اجتماعیاخلاقی - تربیتیتاریخیفرهنگیمعارف قرآنیمقالاتمناسبت ها

وظايف عزاداران حسيني

samamosامام حسين(ع) به عنوان برترين الگوي سبك زندگي اسلامي معرفي شده است. همين مساله موجب مي شود تا حساسيت فزون تري نسبت به ايشان در جامعه اسلامي ايجاد شود و هركسي بكوشد تا نسبت به آن حضرت(ع) و مقامات و سنت و سيره اش مطالبي را به دست آورد و خود و افكار و رفتارهايش را با افكار و رفتار آن حضرت(ع) منطبق سازد.

هدف قيام حسيني

شايد مهم ترين ويژگي امام حسين(ع) چنانكه در بيان علل و فلسفه قيام و نهضت خويش بيان مي كند، اصلاحات اجتماعي در جامعه از طريق اجراي فريضه امر به معروف و نهي ازمنكر و ظلم ستيزي باشد. آن حضرت(ع) با توجه به فضاي سياسي و اجتماعي كه در آن قرار داشت، به اين نتيجه رسيد كه اگر بخواهد امت را در مسير تكاملي قرار دهد تا بتوانند جامعه عادلانه اي را ايجاد كنند و اهداف رسالت و بعثت پيامبران را بر پايه آيه 25 سوره حديد، تحقق بخشند، لازم است تا اصلاحات كامل و جامعي را در افكار و رفتار امت پديد آورد. از آنجايي كه امت، تابع رهبران خود هستند و افكار و رفتار مردم تابع افكار و رفتار رهبران سياسي و اجتماعي است، امام(ع) بر آن شد تا تغييرات و اصلاحات را از راس هرم شروع كند و با قيام عليه نظام فاسد يزيدي، اصلاحات در جامعه را آغاز نمايد؛ چرا كه مردمان بر دين ملوك و رهبران خود هستند و آيين و سبك زندگي خود را براساس رفتار حاكمان سامان مي دهند.

فريضه امر به معروف و نهي ازمنكر كه در اسلام تعريف و تبيين شده، در حقيقت ضامن همه ارزش ها و هنجارهايي است كه عقل و عقلا و شريعت بر آن تاكيد مي كنند. معروف، همه امور پسنديده اي است كه عقل و شرع بدان حكم مي كند و در قالب ارزش ها، فضايل، اصول اخلاقي، آداب، هنجارها، سنت ها و رسوم آن را سامان داده است. در مقابل، منكر هر ضدارزشي است كه مي بايست آن را ترك كرد و از جامعه برچيد. بنابراين فريضه امر به معروف و نهي ازمنكر به معناي ضامن ارزش ها در دستور كار قرار گرفت تا بدان وسيله نظام مبتني بر عقل و وحي بر مدار عدالت سامان يابد.

امام حسين(ع) سيره و روشي كه به عنوان سبك زندگي خويش برگزيده و معرفي مي كند، همان سنت و سيره پيامبر(ص) است. البته چنان كه خداوند در قرآن بيان مي كند پيامبر(ص) خود، وامدار سنت و سيره همه پيامبران در طول تاريخ است. امام حسين(ع) به عنوان وارث پيامبران، افزون بر دعوت به توحيد، خواهان عدالت جامع و فراگير در همه ابعاد زندگي فردي و اجتماعي است و از آنجايي كه فساد جامعه را مرتبط با فساد در نظام سياسي و اجتماعي و رهبري مي داند، نوك تيز حملات خود را به راس هرم متوجه مي سازد تا بنياد ظالمانه و فسادانه آن را به مردم بشناساند و زمينه نابودي ظلم و اصلاح جامعه را فراهم آورد.

ضرورت معرفت عزادار امام حسين(ع)

اينكه در روايات از معرفت عزادار و زاير نسبت به امام حسين(ع) سخن گفته شده از آن روست تا هر كسي ضمن شناخت امام حسين(ع) به عنوان يك انسان كامل و اسوه حسنه، علل و فلسفه قيام حسيني را درك كرده و افكار و رفتار در زندگي خود را همانند امام حسين(ع) ساخته تا امكان اين فراهم آيد كه چون امام حسين(ع) قيام و حركت هاي اجتماعي عادلانه و اصلاح گرايانه اي داشته باشد.

در زمانه اي كه ظلم جهاني عليه مظلومان از سوي مستكبران اعمال مي شود، لازم است تا با شناخت راس هرم ظالمان و مستكبران و بنيادهاي آنها، نهادهاي مستكبران را شناسايي و عليه آن قيام كنيم.

عزادار امام حسين(ع) عزادار خون به ناحق ريخته اي است كه همچنان بر زمين ريخته مي شود و صداي مظلوميت آن حضرت(ع) و هل من ناصر ينصرني در گوش تاريخ شنيده و پژواك آن در عمل عزاداران عارف و عادل و مصلح ديده مي شود. بنابراين بر ماست كه به عنوان عزاداران امام حسين(ع) جامه سياه بر تن كنيم و پرچم سبز عدالت برپا داريم و عليه ظلم و ستم جهاني و راس استكباري آن قيام كنيم و با هرچه در اختيار داريم در جنگ نرم و سخت به كار گيريم و اجازه ندهيم تا همچنان ستمگران و مستكبران بر مظلومان و مستضعفان ظلم و ستم روا دارند. خداوند در آيه 75 سوره نساء به صراحت فرمان مي دهد تا عليه مستكبران و به نفع مستضعفان از هر دين و قوم و نژادي وارد كارزار شويم و در راه نجات ايشان جنگ و مقاتله نمائيم. پس جنگ عليه ظلم و ظالم و مستكبر و به نفع مظلوم و مستضعف از هر ملت و دين و قوم و آييني يك وظيفه شرعي است كه امروز ما حسينيان مي بايست حسين وار وارد صحنه مبارزه و عمل شويم و عدالت را به عنوان برجسته ترين حكم عقل عملي و ارزش انساني و فضيلت و كرامت بشري تحقق بخشيم و جامعه عادلانه جهاني را به وجود آوريم.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا