اخلاقی - تربیتیاعتقادی - کلامیعرفانفلسفیمعارف قرآنیمقالاتوب نوشت

ثواب؛ رجوع عمل

واژه ثواب به معناي رجوع است؛ چرا که ثواب از «ثاب» به معناي «رَجَع» است. اينکه پاداش اعمال را ثواب گفته اند؛ چون رجوع نتيجه عمل انسان به انسان است و انسان نتيجه عمل خودش را دريافت مي کند. در آيات قرآني، ثواب، هم براي عمل خوب و هم براي عمل بد يعني پاداش خير و شر آمده است.

    ثواب به معناي پاداش خير: خداوند در آيه103سوره بقره مي فرمايد: وَلَوْ اَنَّهُمْ آمَنُواْ واتَّقَوْا لَمَثُوبَةٌ مِّنْ عِندِ اللَّه خَيْرٌ لَّوْ كَانُواْ يَعْلَمُونَ؛ و اگر ايمان آورده و پرهيزگاري كرده بودند، هر آينه پاداشي از نزد خدا برايشان‏ بهتر بود، اگر مي‏دانستند.
    ثواب به معناي پاداش شر: خداوند مي فرمايد: قُلْ هَلْ اُنَبِّئُكُم بِشَرٍّ مِّن ذَلِكَ مَثُوبَةً عِندَ اللّهِ مَن لَّعَنَهُ اللّهُ وَغَضِبَ عَلَيْهِ وَجَعَلَ مِنْهُمُ الْقِرَدَةَ وَالْخَنَازِيرَ وَعَبَدَ الطَّاغُوتَ اُوْلَئِكَ شَرٌّ مَّكَاناً وَاَضَلُّ عَن سَوَاء السَّبِيلِ؛ بگو: «آيا شما را به بدتر از [صاحبانِ‏] اين كيفر در پيشگاه خدا، خبر دهم؟ همانان كه خدا لعنتشان كرده و بر آنان خشم گرفته و از آنان بوزينگان و خوكان پديد آورده و آنان كه طاغوت را پرستش كرده‏اند. اينانند كه از نظر منزلت، بدتر، و از راه راست گمراه‏ترند.» (مائده، آيه 60)
    البته در قرآن گاه از ثواب با عنوان «مرَدّاً» تعبير شده که برگرفته از واژه «ردّ» و مردود و بازگرداندن است.(مريم، آيه 76) در حقيقت اين عمل انسان است که در قالب نتيجه به خودش باز مي گردد.

روزنامه كيهان، شماره 20851 به تاريخ 30/5/93، صفحه 6 (معارف)

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا