اجتماعیاخلاقی - تربیتیاعتقادی - کلامیمعارف قرآنیمقالاتمناسبت ها

فاطمه(س)الگوی همراهی با همسر

یکی از ویژگی‌هایی که باید در زندگی فاطمه(س) مورد بحث و بررسی قرار گیرد و به عنوان سرمشق مطرح شود، نحوه زندگی مشترک ایشان با امام علی(ع) است.
ساده‌زيستى در زندگى مشترك حضرت على و حضرت زهرا(عليهماالسلام)، از آنان الگويى براى هر زن و مرد مسلمان ساخته است. سزاوار است كه پيروان اهل بيت(ع)، با سرمشق گرفتن از این خانواده معصوم و الهی و قرآنی، از تجمّلات دورى كنند و در سراى گذراى دنيا، اهتمام خويش را به آبادسازى خانه آخرت بگمارند، چرا كه آخرت سراى ابدى است و شايسته‌تر است براى آباد ساختن. امروزه علت زندانی بودن بخش قابل توجهی از مردان بر اساس آمارها مرتبط به مسئله درخواست مهریه و عدم تمکن مالی شوهر از پرداخت آن است. این مسئله دو جنبه دارد؛ یکی مهریه‌های سنگین؛ دوم فقدان احسان و عواطف و مودت در بنیان خانواده و گرایش شدید به مادیات و دنیا در میان مردمان.
این در حالی است که بر اساس آموزه‌های قرآن، باید زندگی خانوادگی بر اساس احسان و کرامت و در چارچوب عشق و محبت و مودت برای رسیدن به آرامش و سکونت شکل گیرد. خداوند می‌فرماید: و از نشانه‏هاى او اينكه از [نوع‏] خودتان همسرانى براى شما آفريد تا به وسیله آنها آرامش یابید و ميانتان دوستى و رحمت نهاد. آرى، در اين نعمت‏ براى مردمى كه مى‏انديشند قطعاً نشانه‏هايى است. (روم، آیه 21)
بر اساس آموزه‌های قرآن همسران باید غمخوار یکدیگر در زندگى باشند و با همدلی و همدردی از مشکلات زندگی عبور کرده و دنیا و آخرت خویش را آباد سازند. حضرت فاطمه(س) و امام علی(ع) بر اساس آموزه‌های قرآن این گونه بودند؛ چنانکه حضرت على (ع)- در ضمن حديثى ـ فرموده است:- فَوَالله- ما اَغْضَبْتُها وَ لا اَكْرَهْتُها عَلى اَمْرٍ حَتى قَبَضَهَا اللهُ عَزَّوَجَلَّ اِلَيْهِ وَ لا اَغْضَبَتْنى وَلا عَصَتْ لى اَمْرا. وَلَقَدْ كُنْتُ اَنْظُرُ اِلَيْها فَتَنْكَشِفُ عَنِّى الْهُمُومُ وَ الأَحْزانُ؛ به خدا سوگند هيچگاه فاطمه را به خشم نياوردم و او را بر كارى- كه ميل نداشت- وادار نكردم تا روزى كه خداوند او را برد و او نيز هيچگاه مرا به خشم نياورد و از فرمان من سرپيچى نكرد و هرگاه كه به او مى‌نگريستم نگراني‌ها و غم‌ها از من زدوده مى‌شد. (كشف‌الغمهًْ، ج1، ص 363)
این رفتار معصومان در زندگی خانوادگی به ما می‌آموزد آنچه در زندگى مشترك، صفابخش خانه و خانواده است، محبّت دو جانبه و تفاهم است. زن و شوهر بايد «شريك» غم و شادى و سختى و راحتى يكديگر باشند و با توقّعات بیجا، مايه رنجش و زحمت هم نشوند و هر كدام مايه انس و شادى ديگرى باشند.
تقسیم کار، عامل همدلی زن و شوهر
با توجه به تفاوت‌های طبیعی میان زن و مرد، تقسیم کار در امور خانواده نیز باید بر اساس این تفاوت‌ها انجام گیرد و همسران در زندگی، همسـر و همـراه یکدیگر باشند تا بتوانند با همدلی و همدردی و همکاری، امور را پیش برند و آشیانه‌ای از آسایش و آرامش فراهم آورند و خوشبختی را برای خود در  دنیا و آخرت به ارمغان آورند.
امام صادق(ع) همواره می‌فرمود: كانَ عَلىٌ يَسْتَقى وَ يَحْتَطِبُ وَكانَتْ فاطِمَهًْ تَطحَنُ وَتَعْجِنُ وَتَخْبِزُ وَتَرْقَعُ؛- در اداره امور خانه- على(ع) آب و هيزم تهيه مى كرد و فاطمه(س) گندم آرد مى‌كرد و خمير مى‌نمود و نان مى‌پخت و لباس‌هاى كهنه را وصله مى‌زد. (كافى،  ج 8، ص 165)
شکی نیست تقسيم كارهاى خانه و زندگى مشترك ميان زن و شوهر، موجب همدلى بهتر آنان مى‌شود. بهترين مرد كسى است كه در كارهاى خانه به همسرش كمك كند. اگر اين تقسيم كار به نوعى باشد كه زنان، كمتر بيرون روند و با مردان نامحرم برخورد چهره به چهره نداشته باشند، بهتر است و با سلامت روحى و عفاف زنان مناسب‌تر است.
در روایتی دیگر درباره تقسيـم كـارهای خانه و خانواده فاطمه(س)، امام باقر(ع) فرموده است: اِنَّ فاطِمَهًْ ضَمِنَتْ لِعَلِىٍ عَمَلَ الْبَيْتِ وَالْعَجينَ وَالْخُبْزَ وَ قَمَّ الْبَيْتِ وَ ضَمِنَ لَها عَلِىٌّ ما كانَ خَلْفَ الْبابِ: نَقْلَ الْحَطَبِ وَاَنْ يَجيى ءَ بِالطَّعامِ؛ حضرت فاطمه(س) خميرکردن و پخت نان و نظافت را به عهده گرفت و على(ع) نيزكارهاى بيرون خانه همچون تهيه هيزم و خريدلوازم خوراكى را پذيرفت. (تفسير عياشى، ج 1، ص 171)
البته- اين تقسيم كار میان زن و شوهر، پس از رحلت فاطمه بنت اسد مادر حضرت امام علی(ع) در سال چهارم بوده است. در روایت است: اِنَّهُ قالَ لاُمِّهِ فاطِمَهًْ بِنْتِ اَسَدٍ: اِكْفى فاطِمَهًْ بِنْتَ رَسُولِ اللهِ (صلي الله عليه و آله) ما كانَ خارِجاً مِنَ السَّقىِ وَ غَيْرِهِ وَتَكْفيكَ ما كانَ داخِلاً مِنَ الْعَجْنِ وَ الطَّحْنِ وَ غَيْرِ ذلِكَ؛ امام على(ع)به مادرش فاطمه بنت اسد گفت: شما كارهاى خارج از خانه همچون تهيه آب و… را به عهده بگيريد و فاطمه دختر پيامبر به امور داخل خانه همچون آردكردن و خميرگرفتن و… مى‌پردازد. امام على(ع) نيز اين را مى‌پسنديد كه همسر جوانش بيشتر به كارهاى داخل خانه بپردازد و كمتر بيرون از خانه و در معرض نگاه‌هاى اين و آن قرار گيرد. (انساب‌الاشراف، ج 2، ص 37، ح 36)
شکی نیست مسئوليت خانه‌دارى و تربيت فرزندان شايسته، دست كمى از تلاش مردان در بيرون از خانه ندارد. از همین رو، گفته‌اند: مادر، با يك دستش گهواره را مى‌جنباند و با دست ديگرش جهان را!
همسران اگر یکدیگر را درک کنند، می‌توانند با بهره‌گیری از مهارت همدلی موقعیت‌های یکدیگر را درک کرده و به جای آنکه اعتراض کنند با شناخت موقعیت، به حل مشکل و مسئله کمک کنند. از جمله مصادیق همدلی با همسر را می‌توان در این روایت به خوبی سراغ گرفت؛ زیرا حضرت فاطمه(س) با بهره‌گیری از مهارت همدلی، موقعیت همسر و مسایل و مشکلات او را دیده و به جای انتقاد غیرسازنده با رفتاری سازنده زمینه را برای حرکت و رشد خانواده در مسیر کمال فراهم آورده است. در روایت است:  روزى حضرت على(ع) به حضرت فاطمه(س)فرمود: آيا غذايى در خانه هست تا بخورم؟ فاطمه(س) گفت: آنچه كه در دو روز گذشته خورده‌ايد غذايى بوده كه من و دو فرزندم- حسن و حسين- نخورده و براى تو نگه داشته بوديم. على(ع)گفت: چرا به من اطلاع نداده بودى تا براى شما غذايى تهيه كنم؟ فاطمه(س) گفت: اى ابوالحسن! من از خداى خود شرم دارم كه خودت را به خاطر آنچه كه نسبت به آن توانايى ندارى به زحمت اندازى. (تفسير فرات كوفى، 83)
اين اخلاق والا، نمونه‌اى از برخورد كريمانه و حق‌شناسانه زن و مرد نسبت به يكديگر در زندگى مشترك است. ايجاد تكلّف و زحمت براى همسر، الفت و دوستى را مى‌كاهد. همین درک متقابل یکدیگر و موقعیت‌شناسی و همدلی است که زندگی را بر همسران با همه سختی آسان می‌کند و با سـاده‌زيستـى و عدم درخواست از همسر زمینه را برای آرامش و آسایش در محیط خانواده آماده می‌سازد. ‌حضـرت فاطمه- در ضمن حديثى مفصل- به پيـامبر گفـت: يا رَسُولَ اللهِ اِنَّ سَلْمانَ تَعَجَّبَ مِنْ لِباسى، فَوَالَّذى بَعَثَكَ بِالْحَقِّ مالى وَ لِعَلىٍّ مُنْذُ خَمْسَ سِنينَ اِلاّ مِسْكُ كَبْشٍ تَعْلِفُ عَلَيْهِ بِالنَّهارِ بَعيرُنا فَاِذا كانَ اللَّـيْلُ افـْتَرَشْناهُ وَ اِنَّ مِرْفَقـَتَنا لَمِنْ اُدْمٍ حَشْـوُها ليفُ النَّـخْلِ؛ اى رسول خدا! سلمان از لباس من- كه دوازده وصله داشته- تعجب مى‌كند. به خدايى كه تو را به حقّ فرستاده است، پنج سال است كه من و على فرشى جز يك پوست ميش نداريم كه روزها بر روى آن علوفه شترمان را مى‌ريزيم و شب‌ها روى آن مى خوابيم، بالش ما نيز پوستى است كه درون آن پوشال درخت خرما است. (دروع الواقيهًْ، ص 275)
فاطمه(س)؛ الگوی خانه‌داری و کدبانوگری
حضرت فاطمه‌(س) در زمینه خانـه‏دارى تلاش بسیار می‌کرد و این‌گونه نبود که خود را خانم خانه بداند و دست به سیاه و سفید نزند بلکه خود را کدبانویی می‌دانست که باید محیط خانه‌اش را به آشیانه آسایش و آرامش تبدیل سازد. ایشان بسیاری از مسئولیت‌ها را خود به عهده می‌گرفت و بی‌کمک دیگران به آن می‌پرداخت.
حضرت على(ع) درباره تلاش‌ها و کارهای فاطمه‌(س) در خانه فرموده است: اِنَّها اسْتَقَتْ بِالْقِرْبَه‌ًِْ حَتّى اَثَّرَ فى صَدْرِها وَطَحِنَتْ بِالرَّحى حَتّى مَجِلَتْ يَداها وَكَسَحَتِ الْبَيْتَ حَتّى اغْبَرَّتْ ثِيابُها وَ اَوْقَدَتِ النّارَ تَحْتَ الْقِـدْرِ حَتّى دَكَنَتْ ثِيابُـها؛ فاطمه آنقدر با كوزه آب كشيد تا در سينه‌اش اثر گذاشت و آن‌قدر با آسياب آرد كرد كه دستانش تاول زد و آن قدر خانه را جاروب كرد كه لباسش غبارآلود شد و آن‌قدر آتش بر زير ديگ افروخت كه بر لباسش دود خاكستر نشست. (علل‌الشرائع، ج‌2، ص 65)
قناعت و ساده‌زیستی یک فرهنگ اسلامی است و خداوند تجمل‌گرایی و اتراف و اسراف و تبذیر را دوست نمی‌دارد. انسان هرچه بیشتر داشته باشد باید زهد بیشتری نیز داشته باشد؛ به این معنا که به دنیا دل مبندد و شرایط را در خانه و خانواده به سوی اعتدال و مصرف درست هدایت کند. اصولا انسان هر چه بیشتر داشته باشد باید بیشتر به دیگران برسد و کمتر خود استفاده کند؛ زیرا گرایش به اسراف و اتراف و تبذیر در نهایت به نابودی بنیان خانواده و گرایش فرزندان به نابهنجارها و رفتارهای پرخطر می‌انجامد.
بر اساس روایات با آنکه حضرت فاطمه‌(س) در برهه‌ای از زمان زندگی‌اش از وضعیت بهتری برخوردار بود، ولی هرگز از مسیر سبک زندگی قرآنی خارج نشد و همواره همان سیر و سلوکی را داشت که در نداری داشت. از این روست که ایشان را در زندگی آينـه صبـر و شكـر می‌گویند. در روایت است: روزى پيامبر(ص) فاطمه‌(س) را ديد كه پوششى از پلاس شتر بر دوش انداخته و با دستانش خمير مى‌كرد و فرزندش را شير مى‌داد. -با مشاهده اين صحنه- ‌اشك بر چشمان پيامبر حلقه زد و فرمود: دخترم به خاطر شيرينى آخرت تلخى دنيا را تحمل كن. فاطمه(س) در پاسخ گفت: نعمت‌ها و موهبت‌هاى بى‌پايان حق را سپاسگزارم. (مناقب ابن شهر آشوب، ج 3، ص 342)
در همین باره این روایت می‌تواند گویای سبک زندگی فاطمی(س) در دوران سختی و آسایش باشد. در روایت است: پيامبر اسلام‌(ص) در يكى از جنگ‌ها- در ساحل درياى سرخ- تعدادى را به اسارت گرفت- و پس از بازگشت به مدينه- حضرت فاطمه را طلبيد و دست يكى از زنان اسير را در دست او نهاد و فرمود: اى فاطمه اين كنيز از آن تو. اما او را كتك مزن، زيرا ديدمش كه دعا می‌کند. وقتى حضرت فاطمه‌(س) توجه و توصيه پيامبر را نسبت به زن ديد گفت: اى پيامبرخدا! يك روز من كار مى‌کنم و يك روز او. با شنـيدن اين سخـن ‌اشـك از چشـمان پيامبر جـارى شد. (مقتل الحسين(ع)، ص 69)
فاطمه(س)؛ عدل مجسم
آنچه در این روایت جلب توجه می‌کند ارزش‌گذارى براى كسى است كه اهل دعا و نيايش است. همچنین تقسيم كار بين خود و خادمه، از كرامت و بزرگوارى حضرت رسول(ص) و فاطمه زهرا(س) حکایت دارد. اين‌گونه است كه اسيران به آزادى مى‌رسند و انسانيت خود را در مكتب اهل بيت، بازمى‌شناسند.
بر این اساس باید حضرت فاطمه‌(س) را عـدل مجسـم دانست؛ زیرا مسئولیت همه کارهای خانه را بر دوش کنیز و برده‌اش نمی‌اندازد و همان‌طوری که میان خود و همسرش کارها را تقسیم می‌کند، میان خود و کنیز نیز همین رویه عادلانه را در پیش می‌گیرد. سلمان مى‌گويد: كانَتْ فاطِمَةُ جالِسَةً قُدّامَها رَحىً تَطْحَنُ بِهَا الشَّعيرَ وَ عَلى عَمُودِ الرَّحى دَمٌ سائِلٌ وَالْحُسَيْنُ فى ناحِيَةِ الدّارِ يَبْكى. فَقُلْتُ: يا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ دَبِرَتْ كَفّاكِ وَ هذِهِ فِضَّةُ. فَقالَتْ : اَوْصانى رَسُولُ اللهِ اَنْ تَكُونَ الْخِدْمَةُ لَها يَوْما وَ لى يَوْما فَكانَ اَمْسِ يَوْمَ خِدْمَتِها؛ روزى ديدم فاطمه‌(س) نشسته و در پيش رويش آسيابى بود كه با آن جو آرد مى‌كرد و بر دسته آسياب خون جارى بود و حسين‌(ع) نيز در گوشه خانه گريه مى‌كرد. گفتم: اى دختر پيامبر دستانت تاول زده است در صورتى كه فضه حاضر است- و مى‌تواند كمك كند- فرمود: پيامبربه من توصيه کرده كه يك روز او كار كند و يك روز من و ديروز نوبت او بوده است. (خرايج و جرايح، ص‌530)
این‌گونه است که در مکتب وحیانی فاطمه(س) کنیزان به کمالاتی می‌رسند که در جایی دیگر هرگز دست یافتنی نیست. سبک زندگی حضرت فاطمه(س) دگرگونی عمیق و ژرفی را در کنیزکی چون فضه پدید می‌آورد. فضّه، خادم حضرت زهرا(س) بود و در سال‌هاى خدمتگزارى، معارف فراوانى آموخت و به كمالات اخلاقى رسيد.
يكى از ويژگى‌هاى فضّه انس او با قرآن كريم و تسلّط بر معانى آيات بود. به نحوى كه مدّت بيست سال، حرف‌هاى عادى خود را هم با خواندن آيات مناسبى از قرآن به ديگران تفهيم مى‌كرد.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا