اجتماعیسیاسیفرهنگیمعارف قرآنیمقالات

ايمان و اطاعت، تنها عامل پيروزي بر دشمن

samamoيكي از شاهكارهاي بزرگ انقلاب اسلامي عينيت بخشي به افسانه ها در زندگي مردم است. بسياري از افسانه ها را مردم ايران به واقعيت تبديل كردند و نشان دادند كه آنها نه تنها افسانه نبوده بلكه حقايق قابل دسترسي است كه مي توان آن را به واقعيت تبديل كرد.

عينيت افسانه ها در عصر حاضر

در آيات قرآني و نيز سيره اسلامي اين معنا بارها تكرار شده است كه يك بيست در برابر دويست مي ايستد و پيروز مي شود. خداوند مي فرمايد: اي پيغمبر! تحريض كن مؤمنين را بر كارزار، اگر از شما بيست نفر صبور يافت شوند بر دويست نفر غلبه مي يابند و اگر از شما صد نفر باشند بر هزار نفر از كساني كه كافر شدند غالب مي شوند، به خاطر اينكه آنان مردمي هستند كه نمي فهمند؛ اكنون خداوند سبك كرد از شما و دانست كه در شما ضعفي است، حال اگر از شما صد نفر شكيبا و مقاوم يافت شوند بر دويست نفر غلبه پيدا مي كنند و اگر از شما هزار نفر يافت شوند بر دو هزار نفر غالب مي آيند به اذن خدا و خدا با صابران است (انفال، آيات 55 و 56).

همچنين فرشتگان براي امداد و ياري مؤمنان در جنگ حاضر مي شوند و امدادهاي غيبي الهي با حضور فرشتگان موجب مي شود تا مؤمنان در جنگ پيروز شوند. (انفال، آيات 9 و 10 و آيات ديگر)

بسياري از اين گفته ها همانند اساطيرالاولين و افسانه ها بود و كسي نمي توانست اينها را به سادگي باور كند تا اينكه انقلاب اسلامي، مؤمناني را به نمايش گذاشت كه جهانيان را مبهوت خود ساختند. در بسيج رزمندگان اسلام نوجوانان كم سن و سالي يافت شدند كه با كوله پشتي پر از سنگ به جنگ عراقي مي رود و او را مي كشد و اسلحه اش را به غنيمت مي گيرد و نزد فرمانده مي آيد و مي گويد كه اكنون طبق فرمايش شما من خودم را به سلاح مجهز كرده و براي جنگ نهايي و حضور در خط مقدم آماده ام.

داستان هاي بزرگي در دوران دفاع مقدس از افسانه بودن به واقعيت تبديل شد و بر مردم معلوم شد كه آنچه خداوند بيان كرده يا در داستان هاي عصر پيامبر(ص) نقل شده، افسانه نبوده است بلكه حقايقي بود كه مي توان در هر عصري آن را به واقعيت تبديل كرد به شرط آن كه ايمان واقعي تحقق يافته باشد و اسالم از لقلقه زباني و حتي ايمان از قلب به تمام وجود و جوارح جريان يابد.

يكي از مشكلاتي كه در مقاطعي از دوران دفاع مقدس پيش آمد، غروري بود كه پس از پيروزي هاي پياپي لشكر اسلام پديد آمده بود. اين پيروزي ها و افزايش امكانات و منابع مادي و مالي موجب شد تا لشكر اسلام در عمليات بيت المقدس و آزادسازي خرمشهر مدتي كوتاه زمينگير شود؛ چرا كه گمان بر آن رفت كه عامل پيروزي، عده و عده (نفرات و تجهيزات) است. در اين زمان بود كه فرماندهان نزد امام خميني(ره) مقتداي خويش رفتند و از انفاس قدسي آن حضرت بهره بردند. ايشان گفتند: مشكل شما غرور نفرات و تجهيزات است. شما با نام خدا و با ايمان بسيجي برويد تا فتح و نصرت نصيب شما شود. آنگاه فرماندهان دريافتند كه مي بايست توكل و توسل را مبناي رفتار خويش قرار دهند و گرفتار غرور نفرات و تجهيزات نباشند. بدين ترتيب آنان مي روند و خرمشهر را با وجود چند لشكر مجهز عراقي، آزاد و ده ها هزار نفر را اسير مي كنند. آنگاه امام خميني اين حقيقت را گوشزد مي كند كه: «خدا خرمشهر را آزاد كرده است» چون كه: «ما النصر الا من عندالله ان الله عزيز حكيم (انفال، آيه 10) و يا ايهاالذين امنوا ان تنصرالله ينصركم و يثبت اقدامكم (محمد، آيه7) پس هنگامي كه خدا را ياري كنيد نصرت و پيروزي فرا رسد.

تجهيزات و نفرات، عامل بازدارندگي دشمن

جالب اين است كه براساس آموزه هاي وحياني قرآن، تجهيزات و امكانات و نفرات هر چند كه مهم و ارزشي باشد هرگز عامل و علت پيروزي و نصرت نيست. از اين رو در آيه 60 سوره انفال مي فرمايد: واعدو لهم مااستطعتم من قوه و من رباط الخليل ترهبون به عدوالله و عدوكم و آخرين من دونهم لاتعلمونهم الله يعلمهم و ماتنفقوا من شيء في سبيل الله يوف اليكم و انتم لاتظلمون؛ و آماده كنيد براي (كارزار با) ايشان هرچه را مي توانيد از نيرو و از اسبان بسته شده كه بترسانيد با آن دشمن خدا و دشمن خود را و ديگران را از غير ايشان كه شما آنان را نمي شناسيد و خدا مي شناسد و آنچه كه در راه خدا خرج كنيد به شما پرداخت مي شود و به شما ظلم نخواهد شد.

اين بدان معناست كه تجهيزات و امكانات نظامي و نفرات كارآزموده جنگي تنها عامل ارعاب و ترس دشمنان و عامل بازدارندگي دشمن و مانع از حملات آنان است، ولي هرگز در اين آيه سخني از نصرت و پيروزي نيست؛ يعني با تجهيزات و شمار رزمندگان، شما به پيروزي نمي رسيد بلكه تنها عامل پيروزي بر دشمن همان ايمان به خدا و اطاعت از اوست كه همان روحيه بسيجيان امام خميني بوده است. پس اگر خواهان پيروزي و نصرت بر دشمن هستيم مي بايست خود را به عواملي از اين دست يعني اطاعت از خدا و ولايت و ايمان به خدا و نصرت او با انجام اطاعت از خدا و ولي او مجهز كنيم تا پيروز شويم. بنابراين، هر چند كه آموزش نيروي انساني كارآزموده و رزم آور و تجهيزات پيشرفته نظامي خوب است ولي بايد دانست كه تنها نقش بازدارندگي و ترس و ارهاب را خواهد داشت و تنها عامل پيروزي، همان ايماني است كه در شكل اطاعت از خدا و رسول و ولي او تجسم مي يابد.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا