اجتماعیاعتقادی - کلامیروان شناسیسیاسیمعارف قرآنیمقالاتوب نوشت

راه‌های شناخت دشــمن

 یکی از آموزه‌های قرآنی دشمن شناسی است تا بتوان بر اساس شناخت کامل از وضعیت دشمن او را ترساند و به مقابله با او برخاست.
برخی از دشمنان را می‌توان از راه رفتارها و کردارهایشان شناخت و برخی دیگر از چشم مخفی هستند که این از همه خطرناک‌تر است. ابلیس یکی از دشمنان مخفی از چشم انسانی است؛ ولی غیر از ابلیس کسانی هستند که دشمن جان و دین مردم هستند، ولی از دیده‌ها نهانند. قرآن یکی از این دشمنان را دوستان حسود می‌شمارد. دوستان حسود کسانی هستند که به جهت شناخت به وضعیت و توان قدرت آدمی عمل می‌کند و بسیار خطرناک هستند. گاه دوستان حسود، حسادت و دشمنی شان تنها در درون خود آنان است و در حقیقت جز خودخوری و ضربه و زیان رسانی به روح و روان خود آسیبی وارد نمی‌سازند؛ ولی دوستان حسودی هستند که حسادت از درونشان فراتر می‌رود و از باطنشان بیرون می‌آید و به شکل عملی خود را نشان می‌دهد. این‌جاست که برای آدمی، هیچ چاره‌ای جز به خدا پناه بردن و خواندن سوره فلق و ناس و استعاده به خدا باقی نمی‌ماند و تنها خداست که می‌تواند به فریادشان برسد. از این رو خواندن سوره‌های استعاذه(فلق و ناس) برای دفع ضرر و زیان چنین دشمنان دوست نما ضروری است و دست کم یک بار در روز آن را باید خواند.
لزوم شناسایی دشمن
دشمنان دیگری نیز هستند که شناخت آنان برای دفع شر و آزارشان ضروری و لازم است. قرآن بر لزوم شناسایی دشمنان و آماده شدن برای مقابله با آنان در آیه ۶ سوره فاطر دستور می‌دهد و در آیه ۴۴ و ۴۵ سوره نساء بیان می‌کند که برای تضمین مصونیت از انحراف و گمراهی به دست دشمنان، بهتر و لازم است که آنان را بشناسید.
بسیاری از آسیب‌هایی که انسان متحمل می‌شود از دشمنانی است که نمی‌شناسد و آنان را به عنوان دوست پذیرفته و یا به شناخت آنان و راه‌های نفوذشان توجه نکرده است.
معیارهای قرآنی شناسایی دشمن 
قرآْن چند ملاک برای شناخت دوست از دشمن بیان کرده است که می‌توان به عنوان نمونه به مسئله بدخواهی و آرزوی در رنج قرار گرفتن (آل عمران آیه ۱۱۸ و ۱۲۰) و تخریب کشاورزی و محصولات به روش‌های مختلف (بقره آیه ۲۰۴ و ۲۰۵) تلاش برای واداشتن شخص به بدعت و رفتارهای ضد هنجاری و ضد اخلاقی (بقره آیه ۱۶۸ و ۱۶۹) دعوت به زشتی‌ها و کارهای ناروا (همان ) دعوت به فساد و فحشا (همان ) دعوت به تباهکاری و بزهکاری (بقره‏آیه ۲۰۴ و ۲۰۵) و گفتارهای بغض آلود و کینه جویانه(آل عمران آیه ۱۱۸) و اقدام به نسل کشی (بقره آیه ۲۰۴ و ۲۰۵) و نفاق و دورویی(آل عمران آیه ۱۱۸؛ نساء آیات ۸۱ و ۸۲) اشاره کرد.
بنابراین انسان عاقل کسی است که دشمن خود را خوب بشناسد و از رفتارهایش بداند که او خواهان خیر و مصلحت اوست و یا می‌خواهد به اصطلاح سر به تن او نباشد. با نگاهی به کشورها و مردمان و جوامع  مختلف می‌توان دوست و دشمن را از هم باز شناخت و متناسب با هریک، رفتار درخور آنان را در پیش گرفت.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا