اجتماعیاخلاقی - تربیتیاعتقادی - کلامیاقتصادیسیاسیمعارف قرآنیمقالاتمناسبت ها

حزب الله در خط مقدم جهاد اقتصادی

بسم الله الرحمن الرحیم

امروز جنگ همه جانبه ای علیه نظام سیاسی ولایی از سوی استکبار جهانی در جریان است. از تهاجم فرهنگی به زیرساخت های اعتقادی امت گرفته تا جنگ نظامی و اشغالگری و کشتن مسلمانان، تا حذف یا جذب نخبگان جهان اسلام، تا تحریم های اقتصادی، تا سلطه سیاسی و اجتماعی همه بخشی از یک تهاجم و جنگ گسترده شیاطین جنی و انسی با سرکردگری ابلیس و آمریکای شیطان پرست است که با کتابهای تحریفی انجیل و تورات به جنگ اسلام حقیقی و شرایع آسمانی آن آمده است.

وقتی دشمنان اسلام حقیقی همه توان خویش را بسیج کرده است، تا می توان به امتی تکیه کرد که در یک کلمه صفات «حزب الله» را در خود تحقق بخشیده و در مدار و محور «ولایت الله» و «مظاهر ولایت الهی» یعنی معصومان و اولوا الامر و نائبان به حق آن، فلسفه و سبک زندگی خویش را سامان داده اند؛ زیرا این بخش از امت اسلام است که با اتکا و توکل بر خدا و امدادهای غیبی تمامی محاسبات دقیق دشمن را نقش بر آب کرده و می کند و جلوه های از حقانیت اسلام را به نمایش می گذارد و دشمن زبون مستکبر را وادار به عقب نشینی و اذعان به شکست های پیاپی در ساحات گوناگون می کند.

ولایت مداری امت حزب الله

از نظر آموزه های وحیانی قرآن، یکی از مهم ترین علل و عوامل پیروزی های پیاپی امت حزب الله در برابر حزب شیطان، همانا ولایت مداری آنان نسبت به ولایت الله است. آنان بر این باورند که «صفر تا صد» همه هستی خویش را به خدا واگذار کنند و اجازه دهند تا بر اساس مشیت و مقدرات الهی و بر اساس قضا و اراده الهی کارها سامان یابد. بر این اساس، افزون بر واقعیت بینی و سنجش و ارزیابی دارایی های مادی و توانایی های ظاهر امت، با مهم ترین دارایی معنوی و اسباب غیر ظاهر توجه دارند و بر این باورند که اگر خود را تحت ولایت الهی قرار دهند، در همه ساحات و جبهات از جمله ساحات جهاد اقتصادی و عملی پیروزی برای آنان رقم خواهد خورد؛ زیرا خدا به کسانی که تحت ولایت خودش باشند عنایت خاص و ویژه ای کرده با القای وحی و الهامات گوناگون به آنان راه موفقیت را می آموزد و در موقعیت ها جهت گیری های صحیح و درست را نشان می دهد تا بهترین و کارسازترین عمل را انجام دهند و این گونه پیروزی را رقم زنند.(انبیاء، آیه 73؛ مائده، آیات 55 و 56)

از نظر قرآن، ولایت الهی در مظاهرش خودنمایی می کند که آنان به سبب اتصال کمال به صفات الله و داشتن ویژگی خدایی بودن و متاله شدن، می توانند حقایق هستی را چنان که هست درک کرده و از ملکوت هستی آگاهی یافته و تحلیل و تبیین واقع بینانه تری از اسباب داشته باشند؛ زیرا آنان می توانند در اسباب ظاهری تصرفاتی داشته باشند که کارآیی را به نفع مومنان دوچندان کرده و نسبت به دشمنان از کاهش داده یا از کار بیاندازند. بر همین اساس، امت حزب با پذیرش ولایت پیامبر(ص) و معصومان(ع) به این حقیقت جامه عمل می پوشانند تا از مظاهر ولایت الله در زمین بهترین بهره را برای کسب موفقیت و پیروزی به کار گیرند و غلبه بر دشمن را برای امت رقم زنند.(همان)

البته شکی نیست که در عصر غیب حضرت امام زمان(عج) در همان سطح فرمانبری را نسبت به اولیای الهی که نائبان به حق معصومان(ع) هستند، و با بهره گیری از توان عرفانی، معنوی، روحی، علمی، و عملی اولیای الهی در مسیر درست گام برداشته و کامیاب و موفق و سربلند بیرون آیند. از همین روست که امت حزب الله که تابع ولایت فقهای دارای شرایط هستند، هماره در همه ساحات و عرصه موفق بودند با آن که دشمن خارجی و عوامل نفوذ و جریان نفاق داخلی بیش ترین فشار و تهدیدات و رفتارهای ضد رشدی و کمالی را برامت حزب الله تحمیل کردند، ولی باز همین مجاهدان حزب الله بودند و هستند که تحت همه تهدیدات و فشارها سر بلند امت را حفظ و عزت امت را صیانت کرده و با حکمت و مصلحت اندیشی واقع بینانه، نقشه دشمنان را ناکام کرده و نقشه راه ایشان را به نقشه موفقیت خود بدل کرده اند.

تبری از ولایت طاغوت و شیاطین استکباری

یکی از مهم ترین صفت امت حزب الله «تولی و تبری» است؛ به این معنا که ولایت الله را می پذیرند و نسبت به ولایت شیطان تبری می جویند. این گونه است که با «تعیین مرز خودی از غیر خودی» اجازه نمی دهند تا خود یا مردم گرفتار فتنه شوند و نتواند حق و باطل را از هم باز شناسند.(مجادله، آیه 22) این در حالی است که دشمنان از طریق جریان نفوذ و نفاق هماره بر آن است تا با ایجاد نوعی آمیختگی حق و باطل و فراهم آوری شرایط فتنه، قدرت تحلیل و تبیین مسایل را از امت بگیرد و آنان را به سمت و سوی توصیه های سوق دهد که چیزی جز خسارت محض برای امت و شکست های پیاپی در ساحات گوناگون نیست.

این همان جریان تحریف گری است که حقایق را وارونه تجزیه و تحلیل کرده و توصیه هایی باطل و نادرست خویش را ارایه می دهند و بستر برای ناکامی و شکست ها فراهم می آورند. جریان نفوذ و نفاق، هماره دشمن را بزرگ تر و قدرتمند از آن چه هست نشان می دهد و در برابر همه توانایی و ظرفیت های امت را به شدت تقلیل داده و آن را در محاسبات نادیده می گیرند تا جایی که یک حمله دشمن را به معنای نابودی کل امت معرفی می کنند و ایجاد رعب و وحشت بی هیچ مقاومتی دست ها را به نشانه تسلیم در مذاکرات گوناگون بالا می برند و همه توان و ظرفیت امت را به ثمن بخس به دشمن می بخشند. به سخن دیگر، «دشمن به موازات جریان تحریم و تهدید، جریان تحریف حقایق را هم دنبال می کند» و بر آن است تا بهره گیری از رسانه ها و بازوهای تبلیغاتی داخلی و روزنامه زنجیره ای و تواترسازی دروغین به افکار سازی بپردازد و با بزرگنمایی داشته های اندک خویش طبل توخالی خود را به صدا در آورد و وحشت را در دل ها بیافکند و در همان حال با کوچک نمایی توان امت اسلام، شرایط تسلیم روحی و روانی امت را فراهم آورده و بدون کم ترین هزینه در پای میز مذاکرات به همه آن چیز دست یابد که در جنگ نظام ناتوان از کسب آن است. بی گمان جریان «تحریف حقایق» با واژگون نشان دادن واقعیات تمام تلاش خویش را مبذول می دارد تا با ضربه زدن به روحیه مردم و دادن آدرس و نشانی غلط مردم را برای رهایی از مشکلات بیش از پیش وابسته به قدرت استکباری کرده و تسلیم را عین رهایی مطرح سازد و آن را علاج تحریم ها و مشکلات اقتصادی بداند.

در تمام طول تاریخ مبارزاتی امت حزب الله با حزب شیطان این خط همکاری میان جریان نفوذ و نفاق با دشمن استکباری و فرعونی وجود داشته است. با نگاهی گذرا به تاریخ و قصص قرآنی می تواند خط فکری و علمیاتی جریان نفاق و نفوذ را در میان امت اسلام در شرایع موسوی و عیسوی ره گیری کرد. امروز نیز همان جریان سلطه شیطانی تلاش می کند تا با بهره گیری از ایادی داخلی خود با تحریف گری به اهداف خاص خودش برسد. قرآن بارها در آیات صریح بیان می کند چگونه جریان نفوذ و نفاق در میان امت حزب الله موسی(ع) تلاش کرد تا با تحریف گری اسباب شکست موسی(ع) و هارون را فراهم آورد و در نهایت بسیاری از تلاش موسی(ع) را نیز ناکام گذاشت به طوری که خشم الهی را بر امت موسی(ع) سبب شد. البته این خط تا آغاز حرکت حضرت پیامبر(ص) با حضور قوی منافقان در مدینه نیز ادامه یافت.(نساء، آیه 46؛ مائده، آیات 13 و 41 تا 45)

در همه این اقدامات تحریفی دشمنان استکباری و ایادی داخلی از جریان نفوذ و نفاق، هدف دشمن، گرفتن نشاط و امید از امت به ویژه جوانان حزب الله است تا اینگونه القا کنند که امت اسلام به بن بست رسیده و امکان حل مشکلات وجود ندارد. در حقیقت تحریف واقعیات خط ثابت تبلیغاتی رسانه های استکباری و ایادی آنان در طول تاریخ اسلام از نوح(ع) تا امروز بوده است. در این خط تبلیغاتی، نقاط قوت به‌طور کلی انکار و یا در مورد آن سکوت می شود؛ اما اگر نقطه ضعفی باشد، دهها و حتی صدها برابر بزرگنمایی می شود.(احزاب، آیات 60 تا 63)

در حقیقت اراده تحریف بر آن است تا اراده امت حزب الله را در هم کوبد و اهداف شیطانی استکبار جهانی را برآورده سازد و امکان بسترسازی برای ظهور را از امت بستاند. تحریفگران بر آن هستند تا با بیان «عیله و فشار اقتصادی» موجود و بزرگنمایی واقعیت هایی، حقایقی را حذف یا تغییر دهند که آن نادیده گرفتن امت نسبت به «اراده الهی» است که فوق اراده ها است و می تواند به فضل و امدادهای غیبی خویش دستگیر امت شود و آنان را به استقلال کامل از جمله اقتصادی برساند.(توبه، آیه 28)

به هر حال، امت حزب الله در خط مقدم جهاد اقتصادی می بایست پس از تولی نسبت به اولیاء الله و اولیای امور از رهبران الهی خویش ، نسبت به دشمنان تبری ورزد و در دام تحریف جریان نفوذ و نفاق و تبلیغات سهمگین و مسموم کننده آن نیافتد و واقعیت ها چنان برایش بزرگ نشود که حقایق از جمله «امدادهای الهی» نایده گرفته شود.

همکاری امت حزب الله در چارچوب ولایت متقابل

از نظر آموزه های وحیانی قرآن، امت حزب الله با هم تعاون و همکاری کامل داشته و در کارهای «خیر و تقوا» به یک دیگر کمک می کنند و اجازه نمی دهند تا جریان نفوذ با بهره گیری از شرایط و موقعیت های خاص، با تعاون بر «اثم و عدوان» تمام نقشه های امت را نقش بر آب سازد.(مائده، آیه 2)

خدا در قرآن به امت حزب الله هشدار می دهد که تحت ولایت عالیه معصومان(ع)، با یک دیگر بر اساس ولایت متقابل همکاری داشته باشند و با بسیج همه امکانات برای غلبه بر دشمن در همه ساحات اقدامات مناسبی را به کار گیرند. از نظر قرآن، این همکاری امت حزب با هم به عنوان ولایت متقابل در سایه ولایت عالیه است که می تواند موفقیت وپیروزی بر دشمن را رقم زند.(مائده، آیات 55 و 56)

پرهیز از هر گونه تعصبات ناروا

از دیگر خصوصیاتی که قرآن برای امت حزب الله بیان می کند، تعصب بر مدار حق و حقیقت است. به این معنا که در چیزی تعصب می ورزند و از آن کوتاه نمی آیند که بر اساس قطع و یقین عقلانی و عقلایی و آموزه های قطعی الهی اسلام باشد. بر این است در هر کاری که وارد می شوند افزون بر استفاده از شنیده ها آن را بر اساس شاخص عقلانیت ساماندهی می کنند تا این گونه در دام شیطان نیافتند و رفتاری جاهلی نداشته باشند(ملک، آیه 2)؛ زیرا تعصباتی که بر اساس هواهای نفس یا امور ظنی و گمانی است، می تواند بنیاد کارها را سست کند و اجتماعی سالم را به یک اجتماع بر اساس هوا و هوس و گمانه تبدیل سازد.

یکی از مشکلات جوامع بشری اهتمام به خواسته های اکثریت بدون در نظر گرفتن حقانیت است. امروزه نظام های سیاسی و اجتماعی بر اساس رای و اراده اکثریت شکل می گیرد که قاعده و شاخص حقانیت در آن ملاحظه نمی شود. در حالی که هر کاری می بایست بر اساس شاخص حق و حقانیت باشد حتی اگر عمل به آن موجب شود که برخی از خواسته هایش تحقق نیابد یا حتی علیه خواسته هایش باشد.

مردم به سبب گرایش فطری به خویشاوندان و غلبه احساسات و عواطف ممکن است تا حق را نادیده گیرند؛ چنان که گرایش حزبی به ویژه در میان جوانان که به طور فطری به سرمشق و الگوبرداری اقدام می کنند، ممکن است موجب شود تا شخص یا گروه چشم بر حق بگذارد وبر خلاف آن عمل کند. اینجاست که می بایست امت حزب به دور از هر گونه عواطف و احساسات نا به جا وبه دور از هر گونه عصبیت بی پایه و محتوا، دنبال حق باشد و اجازه ندهد تا گرایش های خویشی یا حزبی راه و رویه امت حزب الله را تغییر دهد و به مسیر بی عدالتی و ظلم سوق دهد.(مجادله، آیه 22)

ایمان و امید به خدا موتور محرکه امت حزب الله

از نظر آموزه های وحیانی قرآن، آن چه موجب می شود تا امت حزب الله در مسیر الهی خویش استقامت داشته باشند، همان ایمان به خدا و قیامت و معاد است که جهت گیری و سوگیری امت را نیز مشخص می کند. همین ایمان و امید به خدا موجب می شود تا در برابر هر فشاری آستانه تحمل خویش را فراتر از استطاعت و توان عادی بالا برد و به داشته های مادی و ظاهری خویش بسنده نکند، بلکه در معادلات و محاسبات اراده الهی را نیز در حساب آورد که از جایی که گمان نمی رود حمایت و امداد می رساند و نه تنها نقشه دشمنان را نقش بر آب کرده، بلکه بسترهایی برای پیروزی امت حزب الله فراهم می کند و برایشان غلبه و نصرت و چیرگی را رقم می زند.

از نظر قرآن، ولایت محوری امت حزب الله بر خدا و ایمان به امدادهای غیبی همان طوری که مانع از ولایت پذیری نسبت به دشمنان و تکیه به آنان می شود(مجادله، آیه 22)، هم چنین موجب می شود تا رضایت الهی به دست آید(همان) و با ایجاد رضایت الهی، در نصرت و پیروزی بر روی امت گشوده شود و خدا امدادهای غیبی خویش را نصیب آنان کند.(همان؛ تفسير نورالثقلين، ج 5، ص 269، ح 58 و 60 – 61)

به هر حال، امت حزب الله با تکیه بر ولایت الهی و تبری از ولایت شیطانی ابلیس و استکبار جهانی ، می تواند در همه ساحات از جمله ساحت اقتصادی موفقیت و پیروزی را برای خود رقم بزند و از مشکلات اقتصادی بدون دشمن نیز عبور کند و از همه فشارها و تنگناها رهایی یابد.(توبه، آیه 28؛ مجادله، آیه 22؛ مائده، آیات 55 و 56 و آیات دیگر)

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا