اجتماعیاخلاقی - تربیتیفرهنگیمعارف قرآنیمقالاتوب نوشت

رهایی از نام و نان و نشان ،گام اول طلبگی

در آموزه‌های قرآنی این معنا مورد تاکید است که انسان باید خود را از همه قیود و زنجیرهای دست و پا گیر آزاد و ر‌ها کند. (اعراف، آیه 157) در حقیقت با تزکیه نفس و خودسازی در سایه عنایت و فضل الهی (نور، آیه 21) انسان می‌تواند خود را از بردگی و بندگی خدایان بسیاری آزاد کند که بدترین و نزدیک ترین و دشمن ترین آن، نفس سرکش و عصیان گر و هواهای آن است. (فرقان، آیه 43؛ جاثیه، آیه 23)

البته انسانی که خود را خوب و اهل تزکیه می‌داند بسیار در معرض خطر است؛ زیرا هیچ انسانی تا در دنیاست نمی‌تواند مدعی رهایی نهایی باشد؛ چرا که وسوسه‌های شیطانی و هواهای نفسانی همیشه در کمین است و انسان در خطر عظیم. ادعای تزکیه و خودسازی در حقیقت چیزی جز خودستایی از نظر قرآن نیست؛ از این رو از آن منع شده و از انسان خواسته شده خود را در پناه خدا قرار دهد تا خداوند او را تزکیه کند. (نساء، آیه 49)
از آنجایی که قیود دست و پاگیر در زندگی انسانی بسیار است، تا انسان از آن‌ها نگریخته و به خدا نپوسته در امان نیست. (ذاریات، آیه50)
کسی که گام در راه دعوت الهی می‌گذارد و می‌خواهد طلبه دعوتگر به حق وروحانی تبلیغ کننده به محاسن و مکارم دین و شریعت باشد، باید خودش را نخست از همه قیود و بند‌ها آزاد کند و باید مانند مادر حضرت مریم(س) که فرمود: إِذْ قَالَتِ امْرَأَةُ عِمْرَانَ رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ مَا فِي بَطْنِي مُحَرَّرًا فَتَقَبَّلْ مِنِّي إِنَّكَ أَنتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ؛ چون زنِ عمران گفت: «پروردگارا، آنچه در شكم خود دارم نذر تو كردم تا آزاد شده [از مشاغل دنيا و پرستشگر تو] باشد پس، از من بپذير كه تو خود شنواى دانايى.» (آل عمران، آیه 35) باید خودش را این گونه نذر و وقف خدا و دین کند و از هر گونه نام و نان و نشان ر‌ها و آزاد کند و بگوید: رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ نَفسِي مُحَرَّرًا فَتَقَبَّلْ مِنِّي إِنَّكَ أَنتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ؛ پروردگارا، خودم را نذر تو كردم تا آزاد شده از مشاغل دنيا و پرستشگر تو باشم پس، از من بپذير كه تو خود شنواى دانايى.»
بنابراین نخستین گام طلبگی و ورود به طریق روحانیت، آزادی از همه قیودات و مشاغل و رهایی از گرایش به نام و نان و نشان (پول و ثروت وقدرت و شهرت و اسم ورسم) است. اگر کسی این گونه خود را آزاد کرد تازه می‌تواند در راه دعوت و بندگی گام بردارد و مبلغ دین باشد. اما آنان که خود را برای خدا آزاد نکرده‌اند و هنوز بنده نام و نان و نشان هستند، نمی‌توانند مدعی مقام دعوت و تبلیغ و بندگی برای خدا باشند و خود را روحانی و عالم اسلامی بدانند.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا