اجتماعیسیاسیمعارف قرآنیمقالات

مكتب خميني يا مكتب ايراني

khomayniهر شريعتي داراي قرائت هاي گوناگوني است كه از آن به مذاهب ياد مي شود. در هر مذهبي نيز تفاوت هاي روشي وجود دارد كه از آن به مكتب تعبير مي شود. تفاوت هاي روشي گاه چنان تأثيرگذار است كه رنگ مذهب را دگرگون مي سازد و چهره ديگري از آن ترسيم مي كند.

در اسلام همانند ديگر شرايع الهي، مذاهب گوناگوني پديد آمده است كه از آن جمله مذهب تشيع بر مدار دوازده امام معصوم(ع) است كه امام دوازدهم آن در غيبت به سر مي برد و به سبب فقدان شرايط مطلوب و عدم پذيرش كامل مردمي، از حضور در عرصه جامعه دور شده است.

مكتب ولايت فقيه

در مذهب تشيع، مكاتب چندي وجود دارد. مكتب امام خميني(ره) يكي از اين مكاتب است كه از آن به مكتب ولايت فقيه نيز ياد مي شود. در مكتب خميني(ره) عناصر برجسته اي وجود دارد كه از آن جمله مي توان به ولايت فقيه در عصر غيبت اشاره كرد. در اين تصوير، ولي فقيه مسئوليت نيابت از امام زماني را به عهده مي گيرد تا جامعه را به سوي كمالي سوق دهد كه ظهور، رخداد طبيعي آن خواهد بود. بنابراين، نقش جامعه شيعي، نقش مقدماتي براي ظهور منجي بشريت و دولت عدالت محور جهاني حضرت مهدي(عج) است.

مكتب خميني(ره) از عناصر ديگري چون عزت مداري، عدالت محوري، حكومت و حاكميت و مانند آن بهره مند است. در اين مكتب، تفسير ديگري از جهان، مسئوليت مردم و مؤمنان، فلسفه حكومت، فلسفه فقه، فلسفه عاشورا، فلسفه ظهور و منجي ارائه مي شود كه از بسياري جهات با مكاتب ديگري كه در مذهب تشيع وجود دارد تفاوت هاي جدي و معناداري دارد.

در مكاتب ديگر، ممكن است از عرفان، ولايتمداري، تعبد، تعقل، حكومت، عاشورا، منجي و مانند آن سخن به مانند آيد، ولي تعبيرها و تفسير ها به گونه اي است كه نمي تواند ملتي بزرگ چون ملت عصر خميني را پديد آورده و تأثيرات و تحولات جهاني را به گونه اي رقم زند كه همه جهان استكباري را در برابر آن قرار دهد و همه مستضعفان عالم را در صف خويش درآورد.

اسلام بيش از هزار و چهارصدسال است كه در جوامع اسلامي حضور دارد و مكاتب تشيع از همان زمان نقش جدي در جامعه داشته است، ولي اين مكاتب هرگز نتوانسته است آن مقدار تأثيرات و تحولاتي را به همراه داشته باشد كه مكتب خميني از تشيع به دنبال داشته است.

استكبار جهاني براساس «تشابهت قلوبهم» بر مدار استخفاف مردم شكل مي گيرد تا اطاعت بي چون و چراي مردم جهان را به همراه داشته باشد. (زخرف، آيه54) اينان با دعوت مردم به ارباب هاي گوناگون و متعدد چون هواهاي نفساني و شهواني، چنان مردم را به استخفاف مي كشانند كه ديگر هيچ عزتي در آنان نمي توان يافت و سرگردان از اين اله به آن خدا مي روند تا آرامش و آسايشي را بجويند كه قابل دسترسي از اين طريق نيست. (يوسف، آيات39و 40 و آيات ديگر قرآن)

هراس گردنكشان از مكتب خميني(ره)

مكتب خميني(ره) كه مكتب حقيقي اهل بيت(ع) و تفسير روشن و به واقع نزديك تر از همه مكاتب ديگر به تشيع است، توانسته است انسانها را از استخفاف بيرون آورد و به ايشان بفهماند كه مي توانند در چارچوب توحيد و اتحاد به همه استكبار نه بگويند.

اين گونه است كه مكتب خميني(ره) در لبنان در جنگ سي و سه روزه، شاخ استكبار را شكست و پوزه صهيونيسم جهاني را به خاك ماليد و در جنگ بيست و دو روزه در فلسطين زمين گير كرد و كمرش را شكست كه هنوز نتوانسته از خاك بلند شود و چون ماري زخمي به خود مي پيچد.

از اين رو صهيونيسم از مكتب خميني و اسلامي كه او پرچمدار آن است مي هراسد و اسلام و مذاهب و مكاتب ديگر را چون كبريت بي خطر براي استكبار جهاني ارزيابي مي كند.

بنابراين، اگر لازم است كه از مكتب در اسلام و تشيع سخن به ميان آيد، مي بايست از مكتب خميني(ره) ياد شود كه اكنون ولايت آن را مقام معظم رهبري به عهده دارد. چنين مكتبي است كه كمال و تمام اسلام را به نمايش گذاشته و عزت را به همه مؤمنان و مسلمانان بلكه مستضعفان جهان بخشيده است و مي توان گفت: «اليوم يئس الذين كفروا من دينكم فلا تخشوهم و اخشون، اليوم أكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتي و رضيت لكم الاسلام ديناً؛ امروز كافران از (زوال) آئين شما، مأيوس شدند، بنابراين، از آنها نترسيد و از (مخالفت) من بترسيد، امروز، دين شما را كامل كردم، و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آيين (جاودان) شما پذيرفتم.» (مائده، آيه3)

آيا بهتر نيست كه به جاي مكتب ايراني با هزار اما و اگر و تفسير درست و نادرست، از مكتب خميني(ره) سخن بگوييم كه استكبار را به زانو درآورده و عزت به همه عدالت خواهان و مؤمنان بخشيده و فلسفه بسياري از مسايل بزرگ در اسلام و تشيع را تبيين و روشن كرده و توصيه هايي كامل براي ظهور منجي بيان داشته و ما را براي سعادت دنيوي و اخروي در چارچوب مكتب اهل بيت(ع) با تفسير درست و روشن و راست آماده ساخته است؟

با دوستاني كه از سراسر جهان مي آيند وقتي سخن مي گوئيم، همه بالاتفاق مي گويند آن چه جهان را متحول ساخته نام خميني و مكتب اوست، چرا كه بي نام خميني(ره) ، انقلاب اسلامي و ايران شناخته نمي شود و تمام دشمنان استكباري و كافر و مخالف از اين نام هراس دارند. پس زنده باد نام خميني و مكتب خميني و مكتب اسلام .

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا