اجتماعیاخلاقی - تربیتیمعارف قرآنی

تندخوئي و آثار آن

120طبيعت انسان بر اعتدال و ميانه روي استوار است و از هرگونه خشونت و تندي مي گريزد، بر اين اساس هر كسي از پدر و مادر و معلم و مربي و مدير و كارفرما و حاكم خشن دوري مي گزيند و اين گونه شيوه ها را محكوم مي كند.

خشونت و تندخوئي از هر كسي زشت و ناپسند است و هرچه شخصيت و مسئوليت انسان گسترده تر و مهم تر باشد، آثار زشت و ثمرات تلخ آن در جامعه و فرهنگ افزون تر خواهد بود. آيين مقدس اسلام نيز پيروان خويش را به اعتدال و اخلاق حسنه سفارش مي كند و تأكيد مي نمايد كه سرشت بشر در تمام امور بر ميانه روي استوار شده است (بقره/ 143) و هرگونه تندي و خشونت را از حماقت و بي منطقي و ديوانگي دانسته و نرمش و ملاطفت را از سيره پيامبران آسماني معرفي مي كند. (بحار ج 75، ص 53)

ريشه هاي تندخوئي

طبيعت انسان ها بر اعتدال استوار است و هر كسي از آدم خشن و تندخو مي گريزد، اما چرا عده اي گرفتار اين بيماري مي گردند و خود و ديگران را به عذاب روحي و گرفتاري جسمي مي كشانند؟ در جواب بايد گفت: «اين حالت از يك سو ناشي از ضعف اخلاق، ايمان و جهل و ناداني و سفاهت و بي خردي است و از سوي ديگر از طمع براي رسيدن به مال و منال و رياست دنيا، و از طرف سوم از بغض و كينه و تحقير ديگران ريشه مي گيرد. رسول خدا مي فرمايد: خشم و غضب در اثر تحريكات دشمنانه شيطان پيش مي آيد (محجه البيضاء، ج5 ص 308) و اميرالمؤمنين در تفسير اين سخن مي فرمايند از اين حالت برحذر باش كه مثل اين كه شيطان با لشگر فراوان، تو را تحت تاثير قرار داده است. (نهج البلاغه، فيض، ص 1070) و در سخن ديگر آن را سبك مغزي دانسته (همان، ص 1080) و نوعي حركت جنون آميز مي داند. (همان، ص1199) و اضافه مي كند نشانه جنون و ديوانگي اين است كه هر انسان تندخو سرانجام از اين كار پشيمان مي گردد. (غرر الحكم، ص 147) و چنانچه پشيمان نگردد حاكي از اين است كه هنوز از ديوانگي بيرون نيامده است وگرنه متوجه اشتباه خود مي شد. (نهج البلاغه، ص1199) و در فراز ديگري اين حالت را از جهل و ناداني متاثر مي دانند (همان، ص 1116)

حضرت امام صادق نيز اين بيماري را از سفاهت و بي عقلي مي دانند (وسائل الشيعه، ج11، ص 288) عواملي كه باعث خشم و تندي مي گردد از نظر حضرت عيسي(ع) عبارتند از: كبر و غرور، شوخي بي مورد، سخنان توهين آميز، تمسخر، عيب جويي، جنگ و جدال، خصومت و دشمني، حيله گري، انگيزه رسيدن به مال و رياست و در مجموع صفات رذيله عامل پيدايش خشم و تندي است. (محجه البيضاء، ج 5، ص 304).

زيان ها و مفاسد تندخوئي

تندخوئي در هر زمينه اي زشت و ناپسند است و در برخي موارد مانند عبادات و اعتقادات و افراط در محبت، حداقل زيان آور و نامطلوب به شمار مي آيد. تندخوئي و خشونت در معاشرت هاي اجتماعي و خانوادگي اثر نامناسب مي گذارد و افراد را به عذاب روحي و انزواي اجتماعي مبتلا مي سازد و چون چنين اشخاصي از رسيدن به اهداف خود ناتوان مي مانند و پايگاه مردمي پيدا نمي كنند، گرفتار عقده ها و كينه ها مي گردند و پيوسته با خود نيز سر جنگ دارند.
پيامبر اسلام مي فرمايند: خشم و تندي، ايمان را تباه مي سازد و ارزش وجودي و معنوي صاحبش را بر باد مي دهد. (اصول كافي، ج 2، ص 302، ح 1)، اميرالمؤمنين علي(ع) اين حالت را به آتشي تشبيه مي كند كه تر و خشك را مي سوزاند و چيزي باقي نمي گذارد.(غرر الحكم، ص 142، ش 11)، از سوي ديگر منطق صاحبش را عوض مي كند، اعتدال او را به هم مي زند. فهم و دانش را از او مي گيرد. (بحار 17، ص 428، ح 87) امام، صادق كليد تمام شرارت ها و فسادهاي اجتماعي و غير آن را تندخوئي دانسته (اصول كافي، ج 2، ص 303، ح 3) و خطاب به مبتلايان به اين بيماري مي فرمايد: چنانچه خواهان بي شخصيتي و توهين هستي تندخو باش. (بحار 87، ص 269، ح 109).

درمان تندخوئي

براي معالجه خشونت و تندخوئي، نخست بايد نفس خود را اصلاح كرد و به تهذيب آن پرداخت و در اين راه، از كبر وغرور و حرص و طمع رياست طلبي دوري جست، آن گاه در هر كاري انديشيد و به نتيجه آن توجه داشت و مفاسد و مضرات تندخوئي را در نظر گرفت و از آن دوري كرد در مرحله سوم الگوهاي صبر و شكيبايي را سرمشق خود قرار داده و اجر و پاداش خويشتن داري را مجسم كرد و باور نمود كه خشونت ضدارزش و مطرود جامعه، ولي حلم و بردباري و مدارا ارزشمند ومطلوب همگان است و از همه مهمتر در هر كاري خدا را در نظر گرفتن و با خدا بودن آرامش دروني را فراهم مي سازد. خداوند مي فرمايد: اي فرزند آدم! هنگام خشم به ياد من باش تا من نيز به هنگام خشم تو را ياد كنم (اصول كافي، ج 2، ص 304، ح 10) و قرآن به همين نكته اشاره مي كند كه دل ها به ياد خدا آرام مي گيرد: «الا بذكر الله تطمئن القلوب»

هرگاه جوانان براي كسب تكليف و خودسازي به محضر پيامبر مي آمدند آن حضرت به آنان مي فرمود: هرگز خشمگين نشويد (موطا ابن مالك، ص 789) و كسي كه خشم خود را فرو نشاند، خداوند پاداش شهيد به او مرحمت مي كند. (وسائل الشيعه، ج 8، ص 528، ح 21)

در حالات بزرگان علم و ادب مانند مرحوم آيه الله العظمي بروجردي و غير او آمده كه با خدا عهد بسته بودند كه هرگاه به خشم آيند براي كيفر و درمان آن مدتي روزه گيرند، يا مال فراواني را صدقه دهند كه نوعي پيشگيري از تندروي و يا درمان آن مي باشد.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا