اجتماعیاخلاقی - تربیتیاعتقادی - کلامیتاریخیروان شناسیسیاسیفرهنگیمعارف قرآنی

جنگ ساحران شیطانی در آخر زمان

بسم الله الرحمن الرحیم

از نظر آموزه های وحیانی قرآن، هر آن چه در قرآن از قصه های پیامبران نقل شده به شکلی در آخر زمان اتفاق می افتد. از آن جایی که بیش ترین مباحث تاریخی مربوط به پیامبران بنی اسرائیل است، در روایات معتبر و متواتر از پیامبر(ص) نقل شده که «طابق النعل بالنعل» هر چه در آنان اتفاق افتاده در اخر زمان نیز تکرار می شود. بر این اساس می توان گفت یکی از مهم ترین جنگ های آخر زمانی جنگ مومنان با ساحران است که به ساحت «تخیل» و «خیال» بر می گردد؛ زیرا ساحران با تصرفات در قوه تخیل و خیال آدمی او را به سمت و سویی هدایت می کنند که بیرون ازساحت تعقل و عقلانیت است؛ زیرا اصولا دایره تصاویر خیالی و مثالی چنان قوی و روشن و محسوس است که جلوه های ویژه آن «مسحور» کننده است.

امروزه ساحران شیطانی با ابزارهای پیشرفته فن آوری روز همان «سحر» ساحرانی را دارند که در گذشته با «طناب و ریسمان» تصرفاتی را در خیال و مخیله آدمی انجام می  دادند. این تصرفات چنان مسحور کننده است که اختیار را از شخص سلب می کند و شخص مسلوب الاختیار همان کاری را انجام می دهد که ساحران از ایشان خواسته اند؛ زیرا فضای خیال و عالم مثالی که ساحران به دست می گیرند، چنان واقعی است که از فضای حسی و محسوس نیز واقعی تر می نماید؛ زیرا زمام امور نفس او را در دست می گیرد و او گوسفندی می شود که هر جا که بخواهد می برد. این گونه است که شخص به گونه ای عمل می کند که گویی زمام امور او در اختیار فضای مجازی ساحران امروزی است و هر چه بگویند باور کرده و بدان عمل می کند و هیچ شک و تردیدی در حقیقی و واقعی بودن آن نمی کند. در آشوب ها و فتنه ها چنان عمل می کند که گویی بخشی از ماموریت انسانی اوست که اگر انجام ندهد می بایست پاسخگو باشد و در این راه خود از جان و مال خویش هزینه می کند در حالی که در شرایط دیگر حاضر نیست نه هزینه مالی داشته باشد و به قطع نه هزینه جانی؛ اما در شرایط مسحور شدن همه این کارها را با جان و دل انجام می دهد و بدان مباهات و افتخار می کند.

تصرفات در تخیلات انسانی

از نظر آموزه های وحیانی قرآن، حضرت موسی(ع) وقتی با فرعون مواجه می شود، در شرایطی است که جامعه آن روز گرفتار سحر ساحران شیطانی بود که با جنیان ارتباط تنگاتنگ داشتند. ساحران به قدرتی که شیاطین برای آنان فراهم آورده بودند، می توانستند در قوه خیال مردمان تصرف داشته باشند. خدا به صراحت می فرماید: فاذا حبالهم و عصیهم یخیل الیه من سحرهم انها تسعی؛ ناگهان ریسمان و چوب دستی ها آنان بر اثر سحر آنان چنان در مخیله می آمد که آنان به سرعت راه افتاده و حرکت می کنند.(طه، آیه 66)

پس تصرفات ساحران در ساحت خیال آدمی است. خیال سطح نازله همان عقل است؛ یعنی قلب انسانی به عنوان قوه مدرکه که حقایق را ادراک می کند و به احساسات و عواطف پاسخ می دهد و ساحات شناختی و گرایشی را ساماندهی می کند، در سطح عالی به تعقل می پردازد و در سطح پایین تر به «توهم» و در سطح پایین تر از آن به «تخیل» می پردازد. پس اگر عالم عقل را عالم فرشتگان بدانیم، عالم توهم و تخیل عالم جنیان است. البته انسان چون صفر تا صد را داراست؛ زیرا نفسی که روحی الهی در کالبد است(سجده، آیه 9) می تواند از پست ترین تا عالین مراتب را دارا باشد. عالم خیال عالم مثال و به یک معنا عالم میان عقل و حس است؛ یعنی همان گونه که عالم مثال برزخ عالمی میان عالم محسوس دنیا  و عالم عقل اخروی است؛ هم چنین قوه خیالی انسانی هم چون مقام و منزلتی در نفس انسانی دارد. زیبایی عالم خیال به سبب همان مقارنه با عالم برزخ است که عالم رنگها و الوان است. از همین روست که برای اکثریت مردم عالم فیلم که عالم رنگ ها و نورها است بسیار زیبا و گیرا است.

امروزه هوش مصنوعی کمک کرده تا این عالم خیال یا همان عالم مثال با انوار و الوان متنوع و بسیار زیبا و شگفت انگیز چنان قوه خیال آدمی را در بر گیرد که اصلا گاهی بسیاری از مردم حاضر نیستند دمی از آن خارج شده و به عالم محسوس دنیا و شهادت در آیند، زیرا آن زندگی برایشان همانند زیستن در عالم برزخ و مثال است که خیلی ها آرزو دارند بدان وارد شوند. از همین روست که وقتی افراد از داستان های دیگران درباره زندگی در عالم برزخ می شنوند لذت می برند و خود واقعی رویا و خواب های خوشی می بینند از آن لذت می برند که لذتی فراتر از لذت دنیوی و محسوس است. افراد انسانی وقتی در خواب و رویا کاری لذت بخشی انجام می دهند و جماع و نکاحی دارند یا در محیطی زیبا سیر و سیاحت می کنند یا چیزی می خورند یا کاری را انجام می دهند که لذت بخش است، وقتی بیدار می شوند افسوس آن جا را می خورند که ای کاش هرگز بیدار نمی شدند. همین حالت برای کسانی است که با هوش مصنوعی در فضای مسحور کننده آن قرار می گیرند و حاضر نیستند تا از فضای جذاب خارج شوند و به فضای به محسوس شهادت در آیند.(طه، آیه 66) این افراد بسیار خطرناک می شوند و رفتاری خطرساز در پیش می گیرند؛ زیرا مرز بندی میان محسوس و خیال ندارند، و دو عالم شهادت و خیال را به هم می آمیزند و این گونه است که در فضای مجازی چنان زندگی می کنند در آن فضا جان می دهند. شاید شما هم اخباری را شنیده باشید که نوجوان یا جوانی چنان سرگرم بازی در فضای مجازی شد که به سبب بیداری 72 ساعته مرگ به سراغ او آمده و سکته کرده و مرده است.

از نظر قرآن، خطر سحر ساحران در تخیل آدمی تا جایی است که پیامبران نیز از این امر می ترسیدند که نتوانند در خارج ساختن این مسحوران از فضای تخیل به فضای تعقل موفق باشند. البته پیامبران از ابزارهای مشابه با ساحران استفاده کردند تا بتوانند در همان فضای مجازی افراد را به سوی حقیقت سوق دهند و آنان را به فضای حقیقی و عقلی باز گردانند؛ اما بی گمان استفاده از ابزار مشابه با سحر دردسرهای خاص خودش را دارد؛ زیرا ممکن است این توهم را در افراد تقویت کند که حق و باطل در فضای سحر و تخیل یکسان است. از همین روست که حضرت موسی(ع) هنگامه سحر ساحران نسبت به مردم هراسان بود(طه، آیات 66 و 67) که اولا آنان نتوانند حقیقت را از باطل در فضای مجازی سحر باز شناسند و دیگر آن که ممکن است همین امر موجب شود که گمانه به سحر در انسان تقویت شود؛ چنان که برخی از اصحاب موسی(ع) بعدها به همین امر دچار شدند و در نسل های پس از آن حضرت سلیمان(ع) را به استفاده از سحر متهم ساختند که او حکومت جهانی خویش را بر اساس سحر و تصرف در تخیلات مردم انجام داده است.(بقره، آیه 102)

امروزه نیز همان قوم یهودی و ساحران آن با استفاده از سحر امروزی در فضای مجازی و عالم مثال و تخیل مردم از هوش مصنوعی و علوم دیگر بهره می گیرند تا حکومت جهانی شیطانی خویش را ایجاد کنند و علیه فضایی باشند که حکومت صالحان و مصلحان در اندیشه تحقق آن هستند. جنگ امروز شیاطین جنی و انسی با مومنان و صالحان در فضای مجازی همانند جنگ موسی (ع) با ساحران است. هر چند که که مدتی ممکن است مردم را به خود مشغول سازند و در خدمت اهداف پلید خویش گیرند، اما چنان که خدا فرموده سحر ساحران هرگز به مقصود نمی رسد و خدا همه آن چه را ساخته و پرداخته اند، ابطال کرده و حق را جایگزین آن می سازند.(طه، آیات 66 تا 70)

مشابهت سازی هوش مصنوعی

بر اساس آموزه های وحیانی قرآن، شیطان هماره برای فتنه گری دست به مشابه سازی می زند. این گونه است که برای هر چیزی از حقایق، نمونه بدلی ایجاد می کند. پس همان گونه که در برابر آب، سراب است، برای هر چیزی سراب هایی می سازد که مردم دنبال آن می روند و محکمات را رها کرده و به متشابهات می آویزند.(آل عمران، آیه 7)

از نظر قرآن، شیاطین حتی بر آن بودند تا در «امنیه» پیامبر(ص) نیز تصرفات داشته باشند و او را به سوی چیزی بکشانند که اهداف پلید آنان از زبان و بیان آن حضرت القا شود. هر چند که خدا به سبب عصمت اجازه نمی دهد چنین القائات باشد(حج، آیات 52)، اما شیاطین در ساختار وحی همان کار را مردمان می کنند و زمام امور ایشان را از درون در دست می گیرند.(انعام، آیه 121)

از نظر قرآن، شیاطین برای هر چیزی از حق، بدلی را ایجاد می کنند. بنابراین، در هر فضایی از محسوس و خیال نیز این کار را می کنند. هوش مصنوعی امروزه ابزاری در دست شیاطین است. آنان به گونه ای عمل می کنند که مردم گرایش به باطل بیابند؛ زیرا باطل همراه زیباتر جلوه می کند؛ زیرا مطابق شهوات و امیال شیطانی اوست. قوه غضب او را تقویت می کند و در بازی هایی رایانه ای خشونت و خشم لبریز را در اشکال کشتن ها و نابودگری ها به نمایش می گذارد؛ چنان که انواع شهوت های جنسی را را در لباس انوار و رنگها به اوج می رساند و نوعی خود ارضایی را برای شخص هم چون استمنا فراهم می آورد.

جالب این است که اگر با همین هوش مصنوعی حقایق را به او نشان دهد، از آن جایی که با شهوت و غضب همراهی نمی کند، آن را نمی پذیرند و پشت به آن می کنند؛ چنان که در عالم شهادت و محسوس اکثریت مردم با عقلانیت کاری ندارند و دنبال شهوات هستند و لذت های دنیوی را می جویند.

از نظر قرآن، حتی اگر به حقیقت این مردم را فراتر از عالم خیال و تخیل به عالم ملکوت وارد سازند و حقایق هستی را در آن جا به او نشان دهند؛ وقتی باز می گردد دو ادعا برای رد دیده می کند؛ یا می گوید که مست شدیم و چشم ما به مستی مانند مستان چیزهای توهمی را دیده یا آن که می گویند که ما را سحر کرده اند.(حجر، آیات 6 تا 15) اما همین مردم وقتی با سحر هوش مصنوعی به عالم تخیل وارد می شوند و با انوار و الوان آنان را فریب می دهند، همین مردم سحر این ساحران را قبول می کنند و آن را سحر نمی دانند.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا