اجتماعیاخلاقی - تربیتیفرهنگیمعارف قرآنی

نقش مهرورزي در جامعه نمونه و پيشرفته

جامعه انساني براساس اصول و قواعد خاصي كه شايد بتوان گفت هميشه ثابت و يكسان است، ساخته شده است و محبت و روابط انساني يكي از اين اصول مهم و سازنده در جامعه است.

جامعه اي كه ساختار فكري آن بر پايه محبت و مهرورزي بنا شده باشد، بدون شك در برابر طوفان حوادث كه اجتناب ناپذير است، در هم نمي شكند و در صورت بروز مشكلات و ناملايمات مانند درختي كه شاخ و برگ هاي آن شكسته شده باشد، دوباره رشد مي كند و به زندگي خود ادامه مي دهد.
واقعيت هاي تاريخي و اجتماعي گوياي اين حقيقت است كه گاه تمدن و جوامعي بوده اند كه به دليل بريدن پيوند دوستي و محبت با ساير همنوعان خود و به دنبال آن ظلم و ستم و تجاوز به حقوق ديگران، راه نيستي و نابودي را طي كرده و از صفحه روزگار و تاريخ محو شده اند. خداوند متعال نيز در قرآن كريم به اين موضوع اشاره مي كند و مي فرمايد: پس وحدت ميان خود را تجزيه و بخش بخش كردند و هر گروه و حزبي به آن چه خود داشت، دلخوش گرديد.(1)

دلخوش بودن به خود و آن چه خود دارد، يعني قطع رابطه با ديگران و بريدن پيوند محبت و صميميت كه سرانجام عامل سقوط و انحطاط مي شود.
بنابراين پيشرفت و ماندگاري و برتري هاي فكري و علمي و اخلاقي جامعه براساس رعايت اصول برادري و دوستي بين افراد جامعه است و به همين جهت تمامي اديان الهي و غيرالهي و همچنين تمامي پيامبران و مصلحان به اصل محبت و مهرورزي اشاره و بر آن تاكيد كرده اند.
پيامبر اسلام نيز جامعه خود را كه در بين تمامي جوامع انساني نمونه است، براساس ايجاد رابطه و پيوند برادري و محبت و دوستي بنا نمود، جامعه اي كه در مدت زمان كوتاهي توانست امپراتوري هاي بزرگي چون ايران و روم و مصر را به سقوط و نيستي بكشاند.
جامعه نمونه پيامبر با رابطه برادري بين انصار و مهاجر شكل مي گيرد و در واقع هسته اوليه امت اسلامي برپايه محبت و مهرورزي بنيان نهاده مي شود و مومنان در سايه ايمان يار و ياور يكديگر شده و در همه چيز شريك و سهيم مي شوند.
«و مردان و زنان مومن دوستان يكديگرند كه همديگر را به كارهاي نيك وامي دارند و از كارهاي ناپسند نهي مي كنند.»(2)
مسلمانان در جامعه پيامبر احساس مسئوليت و تعهد مي كنند و در سايه رهبري كه براساس ولايت، مردم را هدايت مي كند، نه زور و قدرت، به يكديگر مهر مي ورزند. آنها به جهت الفت و دوستي كه پيامبر ميان شان برقرار ساخته به وظايف خود عمل مي نمايند و با اخلاص عليه كفر و شرك و ظلم و ستم مبارزه و جهاد مي كنند.
پيامبر اسلام نيز خود برپايه محبت و مهرورزي (ولايت) بر مردم حكومت مي كند و اين مسئله يكي از تفاوت هاي اساسي بين رهبري پيامبر(ص) با ساير رهبران و جهان گشايان و همچنين بين جامعه اي كه ايشان به وجود آورده است، با ساير جوامع مي باشد. جامعه اي كه موفق مي شود با قدرت و اقتدار بر ظلم و ستم و نابرابري چيره شود و با شعار برادري و برابري زنجيرهاي اسارت را از پاي مظلومان و دردمندان بگسلد.
در جامعه اي كه بين افراد از لحاظ فكري و سياسي و تشكيلاتي هماهنگي و همدلي وجود دارد، احساس مسئوليت و تعهد بيشتر است و افراد براي رسيدن به موفقيت از جان و مال خود مي گذرند. در چنين جامعه اي پويايي و انسجام حاكم خواهد بود و ارزش هاي انساني چون عدالت، آزادي و برابري و… همه در سايه محبت و دوستي به وجود مي آيد.
از آن جا كه پيشرفت هاي اقتصادي و مادي مستلزم پيشرفت هاي فكري و سياسي است بايد اذعان داشت كه جوامعي در توسعه و گسترش اقتصادي موفق بوده اند كه توانسته اند روابط انساني سالم و صحيحي را در بين مردم تبليغ و ترويج كنند.
مردم به جهت دوستي و محبت، نسبت به يكديگر و همچنين جامعه خود احساس وظيفه مي كنند و با تمام قوا در راه سازندگي كه نيازمند تلاش جمعي است، گام بر مي دارند.
ساده ترين راه در توسعه اقتصادي، كار و تلاش است و مردمي كه نسبت به يكديگر محبت دارند در راه رفع فقر و محروميت و بيكاري مي كوشند.
مهرورزي همچنين ضامن ايجاد و بقاي عدالت و سرانجام ايجاد جامعه اي نمونه است. اگر چه برپايي عدالت نيازمند عوامل مختلفي چون حاكم و كارگزاران عادل، قوانين عادلانه و… مي باشد، ولي بايد گفت كه يكي از عوامل مهم عدالت، ديدگاه و رابطه مردم با يكديگر مي باشد. براساس ديدگاهي كه هر فرد ديگري را برادر ديني خود مي داند و به ارحم ترحم(3) معتقد است، هيچ گاه ظلم و ستم نمي كند و حقوق برادران ديني خود را پايمال نمي سازد.
رهبران چنين جامعه اي نيز خود را ولي مردم مي دانند و براي استقرار نظام عادلانه تلاش مي كنند.
مهرورزي عامل سلامت رواني و شادابي و نشاط نيز مي باشد و افراد بانشاط نسبت به زندگي اميدوارتر هستند و جامعه نمونه تنها به چنين افرادي نيازمند است.
در جامعه نمونه ميان مردم و دولتمردان روابط خوب و حسنه بايد برقرار باشد و عامل محبت و مهرورزي در بهبود روابط بسيار موثر است.با توجه به مطالب گفته شده بايد اذعان داشت كه محبت و مهرورزي اساس تشكيل جامعه نمونه و موجب پايداري و ماندگاري و پيشرفت آن در جهات مختلف سياسي، اقتصادي، اجتماعي و… مي باشد.
بنابراين حكومت ها و دولتمردان مي بايست براي افزايش قدرت و تسلط خود بر مردم، و ايجاد جامعه اي پيشرفته و سرآمد در پي ايجاد رابطه و پيوند دوستي و محبت با مردم باشند و روابط و مناسبات انساني را گسترش دهند.
پانوشت:
1-مومنون/53
2-توبه/71
3-نهج البلاغه/نامه 53

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا