اعتقادی - کلامیعرفانمعارف قرآنی

بهار قرآن نازل و قرآن صاعد

120ماه رمضان را به جهات گوناگوني ماه قرآن ناميده اند كه از جمله آن كه مي توان به نزول قرآن در اين ماه به شكل كلي و جامع بر قلب حضرت محمدمصطفي(ص) پيامبر خاتم اشاره كرد. از اين رو خواندن قرآن در اين ماه به شكل يك ختم كامل قرآن در سي روز به عنوان امري مقبول مورد توجه بوده و همگان مي كوشند تا به هر شكلي حداقل يك ختم كامل از قرآن در ماه قرآن داشته باشند.

در ماهي كه بهار قرآن است، بايد به امري مهم و اساسي توجه داشت. قرآن چنان كه خود در سوره قدر بيان مي كند، هرگز به شكل جدا از اهل بيت(ع) نبوده است. به اين معنا كه همواره قرآن را كسي مي بايست حامل باشد كه وي در حقيقت قرآن ناطق است. خداوند مي فرمايد قرآن، همراه با پيامبر(ص) نازل شده است و اگر جان پيامبر(ص) نبود هرگز قرآني نمي توانست نازل شود؛ زيرا ظرف وجودي حامل قرآن مي بايست تا آن جا كامل و از سعه وجودي برخوردار باشد كه همه معاني و بطون آن را بتواند در خود جاي دهد.

از آن جايي كه اميرمؤمنان علي(ع) جان و نفس پيامبر(ص) به حكم آيه مباهله است، آن حضرت نيز از چنين ظرفيتي برخوردار بود و از آن جايي كه همه انوار وجودي اهل بيت و امامان معصوم(ع) از نور محمدي و علوي مي باشند، آنان نيز از چنين سعه وجودي و ظرفيت كامل برخوردار هستند. اين گونه است كه همواره قرآن صامت، همراه يك نفر از اهل بيت نبوت(ع) مي باشد.

اين شخص از اهل بيت(ع) نه تنها قرآن را همراهي مي كند و تا زماني كه در سر حوض كوثر در قيامت به حضرت ختمي مرتبت(ص) تحويل مي دهد، نمي تواند دمي از قرآن جدا باشد. از اينرو آن حضرت(ص) خود به صراحت اعلان مي كند كه «لن يفترقا حتي يردا علي الحوض؛ قرآن و عترت از هم جدايي ندارند تا زماني كه بر سر حوض كوثر بر من درآيند.»

نياز قرآن به اهل بيت عصمت و طهارت(ع) از آن روست كه ايشان نه تنها مفسر و مبين آيات الهي و حافظ و نگه دارنده آن از همه حوادث و رخدادها به حكم الهي هستند، بلكه روش عمل و بهره مندي كامل از آن را نيز در طول زمان به آدمي مي آموزند.

تفسير باطني آيات قرآن

دعاهايي كه از سوي امامان معصوم(ع) صادر شده است، در حقيقت تفسير باطني آيات قرآني است، تا آن چه همراه ايشان به شكل آيات نزول يافته به شكل دعا و نيايش به آسمان بالا رود تا دايره «انالله و انااليه راجعون» از مسير اهل بيت(ع) چنان كه آغاز شده بود به سوي حق بازگردد و «الي ربك الرجعي» و «الي ربك المنتهي» معنا يابد.

اهل بيت عصمت و طهارت(ع) همان گونه كه قرآن را آوردند و به مردم دادند، به آنان كمك مي كنند تا در مسير هدايت ايصالي، دستگير ايشان به قرآني ديگر شوند كه از آن به قرآن صاعد ياد مي كنند. اين گونه است كه نقش دعا و نيايش ماثور در زندگي بشر به خوبي نمايان مي شود.

به سخن ديگر همان گونه كه انسان ها به قرآن نازل در زندگي خويش نياز دارند تا به كمك آن به سوي كمال حركت كنند، به قرآن صاعد هم نيازمندند تا در اين مسير كمالي، حق را چنان كه هست اداكنند و از باب اكمال دين، عمل نمايند.

بدين ترتيب هر انساني همچنان كه به قرآن نياز دارد، به دعا و نيايش ماثور كه برخي از آن ها در مفاتيح الجنان شيخ عباس از مجموعه دعاهاي ماثور گردآمده نيازمند است. البته اگر كساني بتوانند در طول شبانه روز از همه دعاهاي ماثور به شكلي بهره برند بسيار مي توانند زندگي خويش را متحول سازند، به ويژه اگر در اين مسير از زبور آل محمد يعني صحيفه سجاديه نيز بهره ببرند.

بهار قرآن صاعد

ماه رمضان همان گونه كه ماه قرآن نازل است، همچنين بهار قرآن صاعد يا همان دعاها و نيايش ها مي باشد. از اين رو مي بايست اين فصل عبادت را فصل دعا نيز ناميد.

نيايش ها و دعاهاي ماثور به گونه اي است كه هركسي در هر شبانه روزش مي تواند از آنها بهره گيرد. اين دعاها به گونه اي وارد شده كه هركسي را در هر حال و زماني و مكاني به سوي كمال سوق مي دهد. هركسي در هر زمان و مكاني كه اراده اتصال بكند مي تواند به نيايش خاص آن زمان و مكان دست يابد. درحقيقت وسيله و ابزار پرواز انسان در هر زمان و مكاني فراهم است. اگر كسي سحرگاهان برخاست، مي تواند از دعاهاي خاص سحرگاهان بهره برد و اگر حال دعا و نيايش به وي در هنگام طلوع خورشيد دست داد، در آن زمان نيز ابزار خاص پروازي به شكل دعاي ماثور آن زمان، وارد شده است كه مي تواند از آن استفاده كند و بهره برد.

اين گونه است كه دعاهاي وارد شده از امامان معصوم(ع) به شكل نيايش هاي ساعت هاي روز نيز آمده چنان كه به اشكال ديگر چون هفته و ماه نيز آمده است. هركسي هرگاه حال پرواز با قرآن صاعد داشت، مي تواند در همان زمان و مكان اين نيايش هاي خاص را مورداستفاده قرار دهد. چنان كه براي هر گرفتاري و دردي، دعا و نيايش خاصي وارد شده است تا شخص به آساني و شتاب بيشتري به مقصد برسد و مشكل و گرفتاري خود را برطرف كند؛ چنان كه مي تواند همواره از دعاها و نيايش هاي مطلق بهره برد؛ زيرا اين نيايش ها همانند پل هاي برقي هستند كه پيوسته ميان آسمان و زمين كشيده شده است و هركسي مي تواند سوار آن شده و به سوي مقصد و مقصود حركت كند. البته انتظار براي پرواز ويژه مي تواند از جهاتي مفيدتر باشد، چنان كه پروازهاي ويژه سحرگاهان ياماه رمضان و يا در مساجد و اماكن مقدس مي تواند بسيار مفيدتر براي شخص باشد. از اين رو حضرت يعقوب(ع) براي استجابت دعا و دست يابي به پروازي مطمئن و بي خطر و سالم، سحرگاه روز جمعه اي در مكان مقدسي چون بيت المقدس را درنظر مي گيرد كه در برخي از روايات آمده است.

اكنون كه فصل بهار قرآن نازل و عبادت و بندگي است بهتر است كه از قرآن صاعد و دعاهاي ماثور به خوبي بهره گيريم و شرايط پروازي مساعد و مناسبي را براي خود فراهم آوريم.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا