اجتماعیاخلاقی - تربیتیاصولی فقهیاعتقادی - کلامیاقتصادیمعارف قرآنیمقالاتوب نوشت

راه میانبر قرض‌الحسنه

قانون نانوشته طبیعت آن است که یک تیر، الّاولابد باید به یک نشان بخورد. یک دانه کاشته شده باید یک خوشه محصول دهد. یا یک به علاوه یک در ریاضیات حتماً عدد دو را نتیجه می‌دهد.
 اما همیشه این‌طور نیست. نه اینکه خالق طبیعت، بخواهد قوانین خودساخته‌اش را زیر سؤال ببرد بلکه انسان مختار را ترغیب به انجام عملی می‌کند که همچون راه میانبر، او را با سرعت نور به مقصدش می‌رساند. با یک تیر، دَه نشان می‌زند.
از یک دانه، صد خوشه برداشت می‌کند. حاصل یک به علاوه یک او چندین برابر می‌شود.
باور کنید که این شدنی است و یاوه‌گویی نیست. فقط کافی است کمی توکل را چاشنی ایمان به غیب کنیم تا سیل برکات را در زندگانی ببینیم. از قدیم الایام گفته‌اند و شنیده‌ایم که با خدا باش و پادشاهی کن. حال معامله با خداوند سبحان که جای خود را دارد و برکت را به زندگی آدمی سرازیر می‌کند.
این معامله فرمول و دستورالعمل بسیار ساده‌ای دارد و آن آیه 245 از سوره مبارکه بقره است: مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً؛ کیست که به خدا قرض‌ لحسنه دهد تا خدا بر او به چندین برابر بیفزاید؟
در این فرمول، قرض دادن به همنوع‌، در حکم قرض دادن به خود خدا شمرده شده است. در این بده و بستان الهی، هیچ‌کس متضرر نخواهد شد. چه ازدواج‌هایی که با این قرض‌های نیکو سر گرفته‌اند.
چه کسب و کارهای خُرد و نوپایی که با این بهترین قرض‌ها، زندگانی‌های متعددی را سر و سامان داده‌اند. چه بیماران صعب العلاجی که با این مبالغ نیک، راه شفای خود را یافته‌اند.
چه سفرهای زیارتی و معنوی که با این مبالغ قرض‌الحسنه انجام گرفته‌اند و چه و چه و چه…. پس با این حساب چه مسیری درست‌تر از طی طریق در راه قرض‌الحسنه؟
باور کنیم که قرض الحسنه یکی از راه‌های میانبری است که دستاورد شگرفی برای انسان به ارمغان می‌آورد.
باشد تا به خدا قرض دهیم و یقیناً او نیز به چندین برابر آن، جبران خواهد کرد.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا