اخلاقی - تربیتیاعتقادی - کلامیفرهنگیفلسفیمعارف قرآنیمقالات

محبت به همسر مظهر ربوبيت الهي

samamosشايد پيماني ارزشمندتر و مهم تر از پيمان همسري نباشد. انسان به طور طبيعي گرايش به زوج و همسر دارد؛ زيرا آرامش و آسايش را تنها مي تواند در سايه همسر تجربه كند. (روم، آيه 21، نور، آيه 32)

از پيامبر گرامي(ص) روايت است كه فرمود: «حبب الي من دنياكم ثلاث: النساء و الطيب و جعلت قره عيني في الصلاه . از دنياي شما سه چيز مورد علاقه من قرار است. زنان، عطر و نور چشم من در نماز است. (محمدبن محمدالغزالي، احياء علوم الدين، قاهره، مطبعه العثمانيه المصريه ، 3319، ج4، ص552 به نقل از نسائي از حديث انس بن مالك؛ نيز محمدباقرمجلسي، بحارالانوار، ج76، ص141. روايت هاي 8 و 9، باب 91)

هواهاي نفساني، بدترين دشمن انسان

اصولا براساس آموزه هاي اسلامي، تماميت ايمان به تماميت محبت به همسر به ويژه در ميان مردان است. مردان با محبت به زن جلوه هايي از مظهريت ربوبيت الهي را به نمايش مي گذارند؛ زيرا خداوند محبت كامل است و انسان كامل كسي است كه مظهر اين نام الهي باشد. مرد با محبت خويش به همسرش اين خدايي شدن خويش را به نمايش مي گذارد. از امام صادق(ع) روايت است كه فرمود: العبد كلما ازداد للنساء حبا ازداد في الايمان فضلا؛ هرچه محبت مرد بر زن بيشتر گردد، بر فضيلت ايمانش افزوده مي شود. (صدوق، من لايحضره الفقيه، ج3، ص152)

ازدواج موجب مي شود تا نصف ايمان حفظ شود و با كارهاي ديگر نصف ديگر حفظ مي گردد. در حقيقت حفظ نصف ايمان در انسان به ازدواج است؛ زيرا بزرگ ترين دشمن انسان هواهاي نفساني و خواسته هاي شهواني است كه تسلط خواسته ها و شهوت هاي جنسي بويژه در مردان بيش از ديگر شهوات است.

اگر مردي شهوت خويش را حفظ كند، انسان متقي است؛ زيرا بزرگ ترين دشمن انسان، هواهاي نفساني است كه او را به سوي بي تقوايي مي برد و ايمان را از دل او برمي كند. كسي كه بر هواهاي نفساني تسلط يابد، بر بزرگ ترين مدعي خدايي پيروز شده و تسلط يافته است؛ چرا كه بزرگ ترين دشمن بشريت همين هواهاي نفساني است كه در درون آدمي او را وسوسه كرده و مي كوشد تا بر او تسلط يابد. از اين رو گفته اند: اعدي عدوك نفسك التي بين جنبيك؛ دشمن ترين دشمن تو همان نفس (هواهاي نفساني) است كه در درون توست.

بسياري از انسان ها همين هواهاي نفساني خود را الهه و معبود خويش قرار مي دهند: افرأيت من اتخذ الهه هواه و اضله الله علي علم (جاثيه، آيه 32) بنابراين، اگر كسي از اين هواهاي نفساني بگذرد و بر آن تسلط يابد، ايمان واقعي را تجربه كرده و از ضلالت رهايي يافته است.

در اين ميان هواهاي شهواني جنسي قوي ترين و كاركشته ترين نيرويي است كه در درون آدمي قرار دارد و هركسي پشت شهوت جنسي را به زمين بمالد، پيروز ميدان ايمان خواهدبود. از اين رو گفته شده با ازدواج مي توان اين قدرت مهارنشدني شهوت جنسي را مهار كرد و پشت آن را به خاك ماليد و با آن نصف ايمان را حفظ كرد.محبت به همسر، به سبب اينكه كمك مي كند تا مهمترين قدرت شهواني مديريت شود، موجب مي شود تا آدمي به كمال ايمان نزديك تر شود و از شرور نفس در امان ماند و احتمال گمراهي و ضلالت به شدت كاهش يابد.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا