اجتماعیاخلاقی - تربیتیاعتقادی - کلامیعرفانمعارف قرآنیمقالاتوب نوشت

انسـان‌سـازی هدف ‌غایی قرآن

هدف قرآن انسان سازی است. هر چند قرآن دارای مطالب گوناگونی از هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی و وجودشناسی و انسان شناسی و مانند آنهاست و امهات و کلیات علوم عقلی و فلسفی و عرفانی و علوم تجربی را در خود دارد و راه ‌های سیر و سلوک را بیان می‌کند، ولی هدف اصلی قرآن تنها و تنها هدایت انسان به سمت و سویی است که اصطلاحا انسان‌سازی است. به این معنا که انسانی را می‌سازد که خلیفه خدا و انسان کامل است.
در قرائت و تدبر در قرآن باید به این مسئله همواره توجه داشت. قرآن هر مطلبی را که می‌گوید به‌گونه‌ای تقریر و بیان می‌کند که به حوزه انسان‌سازی پایان می‌یابد. هر آیه را باید براساس این اصل حاکم خواند و تدبر و تفکر کرد. لذا نمی‌توان قرآن را بر اساس روشی فلسفی، علمی‌– تجربی، یا عرفان و تاویلی و مانند آنها خواند و تدبر و تفکر در آنها کرد. جای آن نیست که این قرآن را به دست نحوی یا اصولی و یا فلسفی بسپاریم و از زمخشری بخواهیم برای ما فلسفه و حکمت آیات و ژرفای آن را معنا کند.
قرآن اگر به مسائلی در حوزه اخلاق می‌پردازد از دریچه صرف اخلاق تعلیمی نیست، بلکه بر اساس اخلاق تزکیه‌ای است و می‌خواهد اخلاق را در آدمی ایجاد کند. پس اگر از خشم و غضب و عشق و مودت و مانند آنها سخن می‌گوید یا به تعریف و توصیف برخی از اصطلاحات و واژگان و تبیین آنها می‌پردازد تنها از دریچه تزکیه است. تعلیم قرآنی در راستای تزکیه انسانی است.(بقره، آیه 129 و 151؛ آل عمران، آیه 164؛ جمعه، آیه 2)
به عنوان نمونه خداوند در آیه 177 سوره بقره بر آن است تا «بر» (نیکی )را معنی و توصیف کند، ولی در نهایت به توصیف «بار» یعنی نیکوکار می‌انجامد. خداوند می‌فرماید: نیکی این نیست که روی خود را به سوی مشرق و مغرب کنید، بلکه نیکی [واقعی و کامل، که شایسته است در همه امور شما ملاک و میزان قرار گیرد، منش و رفتار و حرکات] کسانی است که به خدا و روز قیامت و فرشتگان و کتاب آسمانی و پیامبران ایمان آورده‌اند و مال و ثروتشان را با آنکه دوست دارند به خویشان و یتیمان و درماندگان و در راه ماندگان و سائلان و [در راه آزادی] بردگان می‌دهند و نماز را [با همه شرایطش] برپای می‌دارند و زکات می‌پردازند و چون پیمان بندند وفاداران به پیمان خویشند و در تنگدستی و تهیدستی و رنج و بیماری و هنگام جنگ شکیبایند؛ اینانند که [در دینداری و پیروی از حق] راست گفتند و اینانند که پرهیزکارند.
در این آیه به جای توصیف و تعریف نیکی، نیکوکار معرفی می‌شود؛ زیرا هدف، بیان یک سری اصول اخلاقی صرف مانند کتب علم اخلاق نیست، بلکه تربیت و پرورش انسان اخلاقی است. از این رو محور مباحث را ‌اشخاص قرار می‌دهد و می‌گوید نیکی آن است که شخص به خدا، روز جزا، فرشتگان، کتاب و پیامبران ایمان بیاورد و مالی را که دوست دارد و به آن نیازمند است به خویشان و یتیمان و مانند آنها انفاق کند و کارهای دیگری انجام دهد که در آیه آمده است.
خداوند به‌صراحت در آیات قرآن هدف و فلسفه بعثت را تعلیم و تزکیه دانسته است.(بقره، آیات 129 و 151؛ آل عمران، آیه 164؛ جمعه، آیه 2) بنابراین، آنچه مهم است همان تکمیل مکارم اخلاقی و تزکیه نفوس آدمی است که خدا و پیامبر(ص) بر آن تاکید دارند؛ چرا که  انسان بدون روشی که خداوند به عنوان صراط مستقیم ارائه داده و بدون تصرفات پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) نمی‌تواند به تزکیه دست یابد و خودش را پاک و پاکیزه از نواقص و عیوب کرده و به کمالات بایسته و شایسته بیاراید.(نور، آیه 21)
از همین تعالیم قرآنی به سادگی دانسته می‌شود که انسان سازی با کار و دانش، امکان‌پذیر است؛ زیرا انسان با علم و معرفت حقایق را دریافت کرده و با کار و تلاش آن را در خود نهادینه می‌کند و علم و دانش را جزو جوهر ذات خویش قرار می‌دهد.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا