مناسبت ها

مفهوم عيد در فرهنگ اسلامي

واژه عيد اصل از فعل عاد (عود ) يعود اشتقاق يافته است . معاني مختلفي براي آن ذكر كرده اند ،

از جمله : (خوي گرفته )،(هر چه باز آيد از اندوه و بيماري و غم و انديشه و مانند آن )( روز فراهم آمدن قوم ) ( هر روز كه در آن ، انجمن يا تذكار فضيلت مند لا يا حادثه بزرگي باشد ) گويند از آن رو به اين نام خوانده شده است كه هر سال شادي نويني باز آرد .[1]

ابن منظور در لسان العرب گفته است كه برخي بر آن هستند كه اصل واژه عيد از(عاده )است ، زيرا آنان (قوم )بر جمع آمدن در آن روز ، عادت كرده اند [2]

چنانچه گفته شده است : القلب يعتاده من حبها عيد .

و نيز يزيد بن حكم ثقفي در ستايش سليمان بن عبد الملك گفته است : امسي باسماء هذا القلب معمودا اذا اقول صحا يعتاده عيدا [3]

به گفته ازهري : عيد در نزد عرب ، زماني است كه در آن شادي ها و يا اندوه ها ، باز مي گردد و تكرار مي شود ابن اعرابي آن را منحصر به شاديها دانسته است [4]

واژه عيد تنهايك بار در قرآن به كار رفته است : اللهم انزل علينا مائده من السماء تكنون لنا عيداً لاولنا و آخرنا و آيه منك (سوره مائده / آيه 114 ) در تفسير نمونه ذيل اين آيه گفته شده است : عيد در لغت از ماده عود به معني بازگشت است ، و لذا به روزهايي كه مشكلات از قوم و جمعيتي بر طرف مي شود و بازگشت به پيروزيها و راحتي هاي نخستين مي كند عيد گفته مي شود ، و در اعياد اسلامي به مناسبت اينكه در پرتو اطاعت يك ماه مبارك رمضان و يا انجام فريضه بزرگ حج ، صفا و پاكي فطري نخستين به روح و جان باز مي گردد ، و آلودگيها كه بر خلاف فطرت است از ميان مي رود عيد گفته مي شود ، و از آنجا كه روز نزول مائده روز بازگشت به پيروزي و پاكي و ايمان به خدا بوده است حضرت مسيح (ع ) آن را عيد ناميده و همانطور كه در روايات وارد شده نزول مائده در روز يكشنبه بود و شايد يكي از دلايل احترام روز يكشنبه در نظر مسيحيان نيز همين بوده است ، و اگر در روايتي كه از علي (ع ) نقل شده مي خوانيم (و كل يوم يعصي الله فيه فهو يوم عيد هر روز كه در آن معصيت خدا نشود روز عيد است ) نيز اشاره به همين موضوع است ، زيرا روز ترك گناه ، روز پيروزي و پاكي و بازگشت به فطرت نخستين است [5]

در روايات معصومين (ع ) نيز بارها به اين موضوع اشاره شده است ، همچنانكه گذشت امير المومنين علي (ع ) هر روزي كه در آن معصيت و گناه نشود روز عيد خوانده مي شود .

از سويد ابن غفله نقل شده است كه گفت : در روز عيد بر امير المومنين (ع) وارد شدم و ديدم كه نزد او نان گندم و خطيفه و ملبنه است . پس به آن حضرت عرض كردم روز عيد و خطيفه ؟!

پس از آن حضرت فرمود : “انما هذا عيد من غفرله “اين عيد كسي است كه آمرزيده شده است .

و نيز در يكي از اعياد آن حضرت فرمود : انما هو عيد لمن قبل الله صيامه ، و شكر قيامه ، و كل يوم لا يعصي الله فيه فهو يوم عيد امروز تنها عيد كسي است كه خداوند روزه اش را پذيرفته ، عبادتش را سپاس گزارده است ، هر روزي كه خداوند مورد نافرماني قرار نگيرد عيد راستين است .

در روايات اسلامي براي اعياد به ويژه اعياد مذهبي از جمله عيد فطر آداب و رسوم خاصي توصيه شده و در حديثي از معصوم آمده است .

“زينوا اعيادكم بالتكبير “عيد هاي خودتان را با تكبير زينت بخشيد .

““زينوا العيدين بالتهليل و التكبير و التحميد و التقديس “ عيد فطر و قربان را با گفتن ذكر لا اله الا الل، الله اكبر ، الحمد الله ؤ و سبحان الله ، زينت بخشد .

——————————————————————————–

[1] ـ دهخدا ، ذيل عيد ، زبيدي ، تاج العروس ، 8/438ـ439

[2] ـ ابن منظور ، لسان العرب 3/319

[3] ـ ابن منظور ، همانجا زبيدي / تاج العروس 8/438

[4] ابن منظور ، همانجا ـ زبيدي /8/839

[5] ـ تفسير نمونه ، 5/131

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا