقلانه به این کار اقدام می کردند تا بتوانند این گونه در امان بمانند(همان)، هر چند که برخی از آنان نیز بر اساس ظنون اقدام می کردند.بقره، آیه 78)، ولی اکثریت طبق برنامه حساب شده و برای اهداف خاص خودشان این کار را انجام می دادند.

این تحریف گری گاه بسیار ظالمانه در حق مردم خودشان بود؛ زیرا به گونه ای عمل می کردند تا مردم در تنگنایی قرار گیرند و نداند چگونه در صورت گناه و خطا استغفار کنند و این گونه از مرحمت و مغفرت الهی بهره مند شوند. تحریف گری موجب می شود تا مردم عادی ناتوان از حرکت در مسیر حق باشند و همانند گله ای گوسفند در پی تحریف گران گام بردارند و مقاصد نامشروع و زشت و ضد هنجاری آنان را تامین کنند.(بقره، آیات 58 و 59 و آیات دیگر)

امروز نیز تحریف گران داخلی با ارقام و آمارهای دروغین و فضاسازی به نفع استکبار و شیاطین انسی و جنی بر آن هستند تا مردم را از مسیر حق باز دارند و آنان را در شرایطی قرار دهند که سخنان و رفتارهای زشت و نامشروع آنان را تایید کنند و برای همکاری با شیاطین استکباری اعلام آمادگی کنند.

بخش عمده از جنگ نرم و روانی که استکبار علیه امت اسلام و نظام سیاسی ولایی به راه انداخته است، با همکاری همین تحریف گران داخلی انجام می شود؛ زیرا شیطان بزرگ تحریفات خود را انجام داده و گاه از زبان خود و گاه از زبان این جریان نفوذ و نفاق آن را به امت اسلامی و تصمیم گیران و تصمیم سازان القا می کند.(نساء، آیه 119؛ تفسير عيّاشى، ج‌1، ص‌276؛ البرهان، ج‌2، ص‌175)

البته این تحریف گری محدود به مسایل سیاسی – اجتماعی – امنیتی و نظامی نمی شود، بلکه حتی حوزه عقاید و اعتقادات را در بر می گیرد تا جایی که مثلا مذاکره با شیطان را از اصول اسلامی و سنت نبوی و علوی و معصوم(ع) دانسته و با این تحریف گری بستر را برای خیانت و تغییر اصلی در این اسلام و حرکت به سوی تسلیم در برابر سلطه استکباری شیطان آماده می کنند.(همان)

در این تحریف های شیطانی، قوای و توان دشمن چند برابر و توان امت و نظام سیاسی ولایی بسیار اندک نشان داده می شود تا با ایجاد رعب، دشمن بدون شلیک گلوله ای به اهداف خویش برسد و نظام سیاسی را مرعوب و مقهور خود سازد. این کارها بارها تجربه شده و آثارش را دیده اند که خسارت برجام یکی از نمونه های عینی پیش رو ماست.

تحریم و محاصره ابزار دیگر دشمن

از نظر قرآن، دشمن برای دست یابی به اهداف خویش از همه روش ها و شیوه های شیطانی بهره می برد. از جمله کارهایی که دشمن برای شکست مسلمانان انجام می دهد، استفاده از تحریم ها و محاصره های گوناگون اقتصادی، نظامی، سیاسی، اجتماعی و مانند آن ها است.

در طول تاریخ مومنان به انواع اشکال از سوی دشمنان داخلی یعنی جریان نفوذ و نفاق و هم چنین دشمنان خارجی محاصره و تحریم شده اند.

به عنوان نمونه یکی از روش های دشمنان داخلی برای فروپاشی داخلی نظام سیاسی ولایی، نفوذ و ایجاد تنگناهای اقتصادی است تا مومنان در شرایط قرار گیرند که رهبری را واگذار کنند و به جرگه دشمن بپیوندند. در این باره با برنامه ریزی کاری می کنند که جو کاذب فروپاشی اقتصادی پدیدار شود و مسلمانان از نظر اقتصادی در تنگنا قرار گیرند.

علمیاتی که جریان نفوذ و نفاق انجام می دهد به گونه ای طراحی شده است که مردم را از رفاه و اقتصاد سالم و حمایت نظام سیاسی نسبت به مردم نومید کنند و با ایجاد فضای روانی نومیدی مشروعیت نظام سیاسی ولایی را مخدوش سازند.

خدا درباره شیوه شیطانی تحریم داخلی از سوی جریان نفاق و نفوذ می فرماید: هُمُ الَّذِينَ يَقُولُونَ لَا تُنْفِقُوا عَلَى مَنْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّى يَنْفَضُّوا وَلِلَّهِ خَزَائِنُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَا يَفْقَهُونَ ؛ آنان كسانى‏ اند كه مى‏ گويند: به كسانى كه نزد پيامبر خدايند انفاق مكنيد تا پراكنده شوند و حال آنكه گنجينه ‏هاى آسمانها و زمين از آن خداست ولى منافقان درنمى‏ يابند. (منافقون، آیه ۷)

امروز نیز تحریم داخلی با ایجاد شکست طرح های ملی بر آن است تا ناکارآمدی نظام را به نمایش گذارد . این گونه است که اقتصاد را معطل امور باطل می کند بی آن که کاری در عرصه جهش تولید یا جهاد اقتصادی انجام شود.

خدا به امت اسلام هشدار می دهد که فریب سوگندها و سخنان فریبا و وعده های دروغین این جماعت را نخورند که در خدمت استکبار و تحریم های آنان هستند و آب به آسیاب دشمن می ریزند. خدا می فرماید: يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ مَا قَالُوا وَلَقَدْ قَالُوا كَلِمَةَ الْكُفْرِ وَكَفَرُوا بَعْدَ إِسْلَامِهِمْ وَهَمُّوا بِمَا لَمْ يَنَالُوا وَمَا نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْنَاهُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ فَإِنْ يَتُوبُوا يَكُ خَيْرًا لَهُمْ وَإِنْ يَتَوَلَّوْا يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ عَذَابًا أَلِيمًا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَمَا لَهُمْ فِي الْأَرْضِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ وَمِنْهُمْ مَنْ عَاهَدَ اللَّهَ لَئِنْ آتَانَا مِنْ فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَّ وَلَنَكُونَنَّ مِنَ الصَّالِحِينَ فَلَمَّا آتَاهُمْ مِنْ فَضْلِهِ بَخِلُوا بِهِ وَتَوَلَّوْا وَهُمْ مُعْرِضُونَ فَأَعْقَبَهُمْ نِفَاقًا فِي قُلُوبِهِمْ إِلَى يَوْمِ يَلْقَوْنَهُ بِمَا أَخْلَفُوا اللَّهَ مَا وَعَدُوهُ وَبِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ ؛ به خدا سوگند مى ‏خورند كه سخن ناروا نگفته‏ اند، در حالى كه قطعا سخن كفر گفته، و پس از اسلام آوردنشان كفر ورزيده‏ اند و بر آنچه موفق به انجام آن نشدند همت گماشتند، و به عيبجويى برنخاستند، مگر بعد از آنكه خدا و پيامبرش از فضل خود آنان را بى ‏نياز گردانيدند. پس اگر توبه كنند براى آنان بهتر است و اگر روى برتابند خدا آنان را در دنيا و آخرت عذابى دردناك مى ‏كند، و در روى زمين يار و ياورى نخواهند داشت؛ و از آنان كسانى‏ اند كه با خدا عهد كرده‏ اند كه اگر از كرم خويش به ما عطا كند قطعا صدقه خواهيم داد و از شايستگان خواهيم شد. پس چون از فضل خويش به آنان بخشيد بدان بخل ورزيدند و به حال اعراض روى برتافتند. در نتيجه به سزاى آنكه با خدا خلف وعده كردند و از آن روى كه دروغ مى گفتند در دلهايشان تا روزى كه او را ديدار مى كنند پيامدهاى نفاق را باقى گذارد(توبه، آیات ۷۴ تا۷۷)

در این آیات به روشنی شیوه های تحریمی جریان نفاق در راستای تحریم های دشمنان بیان شده است. خدا هشدار می دهد که به این وعده های دروغین جریان نفوذ و نفاق توجه نشود و تکیه گاه خدا باشد. اگر خدا را تکیه گاه قرار دهند خدا حتی توفان را برایشان به عنوان یک لشکر الهی قرار می دهد(احزاب، آیه 9) چنان که امروز ویروس کرونا به عنوان لشکر الهی عمل می کند و هم چون بادی که اقوام پیشین را به هلاکت انداخت در حالی تغییر نظم شیطانی جهانی است.(الحاقه، آیه 6؛ قمر، آیه 19؛ فصلت، آیه 16) جالب این که آن بیماری سمی که انسان را از ریشه می کند و بر زمین می انداخت به طوری که نای ایستادن نداشتند، از طریق باد منتقل می شد و شخص یک روز تا هفت روز بیش تر نمی توانست در برابر آن دوام بیاورد و در نهایت در هشتمین شب کلا آن اقوام نابود شدند.(الحاقه، آیات 6 و 7)

از نظر قرآن، امت اسلام برای دفع این گونه بلایا می بایست توسل به معصومان(ع) جویند و استغفار کند تا از عذاب های عمومی الهی در امان مانند.(توبه، آیه 33) پس نمی بایست در دام بلندگوهای شیطانی تنها به اسباب و دارو بسنده کرد و همانند منافقان داخلی خدا را از معادلات حذف کرد یا در قالب تحریف به حرف و کناری گذاشت.

همه محاصره های دشمن به وحدت کلمه و کلمه وحدت یعنی پذیرش کلمه الله هی العلیا حل شدنی است؛ زیرا اگر باور داشته باشیم که خدا با ماست، هماره از ولایت و نصرت الهی بهره مند خواهیم شد و برخلاف تصویر سازی موهوم منافقان ودشمنان می توانیم همه دشمنان را شکست بدهیم و نقمت را به نعمت تبدیل کنیم.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا