مناسبت ها

جشن نيمه شعبان و غفلت زدايي جامعه

hojjatانسان ها هم چنان كه از ماموريت اصلي خود به عنوان خلافت ربوبي خداوند غافل هستند، از خليفه كامل خداوند و ولي الله اعظم نيز غافل هستند.

ريشه اين غفلت را مي بايست در همان غفلت از مسئوليت و ماموريت اصلي جست. بنابراين مي بايست مردمان را به هدف و فلسفه اصلي آفرينش بيدار و هوشيار كرد و آنان را نسبت به خليفه كامل انساني نيز متوجه و ملتفت ساخت.

 

انسان در تحليل آيات و‌ آموزه هاي وحياني قرآن، آفريده اي است كه خداوند براي ربوبيت و پروردگاري آفريده هاي ديگر آفريده است و با تعليم كامل اسماي الهي او را مامور ساخت تا ديگر موجودات را به كمال لايق و شايسته خويش برساند.
هر انساني از نظر قرآن، بالقوه خليفه است هر چند كه براي فعليت يابي نقش ربوبيت طولي و خلافت الهي نيازمند آن است تا اسماي الهي را در ذات خود فعليت بخشد. هر انساني در هر بخشي كه نام و اسمي را فعليت بخشد در همان اسم خليفه ربوبي خداوند مي باشد.
اما كسي كه همه اسماي الهي را در خود فعليت بخشد و مظهر و مجلي اتم و كامل اسماي الهي گردد او انسان كامل و خليفه مطلق الهي است و از ولايت تكويني و تشريعي بر همگان از جن وانس و ديگر آفريده ها برخوردار مي باشد.
غفلت آدمي از آفرينش و هدف و فلسفه آن موجب شده است كه انسان از نقش و كاركرد خود در جهان غافل گردد و در مسير كمالي سير و حركت نكند و هم چنين به مسئوليت و وظيفه خود عمل نكند. اين گونه است كه بسياري از انسان ها از نقش خلافتي خود بي خبر مي شوند و در جهل مركب قرار مي گيرند.
بنابراين نه تنها نسبت به مسئوليت خود در برابر خود و خدا عمل نمي كنند و در حق خويش ظلم مي كنند و نفس خويش ستم روا مي دارند بلكه نسبت به جهان و آفريده هاي آن نيز نقش ربوبي و پروردگاري را ايفا نمي كنند و به جاي تكامل موجودات و كمك و ياري به آنان موجبات فساد و تباهي را فراهم مي آورند و چنان كه قرآن گزارش مي كند از غفلت ايشان نسبت به وظيفه و مسئوليت و ماموريت خويش جز تباهي و فساد نصيب و بهره موجودات خشكي و دريا نمي شود.
همين غفلت به شكل بدتر نسبت به انسان كامل و ولي الله و خليفه مطلق خدا در انسان ها وجود دارد. كساني كه حتي ايمان به خدا و رسول او دارند به علل مختلف در غفلت قرار مي گيرند و فراموشي نسبت به ولي الله و خليفه كامل ايشان را در بر مي گيرد.
اصولا غفلت از امام حاضر و آيات بارز و آشكار الهي امري شدني است و اين مساله نسبت به امام غايب و امور غيبي تشديد مي شود. ازاين روست كه ايمان به غيب امري دشوارتر و سخت تر است و خداوند يكي از نخستين نشانه هاي ايمان و هدايت را ايمان به غيب دانسته است.
باور به غيب از آن جايي كه سخت تر است غفلت از آن آسان تر و راحت تراست. از اين روست كه خداوند بر ذكر الله تاكيد مي كند. ذكر الله يعني يادكرد خدا براي اين تاكيد مي شود و از مردمان و مومنان خواسته شده تا آن را شبانه روز و بامدادن و شامگان تكرار كنند كه اين عمل موجب مي شود تا يادكرد خدا در دل هاي ايشان جاي گيرد و غيب خداوندي در پس آيات مردمان را به گمراهي نكشاند.
يكي از امور غيبي غيب خليفه الله كامل امام زمان (عج ) است. از اين روست كه براي فراموش نشدن وي مي بايست همواره ذكر و ياد امام زمان (عج) را در دل و زبان جاري كرد و هر روز با او پيمان و عهد بست.
غفلت زدايي امري است كه خداوند با بيان ذكرالله و ياد كرد امور غيبي بيان مي كند. از اين رو بر ماست كه همواره براي جلوگيري از غفلت و فراموشي از امام و خليفه خداوند او را به ياد آوريم.
يكي از روش هايي كه موجب مي شود تا گرفتار غفلت نشويم و حضور دايم امام (عج) اين غيب بزرگ را در دل و جامعه داشته باشيم بزرگداشت و نيكوداشت اوست. برگزاري زمان ميلاد مسعود آن امام همام (عج) موجب مي شود تا جامعه به ياد او شود و دل ها روانه كوي او گردد.
بنابراين بر همه كساني كه از منتظران واقعي آن حضرت (عج) هستند به عنوان وظيفه و ماموريت است كه هم با پيمان هاي روزانه از جان خويش غفلت زدايي كنند و هم با برپايي جشن هاي بزرگ و شكوهمند جامعه جهاني را از غفلت نسبت به امام زمان(عج) و خليفه كامل رهايي بخشند تا نسبت به اهداف آفرينش آگاهي و به وظيفه خطير خويش دانا شوند.
برگزاري جشن هاي شكوهمند و جهاني و تاثيرگذار مي تواند همانند جشن هايي كه دركشورهاي غربي سنت و فكري را به ديگر جوامع منتقل مي سازد، فكر جهاني امام زمان (عج) و حكومت جهاني آن را منتقل سازد. بهره گيري از فرصت مناسب نيمه شعبان و رسانه اي و جهاني كردن اين فكر مي تواند دل ها رابه سوي اهداف الهي آفرينش جلب و جذب كند.
پرسش اين نوشتار اين است كه چرا ما از خود و جامعه جهاني با بهره گيري از فرصت نيمه شعبان و زادروز آن بزرگوار سود نمي جوييم و از راه رسانه هاي جهاني چون ماهواره ها و شبكه جهاني اينترنت اين جشن را جهاني نمي سازيم. آيا ما براي جهاني سازي حكومت مهدوي و بستر سازي آن حكومت برنامه اي نداريم ؟ آيا پروژه جهاني سازي حكومت عدالت محور مهدوي (عج) در ميان ما به عنوان اصل و هدف و نيز ماموريتي به عنوان ايمان به غيب مطرح نيست؟ اگر هست چه كاري كرده ايم و تا چه اندازه توانستيم از اين ظرفيت ها براي غفلت زدايي بهره بريم؟ باشد با نيكوداشت جهاني پرچمدار حكومت جهاني در مسير غفلت زدايي از خود و ديگران حركت كرده و به وظيفه امر به معروف خويش عمل كنيم؛ زيرا دولت به دولت عدالت محور مهدوي و حكومت جهاني وي چيز جز دعوت و امر به معروفي بزرگ نيست.
اگر اين كار را انجام دهيم و مردم جهان را با اين پرسش مواجه سازيم كه اين جشن ها براي چه كسي و به چه هدفي است؟ همين اندازه براي دست يابي به غفلت زدايي در گام نخست مي تواند مفيد و سازنده باشد. پس بكوشيم تا با برپايي جشن هاي بزرگ و اهتمام رسانه اي آن را جهاني سازيم.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا