زنانی که بی عذاب قبر به بهشت می روند

samamosیکی از هولناک ترین مساله در زندگی بشر مرگ و مسایل آن است. در آیات و روایات از سکرات مرگ سخن به میان آمده است و این که بیش تری مردم هنگام مرگ و پس از آن دچار عذاب و شکنجه های روحی و مانند آن هستند. مساله فشار قبر یکی دیگر از مسایل در آموزه های اسلامی است که شنیدن آن بر آدمی سخت و دشوار است ؛ چه رسد که تجربه آن را داشته باشد و بخواهد آن را در ذهن خویش تصویر و ترسیم کند.

فروشگاه آنلاین سونی

یکی از منزلگاه های آدمی پس از مرگ قبر است. خداوند می فرماید: ثم أماته فأقبره؛ سپس او را میراند، پس وارد قبر کرد . (عبس، ایه ۸) در آیه دیگر می فرماید: و أن الله یبعث من فی القبور؛ خدا کسانی را که در قبرها هستند بر می انگیزد. (فاطر، آیه۲۲)

برزخ و احوالات آن

اما قبر جایگاه واقعی انسان پس از مرگ نیست؛ بلکه انسان پس از مرگ به عالم برزخ می رود که خود عالمی از عوالم سه گانه هستی؛ یعنی دنیا ، برزخ و آخرت است. از این روست که خداوند در آیه ۱۰۰ سوره مومنون از برزخ به عنوان دومین جایگاه زیست انسان اشاره می کند و می فرماید: و من ورائهم برزخ الی یوم یبعثون؛ و در پیشاپیش آنان برزخی است تا روزی که بر انگیخته می شوند.

عالم برزخ عالم میان دو عالم دنیا و آخرت است. اصولا برزخ به هر چیز حائل گفته می شود که در میان دو چیز باشد. از جمله خداوند درباره برزخ میان دو دریا می فرماید: بینهما برزخ لا یبغیان؛ میان دو دریا، فاصله و حائلی است که به هم سرایت نمی کند. (الرحمن، آیه۲۰)

انسان در عالم برزخ، هم دارای آثار روحی و روانی مانند فرح و شادمانی، حزن و اندوه، و هم دارای آثار جسمانی است مانند: «رزق» و «روزی» ، و کلمه های «فرحین» و «یستبشرون» و «یرزقون» و «بنعمه من الله» همگی حاکی از چنین آثار حیات می باشند (آل عمران، آیات ۱۶۹ تا ۱۷۱) همچنان که آیات مربوط به عرضه آل فرعون بر آتش، و ورود قوم نوح بر آن که توضیح آن در بحث تجرد نفس گذشت گواه بر شکنجه شدن کافران در آن منزل می باشد.

از جمله آیاتی که به گونه ای بر حیات برزخی دلالت می کند آیه یاد شده در زیر است: قالوا ربنا امتنا اثنتین و احییتنا اثنتین، فاعترفنا بذنوبنا فهل الی خروج من سبیل؛ (کافران در روز قیامت می گویند) پروردگارا دوبار ما را میراندی، و دوبار زنده کردی پس ما به گناهان خود معترفیم، پس آیا راهی برای بیرون رفتن از آتش دوزخ وجود دارد؟(غافر، آیه۱۱)

در نهج البلاغه درباره فشار قبر آمده است: و روعات الفزع و اختلاف الاوضاع و استکاک الاسماع و ظلمه للحد؛ یاد کنید از دفعه بدفعه آمدنهای خوف و بیم‌های مختلف و جابجا شدن دنده‏های پهلو از فشار قبر و کر گردیدن گوشها و تاریکی گور.

آن حضرت (ع) هم چنین می فرماید: اگر آن مردگان را با (دیده) عقل و خرد بسنجی، یا پرده (خاکی) که آنها را از تو پوشانده است کنار رود (آنها را خواهی دید) در حالی که گوش‌هایشان در اثر رسوخ جانوران خاکی در آنها نابود و کر گشته، و دیدگانشان از سرمه خاک (به مغز) فرو رفته، و زبان‌هایشان پس از تندی و تیزی در دهان‌ها پاره پاره گشته، و دلهاشان پس از بیداری در سینه‏ها مرده، و از طپش افتاده، در هر عضوی از ایشان پوسیدگی تازه که باعث فساد و زشتی است رخداده، و راه نابودی آنها را آسان ساخته است، در حالی که در برابر هر آسیبی تسلیم‏اند، نه برای دفاع (از آلام و اسقام) دستی، و نه برای نالیدن (از سختیها) دلهایی دارند(اگر به دیده عبرت بنگری) اندوه‌های دلها و خاشاک و خونابه چشمها را خواهی دید که برای آنها در هر یک از این رسوائی و گرفتاریها حالتی است که دگرگون نشود، و سختی ای است که برطرف نگردد. (ترجمه ‏نهج‏البلاغه انصاری، ص ۶۲۵)

محمد تقی قلسفی در این باره می گوید: «مقصود از فشار قبر این نیست که دیوارهای قبری که در گورستان حفر شده به هم نزدیک می شوند، و جسد میت را در تنگنا قرار می‌دهند، بلکه مقصود فشار نامرئی و نامحسوسی است که، بر روح و جسد برزخی متوفی، وارد می‌آید و او را به شدت ناراحت می‌کند.

امام صادق(ع) می فرماید: به خدا سوگند من بر شما از برزخ می ترسم، گفتم برزخ چیست؟ فرمود: القبر منذ حین موته الی یوم القیامه ؛ مقصود از برزخ قبر انسان است از لحظه مرگ تا روز رستاخیز. (بحارالانوار، ج ۶، باب احوال برزخ، حدیث ۱۱۶)

زنانی که فشار قبر ندارند

پیامبر گرامی اسلام (ص) در سخنانی سه دسته از زنان را از فشار قبر استثنا کرده و فرمودند: سه گروه از زنان عذاب قبر ندارند و در قیامت هم با حضرت فاطمه (ع) محشور می‌شوند ۱ـ زنی که با فقر و تنگدستی شوهر خود بسازد. ۲ـ زنی که با بد اخلاقی شوهر صبر و بردباری خود را از دست ندهد. ۳ـ زنی که مهریه خود را به شوهر ببخشد.(مواعظ العددیه ص ۷۵)

در روایت دیگر از پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) روایت شده که  فرمود: سه طایفه از زن‌ها هستند که عذاب قبر از آن‌ها برداشته شود و با حضرت فاطمه دختر حضرت محمّد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) محشور می‌شوند؛ زنی که بر غیرت شوهرش صبر کند، زنی که با شوهر بد اخلاق بسازد و زنی که مهریهاش را ببخشد.( دیلمی، حسن بن ابی الحسن،ارشاد القلوب (ترجمه رضایی)، ج۱، ص ۴۱۳، انتشارات اسلامیه، تهران، ۱۳۷۷ش)

مراد از غیرت در این عبارت این است که زن ازاین که شوهرش ازدواج دیگری داشته باشد،‌ به غیرت نیاید؛ چرا که غیرت برای مردان است و زن نمی بایست نسبت به شوهرش غیرت داشته باشد. امام صادق علیه السلام می فرماید: غیرت  ورزی روا نیست مگر برای مردان؛ و اما غیرت  زنان در حقیقت حسادت است و چون غیرت تنها مخصوص مردان است به همین دلیل خداوند بر زنان جز شوهرشان را حرام کرده است ولی بر مردان چهار زن را حلال نموده است. و خداوند کریمتر از آن است که از سویی به زن غیرت بدهد و از سوی دیگر برای مرد سه زن دیگر را علاوه بر آن زن حلال کند!(الکافی، ج ۵ ، ص ۵۰۵ ، ح۱)

هم چنین امام صادق (ع) فرمود:خدای بلند مرتبه غیرت را در وجود زنان قرار نداد و تنها زنان نا شایست غیرت می ورزند ولی زنان مومنه[حقیقی] نه! همانا خداوند غیرت را تنها در مردان قرار داد از اینرو برای مرد چهار زن را حلال فرمود ولی برای زن جز شوهرش را حلال نکرد پس زنی که علاوه بر شوهرش مرد دیگری را اراده کند نزد خداوند زناکار است.(الکافی، ج ۵، ص۵۰۵ ح ۲)

امام باقر علیه السلام فرمود: غیرت زنان حسد است و حسد ریشه کفر است.زنان وقتی غیرت می ورزند خشمگین می شوند و وقتی خشمگین شدند کفران می ورزند مگر زنان مسلمه!(الکافی، ج۵ ، ص۵۰۵، ح۴)

از روایت پیامبر(ص) این معنا به دست می آید که غیرت در زنان امری طبیعی است ولی اگر از آن بگذرد و بر شوهرش صبر کنند همان گونه که بر فقر یا تندخویی شوهر صبر می کند، بی فشار قبری به بهشت می رود.

Share

مطالب مشابه

۳۸ دیدگاه

  1. مهسا
    ۱۳۹۲/۰۴/۰۵ در ۱۱:۲۲ ق.ظ - پاسخ

    واقعا متاسفم براتون اگه خواسته باشید با این روایتها چهار زنه بودن رو تو جیه کنید …..یعنی هم زن بذاره مرده با سه تا دیگه هم باشه ام اینکه با فقرش کنار بیاد حالا من یه سوال دارم چرا اون اقا جلوی خودش رو نگیره و عذاب قبر هم نداشته باشه؟؟؟!!! خجالت نمی کشی از اون دنیات!!! این چه حرفایی که به خورد مردم میدی!! حالم از همه شماها با این تو جیهاتون بهم می خوره..برو توبه کن که چون نمی تونی جلوی خودتو بگیری اینطوری روایتها دو بهم می چسبونی…

    • ایمان
      ۱۳۹۳/۰۶/۱۰ در ۱۱:۳۲ ق.ظ - پاسخ

      مهسا خانم! این روایت نمیخواد بگه مرد هر غلطی دلش خواست بتونه انجام بده. اتفاقا وظیفه مرد ایجاد امنیت روانی و اقتصادی و … برای همسرشه و روایات زیادی داریم که به مردای تندخو و بداخلاق و تنبل و… هشدار عذاب سخت و دردناک میده. در این شکی نیست. اما این روایت در واقع مجال تکاملی است برای زنانی که به هر دلیلی از این نواقص دارند رنج می برند و صبر می کنند. خداوند برای این دسته زنان که به رغم ناملایمت های زندگی با شوهر فقیر و بداخلاق صبر پیشه می کنند و خم به ابرو نمیارن ، این پاداش بزرگ رو در نظر گرفته

    • دوست ۳۷۰
      ۱۳۹۵/۰۹/۲۴ در ۷:۲۷ ق.ظ - پاسخ

      ببین عزیزم این که مردا میتونن بیشتر از ی دونه زن بگیرن به خاطر اینکه همیشه توی جامعه زنا بیشتر از مردان(مگر اینکه مثل چین بیای تو خلقت دست ببری که الان خودشونم توش موندن)
      واگه مرد اجازه نداشت بیش از ی زن بگیره این به این معنی میشه که تو جامعه ی عده ی کثیری از خانوم ها میل جنسی ندارن
      چون همیشه تعداد خانوما بیشتره نیاز به راهکار داشتیم یا باید مثل مسحیت فاتحه همچیو میخوندیم و کلا ازدواج رو حرام اعلام میکردیم که مسخرس یا نه به حرف خدا گوش بدیم اتفاقا ازدواج دوم قانونایی داره که اگه مردا بدونن هیچ مرد عاقلی هرگز نمی ره سراغش
      میگه اگ پیش این زنت خندیدی تا دندون سومت معلوم شد باید پیش اون زنتم بخندی تا دندون سومتم معلوم شه
      یعنی عدالت رو تا این حد باید رعایت کنه و کسیم که عادل نباشه ٬چیه؟ ظاااالم
      حالا بگو ببینم کدوم مرد مسلمون عاقلی جرئت میکنه ۴تا نه ۴تا که اصلن نه همون ۲تا زنو بگیره؟؟؟؟
      با این حال اگه بازم قانع نشدی راهکار بهتر از مال خدا داشتی خبرمون کن

  2. مهدی
    ۱۳۹۲/۱۱/۰۸ در ۱۰:۵۵ ق.ظ - پاسخ

    بدلیل کامل بودن مرد چه عقلی وعملی وعبادی{لطفابه مزمت زنان درنهج البلاغه مراجعه شود}این مطلب درست است

    • هادی
      ۱۳۹۵/۰۹/۰۶ در ۱۰:۰۷ ب.ظ - پاسخ

      مرد ها از لحاظ عقل این طور نیست که از زنان بالا تر باشند بلکه زنان به خاطر قوه عاطفی که خداوند در انها قرار داده و ازاحساسات بالایی بر خوردار هستند (البته این احساسات بسیار ارزشمند است برای تکامل خانواده)بیشتر از احساسات بهره می گیرندتا از عقل شون ،در ضمن ما زنان زیادی در تاریخ داریم که یکی شون از هزار مرد هم بهترند اصلا خود حضرت فاطمه (س)یه زنه،،،،،

  3. ناشناس
    ۱۳۹۳/۰۶/۲۰ در ۱۰:۲۱ ق.ظ - پاسخ

    خوشم اومد

    • saebonic
      ۱۳۹۳/۰۶/۲۸ در ۸:۰۷ ق.ظ - پاسخ

      به نام خدا
      خدا قبول کند که از زبان و بنان این بنده چیزی مفید جاری شد: ابی الله ان تجری الامور الا باسبابها. ما بنا من نعمه فمن الله.
      خلیل منصوری

  4. نا شناس
    ۱۳۹۳/۰۹/۱۶ در ۸:۴۷ ق.ظ - پاسخ

    واقعا که خجالت نمی کشید این چرت و پرت ها را می گین.
    چه ربطی داره چون مرد غیرت داره می تونه بره ۴ تا زن بگیره؟
    حال آدم را بهم می زنید.

  5. فاطمه
    ۱۳۹۴/۰۶/۲۵ در ۹:۱۱ ب.ظ - پاسخ

    سلام به همه
    اینکه مرد میتونه همزمان چهار تا زن داشته باشه درسته ولی خدا اونفدر بر مردا برای رعایت عدالت بین زناشون سخت گرفته که کمتر مردی میتونه از همه جهت رعایت عدالتو بین زناش داشته باشه ،من تو یه کتاب معتبر خوندم که اونقدر خداوند سخت گرفته به مردا برا رعایت عدالت که تقریبا میشه گفت گرفتن زن دوم و … اشکال داره و درست نیست.

    • خلیل منصوری
      ۱۳۹۴/۰۶/۲۶ در ۹:۵۶ ق.ظ - پاسخ

      به نام خدا
      آن چیزی که شما فرمودید درباره عدالت قلبی است که انسان به طور طبیعی نمی توانند احساسات و عواطف خودش را به گونه ای تقسیم کند که همه زنان را در یک مرتبه ببیند و خداوند به این مطلب در آیه ۱۲۹ سوره نساء‌به این مطلب اشاره کرده است؛ اما آن چه شرط در تعدد زوجات است عدالت قلبی نیست بلکه عدالت قسطی و مادی و جنسی و مانند آن ها است.
      از سوی دیگر تعدد زوجات برای مرد علل طبیعی دارد که یکی از مهم ترین آن ها بلوغ زودتر دختران و مرگ و میر کودکان پسر در خردسالی و افزایش طبیعی جمعیت زنان است.
      خلیل منصوری

  6. fatima
    ۱۳۹۴/۱۱/۰۷ در ۸:۰۶ ب.ظ - پاسخ

    از این اسلام بیهوده که در چنگال این دنیاست بیزارم دلم تسلیم نمیخواهد دلم اسلام درگیر هم نمیخواهد دلم اسلام مردانهم نمیخواهد دلم اسلام میخواهد همان اسلام مهدی را کجا ماندی امام من بیا مهدی بیا
    بیاکه مردمان شهر خدایم را تباه کردند بیا که حرف مولایم علی را اشتباه کردند بیا بگو مردم اقاحسین برای چه جهاد کردند بیا زهر حسن را به تاراج گنه بردند بیا اینجا اسلام مرده بیا اسلام شده حرف تمام مردهای این شهرم
    بیا مهدی دلم غم دارد فاطمه ماتم این فرزند دارد بیا اسلام مرده بیا اسلام رنگ گنه دارد رقیه سوگ بد دارد بیا دنیا گلستان کن دل بی طاقت مارا سرابا شوق عشق زهرا کن

    ببینید من به راست و دروغ این حرفا کار ندارم فقط میدونم این مملکتی که ما توش زندگی میکنیم اسلام محمدی نیست این کشوری که به عنوان جمهوریه اسلامی خونده میشه اون اسلامی که خدا میخواست نیست به امید روزی که اسلام ناب محمدی در دنیا حکم فرما بشه یا علی

    • هادی
      ۱۳۹۵/۰۹/۰۶ در ۹:۵۵ ب.ظ - پاسخ

      سلام اسلام از زمان پیامبر(ص)هم اون طور که خود پیامبر عزیز می خواست درجامعه پیاده نشد بعد از حضرت محمد(ص)در زمان امام علی(ع)هم اون عدالتی که مولا می خواستن در جامعه پیاده نشد،در زمان امام حسین(ع)با این که همه می دونستند فرزند پیغمبره اون طور در مقابلش ایستادند وهمچنین در زمان امام های دیگر؛چرا؟چون در تمام عصر ها دین وقران مورد هجمه مخافین بوده وهست،مخالفین تمام تلاش خودرا می کنند تا اسلام در جامعه پیاده نشود،دلیلش هم این است که خوب و بد همیشه وجود دارد چون این دنیا محل امتحان است خداوند در قران می فرماید خودتان را حفظ کنید و خانواده خود را ،چون هر کس در گرو عمل خودش می باشد

  7. محمدی
    ۱۳۹۴/۱۱/۰۹ در ۱۲:۴۹ ق.ظ - پاسخ

    سلام
    من بااقاایمان موافقم وبااقامهدی مخالف.
    بااقاایمان موافقم چون فکرمیکنم خداخواسته دراین دنیا مردهارابااختیاری که بهشون داده امتحان کنه وزن هاراهم باصبربراختیار مردهامیخوادامتحان کنه.خیلی سخته که ادم اختیار هرکاری راداشته باشه وظلم نکنهوخیلی سخته که ادم مظللوم باشه وکفر نگه.به نظرشمااقایون کدوم مردازنظرشرعی وقانونی تمام حقوق همسرش وطبق اسلام پرداخت کرده وبازن به عنوان مهمان محترمی برخوردکرده؟تقریباکمترکسی اینکاروتونسته انجام بده.ازنظراسلام زن حق داره اصلاتوخونه دست به سیاه وسفیدم نزنه چه برسه به مازنهاکه عین کلفت واسه شوهرمون کارمیکنیم واخرشم جوابمون فحش وکتک وبی احترامی هست.هیچکس قدر مارو نمیدونه.ازنظردین اسلام زن ریحانه هست نبایدبهش زیادکارسنگین دادچون زیبایی اش از بین میره ونبایدبه زن سخت گرفت وبه اوزیان رسانیدوزن راکتک زد زیراخداوندبه هیچ چیز انقدر خشمگین نمیشه که نسبت به زنان وکودکان میشه.پیامبرصلی الله اخرین سفارشاتشون در لحظه از دنیارفتنشان درموردسفارش نسبت به زنان بوده است.مااگر تونستیم خوب زنداری کنیم ورفتار حسنه بازنان داشته باشیم انموقع هست که میتونیم فرزندانی شایسته داشته باشیم.تخریب زن ازار زن واذیت کردن زن مساوی باتولید یک نسل پوچ وتباه از فرزندان است.
    بااقامهدی مخالفم چون خداهیچگاه زن راناقص نیافریده بلکه هدف از افرینش زن چیز دیگری است.اگر زن ناقص بود پس مجازات خداوندبرای زنان بی عدالتی بود.اگر زن ناقص هست پس مردهم ناقص است چون احساسات مرداز زن ضعیف تر است.اگر زن ناقص بود خداوندمسیولیت بسیار مهم تربیت فرزند رابه عهده ی زن نمیگذاشت.همین زنی که شمابهش میگید ناقص مردبه ظاهر عاقل راپرورش داده پس اگر اوناقص عقلی وعملی است پس شما هم باید یه ادم ناقص عقلی وعملی باشید.

  8. Samaullah Noori
    ۱۳۹۴/۱۱/۲۴ در ۶:۴۴ ق.ظ - پاسخ

    Y

  9. Samaullah Noori
    ۱۳۹۴/۱۱/۲۴ در ۸:۴۴ ق.ظ - پاسخ

    Samaullahnoori@gmail.com Leave a Reply 0780861451 7800AFS

  10. ن
    ۱۳۹۴/۱۱/۲۵ در ۵:۳۱ ب.ظ - پاسخ

    واقعا برام جالبه خودتون متوجه تناقضتون نمیشید یا مردم رو نفهم فرض میکنید

    <>

    بعد در خطوط پایانی گفته میشه:
    <>

    بالاخره غیرت در زنها طبیعیه یا غیر طبیعیه؟
    اگر غیر طبیعیه و اسمش حسادته ( که حسادت هم یک رذیله اخلاقیه) پس چرا برای صرف نظر کردن ازش پاداش در نظر گرفته شده؟
    اگر طبیعیه و این صفت هم در زنان مثل مردان وجود داره پس چه جور که خدا موقعی که داشته حق و حقوق تقس میکرده توجه داشته که مرد غیرت داره پس نمیوتنه با مرد دیگه ای زندگی کنه و زن رو محدود کرده اما به زن که رسیده یادش رفته طبیعتا بهش غیرت داده بوده و حقش رو هم متناسب با اون بهش بده و ۴ تا زن گرفتن مرد رو محدود کنه!! به مرد که میرسه حقش با طبیعتش باید سازگاری داشته باشه اما به زن که میرسه زن باید از طبیعتش صرف نظر کنه تا بره بهشت!!!

    • خلیل منصوری
      ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ در ۱۲:۱۲ ب.ظ - پاسخ

      به نام خدا
      غیرت به معنای غیر زدایی و نفی دیگری است. هرگز غیرت بار منفی ندارد بلکه با توجه به متعلق آن مثبت یا منفی می شود. خداوند نیز خود را غیور دانسته است. غیرت برای زنان نسبت به حضور زن دیگر در اسلام مردود شمرده شده است نه نسبت به هر امر دیگر.
      به هر حال آن چه بیان می شود از فهم قاصر من است و مدعی هم نیستم که همه علوم و همه حقایق را می دانم. اگر نمی دانم به بزرگواری خود ببخشید و عفو به طور طبیعی از قدرتمندان و دانشمند سزاوارتر و خوشایند تر است.
      خلیل منصوری

  11. لیلا
    ۱۳۹۴/۱۲/۲۳ در ۶:۱۳ ب.ظ - پاسخ

    سلام

  12. لیلا
    ۱۳۹۴/۱۲/۲۳ در ۶:۲۱ ب.ظ - پاسخ

    خداوند در قران میفرمایند ای پیغمبر تو میتوانی همسر اختیار کنی یکی دوتا سه تا یا چهار تا ولی مگر تو میتوانی در بین زنان مساوات برقرار کنی؟!، حالا سنیها چه برداشتی از این ایه دارند یا روحانیت ایران که اجازه داده اقایون بدون رضایت.همسر اول صیغه کنند شما که شیعه هستید و دم از تفسیر قران میزنید گوش به تفسیرتون هستم ولی ایکاش من میتوانستم همسر دوم یک مرد بودم البته با رضایت همسر که محاله که لااقل دست به گناه خودارضایی نمیزدم پنج ساله که مبتلا به ام اسم و برای خراب نکردن زندگی دیگران ازدواج نکردم چندین ساله که دست به خودارضایی میزنم که همطراز با زناست

    • خلیل منصوری
      ۱۳۹۴/۱۲/۲۵ در ۶:۳۸ ق.ظ - پاسخ

      به نام خدا
      قرآن راه حل داده است. اسلام اگر عمل شود این مشکلات نبود. حالا این مسایل شیعه و سنی ندارد. اگر همان چهار زن را مراعات می کردند شاید این مشکل کم می شد. خداوند آن چه حق و با فطرت موافق است را بیان کرده است(روم، آیه ۳۰) بدبختانه آن است که نه در ایران و نه در جای دیگر به این اصل اسلام عمل نمی شود. مگر می شود با ایمان به برخی از قرآن و کفر به برخی دیگر یعنی عمل به برخی و عدم عمل به برخی دیگر به کمال رسید؟! اجرای نیمه و نصفه اسلام همانند کشیدن کاریکاتوری است که یا دستش دراز است یا سرش یا جای دیگر. یک تصویر کامل زمانی شکل می گیرد که هر چیزی همانند جورچین در جایی خودش قرار گیرد. البته ممکن است قطعه ای بزرگ تر باشد که همان اولویت بخشی به آن قطعه است اما این گونه که الان اسلام در ایران و جهان عمل می شود هیچ وقت امید نداشته باشید پاسخ درخوری به نیازهای غریزی و فطری داده شود. با معذرت
      خلیل منصوری

    • برادر دینی
      ۱۳۹۵/۱۰/۰۳ در ۱۱:۳۴ ب.ظ - پاسخ

      خواهرم از خواندن پیامتون بسیار رنجیده خاطر شدم . کار شما اشتباه بوده . من یقین دارم با توسل واقعی به خاندان عصمت و طهارت شفا پیدا می کنید. اگر امکان دارد به قم مشرف شوید و در غیر اینصورت از خانه متوسل به حضرت معصومه(س) بشوید اگر با دل شکسته به محضرشان متوسل شوید آنان کریمتر از آنند که ،

  13. لیلا
    ۱۳۹۴/۱۲/۲۳ در ۶:۲۳ ب.ظ - پاسخ

    میگن صیغه کنم ولی سنت به صیغه دختر باکره معتقد نیست حتا حدیث از امام صادق هست که زدن باکرگی دختر باعث ابروریزیه و از همه سختتر رضایت پدر هست که حتا از گفتن بهش شرم دارم من ارزوی مادر شدن رو به گور بردم گور بابای شوهر ایکاش در احادیث فاطمه زهرا از دختران ام اسی هم نامی برده میشد

    • خلیل منصوری
      ۱۳۹۴/۱۲/۲۵ در ۶:۳۳ ق.ظ - پاسخ

      به نام خدا
      در اسلام بر والدین و دولت اسلامی است که شرایط ازدواج را فراهم آورند. اگر شرایط برای ازدواج دایم فراهم نیست و والدین اجازه نمی دهند حاکم شرع می تواند مجوز را برای شرایط خاص صادر کند و در حکم ولی مجوز ازدواج موقت را نیز صادر کند. اگر انسان میان گناهی چون زنا و اذن بماند، باید گناه را ترک کند. مطلب واضح است.
      خلیل منصوری

  14. لیلا
    ۱۳۹۴/۱۲/۲۳ در ۶:۲۶ ب.ظ - پاسخ

    و من دختری خیلی پرغیرتم که با متلک شنیدن و زورگویی اقایون به خودم یا دختران دیگه شروع به کتک زدنشون میکردم زن بیغیرت فاحشه ست!!!

  15. هلن
    ۱۳۹۵/۰۱/۱۹ در ۳:۲۸ ب.ظ - پاسخ

    همش چرته همش دروغه مزخرفه این دنیاکشف نشده این حرفاساخته ی ذهن یه سری آدمه توهمه خابه رویاست جادوگری ماهم بایه ذره تعالیم میتونیم یادبگیریم این دنیا ب فنارفت چراایران اینقدرازنظرعلمی عقبه چرا…

  16. mohammadi
    ۱۳۹۵/۰۲/۲۳ در ۸:۴۸ ب.ظ - پاسخ

    خوب واقعا درسته که دیگه عذاب قبر نمیبینن چون تو این دنیا با همون کاراشو دارن عذاب میدن زنای بد بختو یعنی یه چیز از عذاب قبرم بیشتر..کلا این دنیا نکیر ومنکر وبر رنان نازل میکنن.. ههه

  17. m.n
    ۱۳۹۵/۰۳/۱۹ در ۱۰:۳۱ ق.ظ - پاسخ

    سلام برخواهران و برادران دینی
    عزیزان همه ما باید تمرین کنیم و به این باور برسیم که احکام الهی رو بدون هیچ
    پیش داوری قبول کنیم حتی اون احکام و دستوراتی که به نفع ما نیست رو بپذیریم
    چون مسلمان یعنی کسی که خود را تسلیم خدا کرده پس خوبه که احکام الهی رو زیر سوال نبریم.
    موفق و پیروز باشید

  18. حانیه
    ۱۳۹۵/۰۴/۲۸ در ۱۰:۵۹ ب.ظ - پاسخ

    علم روانشناسی ثابت کرده مردانی که بیش از یک زن مطالبه میکنند هم مشکل روانی دارند هم جنسی

    به نام خدا
    علم روان شناسی علم تجربیات فردی است که گاه قابل تعمیم است و دیگر آن که این یک ادعا بیش نیست چرا که چنین چیزی اثبات نشده و دیگر آن که شاخص های روانی بودن در دست یهودیانی است که خود دچار مشکل هستند و انجمنی که مسئولیت تبیین شاخص ها را در آمریکا دارند گروهی یهودی هستند. به نظر می رسد خالق انسان بهتر مخلوق خودش را می شناسد و ملاک ها و معیارهای زندگی سالم و متعادل را می داند و اسلام را بر اساس فطرت انسانی فروفرستاده تا تکوین با تشریع یکسان باشد چنان که در آیه ۳۰ سوره روم آمده است.
    خلیل منصوری

  19. mohamad
    ۱۳۹۵/۰۶/۰۹ در ۴:۱۶ ب.ظ - پاسخ

    سلام

  20. mohamad
    ۱۳۹۵/۰۶/۰۹ در ۴:۲۵ ب.ظ - پاسخ

    ببین اسلام بعضا چیزهائی میگه که شاید با عقل بشری درست نباشه ولی وقتی خدای رب ربالعلمین چیزی میگه حتما به صلاحه دوما خدا عذابها وپاداشهائی که میده در مقابل کارهائی است ازما میخواد شاید اون کارها خوش ایند نباشد حضرت علی تو نهج البلاغه میکه بهتری کار اون کاری است که خودت را مجبور کنی

  21. mohamad
    ۱۳۹۵/۰۶/۰۹ در ۴:۳۲ ب.ظ - پاسخ

    این ادمهائی که میگن ول کن بابا این حرفها رو.. یا میگن با روانشناسی نمیخونه یا. میگن مثلا سال ۳۰۰۰ ره یا این حرفها. این جور ادمها تازگی ندارند این حرفها از اول بوده این حرفها رو مردم میگن برای راحتی خودشان چون ادم همیشه میخواد راحت باشه. بل یرید الانسان لیفجر امامه

  22. mohamad
    ۱۳۹۵/۰۶/۰۹ در ۴:۴۱ ب.ظ - پاسخ

    اشکال ما اینجاست که همه چیزرا با معیار وقوانین اینجا میسنجیم و اصلا نمیتونیم عذاب قبر را باور کنیم ان قوانین که تو این دنیا حاکم چرا یک عده نمیخوان قبول کنند که بابا اون طرف قوانین دیگه حاکم است اینها خدا را این قدر ضعیف میدونند که خدا نمیتونه تو قبر از انسان طوری سوال کنه که برای انسان قابل دید نباشه .یک عده طوری حرف میزنند که چیزی رو که اصلا نمیبینند باور ندارند

  23. mohamad
    ۱۳۹۵/۰۶/۰۹ در ۴:۵۲ ب.ظ - پاسخ

    برای کسی که بخشیده نشود بعد از سوال جواب قبر بدتر ازسوال وجواب است .نهج البلاغه ..واقعا اگه یه کمی درباره مرگ فکر کنید .امام صادق میگه میترسم از برزخ برای شیعیان میترسم چون در قیامت اعمالمان را روی اعمال شیعیان میکذاریم نمیزاریم جهنم برند ولی امان از برزخ .البته اون مخصوص شیعیانی که نماز سبک نمیشمارند .ویل للمسلین الذین هم عن صلاتهم ساهون .ویل جایکاهی در جهنم یعنی نماز خوانهائی که سهل انکاری میکنند جایکاهشان انجاست یک عده فکر میکنند همین که نماز میخونند کافیه

  24. عاطفه
    ۱۳۹۵/۰۷/۰۴ در ۲:۲۳ ب.ظ - پاسخ

    آیه ی سوره نسا کاملا واضح هس ترجمه ش.تفسیرای شما رو کار ندارم.تو حقانیت خداو قرآن هم شک ندارم.ولی میخام بدونم چرا صدها آیه ی دیگه ی قرآن رو نمیبینید و نمیخاین بهش عمل کنین ای مردان شهوت پرست.مگر ما حیوانیم چهارتا جفت داشته باشیم؟؟حیوونم که حیوونه و تو جنگله همچین کاری نمیکنه.همه چی رو به نفع خودتون تفسیر نکیند.با در نظر گرفتن اون آیه شاید هر صدسال یه مرد پیدا بشه بتونه حتی دومی رو بگیره چه برسه به چهارمی.با این تفاسیر فقط یه عده جوون رو از خدا دور میکنین

    • خلیل منصوری
      ۱۳۹۵/۰۷/۰۶ در ۱۲:۵۹ ب.ظ - پاسخ

      به نام خدا
      اصولا مساله چهار تا زن با شرایطی است که اصولا شدنی نیست. در ضمن خیلی از موارد برای شرایط اضطراری است. شما در نظر بگیرد در جنگ مردان از دست بروند یا تعداد زنان دو برابر مردان باشند آیا در این شرایط نصف زنان باید چه کار کنند؟ الان در کشور تعداد زنان خیلی بیش تر از مردان است و مشکلاتی نیز ایجاد کرده است. اصلا بحث شهوت نیست؛‌بلکه مسایل دیگری است که فرصت به پرداخت آن نیست.
      خلیل منصوری

  25. ناشناس2
    ۱۳۹۵/۰۸/۱۸ در ۱۲:۵۰ ب.ظ - پاسخ

    بعضی افراد به بعضی دستورات الهی که مطابق میلشونه ایمان می یارند و به بعضی که صریح قرآنه ایمان نمی آورند یعنی ایمان دلی نه خدایی اگه یک دختر چهل ساله مجرد بودید می فهمیدید چرا خدا گفته مردی که داره وچند تا زن بگیره اگه یک مرد بودید که همسرتون نیازتونو بر آورده نمی کرد و سرد بود می فهمیدید فلسفه این حکمو

  26. مرتضی
    ۱۳۹۵/۰۸/۲۴ در ۱۱:۱۳ ب.ظ - پاسخ

    بسم الله الرحمن الرحیم
    فعلا که از پس یکیشم برنمیایم داداش اونجایی که چهار تا زن میگیرند ایران نیست اعرابند چهار تا زن میگیرند البته اعراب عزیز کشورمون هم تقریبا به تعدد زوجات روی آورده اند که جرم نیست قول خداوند در قرآن است ولی شرط دارد و آن عدالت بین زوجات است در ضمن برای ازدواج مجدد رضایت همسر اول لازم است جرات دارین برین زن بگیرین
    والسﻻم علی عباد الله الصالحین 

  27. هادی
    ۱۳۹۵/۰۹/۰۶ در ۱۰:۲۲ ب.ظ - پاسخ

    سلام خدمت تمام دوستان: بنده با مطالعه ای که روی مطالب دوستان داشتم،دیدم بعضی از دوستان بدون اشنایی و اگاهی کافی از دین، دارند بوسیله دین جواب میدن،به نظر بنده بهتر است هر کدام از ما ها برای پاسخ به اینگونه شبهات وجواب هایی که دریافت کرده ایم به یک کارشناس دین رجوع کنیم تا ببینیم نظر دین چیست ،چون تمام عقلا جهان در هر رشته به کارشناس همان رشته رجوع می کنند