اعتقادی - کلامیگوناگونمعارف قرآنیوب نوشت

راه و راهنماشناسی: پرسش شونده

ابزارهاي فن آوري نوين چنان امكاناتي را در اختيار همگان نهاده است كه بيرون از تصور است. هر كس اگر مطلبي را بجوييد به سادگي مي‌تواند با ابزارهاي مختلف روز آن را به دست آورد. تنوع ديدگاه هاي از آن جا پيش مي‌آيد كه هر كس هر چه را بخواهد به آساني بيان مي‌كند. از آن جايي كه همه چيز را همگان مي‌دانند و همگان هنوز نزاده اند اين امكان است كه آن چه از ديگري هر كس كه باشد مي‌شنوي و يا مي‌خواني بيانگر مطلب درست و حقي باشد. اشخاص به آساني ابراز عقيده مي‌كنند بدون آن كه پيامدهاي منفي آن دامن گير آنان شود. اين امكان در برخي كشورها بيشتر و در برخي ديگر محدودتر است ولي همين ابزار وبلاگ به عنوان نمونه به ما امكان مي‌دهد تا ديدگاه ها و نظرات خود را بيان كنيم.

اما مشكل از آن جا شروع مي‌شود كه هر چه جايگاه و ارزش اعتباري مركز و يا فردي كه مطلبي را بيان مي‌كند و يا مي‌نويسد قوي تر و محكم تر باشد، ابراز عقيده و ديدگاه ويا استناد سخت تر و دشوار تر مي‌شود. اين مشكل در موضوعات تخصصي از اين هم سخت تر است چون هر كسي نمي تواند وارد اين عرصه شود و بهتر است كه نشود مگر آن اهل فن و تخصص باشد. از اين رو هر چند براي همگان ابراز عقيده و بيان ديدگاه ها آزاد است ولي بايد در مورد  خاص مانند موارد تخصصي نوعي كنترل و خودسانسوري وجود داشته باشد تا ارزش و اعتبار مطلب براي خواننده نه تنها كاهش نيابد بلكه افزايش يابد و فرد به عنوان رجوع به شخص آگاه و عالم به مطلب رجوع كند.

از برخي افراد و مراكز اين توقع و انتظار به حق وجود دارد كه هرچه را نگويند و يا ننويسند. اما مي‌بيينم به جهت افزايش امكانات هر كس هر چيزي را بدون بررسي و تحليل و يا تدبير مي‌نويسد و يا مي‌گويد.  جالب آن كه آن را مراكزي منتشر مي‌كنند كه در آن مساله از جايگاه خاصي برخوردارند و مردم به نوشته و گفته هاي آنان اعتماد مي‌كنند. نمونه اي را از روزنامه كيهان مورخه 21 /12 /85 نقل مي‌كنم :

 «حجت الاسلام والمسلمين محمد رضا كافي» معاونت فرهنگي شهرك شهيد محلاتي تهران درباره حرمت سه شنبه شب آخر امسال به نكته اي تامل برانگيز اشاره مي‌كند:«بر طبق روايات، حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف، سه شنبه شب ها به مسجد مقدس جمكران تشريف فرما مي‌شوند »

پرسش اين است كه اين روايات را چه كسي از چه كسي نقل كرده است؟

در تمام منابع مسجد جمكران كه در چهارم هجري ساخته شده است سخن از عنايت آن حضرت (عج) است نه حضور آن حضرت و در شب هاي چهارشنبه.

بنابراين بر همه است كه پرسش را اهل آن بپرسيم و هر كسي اگر در موردي علم ندارد سخني نگويد و استدلال نكند؛ زيرا آثار زيانبار آن بيش از سود آن است و ديگر آن كه موجب گمراهي خلق و انتساب دروغ به معصوم (ع) و جعل و وضع روايت مي‌شود. حتي اگر روحاني و طلبه ايم بايد در موارد مشكوك اين گونه به صراحت اظهار نظر نكنيم .

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا