اعتقادی - کلامیفلسفیمعارف قرآنیمقالاتوب نوشت

موجودات و شهرهای آسمانی

وقتی انسان به آسمان پرستاره نگاه می کند یکی از پرسش هایش این است که آیا سیاره ای چون زمین وجود دارد؟ در آن سیارات موجوداتی هوشمند و مانند انسان زندگی می کند؟ آیا آنان دارای شهرسازی و تمدن هستند؟

در این بارها فیلم های بسیاری را هالیود و دیگر مراکز فیلم های علمی تخیلی ساخته اند و شما در سینما و تلویزیون بارها این فیلم ها مشاهده کرده اید.

در منابع اسلامی ما نیز همین پرسش ها مطرح بوده است و برخی از معصومان بنا بر برخی از احادیث و روایات به این پرسش ها پاسخ داده اند. از جمله روایتی است که در تفسير قمي و چهاردهم بحار و مجمع البحرين طريحي از حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام نقل شده كه آن جناب فرمودند: «هذه النجوم التي في السماء مدائن مثل المدائن الذي في الأرض مربوطة بعمود النور؛ اين ستارگان شهرهائي در آسمانند مانند شهرهاي زمين شما، به هم پيوسته با ستونی از نور.» (بحارالانوار ، جلد 14 ، صفحه 112 )

این که در کرات دیگر آسمانی موجوداتی هستند از همین شهرهای که امام (ع) به آن اشاره دارد می توان دریافت؛ زیرا شهرها به طور طبیعی شهرنشین هایی دارد، چنان که می بایست در این شهرها موجوداتی هوشمند باشند که به آبادانی آن پرداخته و در آن جا تمدن هایی را ایجاد کرده اند.

هم چنین آن حضرت(ع) به همین آسمان نزدیک اشاره می کند که بر اساس آیات قرآنی از هفت آسمان (بقره، آیه 29؛ اسراء، آیه 44؛ مومنون، آیه 86؛ فصلت ، آیه 12؛ طلاق ، آیه 12؛ ملک ، آیه 3) تنها این آسمان دنیا و نزدیک است که دارای ستاره و نجوم است.(فصلت ، آیه 12)؛ چنان که در برخی ازآیات آمده است که همانند هفت آسمان هفت زمین داریم(طلاق، ایه 12) که البته ممکن است گفته شود که به جهت تعبیر به مثلهن در آیه به معنای هفت زمینی مانند هفت آسمان است که در این صورت شاید در آن زمین های دیگر که در آسمان های دیگر قرار دارد نجوم و ستاره ای نباشد.

اما شکی نیست که در همین آسمان دنیا که آسمان اول از هفتم نسبت به ماست، شاید جاهای باشد که مانند زمین نباشد، ولی موجودات هوشمند داشته باشد که در شرایط دیگری غیر از شرایط زمینی زیست کنند؛ چنان که جنیان که موجودات هوشمند هستند و پس از انسان از هوشمند ترین موجودات دنیوی به حساب می آیند، در شرایط گوناگونی بتوانند زیست کنند. به این معنا که آنان هم می توانند در شرایط زمینی زیست کنند و هم در شرایط غیر آن ؛ از این روست که می توانند به سیارات و کرات دیگر سفر کنند، هر چند که نمی توانند از آسمان اول بگذرند و به آسمان های دیگر برای جاسوسی بروند.(صافات، آیات 9 و 10 ) این ها که از انرژی و آتش خالص و سوزان آفریده شده اند(اعراف، آیه 12؛ رحمن، آیه 15؛ حجر، آیه 27) در درجه «وهم» از چهار مرتبه ادراکی(خیال، تخیل ، وهم و عقل) هستند، ولی از نظر قدرت قدرتمندتر از انسان هستند.(نمل، آیه 19؛ سباء، آیه 13) اینان در میان انسان زندگی می کنند و شهرها و آبادی دارند ولی دیده نمی شوند(اعراف، آیه 27) ولی در کرات دیگر شاید به نوعی دیگر زندگی کنند و شهرهایشان در آن جا نیز آباد باشد.

به هر حال، این که در کرات دیگر شهرهای باشد که انسان هایی هوشمند چون ما زندگی کنند محتمل است چنان که حضور جنیان در آن کرات نیز محتمل است. شاید این شهرها را موجوداتی دیگر غیر از انسان و جن ساخته باشد که آن نیز محتمل است و این که در قرآن نیامده چون محل ابتلاء و پرسش نبوده است چنان که در قرآن تنها داستان پیامبران خاورمیانه آمده است و به انسان نسبت به جهان تنها علم اندک و قلیلی داده شده است. پس احتمال وجود حیات و زندگی و موجودات هوشمند در همین دنیا و کرات دیگر محتمل است.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. شما گفتید که خداوند در قرآن به وجود داشتن یا نداشتن موجودات زنده در سیارات دیگه اشاره نکرده…اما خیلی از علوم در قرآن وجود دارن که فقط با تفسیر و تفکر در قرآن می تونیم به اون ها پی ببریم.
    خداوند در سوره ی شوری آیه ی 29 می فرمایند:
    و من آیاته ی خلق السماوات و الارض و ما بث فیهما من دابه و هو علی جمعهم اذا یشاء قدیر
    و از نشانه های او آفرینش آسمان ها و زمین است و جنبندگانی که در میان آن ها(آسمان هـا و زمین) پراکنده است، و او هرگاه بخواهد می تواند آن هـا را گرد آورد…
    همون طور که مشخصه در این آیه به وجود موجودات زنده و جنبندگانی در کرات و آسمان های دیگه اشاره شده… آیات دیگه ای هم در این زمینه وجود داره.

    به نام خدا
    حق با شماست. در همه هستی موجوداتی است که ما برخی را می شناسیم و برخی را نمی شناسیم و خداوند هماره در حال خلق است. آن چه بیان شده درباره موجودی همانند جن و انسان است که در زمین زندگی می کنند.
    خلیل منصوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا