اعتقادی - کلامیروان شناسیفرهنگیفلسفیمعارف قرآنیمقالات

قرآن درمانی و دعا درمانی

samamosخداوند، قرآن را به عنوان شفا و درمان معرفی می کند. این بدان معنا نیست که قرآن تنها شفای جان ها و دلها را موجب می شود و از بیماردلی رهایی می بخشد، بلکه به اعتبار اطلاقی که در آیه است، می توان گفت که قرآن شفای جسم و جان آدمی است و همان گونه که می توان با قرآن، دردهای روحی و روانی و فکری را درمان کرد و از بیماری عافیت و سلامت بخشید، هم چنین می توان دردهای جسمی و بدنی را به قرآن درمان کرده و از علت و بیماری نجات داد.

کاربردهای دعا و نیایش نیز این گونه است؛ چرا که انسان همان طوری که می تواند از اسباب مادی برای درمان بهره گیرد، می تواند از اسباب فرامادی و معنوی نیز بهره مند شود،‌بلکه باید گفت که آن کسی که در اسباب مادی، معجزه درمان را نهاده در دعا و آیات قرآنی نیز معجزه دعا را قرار داده است؛ زیرا به حکم توحید فعلی، شفا تنها در دست اوست و انسان می بایست شفا و درمان را از شافی بخواهد که دکتر و درمان مادی و غیر مادی را اسباب، شفا و درمان قرار داده است.

نویسنده بر همین اساس به سراغ آموزه های قرآنی رفته تا گوشه ای از درمان بیمارهای جسمی و روانی را در آیات و ادعیه به دست دهد. با هم این مطلب را از نظر می گذرانیم.

درمان و شفا از قرآن

خداوند به صراحت و روشنی تمام می فرماید: و نُنَزِّلُ مِنَ القُرآنِ ما هُوَ شِفاءٌ و رَحمَهٌ للمُؤمِنینَ؛ و از قرآن آنچه شفا و رحمت است برای مؤمنان نازل می‌کنیم. (إسراء، آیه ۸۲)

شِفا از «شفى» به معناى اِشراف و تحت اختيار در آوردن چيزى است. از آن رو، به درمان بیماری و دست یابی به عافیت و سلامت شِفا گويند؛ زیرا وقتی شخصی به جهت مُشرف شدن بر مَرَض و سپس غلبه بر آن(معجم مقاييس اللّغه، ج 3، ص 199، «شفى») و رسيدن به كناره سلامتى از غلبه و چیرگی بیماری رهایی یافته باشد گویی با درمان بیماری و رهایی از مرگ، جسم و جان خود را تحت اشراف خود گرفته است. از این رووست که به درمان از بیماری شفا گفته شده و شفا به عنوان اسم براى بهبودى و صحّت به کار گرفته شده است.( مفردات الفاظ قرآن کریم، ص 459، «شفا»)

به هر حال، شفا به معنای تحت اشراف و اختیار در آوردن جسم و جان و چیرگی بر دشمنی است که می کوشد تا بر جسم و جان غلبه یافته و اختیار آن را در دست گیرد.این عمل درمانی را از همین رو شفا می گویند. در آیات قرآنی برای بیان این مفهوم و مقصود، واژگانی غیر از شفا چون بُرء و کشف از ضرر نیز به کار رفته است. برء نیز به معنای برائت و رهایی و آزادی است.

از آیات قرآنی به دست می آید که منشا و خاستگاه همه چیز از جمله مرگ و حیات، خداوندی است که خالق همه چیز است؛(ملک ، آیه 2) زیرا هر چیزی که نام هست و بود بر آن نهاده می شود و از وجود بهره ای برده، مخلوق خداوند است. البته شر و بدی مطلق در هستی وجود ندارد و آن چه وجود دارد شر نسبی است که نسبت به چیزی نقص و نسبت به چیزی دیگر کمال است. نکته دیگر آن که در آیات قرآنی شر به خدا نسبت داده نمی شود؛ زیرا شر و بدی به معنای نقص است و هرگز خداوند امری را ناقص و غیر کامل نمی آفرید، بلکه موجودات خود به دلایل و عللی از تمامی کمال بهره مند نمی شود و اسم شر بر آن نهاده می شود.

هم چنین باید توجه داشت که مرگ نقص نیست، بلکه کمالی برای آدمی و هر موجودی است تا از نشاه ای به نشاه دیگر در آید. هم چنین بیماری امر وجودی است و خود دارای کمالی است و اگر نسبت به چیزی شر باشد برای خودش یا دیگری خیر است. با نگاهی به ویروس ها و میکروب و رفتار آن ها می توان دریافت که چرا چنین اعتقادی مطرح می شود.

به هر حال، از نظر آموزه های قرآنی، توحید فعلی امری قطعی است و نمی توان در هستی امری را یافت که مخلوق الهی و تحت مشیت و اراده او نباشد. بیماری نیز از چنین خصوصیتی برخوردار است؛ اما این حضرت ابراهیم(ع) در این جمله می فرماید: فاذا مرضت فهو یشفین، وقتی بیمار شدم پس اوست که مرا شفا می دهد(شعراء، ایه 80) برای این است که ایشان در بیان نعمت های الهی بوده است و بیماری نعمت نیست بلکه سلب نعمت است، ولی از آن جایی که آن حضرت (ع) می خواست نعمت شفا را بیان کند به ذکر بیماری نیز پرداخته، ولی آن را به خود نسبت داده است. بنابراین، آن حضرت(ع) به علت رعایت ادب این گونه سخن نگفته است، بلکه چون ایشان در مقام بیان نعمت های الهی بوده،‌ بیماری را به خود نسبت می دهد، با آن که هیچ شک و تردیدی ندارد که بیماری نیز از مخلوقات و افعال الهی است. پس در بیان علت نسبت بیماری به خود و نه خدا باید گفت که چون ایشان در مقام بیان نعمت ها بود و در همان حال اگر به بیماری اشاره می کرد که سلب نعمت است، مقصود حاصل نمی شد. اما این که چرا حضرت (ع) به بیماری در میان نعمت ها اشاره می کند و آن را به خود نسبت می دهد، از آن روست تا این گونه از باب مقدمی بر جایگاه شفابخشی خداوند به عنوان یک نعمت بزرگ تاکید ورزد.(المیزان، ذیل آیه )

به هر حال، خداوند خاستگاه هر چیزی در جهان و خالق و فاعل اوست. از جمله این امور، بیماری و شفاست که از افعال الهی است. این بیماری و شفا می تواند از طریق اسباب مادی انجام گیرد یا از طریق اسباب غیر مادی. از آن جایی که نفس انسانی ترکیب از مجرد و ماده است و میان آن دو ارتباط تنگاتنگی است، هر یک در دیگری تاثیر دارد.همین تاثیر دو سویه میان عوالم مادی و غیر مادی است. بنابراین، لازم نیست که تنها درمان و شفا را در اسباب مادی بجوییم، بلکه در اسباب غیر مادی نیز همین تاثیر وجود دارد.

خداوند در آیات قرآنی از جمله آیه 82 سوره اسراء از شفابخشی قرآن سخن به میان می آورد. هر چند که به نظر می رسد که این شفابخشی به علت طبیعت قرآن و فلسفه نزول، در حوزه روح و روان باشد که همان حقیقت انسان است، ولی از آن جایی که کالبد انسانی نقش مهمی در حرکت های هدایتی و کمالی انسان بازی می کند،‌ شفابخشی قرآن به کالبد نیز تعلق می گیرد. افزون بر این که خداوند در این آیه ، شفابخشی را به قرآن نسبت می دهد و آن را محدود به جان و روح یا روان نمی کند.

البته از آیه 57 سوره یونس بر می آید که بیش ترین تاثیر شفابخشی قرآن را می بایست در بیماری های روحی و نفسانی و روانی آدمی جست؛ چرا که قرآن با بيان خويش، شفادهنده انسانها از كوردلى، جهل و سرگردانى در شكّ است. انسان می تواند با تبرّك به قرآن، بسيارى از ناخوشيها و ضررها برطرف نماید و به سلامت و عافیت روح و روان برسد. (مجمع البيان، ج 5 – 6 ، ص 673 ؛ التّبيان، ج 5، ص 395) اما این هرگز به معنای محدودیت در شفابخشی قرآن نیست؛ زیرا آن چه که تاثیر را در گیاهان دارویی قرار داده در همین قرآن نیز درمان و شفا جسم و جان را قرار داده است.

البته از آیه 44 سوره فصلت و 82 سوره اسراء بر می آید که کلید این شفابخشی را می بایست در ایمان اشخاص به شفابخشی قرآن در انسان جست. به این معنا که ایمان به شفابخشی قرآن است که می تواند این تاثیر شگرف را به جا گذارد و دردهای جسمی و جانی مردمان را درمان نماید و انسان به سلامت و عافیت رساند.

پس همان گونه که خداوند در آب،‌ به ویژه آب سرد جوشیده از زمین و شستشو و نوشیدن آن (41 و42)، یا عسل (نحل، آیات 68 و 69) یا بوته کدو در درمان بیماری های پوستی و ضعف بدنی و جسمی (صافات، آیه 146) و برخی از گیاهان و میوه ها به ویژه انجیل، زیتون، انار، خرما، انگور و مانند آن شفا و درمان قرار داده، هم چنین در آیات قرآنی شفا قرارداده است؛ چرا که اصولا شفا و درمان از خداست و دارو و پزشک تنها اسباب و وسایل الهی است و این خداوند است که به اراده خود در چیزی درمان و شفا قرار می دهد.(شعراء، آیه 80) پس تفاوتی نمی کند که این درمان و شفا در اسباب مادی باشد یا در غیر آن قرار گیرد؛ چنان که خداوند خود به صراحت در آیه 82 سوره اسراء از شفابخشی مطلق و بی قید و شرط(البته جز شرط ایمان) قرآن در جسم و جان سخن به میان آورده است.

خداوند در آیه 96 سوره یوسف نشان می دهد که می توان حتی از امور غیر مرتبط به ظاهر چون پیراهن شفا و درمان طلبید، به شرط آن که ارتباط ایمانی میان خداوند و شفا بخشی را درک کرده باشیم و بتوانیم از هر چیزی برای درمان استفاده کنیم؛ زیرا این خداوند است که شفا می دهد و درمان می کند و خداوند نیز درمان را می تواند در هر چیزی قرار دهد؛ چنان که در کلام حضرت عیسی(ع) شفا از بیماری های پیسی و برص و درمان کور مادر زاد و مانند آن را قرار داد.(ال عمران، ایات 45 و 49 ؛ مائده،‌آیه 110)

خداوند یکی از راه های درمان و شفا را در دعا قرار داده است. دعا که اوج عبودیت و ایمان انسان به خداست، مهم ترین ابزاری است که در اختیار انسان برای شفابخشی است. در این میان دعاهایی که از زبان پیامبران(ع) وارده شده به سبب جنبه نوری و قرآنی آن بهترین دعاهایی است که می تواند مومن از آن بهره گیرد تا در بیماری ها و گرفتاری های گوناگون از آن بهره گیرد.

شاید گفته شود که حضرت امام صادق(ع)می‌فرماید: «أبی الله أن یُجری الاشیاء الا بالاسباب فجعل لکلّ شیءٍ سبباً و جعل لکلّ سبب شرحاً و جعل لکلّ شرح مفتاحاً ؛ خداوند پرهیز دارد از اینکه کارها را از مجرای غیر طبیعی خود اجرا نماید.از این رو برای هر چیزی سببی، و برای هر سببی گشایشی، و برای هر گشایشی کلیدی قرار داده است.» (بصائر الدرجات، محمد بن حسن صفار، ص۶) پس نمی توان از قرآن که در اصل برای هدایت و شفابخشی بیماری های روحی آمده تا از بیماردلی چون کفر و شرک و نفاق و ضلالت رهایی بخشد، نمی بایست انتظار درمان و شفابخشی جسم را داشت، باید گفت که همان خداوند که اسباب مادی را برای درمان قرار داده هم چنین اسباب غیر مادی چون دعا و ذکر را برای درمان و حل مشکلات مادی بشر قرار داده است. امیرالمومنین (ع)در این باره می فرمایند: «درمان تمام دردها در قرآن وجود دارد، قسم به آن کسی که پیامبر را برانگیخت و خاندانش را گرامی داشت درمان سوختن، غرق شدن، دزد، گریختن حیوانی از صاحبش، یا گمشده ای ، یابنده فراری، همه و همه درمانش در قرآن است، از آن بپرسید تا از قرآن جواب دهم.»

همچنین پیامبر (ص) در این باره فرمودند: هر کس درمانش را از قرآن کریم نگیرد خداوند او را شفا نمی دهد. و فرمودند که هر کس با اعتقاد کامل، سوره حمد را بر مرده بخواند هر آینده زنده خواهد شد. امام باقر (ع) نیز می فرمایند: فی القرآن شفاء من کل داء ؛ درمان هر دردی در قرآن کریم وجود دارد.

مصادیقی از درمان از طریق قرآن و دعا

1. فرزند خواستن: اگر کسی فرزند می خواهد، این دعای قرآنی را بخواند تا از مشکل بی فرزندی رهایی یابد و بیماری های مربوط به عدم حاملگی (در صورت مشیت الهی) درمان شود: رَبِّ لا تَذَرنى فَردًا واَنتَ خَيرُ الوارِثين(انبیاء، آیه 89) هم چنین در این باره بخواند: رَبِّ هَب لى مِن لَدُنكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً اِنَّكَ سَميعُ الدُّعاء(آل عمران، آیه 38)؛ و نیز: رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا(فرقان، ایه 74)

2. مصونیت از شهوت جنسی: رَبِّ اِلاّ تَصرِف عَنّى كَيدَهُنَّ اَصبُ اِلَيهِنَّ واَكُن مِنَ الجاهِلين(یوسف، آیه 33)

3. مصونیت از محیط آلوده و ناپاک: رَبِّ نَجِّنى واَهلى مِمّا يَعمَلون(شعراء، ایه 169)

4. رفع گرفتاری و مشکلات و بلایا: لا اِلـهَ اِلاّ اَنتَ سُبحـنَكَ اِنّى كُنتُ مِنَ الظّالِمين(انبیاء، ایه 87)؛

5. بیماری های جسمی و روحی :رب اَنّى مَسَّنِىَ الشَّيطـنُ بِنُصب وعَذاب(ص، آیه41)؛ و نیز: فاذا مرضت فهو یشفین(شعراء، ایه 80)

6. جلب محبت الهی: رَبَّنَا اغفِر لَنا ذُنوبَنا واِسرَافَنا فى اَمرِنا وثَبِّت اَقدامَنا وانصُرنا عَلَى القَومِ الكافِرين(آل عمران، آیه 147)

7. شرح صدر و گرفتگی و افسردگی: رَبِّ اشرَح لى صَدرى (طه، ایه 25)

8. آسان در کارها و رهایی از مشکلات: رَبِّ اشرَح لى صَدرى ويَسِّر لى اَمرى(طه، ایات 25 و 26)

9. مشکلات بیانی و زبانی: رَبِّ اشرَح لى صَدرى ويَسِّر لى اَمرى واحلُل عُقدَةً مِن لِسانى يَفقَهوا قَولى (طه، آیات 25 تا 28)

10. بهره مندی از معاونت و همکاری دیگران: رَبِّ اجعَل لى وزيرًا مِن اَهلى * هـرونَ اَخى * اشدُد بِهِ اَزرى *واَشرِكهُ فى اَمرى( طه، آیات 29 تا 32)

11. رهایی از همه مشکلات دنیوی: رب انی لما انزلت الی من خیر فقیر(قصص، ایه 24) و نیز: رَبِّ اِنّى ظَـلَمتُ نَفسى(قصص، ایه 16)؛ و نیز : لا اِلـهَ اِلاّ اَنتَ سُبحـنَكَ اِنّى كُنتُ مِنَ الظّـالِمين(انبیاء، ایه 87)؛ و نیز : استغفر الله ربی و اتوب الیه

12. رهایی از فقر: رب انی لما انزلت الی من خیر فقیر(قصص، ایه 24)

13. ازدواج: رَبِّ لا تَذَرنى فَردًا واَنتَ خَيرُ الوارِثين(انبیاء، آیه 89) و نیز : رب انی لما انزلت الی من خیر فقیر(قصص، ایه 24) و نیز: رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا(فرقان، آیه 74)

14. پیروزی : رَبَّنا اَفرِغ عَلَينا صَبرًا وثَبِّت اَقدامَنا وانصُرنا عَلَى القَومِ الكافِرين(بقره، ایه 250)

15. استقامت و صبر : رَبَّنا اَفرِغ عَلَينا صَبرًا وثَبِّت اَقدامَنا وانصُرنا عَلَى القَومِ الكافِرين(بقره، ایه 250)

16. حسنات دنیوی و اخروی: رَبَّنا ءاتِنا فِى الدُّنيا حَسَنَةً وفِى الأخِرَةِ حَسَنَةً وقِنا عَذابَ النّار(بقره، ایه 201)

17. امداد الهی و غیبی: رَبَّنا اَفرِغ عَلَينا صَبرًا وثَبِّت اَقدامَنا وانصُرنا عَلَى القَومِ الكافِرين(بقره، ایه 250)

18. آبرومندی و رهایی از خواری و ذلت: رَبَّنا اِنَّكَ مَن تُدخِلِ النّارَ فَقَد اَخزَيتَهُ وما لِلظّـالِمينَ مِن اَنصار(ال عمران، ایه 192)

19. رفع اندوه و حزن: لا اِلـهَ اِلاّ اَنتَ سُبحـنَكَ اِنّى كُنتُ مِنَ الظّالِمين(انبیاء، ایه 87)؛

20. پیروزی در سخن و غلبه بر خصم: رَبِّ انصُرنى بِما كَذَّبون(مومنون، آیه 26)

21. خانه دار شدن: رَبِّ اَنزِلنى مُنزَلاً مُبارَكـًا واَنتَ خَيرُ المُنزِلين(مومنون، ایه 29)

22. سلامت و آرامش و اسایش در محیط اجتماعی و خانوادگی: رَبِّ اَنزِلنى مُنزَلاً مُبارَكـًا واَنتَ خَيرُ المُنزِلين(مومنون، آیه 29)

23. امنیت و سلامتی در سواری: سُبْحانَ الَّذِي سَخَّرَ لَنَا هَذَا وَمَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِينَ(زخرف، ایه 13)؛ بِسْمِ اللّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا إِنَّ رَبِّي لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ(هود، ایه 41)

24. رهایی از چشم زخم و چشم حسود: ماشاء الله و سوره های معوذتین(سوره های فلق و ناس) و آیه « وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ(قلم، ایه 51)

25. غلبه بر دشمن و چیرگی بر کارها: وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ (غافر، ایه 44)

26. دوري از شيطان از محل سكونت با قرائت سوره بقره: حضرت رسول اكرم (ص) فرموده اند: در هر خانه اي كه سوره مباركه بقره قرائت شود شيطان ار آن محل دور مي شود و همچنين فرموده اند اين سوره باعث خير و بركت در كحل سكونت مي شود.

27. درمان مال وجان به سوره مبارکه بقره: رسول خدا (ص) فرمود: هر کس چهار آیه اول بقره و آیت الکرسی و دو آیه بعد از آن و سه آیه آخر آن را بخواند در نفس و مالش چیزی که ناگوار باشد نبیند و شیطان به او نزدیک نشود و قرآن را فراموش نکند.

28. توفیق معصیت نکردن با سوره یس: هر خواننده ای که در شب بعد از نماز مغرب و عشاء سوره ی مبارک یس را قرائت کند خداوند تبارک و تعالی توفیقی با او می دهد که در آن شبانه روز معصیت نکند.

29. رزق و روزی فراوان با سوره مبارکه واقعه در شب، ذاریات در صبح و مبارکه یس: امام جعفر صادق (ع) فرمونده اند: هر مومنی که سوره مبارک یس را در روز پیش از غروب بخواند در تمام طول روز خداوند رزق و روزی فراوانی به او اعطا می فرماید.

30. برای رسیدن به مراد دل با سوره مبارک یس: هر مسلمانی که در هنگام در ماندگی با توجه سوره مبارک یس را بخواند به هر مبین که رسد حاجت خود را از خداوند بخواهد مداومت کند تا به مراد برسد انشاءالله.

31. برای برداشتن عذاب از اموات با سوره مبارک یس: در کتاب مفاتیح الجنان در قسمت حاشیه آمده است از رسول اکرم (ص) فرموده هر مومنی که در قبرستان سوره مبارک یس را قرائت کند خداوند عذاب را از کلیه اموات آن قبرستان را بردارد و برای تلاوت کننده آن به عدد اموات آن قبرستان حسنه بنویسد.

32. ثواب ۱۲ ختم با سوره مبارک یاسین : رسول گرامی اسلام (ص) فرمود: هر که سوره ی یس را برای رضای خدا بخواند ثواب ۱۲ ختم قرآن را به او عطا می فرماید. و اگر نزد بیماری خوانده شود به عدد هر حرفی فرشته نازل می شود تا برای آن بیمار استغفار کنند و در قبض روح جاضر می شوند و در تشییع جنازه او شرکت می کنند و نماز بر او می گذارند و هنگام دفن او حاضر می شوند.

33. نعمتهای فراوان خداوند با سوره مبارک یس: امام باقر(ع) فرموند: هر مومن مسلمانی که در طول عمر خود یکبار یس را قرائت کند خداوند به تمام شماره آفریدگان در این دنیا و آخرت و آنچه در آسمان قرار دارند به عدد هر یک دو هزار حسنه و ثواب در نامه اعمالش ثبت می فرماید.

34. برکت محل کسب با سوره مبارک یس: هر شخصی سوره ی مبارک یاسین را بر تکه کاغذی تمیز بنویسد و در محل کسب و یا باغ بیاویزد برکت آن محل به ظهور آید.

35. پیدا کردن گمشده با سوره مبارک یس: حضرت علی (ع)فرمودند: در هنگام گمشده چیزی ابتدا دو رکعت نماز بخوانید و در هر رکعت به جای سوره احد سوره مبارک یاسین را قرائت کند و بعد از آن بگوید: (یا هادی الضاله رد ظالتی ) خداوند گمشده او را به او بر می گرداند.

36. حفاظت از آتش جهنم با سوره مبارک یاسین: امام صادق (ع) می فرماید: هر کس قبل از اینکه بخواب برود سوره ی مبارک یس را قرائت کند خداوند رهزار ملک را موکل می کند که آن شخص از شر شیطان رهایی یابد و از آتش جهنم محافظت شود.

37. جهت مطالب مشروعه با سوره مبارک یس: هر حاجتمندی سوره مبارک یاسین را هر روز بخواند و در روز اول آن را به حضرت رسول اکرم (ص) و روز دوم به حضرت علی(ع) و روز سوم به حضرت فاطمه (س) و روز چهارم به امام حسن (ع) و روز پنجم به امام حسین (ع) هدیه کند و سپس به خداوند بگوید: خدایا این پنج تن را شفیع آوردم تا حاجتم برآورده شود و خداوند حاجت او را برآورده می کند.

38. دوستی پیامبر با سوره مبارک یس : رسول اکرم (ص) فرموده اند: هر مومنی سوره مبارک یس که قلب قرآن است را قرائت کند از دوستان من است و من دوست دارم که سوره یاسین در قلب هر انسانی از امت من باشد.

39. شفاعت خواننده در نزد خداوند با سوره ی مبارک یس: حضرت محمد (ص) فرمونده اند: تمام سوره های قرآن مبارک است اما در قرآن سوره ای است به نام سوره مبارک یاسین که شفاعت کننده در نزد خداوند است.

40. براي رسيدن به ارتقاء درجه با آيت الكرسي : امام صادق (ع) مي فرمايد: براي هر چيزي نقطه برجسته اي است و نقطه برجسته قرآن آيت الكرسي است. هر مؤمن مسلماني كه يك بار سوره مبارك بقره كه در آن آيت الكرسي نهفته است بخواند خداوند هزار نا گواري دنيا و هزار نا گواري آخرت را از او دور مي كند و او را به ارتقاء درجه مي رساند.

41. آيت الكرسي براي حاجت اصلي : در كتاب ثواب الا عمال شيخ صدوق آمده است : پيامبر خدا (ص) فرموده : هر كسي چهار آيه اول سوره بقره و آيت الكرسي تا« هم فيها حالدون» و سه آيه سوره بقره را بخواند: در جان و مالش بدي و ضرر نمي بيند. هيچ شيطاني به او نزديك نخواهد شد. قرآن را هرگز فراموش نمي كند.

42. آيت الكرسي براي رسيدن به آروزهاي بزرگ: در بحار الانوار حضرت علي (ع) نيز فرمودند:« ليقرء احدكم اذا اخرج من بيته الايات من ال عمران و آيت الكرسي وانا انزلنا و ام الكتاب فان فيها قضاء حوائج الدنيا و الآخره؛ هنگامي كه يكي از سما از خانه اش خارج شد آياتي از آل عمران، آيت الكرسي، انا انزلنا و ام اكتاب(حمد) را بخواند زيرا اين عمل موجب توفيق در كارها و برآورده شدن حوائج دنيا و آخرت است.

43. ابطال سحر و طلسم و جادو: خواندن و نوشتن این آیات بسیار موثر است: قال موسی ما جتئم به السحر ان الله سیبطله ان الله لا یصلح عمل المفسدین و یحق الحق بکلماته و لو کره المجرمون.(یونس، آیات 81 و 82)

خواص درمانی خواندن سوره های قرآن

در برخی از روایات نیز برای هر یک از سوره های خواصی ذکر شده است که در این جا تنها به گزارشی اجمالی از آن بسنده می شود؛ چرا که بیان همه مشکلات و حوائج و آیات مرتبط با آن خود کتابی را می طلبد .

رفع سرماخوردگی و زكام: خواندن سوره شرح

درمان تاری ديد چشم: خواندن سوره انفطار

رفع آبريزش چشم: خواندن سوره عبس

درمان آب مرواريد: خواندن سوره بينه

درمان بيماری كبد: خواندن سوره قصص

رفع بی خوابی: خواندن سوره انبياء

به خواب نرفتن: خواندن سوره نبأ

بندآمدن ادرار: خواندن سوره شرح

عدم سقط جنين: خواندن سوره قلم

رفع درد گوش: خواندن سوره اعلی

رفع وسواس: خواندن سوره ياسين

درمان يبوست: خواندن سوره دخان

درمان بواسير: خواندن سوره اعلی

رفع درد مفاصل: خواندن سوره سجده

قطع شدن تب: خواندن سوره سجده

دفع شپش: خواندن سوره نبأ

باردار شدن: خواندن سوره عمران

رفع اضطراب و نگرانی: خواندن سوره انسان

بيداری به موقع از خواب: خواندن سوره كهف

زود سخن گفتن كودك: خواندن سوره اسراء

قطع خونريزی بدن: خواندن سوره لقمان

بركت مغازه: خواندن سوره غافر

دوری حوادث بداز خانه: خواندن سوره مريم

ايمن از قدرت زورمندان: خواندن سوره جاثيه

ايمن از حوادث ناگوار: خواندن سوره مجادله

كفاره گناه: خواندن سوره كهف

عاقبت به خير شدن: خواندن سوره مؤمنون

افزايش بركت خانه: خواندن سوره های مريم / واقعه

توبه نصوح: خواندن سوره های تحريم / طلاق

كاهش گريه نوزاد: خواندن سوره های غاشيه / ابراهيم

ادای قرض: خواندن سوره های عاديات / تحريم

رفع درد دندان: خواندن سوره های قلم / غاشيه

رفع دل درد: خواندن سوره های توحيد / قصص

گرفتن از شير مادر: خواندن سوره های ابراهيم / بروج

رفع لرزه بدن: خواندن سوره های زلزله / قدر / شمس

درمان درد قلب: خواندن سوره های انسان / قريش / فصلت

رفع سردرد: خواندن سوره های سجده / فاطر / دخان

بيماری طحال: خواندن سوره های غافر / ممتحنه / قصص

آزادی زندانی: خواندن سوره های معراج / طور / حديد

ايمن از جن: خواندن سوره های ناس / محمد / جن

شاهد ظهور امام عصر (عج): خواندن سوره های اسراء / حديد / تغابن

زايمان راحت: خواندن سوره های عمران / ذاريات / انشقاق

افزايش شير مادر: خواندن سوره های حجر / ياسين / حجرات / ق

افزايش حافظه: خواندن سوره های ياسين / فتح / قلم / حشر

ايمن از چشم زخم: خواندن سوره های فلق / يوسف / ياسين / جن

خير و بركت دو عالم: خواندن سوره های فتح / حجرات / طور / نصر

رفع درد چشم: خواندن سوره های فصلت / الرحمن / منافقون / همزه

ايمن از دزد: خواندن سوره های شعراء / توبه / مريم / فتح

بيمه جان و ثروت و خانواده: خواندن سوره های نور / فتح / قدر / توحيد

كاهش بيماری كودك: خواندن سوره های احقاف / بلــد/ فلق / ناس

ايمن از خطر در سفر: خواندن سوره های صف / علق / شوری / طور

رفع تشنج و صرع: خواندن سوره های ليل / تحريم / ق / غافر / زخرف

مورد احترام نزد مردم: خواندن سوره های زمر / احقاف / قمر / واقعه / شمس

نورانی شدن چهره: خواندن سوره های فجر / قيامت / كهف / شوری / ياسين

رفع تنگدستی: خواندن سوره های كهف / ياسين / واقعه / محمد / همزه

مرگ آسان: خواندن سوره های همزه / يوسف / صافات / ق / ذاريات

رفع فشار و عذاب قبر: خواندن سوره های نساء / احزاب/ ياسين / قلم / تكاثر

محفوظ از بلا: خواندن سوره های انعام / فلق / حديد / حشر / توحيد

رفع ترس: خواندن سوره های زلزله / حجرات / مريم / فتح / عاديات

برآورده شدن حاجات: خواندن سوره های حمد / نوح / كافرون / توحيد / انعام

درمان بيماری: خواندن سوره های فلق / منافقون / لقمان / حمد / محمد

ثروت و روزی وافر: خواندن سوره های همزه / شمس / صافات / حمد / حجر

بخشش گناهان: خواندن سوره های توحيد / فجر / حمد / غافر / كافرون

منبع: کتب روایی از جمله بحار الانوار؛ داروخانه معنوی نوشته مهدی شیخی

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

89 دیدگاه

  1. کسی دعانویس غیر مسلمون سراغ داره؟خواهش می کنم اگه کسی رو سراغ دارید کمکم کنید.برای باطلیه طلسم وجادو می خوام.کارم انجام شود ۵۰۰ شیرینی میدم .فرنیا هستم شماره تماسم ۰۹۳۹۱۳۹۳۰۱۵ هست

  2. سلام
    ننوشتید این آیاتی که برای گرفتن حاجت و یا درمان بیماریهاست به چه تعداد باید خوانده شوند در ضمن برای رفع بعضی از مشکلات خواندن چند سوره را ذکر کردید آیا همه اش را باید خواند یا هرکدامش رو که تونستیم

    1. به نام خدا
      اصولا اذکار را تا صد بار گفته اند که خوانده شود
      هر یک از سوره ها خاصیت خود را دارد. هر یک را می توانید بخوانید.
      انسانی که گرفتاری سخت درمان دارد به آمریکا و اروپا نیز می رود که دردش درمان شود.
      هر بیماری درمان می خواهد . بر اساس آیات قرآنی تا انسان به مقام اضطرار نرسد جواب نمی گیرد. امن یجیب المصظر اذا دعاه و یکشف السوء
      خلیل منصوری

    1. به نام خدا
      در برخی سنین و به ویژه نوجوانی این امر طبیعی و برای اثبات استقلال و شخصیت است ؛‌اما بهترین دعا ذکر یاودود یا رقیب است که موجب محبت و سلطه شما بر ایشان خواهد شد. این ذکر را هماره تا جایی که امکان دارد بخوانید. هم چنین ذکر: یا عزیز ذوالعز و الاقتدار اعزنی را هفت بار بخوانید و بر صورت وی فوت کنید. البته طوری که متوجه نشود.
      خلیل منصوری

  3. سلام مسلمان، دختری هستم 24 ساله مدتی است افراد خانواده ام مخصوصاً خواهرام رفتار خیلی ناشایست با من دارند دیگه خسته شدم راهنمایی بفرمایید چه دعا و ذکری رفع مشکل من میشه منتظرم ممنونم از همه شما…

    1. به نام خدا
      اول باید ببیند ریشه مشکل کجاست؟ شناخت ریشه ها و درد اولین گام در تجویز دارو است که گام بعدی هم درمان با دارو است. به هر حال اگر مشکل آن است که دوست دارید محبت ورزند و شما هم بر آنان مسلط باشید ذکر یا ودود یا رقیب را به کار برید. اگر می خواهید دیگر کاری به کار شما نداشته باشند : حسبنا الله و نعم الوکیل نعیم المولی و النصیر .
      خلیل منصوری

  4. با عرض سلام خدمت برادر بزرگوار،
    خوشایند نیست اما ناگفته نماند که ادعایی ندارم فقط اینکه رفتار و گفتار حسادت آمیز اغلب آنها سبب ایجاد این مشکل شده.بنده فقط از رفتار تحقیرآمیز و ناشایست آنها که حتی خود را صاحب اموال شخصی من میدانند عذاب میبینم…
    با تشکر فراوان از شما منتظر راهنمایی بیشتر شما هستم

  5. با سلام و تشکر از مطالب مفیدتون
    میخواستم لطف کنید و در صورت امکان منابع (خواص درمانی خواندن سوره های قرآن) را هم ذکر بفرمایید.با سپاس

    1. به نام خدا
      کتب بسیاری در این زمینه نوشته شده که می توان به کتاب داروخانه معنوی آقای مهدی شیخی مراجعه کرد. البته در تفاسیر و کتب روایی از جمله بحارالانوار برخی از ادعیه قرانی و غیر قرآنی برای درمان مطرح شده است. هم چنین در کتاب مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی این ادعیه بیان شده است.
      خلیل منصوری

  6. سلام برادر
    بنده برنامه نویس اندروید هستم و قصد ساخت کتابچه ای اندرویدی برای کاربران فارسی زبان ایرانی با همین موضوع رو دارم.
    تقریبا 40 درصد کار را انجام داده ام ، اما منابع زیادی برای ادامه ساخت آن ندارم.
    در صورتی که منابع ای را می شناسید که با این موضوع مرتبط است ممنون می شم راهنمایی بفرمایید.
    بی شک گوشه ای از ثواب این کار عظیم نصیب شما هم خواهد شد.
    با تشکر فراوان

    1. به نام خدا
      در زبان عربی منابع زیادی است. بحارالانوار و مستدرک وسایل الشیعه بخشی از منابع در این زمینه است. البته علمای مصری و برخی از اهل سنت نیز در این باره کتبی را به زبان عربی نگاشته اند. در فارسی که همان منابع آشنا با همین نام قرآن درمانی یا مانند آن وجود دارد.
      خلیل منصوری

  7. با سلام خدمت استاد گرامی
    من مریم دختر 32ساله هستم. پارسال با آقایی مقیم خارج از کشور عقد کردیم. ایشان از طرف پدرش به ما معرفی شد. همه چیز در ابتدا و به ظاهر خوب بود. و چون راه دور بود فقط از طریق تماس تلفنی آشنا شدیم و یک سفر کوتاه به ایران آمد. متأسفانه در مدتی کوتاه دچار مشکل شده و فهمیدم که ایشان تعادل روحی ندارند و افسردگی و اضطراب شدید دارند و دارو استفاده میکنند. دایم از طرف ایشان و خانواده شان توهین افطرا و بی احترامی میبینم. دایم به خودم و خانواده ام فحاشی میکند. الان هم بعد از گذشت یک سال و نیم حاضر به گرفتن عروسی و بردن من نیست و هیچ کاری و اقدامی انجام نمیدهد و دایم تهدید میکند که دیگر ایران نمی آید تا زمانی که مهرم را نبخشم. به تازگی فهمیدم همه اینها بهانه است برای از سر باز کردن من و ارتباط با خانمی که مادر ش برایش مجدد در نظر گرفته و این میان من ماندم با اسمی که رومن گذاشته شده و دنیایی غم و اندوه. در حال حاضر هیچ تماسی با من نمیگیرد و دسترسی ندارم و ایران هم نمیاد و گفت که به مادرش وکالت طلاق داده. نصف عامل این بدبختی ها مادرش و نصف شخصیت ضعیف و بچه وضع خودش است. ومن هم انسان بی سیاستی بودم. لطفا اگر ممکن است برای اینکه دوباره به سمت من برگرده و گره از مشکلاتم باز بشه و دست مادر حسود که دنبال به هم زدن زندگی فرزند خودش کوتاه بشه به من راهنمایی بفرمایید. سپاسگزارم. خدا شما رو از ما نگیره

    1. به نام خدا
      البته مقصر اصلی خودتان بودید که بدون تحقیق و صرفا به سبب خارج بودنش ازدواج را پذیرفتید. این گذشت. اما امروز فرصتی دارید تا خود را در مسیر درست قرار دهید. این زندگی سرانجام خوشی نخواهد داشت. بهتر است که با کسی که در ایران است و می شناسید ازدواج کنید. اگر می خواهید این وضعیت را بپذیرید و ادامه دهید می توانید به میزان توان بگویید: یا ودود یا رقیب تا هم مهرش بازگردد و هم دشمنی از میان رود. ولی به نظرم این زندگی عاقبت خوشی ندارد.
      خلیل منصوری

  8. سلام . اگه زحمتی نیست منابع قرآن درمانی رو به طور دقیق بنویسید. مثلا:
    خواندن سوره نبا برای دفع شپش (منبع : کتاب بحارالانوار ، جلد فلان ، صفحه فلان ) . نمیشه که 110 جلد کتاب به عنوان منبع معرفی کنید. منبعتون لطفا دقیق بنویسید.

    1. به نام خدا
      سلام اگر واقعا گرفتار این مشکل هستید چهار قل را بخوانید شاید از شر شیطان در امان مانید. البته برخی از بیماری ها بر اساس آیه 82 سوره اسراء درمان پذیر با قرآن نیست بلکه با خواندن آن آیات بر شدت بیماری افزوده می شود و آن سلامت نسبی را نیز از دست می دهید. خداوند می فرماید: وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَهٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَلاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَارًا ؛ و ما آنچه را براى مؤمنان مایه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى‏کنیم، و [لى‏] ستمگران را جز زیان نمى‏افزاید. البته شاید علت این عدم درمان با آیات قرآنی همان اصل اساسی باشد که در شما به بیماری خاصی بسیار بی درمان و یا سخت درمان مبتلا شده اید که در این آیه آمده است: فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً وَلَهُم عَذَابٌ أَلِیمٌ بِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ (بقره آیه 10)
      خدا نگهدار شما
      خلیل منصوری

  9. با سلام حضور محترم شما دوست گرامی،برای درمان سرطان چه سوره ای معجزه میکنه خواهش می کنم راهنمایی بفرمایید.

    1. به نام خدا
      درمان با قرآن آدابی دارد که مهم ترین آن پذیرش ربوبیت و پروردگاری خداوند است. این که خداوند دانا و حکیم است و می تواند هر چیزی را درمان کند چه به اسباب چه به غیر اسباب. اما از آن جایی که دنیا خانه اسباب است باید از اسباب مناسب بهره برد چنان که در ایات سوره کهف به ذوالقرنین فرمان می دهد. بر ای هر کاری سبب و وسیله ای می خواهد. ضمن مراجعه به پزشک و درمان و دارو باید امید به خدا بست و هفتاد بار حمد را بر آب بخوانید با کمی از تربت کربلا ان شاء الله شفا دهد. البته باید بدانید که : یا من لاتبدل حکمته الوسایل؛ یعنی وقتی حکمت الهی به رفتن باشد هیچ وسیله ای تاثیر نخواهد داشت.
      خلیل منصوری

  10. سلام اگر واقعا گرفتار این مشکل هستید چهار قل را بخوانید شاید از شر شیطان در امان مانید. البته برخی از بیماری ها بر اساس آیه ۸۲ سوره اسراء درمان پذیر با قرآن نیست بلکه با خواندن آن آیات بر شدت بیماری افزوده می شود و آن سلامت نسبی را نیز از دست می دهید. خداوند می فرماید: وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَهٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَلاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَارًا ؛ و ما آنچه را براى مؤمنان مایه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى‏کنیم، و [لى‏] ستمگران را جز زیان نمى‏افزاید. البته شاید علت این عدم درمان با آیات قرآنی همان اصل اساسی باشد که در شما به بیماری خاصی بسیار بی درمان و یا سخت درمان مبتلا شده اید که در این آیه آمده است: فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً وَلَهُم عَذَابٌ أَلِیمٌ بِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ (بقره آیه ۱۰)

    خدا نگهدار شما
    خلیل منصوری
    سلام
    اقای منصوری میشه لطفا بفرمایید این متن رد برای چه کسی نوشتید ؟
    این پیام شما منو واقعا ناراحت کرد .منظورتون از اینکه مخاطب این پیام,دچار بیماری شده که حتی با قران درمان نمیشه چیه ؟ یا حتی بیماریش سخت تر میشه ؟
    من اصلا با مقوله شفا توسط قران اشنا نبودم و یه مدته دارم رو این بحث مطالعه می کنم . ایا می دونید این حرف شما که حتی مصداق هم براش نیاوردین که منظور از کسایی که شفا پیدا نمی کنن چه کسایی هستند و ایا این حرف رو طبق یه سند معتبر می زنید یا طبق برداشت شخصی خودتون ,چقدر می تونه اسیب زننده باشه ؟
    قدم گذاشتن در راههای اینچنینی که تبلیغ دین و کتب و کتاب هست شاید راحت باشه چون منابع بسیاری در اختیار هست و میشه به راحتی بهش رجوع کرد و جواب سوالات رو به ظاهر داد ولی در اصل کادی بس دشوار هست و شما با فکر و عقاید و باطن مردم سر و کار دارید و حق الناس به گردنتون هست و در پیشگاه خداوند باید در این مورد به خصوص جواب پس بدید

    1. به نام خدا
      آن چه نوشته شده یک مطلب عام و کلی بود؛ در حقیقت قرآن می گوید انسان زمانی می تواند از چیزی بهره برد که به آن ایمان و باور داشته باشد. اگر غذایی می خورید به نظر شما بی ارزش و بی فایده است واقعا این گونه می شود و تاثیر مثبت نمی گذارد چنان که در طب نوشته شده است. هم چنین باور به این که یک حبه قرص درمان می کند این خود تاثیر مثبت خود را می گذارد. پس مراد این است که همان عامل درمان گاه به سبب نوع نگاه ما به عامل درد و بیماری تبدیل می شود.
      با عذر و پوزش مجدد خلیل منصوری

  11. سلام و ممنون از پاسختون
    من با نظر شما مخالفم
    مخالفتم نه از روی برداشت شخصی بلکه به واسطه تحقیق و مطالعه در این زمینه هست. کسانی که حتی مسلمان نیستند و اعتقادی به کتاب مقدس مسلمانان یعنی قران ندارند هم بهره لازم رو از این کلام برده اند
    و اگر اینگونه نبود جای تعجب داشت چون در اون صورت قران برای قشر خاصی نازل شده که فقط در صورت اعتقاد به اون اثر گذار هست که البته اینطور نیست چون قران برای تمام ملل و قرن ها هست
    موردی که می فرمایید رو بیشتر می تونیم برای جادو به کار ببریم که به گفته دعانویسان فقط برای کسانی که بهش معتقد هستند اثر گذار هست نه برای قران کریم که کلام خداوند برای بندگانش هست
    قران شفاست برای همگان نه برای قشر خاص

  12. این مورد رو هم می تونم بگم که پاسخ شما جواب هیچ کدوم از پرسشهای من نبود و یک جواب کلی بود

    1. به نام خدا
      در روایت است : ابی الله ان تجری الامور الا باسبابها ؛ یعنی امور دنیا با اسباب دنیوی جریان می یابد و خداوند سنت خودش را این گونه قرار داده است. همان طوری که به حضرت موسی(ع) می فرماید دارو و درمان کن ولی شفا را از من بخواه تا دارو و درمان تاثیر بگذارد؛ زیرا شافی خداوند است. البته دعا خود یکی از اسباب است یعنی اسباب اختصاص به اسباب مادی ندارد بلکه اسباب معنوی نیز تاثیرگذار و بلکه قوی تر است. بنابراینٰ در چارچوب : اعقل و توکل یعنی با توکل زانوی اشتر ببند. این با در شیر به معنای همراهی است نه سبب؛ یعنی هر دو کار را انجام بده. بستن پای شتر همراه با توکل.
      خلیل منصوری

    1. به نام خدا
      این دعا را دیده ام ولی تحقیقی در منابع معتبر نکرده ام .
      خلیل منصوری

    1. به نام خدا
      برای هر دردی ذکری است. البته ذکر عام مانند یا شافی و یا 82 سوره اسراء بیش ترین کاربرد را دارد.
      خلیل منصوری

  13. با درود وسلام ایا دعای هفت حصار ساد معتبر دارد لطا خواهش میکنم جواب ام را بفرستید

  14. باسلام انسان ممکن باهرسوره ای شفا پیدا کند کلا قران از اول تاخاخرش شفاست ولی برخی از سوره ها اینطور توصیف شدهدک برای چه مفید میباشد ممنون از شمایی ک این سایت ابداع کردید

  15. با سلام و احترام حضور شما :
    فرزندم به لکنت زبان گرفتار است ، پنج سال است با گفتار درمانی ، درمان میکنیم اما اثری ندارد. خانمی بسیار با ایمان و معتقد و اهل دعا و نماز و قرآن ، فرمودند دعایی هست که می نویسم ، بر گردنش بیاویزید . آیا انجام این کار را صلاح میدانید ؟
    متشکرم.
    خیلی درمانده و محتاج کمک هستم.

  16. مادرم سرطان لوزالمعده دارد عمل کرده ولی سرطانش قابل عمل نبود سرطانش از نوع ضعیف بوده اما بدلیل تکیه که برای نمونه برداری گرفتف سرطانش بزرگ شده چه دعای را سفارش می کنید.

    به نام خدا
    آیه 82 سوره اسراء : و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمه للمومنین و لایزید الظالمین الا خسارا
    و نیز : اذا مرضت فهو یشفین
    بر آب زمزم با کمی تربت امام حسین (ع) هفت یا هفتاد بار حمد بخوانید و فوت کنید و هر روز کمی از آن را در آب نوشیدنی به او دهید. ذکر یا شافی را بسیار بگوید.
    خلیل منصوری

  17. سلام
    راستش یه دعا تو یه سایت خوندم میخواستم ببینم واقعیت داره یا نه؟
    نوشته بود (سوره کوثر را برعکس بر کاغذی نوشته و در پوست گردو قرار دهید و همراه داشته باشید همه از شما خواهند ترسید)
    یه سوال دیگه هم داشتم میخواستم بدونم میشه که یک فرد ذهن فرد دیگه رو بخونه؟

    1. به نام خدا
      نوشتن سوره ها و همراه داشتن آن کار خوبی است؛ اما در پوست گردو و مانند آن و نیز به شکل برعکس را نمی پذیرم ؛ زیرا شبیه اعمال شیطانی است؛ زیرا از این برعکس نوشتن چه هدفی دارند؛ مگر آن که خلاف نویسی کرده باشند به ویژه که می تواند آثار سوء هم داشته باشد. اما درباره توانایی افراد باید گفت که انسان ها همانند زر و سیم هستند و کسانی می توانند به این توانایی دست یابند. برای عدم تاثیر گذاری این افراد هماره چهار قل بخوانید و معاذالله بگویید تا از سوء استفاده آنان در امان باشید.
      خلیل منصوری

    1. به نام خدا
      می توانید آیات یک و دو سوره فتح را بخوانید. این آیات باید ذکر شما شود. هم چنین آیه :رب لاتذرنی فردا و انت خیرالوارثین را بخوانید.
      خلیل منصوری

  18. دوستان ایادر مورد کک ومک کسی سوره ای سراغ داره

    به نام خدا
    اگر اعتقاد دارید آیه :ادخلو مساکنکم را بخوانید.
    خلیل منصوری

  19. باسلام . شخصی از کودکی مبتلا به بلیه مختلف میشده تا الان که در بزرگسالی است هر دو یا سه سال یکبار بیماری سختی به سراغش می اید . الان تشنج و کیست مغزی به نظرتان این فرد مورد چشم زخم قرار میگیرد ضمن اینکه باید بگویم این شخص بسیار مومن و با خدا و دست به خیر است و از لحاظ مال و ثروت در حال حاضر قوی اما در کودکی تنگدست بوده .ایا دعا یا سوره یا ایه ای برای درمان ایشان وجود دارد.

    به نام خدا
    در علم روان شناسی از بیماری به نام اسکیزوفرنی سخن به میان می آید که همه جنون و دیوزدگی است. شاید تحت تاثیر این دسته از موجودات شیطانی قرار گرفته باشد. اما به نظر می رسد که نوع رفتاری در خانواده و والدین موجب این بیماری شده است . داشتن مال و ثروت دلیل بر خوبی فرد و کرامت او نیست چنان که نداشتن آن به معنای خواری و اهانت و ذلت نیست(فجر آیات 16 و 17) البته در بسیاری از موارد داشتن ثروت زیاد به معنای بازی مکرانه خداوند با اوست که در آیات 34 و 35 سوره زخرف به آن اشاره شده است. اگر اهل انفاق و بخشندگی است می توان او را مومن و سالم دانست و دیگر آن که برای رهایی از بیماری می تواند با انفاق و استغفار و ادعیه قرآنی خودش را درمان کند.
    خلیل منصوری

  20. باعرض سلام وخسته نباشیدیکی ازآشناهامون چندساله دست وپاهاش لکه های سفید(لکه پیس)ایجادشده هردکترکه بگین رفته ولی اثرنکرده خجالت میکشه بره بیرون بایددستاش وپاهاش بپوشونه.حالامیخوام بدونم دعایی هست برای پاک شدن لکه هایاشفایافتن بخونیم توروخداواسش دعاکنین التماس دعا

    به نام خدا
    به نظر می رسد که بیماری ایشان به تغذیه باز می گردد. با استشاره به قرآن به دست می آید که آب درمانی و عسل درمانی برای ایشان مفید است. به هر حال باید نخست تغذیه خود را بهبود بخشد و هنگام استفاده از غذا افزون بر بسم الله آیه 82 سوره اسراء یعنی و ننزل من القرآن را بخواند.
    خلیل منصوری

  21. با سلام . فکر میکنم توضیحم کافی نبوده . در باب مومن بودن این شخص تصورات شخص نا اشنا را لحاظ نکردم .مثال که بزنم نماز اول وقتشان ترک نمی شود . روزه شان قضا نمیشود . صدقات اول به فامیل و بعد دیگران. در اخلاق و رفتار نمونه .خانواده ایشان هم همین طور . بلاهایی که سر ایشان رفته از شدت فشار وسختی سر هر کسی دیگری میرفت منجر به خودکشی و اعتیاد و … میشد ولی ایشان توانسته با پشت سر گذاشتن این مراحل و با توفیق الهی جایگاه خوبی پیدا کند. منتهی در حالی که توقع میرود زندگی ایشان یک روال عادی و معمولی پیدا کند باز هم میبینم که هر چند سال یکبار بلای سختی گریبانگیرشان می شود در حدی که امید به زندگی به صفر برسد و هر لحظه باید منتظر مرگ باشند .الان هم عارضه مغزی.مادرشان میگوید او از بچگی چشم میخورده . من هم با چشم خود میبینم هر وقت که ایشان به یک نقطه اوج و خوشحالی میرسند . محکم پس کله اش زده میشود و از فردا روز به نقطه سقوط و بدبختی و نا امیدی میرسد.به نظر شما عجیب نیست .راه چاره چیست

  22. تشنج ایشان ناشی از توده مغزی است که در ازمایشاتشان کاملا مشهود است . نه تشنج فرد مصروع

  23. سلام ببخشید ایه انصار برای درمان تاری چشم را باید چند بار بخونم و ایا تاثیر دارد

    به نام خدا
    در روان شناسی پزشکی به این نکته توجه داده شده که تلقین بسیار اثر دارد. در حقیقت باور به تاثیر امری است که برای آن زمینه تاثیرگذاری را فراهم می آورد. در تغذیه نیز گفته شده که اگر انسان هنگام خوردن چیزی واکنش منفی نسبت به آن غذا داشته باشد جذب بدن نشده و دفع می شود در حالی اگر واکنش مثبت نشان دهد تاثیر مثبت و سازنده ای برای غذا خواهد بود که فراتر از تاثیر عادی آن است. در دعا و نیایش نیز باید به این مساله توجه داشت.
    از سوی دیگر خواند آیت الکرسی پس از هر نماز برای افزایش نور دیدگان تاثیر دارد. هم چنین نگاه کردن به سبزه و آب و قرآن نیز چنین تاثیری دارد.
    خلیل منصوری

  24. سلام خسته نباشید من چند وقتی هست که دچار توده های سفتی داخل لبم شدم پیش هردکتری هم که رفتم نتونسته تشخیص درستی بده و این توده ها بزرگتر ازقبل میشن و من رو خیلی مستاصل کرده ازتون خواهش میکنم اگر دعایی هست که بتونه منو از این وضعیت نجات بده بزرگواری کنید و دراختیارم بگذارید وحال روحیمو کاملا بهم ریخته امیدم به دعا وقرآنه که شفابخشم باشه

    به نام خدا
    برخی از مشکلات انسانی به تغذیه نامناسب باز می گردد؛ گرم مزاجی و سرد مزاجی نیز تاثیر دارد که باید با تغذیه بهبود یابد. از سوی دیگر در آیات و روایات بر استغفار کردن به عنوان راه رهایی از هر گونه مصیبت تاکید شده است. صدقه دادن و نیکی به والدین و مراعات حلال و حرام نیز تاثیر به سزایی دارد. خواندن هفت بار سوره حمد بر آب و وضوء‌گرفتن و نوشیدن آن نیز بسیار مهم است. در هنگام خواندن این سوره حتما آیه 82 سوره اسراء را نیز بخوانید.
    خلیل منصوری

  25. سلام، خسته نباشید.
    من هفت سال است به بیماری برص مبتلا هستم، لطفاً اگر آیه و ذکری برای معالجه وجود دارد،معرفی کنید ممنون میشم. خیلی دنبال دارو و درمان رفتم هم شیمیایی هم گیاهی و سنتی هیچ کدام تاثیری نداشت. لطفاً مرا راهنمایی کنید. متشکرم

  26. سلام من دچار ۳سال است که دچار این بیماری هستم والحمد الله پس از دریافت ادرس یک دکتر ومصرف داروهی ترکیبی شون رو به بهبود ی می روم وخوش حال میشم بهتون کمک کنمrezanazar93@gmail.com. ویک گرد همایی در مشهد ۱/۷/۹۵می باشد درمورد درمان 09391876720

  27. باسلام دختری هستم ۲۴ساله دچار بیماری پوستی بنام رزاسه شده ام که ناحیه ی پشت پا و ران پایم را کامل گرفته چه دعایی برای شفای این بیماری بخوانم ازنظروحی داغون شدم خواهشاراهی بهم پیشنهاد کنید

    1. به نام خدا
      رزاسه علل گوناگونی دارد که یکی از آن ها به تغذیه باز می گردد. می توانید از تغذیه درمانی بر اساس طب سنتی و اسلامی استفاده کنید. بسیاری از بیماری ها به تغذیه باز می گردد و عوامل روانی نیز در تشدید آن موثر است. خواندن آیه 82 سوره اسراء برای درمان بیماری ها موثر است؛ زیرا انسان به سبب الاسباب یعنی خداوند و تفویض امر به او مرتبط می سازد.
      خلیل منصوری

  28. باسلام من گرفتار شپش شدم و راههای درمانی رو طی کردم ولی از دستش خلاص نمیشم خوندن سوره نبا تاثیرداره؟؟چندبار بخونم

  29. سلام.
    در پاسخ به مطلب مربوط به برص یا پیسی باید عرض کنم که دلیل اصلی ایجاد این بیماری پوستی به مصرف بیش از حد سردیها بر میگرده. از جمله لبنیات، گوشت مرغ ماشینی و تخم مرغ غیر رسمی، گوشت گوساله، بادمجان، عدس، ترشیجات، شورجات، شیرینی های قنادی، گوشت ماهی بجز میگو و …
    راه درمان طبق نظر طب اسلامی: نخوردن سردیها حداقل به مدت شش ماه+ استفاده از شربت سرکه انگبین که با دستور زیر درست میشه بصورت روزانه حداقل 4 ماه
    2 واحد عرق نعنا سنتی+2 واحد عسل خوب+یک واحد سرکه انگور طبیعی
    یک سوم لیوان سرکه انگبین + دوسوم لیوان آب. ارجیحا قبل از خواب شبها میل شود
    حتما در ترک سردیها دقت کنید چرا که بدلیل ایجاد خلط بلغم و سودا این بیماریها بوجود میاد که طب شیمیایی هیچ راه درمانی براش سراغ نداره ولی طب اسلامی اون رو درمان میکنه
    در صورتیکه مزاج شما خیلی سرد باشه میتونید از ترکیب زیر برای مالش روی لکه های پوست از یک تا سه هفته هم استفاده کنید
    زاج+روغن زیتون یا ارده
    منبع نسخه ها: استاد خیر اندیش
    اگر امکان آپلود بود سخنرانی استاد خیر اندیش در این زمینه رو بارگزاری میکردم.
    ضمن اینکه سوره یس رو هر روز صبح هدیه به حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها فراموش نشه

  30. باعرض سلام خدمت جناب استاد منصوری
    مدتهاست که به بیماری آلوبسی که نوعی ریزش موی خیلی شدید است مبتلا شده ام وهیچ دارویی فایده نداشته گویا این بیماری دراثر سیگنالهای اشتباه مغز که به سیستم ایمنی بدن ارسال میکند بوجود می آید که گلبولهای سفید را وادار به حمله به سلولهای خودی مینماید و گروهی از لنفوسیت ها به فولیکول های مو حمله میکنند و آنها تخریب کرده که باعث ریزش مو میشود و در مورد من
    که موهای ابرو و مژه وکل بدن را نیز از بین برده وچشم امیدم اکنون فقط به طب سنتی اسلامی است از شما خواهشمندم به خاطر خدا و انسانیت به من کمک کنید

    1. به نام خدا
      اطلاعات در طب اسلامی و سنتی پراکنده است. به اساتید این فن چون آقایان روازاده و خیراندیش مراجعه نمایید.
      خلیل منصوری

  31. باسلام. فقط خدا میداند که در چه حالی برایتان مینویسم.. همچون غریقی به هر برگی چنگ میزنم و بیشتر فرو میروم.. چند وقت دیگر زندگیمان در خیابان است.. خواستم بپرسم ایا راه نجاتی برای نابودی ما از طریق این ایات و ادعیه .. وجود دارد یا نه.. لطفا نصیحت نکنید.. اگر هست بگویید و اگر نیست شما را به سلامت. .

    1. به نام خدا
      دعا و نیایش اولین کارکردش آن است که انسان را با جهانی دیگر در ارتباط قرار می دهد. بر اساس آموزه های وحیانی قرآن هر چند که انسان میانه جبر و اختیار دست و پا می زند ولی نمی تواند مسئولیت خود را در سعادت و شقاوت نادیده بگیرد. برای همین است که بر راهبرد شناختی و تغییر در هستی شناسی و جهان بینی تاکید دارد و برای درمان بیماری های روانی و روحی و حتی جسمی به تغییر نگرش ها و بینش ها توجه دارد. بنابراین اگر بخواهی نجات یابی باید نگاه و فلسفه زندگی ات را تغییر دهی و بدانی که دنیا اگر به هر شکلی پایان یافت آخرتی است که باید در آن پاسخ گو باشی و این گونه نیست که اگر از این دوزخ فرضی دنیا بیرون رفتی برای همیشه نجات یافتی بلکه در دوزخ ابدی گرفتار می شوی مگر آن که انتخاب درستی داشته باشی. وعده بی خود نمی دهم. انتخاب با خودت است. دعا و قرآن تاثیر دارد اگر بدانی و بخواهی همان طوری که غذا زمانی جذب بدن می شود و آثار مثبت می گذارد که آن را سازگار با بدن بیابی و بدانی.
      خلیل منصوری

  32. با سلام
    میشه بگید برای برآورده شدن خواسته خود چند بار و چه زمانی سوره ها رو بخونیم؟
    مثل یس که گفته میشه در 40 شب پشت سر هم خوانده شود تا به حاجت خود برسیم

    1. به نام خدا
      برخی از موارد دارای عدد است. مانند هفت یا هفتاد بار حمد خواندن یا استغفار کردن. برخی از موارد عددی ندارد. البته از آن جایی که در قرآن ذکر کثیر گفته شده به معنای بسیار است. اما اگر کسی واقعا یک معاذالله درست و حسابی بگوید و یا یک استغفار واقعی داشته باشد همان تاثیر را خواهد داشت. این به میزان قرب و بعد بشر و نیز مقام اضطرار و مانند آن باز می گردد. اگر کسی مضطر باشد یک بار کفایت می کند.
      خلیل منصوری

  33. سلام،من دچار کیست مویی شدم و همه جا خوندم ک درمانش عمل هست،ولی من نمیتونم عمل کنم،نوجوونم،از طرفی خیلی ترس دارم و نمیتونم ب خانوادم بگم…تروخدا،از طریق دعا میشه درمان بشه؟؟ خسته شدم،خدا کمک میکنه؟??????

  34. سلام میخوام بگم که میگن با قران درمان میشیم..واقعیتیه..در صورتی که هر روز خوانده شود..بهتره برا آب خواب شود.و ابو بخوریم.

  35. با سلام و خسته نباشید
    پسرم نزدیک 2سال دارد . دو روز هست کہ میگه دلم دردر میکنه غذا نمیخوره و وقتے هم آب یا مایعات میخوره سریع بالا میاره
    چکار کنم چه راه درمان قرآنے هست.
    راههاے پزشکے جواب نمیده

    1. بسم الله الرحمن الرحیم
      قرآن هرگز تمسک و توسل جویی به اسباب را رد نکرده است. هماره باید دانست که شفا در دست خدا است و این خدا است که به وسیله پزشک و دارو درمان می کند. برای درمان می توانید از راه های گوناگون از جمله طب سنتی و گیاه درمانی بهره گیرید. طب سنتی در بسیاری از موارد بدون آسیب زدن به دیگر اندام ها امکان درمان صحیح را فراهم آورده است. در روایت است که خواندن هفت بار سوره فاتحه و طلب استشفا موثر است. آن را بر آب بخوانید و به بیمار بخورانید.
      خلیل منصوری

  36. سلام. برادر بزرگوار جناب منصوری
    از مطالب موجود در سایت و پاسخهای دقیق ، با حوصله و خردمندانه شما کمال بهره را بردم.
    اجرکم عندالله

  37. ایا میتونم از دعای هفت حصار پرینت بگیرم یا حتما باید بنویسم-لطفا اداب نوشتن این دعا را کامل توضیح دهید

  38. با سلام خدمت شما
    منو همسرم هر دو مذهبی هستیم. اهل نماز و روزه و…..الان ده ساله شدیدا دچار مشکلات مالی هستیم. با اینکه شوهرم تحصیلات عالیه داره اما دست به هرکاری میزنه نمی گیره. هر کمک مالی از هرجا می خواد به ما بشه راهش بسته می شه و مواردی از این قبیل. اوایل اوضاع خوب بود اما بعد از 5 سال به شدت کم آوردیم حتی به زیر صفر رسیدیم. به ما گفتن چشم زخمه. ولی واقعا دلیلش چی می تونه باشه؟؟؟ خیلی دلم می خواست اینو از یکی بپرسم. ممنون از شما

    1. بسم الله الرحمن الرحیم
      از آیه 110 سوره کهف به دست می اید که مشکل شما چشم زخم نیست. امید به خدا داشته باشید و تنها از او یاری بخواهید. به نظرم می رسد دادن صدقه به قصد روزی بسیار مهم و مفید است. هم چنین هر چشم زخمی را می توان با خواندن معوذتین یعنی فلق و ناس دفع کرد. باز تاکید می شود که صدقه بدهید به قصد گشایش در روزی.
      خلیل منصوری

  39. دختری 31 ساله ام تا به حال هر دعا و ختم و نمازی که بگید برای گشایش بختم انجام داردم پدر و مادرم هم همیشه دست به دعا هستن و لی هر خواستگاری که میاد دیگه پشت سرش رو نگاه نمیکنه به ناچار پیش دعانویسی رفتم به من گفت که بختت تا 45 سالگی بسته است و فرشته ها بختتو بستن چون چند بار جمعشونو متفرق کردی لطفا کمکم کنین خیلی افسرده و نا امیدم همه دعا ها و توسل ها و نمازها را بارها و بارها خوانده ام دیگر عاجز شدم

    1. بسم الله الرحمن الرحیم
      استشاره ای که به قرآن گرفته شد بیان شده که طلسم نیست و بخت شما بسته نیست؛ از آیه به دست می آید که اهل نماز باشید و از هر گونه فحشاء و منکر دوری کنید تا خداوند به شما توجه کند. صدقه دادن و خواندن آیات ۱ و ۲ سوره فتح و نیز آیه ۸۹ سوره انبیاء توصیه می شود. بنابراین بخت شما بسته نیست. یا فتاح نیز موثر است.

  40. سلام.
    حدود شش ماهه که درگیر چندتا بیماری کوچیکم.اول افتادم گردنم گرفت،البته یه هفته ای خوب شد.بعد انگشتم طی ضربه ای محکم خورد به کاکتوس سفتی،هنوزم درد دارم.امذ بنتره.الانم ک دوماهه یبوست و شقاق گرفتم.این خیلی برام عذاب شده.این اتفاقات از زمانی شروع شد ک نمره یکی از آزمونام خیلی بالا شد(محصلم) .احتمال میدم شاید چشم زخم باشه.در هرصورت،الان گرفتار شباق و یبوستم.بنظرتون چیکار کنم؟
    سوره های مربوطه ک در بالا اشاره شد رو بخونم؟برم پیش دعاگر(چون درحالت عادی اینطوری درگیر بیماری نمیشدم هیچوقت)
    یا اصن ب این جور چیزا فک نکنم و عادی باشم.؟
    کمک لطفا

    1. بسم الله الرحمن الرحیم
      هماره استغفار کنید و صدقه بدهید. البته بلا به معنای عذاب نیست بلکه گاه به معنای آزمون و امتحان است تا ظرفیت های ما افزایش یابد.
      خلیل منصوری

  41. سلام خانمی۲۶ساله هستم که ۳ماهه که ازدواج کرم همسرم بیماری اسکیزوفرنی داره که از من پنهون کرده و من الان متوجه این بیماری شدم حتی خانوادشم چیزی بهم نگفتن ولی خیلی شدید نیست چون همسرم فوق العاده مهربون بود من کارای غیر عادیشو سعی کردم برجسته نکنم چون میدم خوشش نمیاد والان میخوام درمانش کنم نمیدونم چطوری خواهش میکنم کمکم کنید

    1. به نام خدا
      این بیماری همان جنون است که درجات و مراتبی دارد. باید اجازه ندهید رمان بخواند یا در تنهایی باشد ؛ زیرا تخیل و خیال بافی آنان تقویت می شود. هماره 50 آیه از قرآن را با صدای بلند بخوانید. هفت بار حمد و چهار قل و سوره جن و آیه 102 سوره بقره را بر آب خوانده و در آبی که می خورد مقداری بریزید. …..
      خلیل منصوری

  42. سلام استاد 4 ساله مبتلا به رماتیسم مفاصلم و زندگی بهم سخت شده.. نوششتین سوره سجده برای رفع در مفاصله.. می خواستم راهنمایی بفرمایین چطوری بخونم؟ ختم بگیرم یا فرقی نمی کنه؟چه زمانی بخونم؟ روی آب بخونم یا شفاهی خوندن کفایت می کنه؟ ممنونم که جواب می دین.. در پناه خدا موفق باشین

    1. سلام. برای بیماری خواندن روی آب همراه با آیه 82 سوره اسراء نیز بسیار مفید است. اگر این ها را روی آب می خوانید هم چنین هفت بار سوره حمد را نیز بخوانید که دوای هر دردی است.
      خلیل منصوری

  43. سلام.
    استاد ممنون میشم اگر بتونید کمکمم کنید،من 31 سالمه و از هشت سال پیش ریزش موی شدیدی گرفتم طوری که الان موهای سرم کاملا خالی شده تو این مدت هم چندین میلیون هزینه دارو و دکتر کردم ولی هیچ نتیجه ای نگرفتم راستش من یه دخترم و تحمل این شرایط برام خیلی سخته جوری که دیگه خونه نشین شدم.

  44. سلام
    برادری دارم 37ساله .خواستگاراهای زیادی برای او رفتیم .اما برادرم برای هر کدام بهانه هایی اورده است.ترس ما از این است که شاید بخت او بسته باشد.

  45. خانوم فریبا ، ان شاالله خداوند توفیق دهد و انس با قران بگیرید ، سوره بقره با ترجمه بخوانید و بخوانید تا مشکلتان حل شود ، تکرار تا زمان حل مشکل

  46. سلام.
    ممنون از مطالب مفیدتون
    شماره ی ۳۷ نوشتید پنج تن اما امام حسن مجتبی رو فراموش کردید بنویسید. لطفا ویرایش کنید.ممنون.

  47. سلام
    من به بیماری ترس واضطراب شدید مبتلا هستم اونقدر شدید هست که وقتی توی جمع اگه کسی ازمن سوال بپرسه از اضطراب شدیدنمیتونم پاسخ بدم یا اگه جواب بدم صدام میلرزه نمیدونم علتش چیه در بچگی اینطور نبودم کتاب قرائت میکردم وصحبت میکردم
    استاد چطوری خیلی سریع درمان بشم

    1. بسم الله الرحمن الرحیم. هنگام سخن گفتن اعتماد و توکل به خدا کنید. رب اشرح لی صدری را بخوانید. جدی باشید و محکم و استوار سخن بگویید. چیزی را که یقین دارید بگویید. سخنی را که بر محتوای آن مسلط هستید را بگویید. در مواردی که شک و تردید دارید سخن نگویید. دیگران را در آن مطلب و موضوع یا بیسواد بدانید یا در حدی کم تر از خود. جلوی آینه تمرین کنید. در میان افراد و دوستان خویش تمرین کنید تا ملکه شود. ترس از مسخره شدن را کنار بگذارید. اگر مسخره کردن بی خیال باشید. فکر کنید که اصلا نظر دیگران ارزش ندارد و ..

  48. سلام ودرود به همه
    برای حل مشکلاتتون روزه بگیریدونماز امام زمان(عج) روبخونید..
    من خودم برای ازدواجم سختی زیادی کشیدم ولی خدا هدیه خیلی خوبی بهم داد..
    یا فاطمه الزهرا(س)

  49. سلام . من فردی بسیار وسواسی در زمینه مو و بهداشت شخصی هستم . چند وقتی میشد که همه بخاطرنظافت و موهای زیبا از من تعریف میکردند و البته این حرف ها کمی دلم رو میلرزوند الان یه چند روزی دچار شپش سر شدم و امکان میدم که شاید اثر چشم زدن هم باشد .
    به نظرتون سوره یا دعایی میتونه کمکم کنه؟

  50. سلام وسپاس از شما منزلی موش زیاد دارد راه فراری دادنشان چیست همچنین برای ریزش موی سر کدام آیه مبارکه مناسب است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا