اخلاقی - تربیتیاعتقادی - کلامیعرفانفلسفیمعارف قرآنیمقالاتوب نوشت

سرگردانی مجرمان در قیامت

انسان مقصد و مقصودی دارد که باید آن را بشناسد و بدان سو با زاد و راحله حرکت کند تا برسد. مقصد انسان، آخرت و مقصود نیز لقاء‌الله و رجعت به سوی اوست که منتهای سیر و صیرورت انسان است.(انشقاق، آیه 6) برای رسیدن به این مقصد و مقصود نیز باید ره‌توشه تقوایی فراهم آورد که بر اساس عبادت در چارچوب اسلام و قوانین آن به دست می آید(بقره، آیات 21 و 197)؛ در حقیقت این فلسفه و سبک زندگی قرآنی و اسلامی است که انسان را به تقوایی می‌رساند که ره توشه آخرت و قرب الی‌الله و لقاءالله است.
کسی که در دنیا فلسفه زندگی را بشناسد و برای آخرت و لقاء‌الله برنامه داشته باشد، سبک زندگی خویش را به گونه ای تنظیم می‌کند که در آخرت به آن مقصد و مقصود برسد. بنابراین، در صحنه آخرت هیچ حیرت و سرگردانی ندارد؛ چون مقصد و مقصود را می‌داند و به درستی در آن مسیر گام برداشته و به آن صحنه با شناخت وارد شده است.
اما کسی که در دنیا فلسفه زندگی را نشناسد و سبک زندگی خود را بر اساس فلسفه الهی شکل ندهد، همان طوری که در دنیا در راه‌های متفرق می‌رود و گرفتار «لعب و لهو» می‌شود و کارهایش یا همانند بازیچه کودکانه، هدفمند نیست، یا همانند نوجوانان هدفمند است؛ ولی اهداف مهم را کنار گذاشته و به اهداف کم‌اهمیت توجه یافته است، در چنین شرایطی در دنیا زندگی کرده و سرگردان میان لعب و لهو است؛ بنابراین وقتی به صحنه قیامت وارد می‌شود؛ چون بر خلاف قوانین الهی عمل کرده و مجرمانه زندگی داشته است؛ در صحنه قیامت سرگردان است؛ چنانکه خدا می‌فرماید: وَیَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ یُبْلِسُ الْمُجْرِمُونَ‌؛ و روزى که قیامت برپا شود مجرمان سرگردان وحیرت‌زده و نومید مى‌شوند. (روم، آیه 12)
واژه «یُبْلِسُ» از ریشه «بلس» در لغت به معنی یأس، درماندگی، سکوت و حزن ناشی از یأس و ترس، پشیمانی و حیرت و سرگردانی آمده و ابلیس بدین‌جهت به این نام خوانده شده که از خیر و رحمت الهی، مأیوس و پشیمان گردیده است و او از هر راهی می‌رود در ضلالت خویش است و راهش به جایی ختم نمی‌شود و از تلاش خود هیچ نتیجه‌ای نمی‌گیرد.
اصولا از نظر قرآن، این حیرتی که ابلیس و پیروان او در دنیا و آخرت بدان دچار هستند، یک حیرت و جدایی و تفرقه دائمی است؛ لذا هزاران راه بیراهه می‌روند و به جایی نمی‌رسند. از این رو مجرمان در دنیا به ظاهر همراه و همدل هستند، ولی در باطن متفرق هستند و همین تفرق و جدایی در قیامت بروز می‌کند و هر یک از آنها از دیگری بیزاری جسته و از هم دور می‌شوند.(همان، آیات 13 و 14)

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا