عرفانفلسفیمعارف قرآنی

وحدت حقيقي هستي

وحدت هستي و پيشگوئي

اگر بخواهيم وحدت حقيقي هستي را در يك كلمه تشريح كنيم بايد آن را همانند يك شخص انساني بدانيم. هستي همانند يك شخص است و هر بخشي، از كوچك ترين ذره كه به هر نامي ناميده شود، گرفته تا بزرگ ترين بخش آن، با يكديگر ارتباط محكم و استواري دارد. از اين رو نمي توان از جدايي ماهيات و موجودات از يك ديگر سخن گفت. بدين ترتيب كه هرچيزي در هستي از فرو افتادن برگي در چاهي تا زلزله هاي بزرگ، در هستي تاثير مي گذارد.

بر اين اساس وقتي از عارف بزرگ سيدهاشم حداد شاگرد و خليفه باطني آيت الله سيد علي قاضي درباره پيشگويي مرتاضان گاوپرست هندي با استفاده از حركت دم گاو پرسيدند: و اين كه چه ارتباطي ميان حركت دم گاو و حوادث بزرگي كه به دنبال آن وقوع مي پيوندد وجود دارد فرمود: علت اين موضوع از جهت ربط و ارتباط قويم همه موجودات به يك ديگر مي باشد.

چون آن مرتاض خود را به درجه كشف وحدت نظام رابطي عالم رسانيده است و از هر حركت و سكوني هر چند بي اهميت و جزيي، مي تواند از همه تغييرات و تبديلات و نيز سكون و حركت هاي عالم خبر دهد.

اين هم اختصاصي به دم و گاو ندارد. از حركات پا و بدن و چشم و گوش هاي حيوان نيز مي توان عين همان خبرها را داد و موضوع، منحصر به گاوپرست هم نيست.

با حركت بلبل و تكان خوردن يك گل و سرازير شدن يك آب و باد و باران و طلوع و غروب ها نيز مي توان از اين خبرها داد، زيرا نظام مديريت و عالم امر جهان، يكي بيش نيست؛ و آن نظام و امر وحداني در هر لحظه، موجب تغيير و تبديل تمام ذرات عالم است.

بنابر اين، باكشف و مشاهده آن نظام، تمام وقايع و حوادث، قابل درك و دريافت مي باشد. با مشاهده هر تغييري به واسطه ارتباط هاي مستقيم و غيرقابل تبدلي كه با آن نظام وجود دارد، مي توان به تغييرات موجود در اين نظام پي برد.

نهايت اين كه، گاوپرست به خاطر رياضت هاي نفسانيه اي كه كشيده با روح كلي ارتباط برقرار نموده و نفسش از راه گاو با نظام واحد رابطه برقرار كرده و او بدين وسيله توانسته است كه از دريچه اين ارتباط، به رموز مخفي و اسرار غيبي پي برد.

اگر كس ديگري، كلاغ پرست يا ستاره و خورشيد پرست باشد، او نيز مي تواند از طريق آن ها به نفوس كليه آن ها بپوندد و سپس به نظام واحد بار يابد و از چيزهايي خبر دهد.

نقش ذرات در هستي

اما ما معتقديم كه چون انسان، اشرف مخلوقات است، بنابر اين او نبايد نفس خود را در نفوس پايين تر مشابه خود، فاني سازد. به دليل اين كه اين فنا، مستلزم سقوط و انحطاط درجه بالاي انسانيت او بوده و او را از رتبه والاي خود پايين مي آورد.

بر همين اساس است كه در شريعت كامل اسلام، گاوپرستي و ستاره پرستي و مانند آن ممنوع است و انسان مجاز نيست كه حتي فرشتگان و ملائكه را بپرستد، چون وجود آنها ضعيف تر از وجود انسان است.

اين تفكر توحيدي است كه مي گويد كه اگر يك ذره را از هستي برداريد سراپاي عالم فرو مي ريزد، زيرا هر ذره اي از هستي در كل هستي دخالت دارد و تاثيرگذار مي باشد.

شيخ محمود شبستري در گلشن راز مي سرايد:

جهان چون خط و خال و چشم و ابروست.

كه هر چيزي به جاي خويش نيكوست

اگر يك ذره را برگيري از جاي

خلل يابد همه عالم سراپاي

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا