اجتماعیاخلاقی - تربیتیروان شناسیمعارف قرآنی

فروتنی، ارزشی غیر محسود

فضلیت ها و ارزش های اخلاقی آن دسته از هنجارهای عقلانی و عقلایی است که آدمی آن را می پسندد و می کوشد تا آن را دارا شود.

در آیات قرآنی کسانی که بر فطرت سالم هستند و پلشتی ها و زشتی ها و امور ناپسند گرایش ندارند و از آن هر گونه زشتی و پلشتی پروا و پرهیز دارند به عنوان اهل تقوا دانسته شده و امید به هدایت و بهره گیری از آن و دست یابی به کمالات عالی در میان ایشان بسته شده است و اصولا قرآن چنان که آیات نخست سوره بقره بیان می دارد برای هدایت چنین افرادی آمده است که قرآن از آنان به نام متقین یاد می کند و سپس می فرماید که آنان کسانی هستند که امید به ایمان در ایشان می رود و قرآن برای هدایت این دسته از افراد دارای سلامت روح و روان و پرهیزگاران از پلشتی های اخلاقی فرو فرستاده شده است.

بنابراین پسندیده های اخلاقی از نظر خداوند و قرآن از سوی هر کسی مورد قبول است و در این میان تنها مشرکانی که به خدا شرک می ورزند راه رهایی نمی یابند و در نهایت در دوزخ به صورت جاودانه خواهند ماند اما غیر مشرکان از اهل تقوا از عذاب خلود خداوندی رهایی می یابند.
این آیات قرآنی در حقیقت جایگاه و ارزش فضایل اخلاقی را بر می شمارد و نشان می دهد که فضلیت های اخلاقی از نظر خداوند از چه مقام و ارزشی برخوردار می باشد. 
فضایل اخلاقی اموری درونی و فردی است و شخص به داشتن آن شخصیت و شاکله وجودی خویش را می سازد. این فضایل هر گاه در حوزه اجتماعی مطرح شود و در ارتباطات و تعاملات اجتماعی خودنمایی کند به عنوان هنجارهای اجتماعی از سوی خردمندان ستوده می شوند. رذایل اخلاقی و نابهنجاری های اجتماعی نیز چنین وضعیتی دارند. به عنوان نمونه اخلاق زشت تکبر که از رذیلت های آدمی شمرده می شود امری ناپسند است و خودبزرگ بینی از سوی خردمندان زشت و ناپسند دانسته می شود. بازتاب اجتماعی آن که استکبار است نیز امری زشت و ناپسند و از جمله نابهنجاراجتماعی شمرده می شود و در حوزه سیاسی از بدترین رفتارها معرفی می شود.
در برابر تواضع و فروتنی است که امری هنجاری و اخلاقی پسندیده دانسته می شود و خردمندان برای کسانی که از چنین فضلیتی برخوردار می باشند احترام خاصی قایل می شوند.

فضایل حسادت برانگیز و نابرانگیز
با این همه فضایل اخلاقی و اصول هنجاری به دو دسته بخش می شود. برخی از اصول هنجاری و فضایل اخلاقی از آن دسته شمرده می شوند که همگان آرزوی آن را دارند و حتی نسبت به کسانی که دارای این اخلاق هستند حسادت می ورزند و گاه این حسادت به شکل عمل نیز خود را نشان می دهد که جز با پناه بردن به خدا نمی توان از آثار چنین حسادتی گریخت و رهایی یافت.
دسته دوم از فضایل اخلاقی و اصول هنجاری این گونه نیست و کسی نسبت به دارندگان آن حسادت نمی ورزند. از امام حسن عسکری (ع) نقل شده است که فروتنی از جمله این دسته از فضایل و نعمت هایی است که آدمی می بایست خدا را به داشتن آن شاکر و سپاس گزار باشد و آن را فضلیت و نعمتی بر شمارد که خداوند به او عنایت و ارزانی داشته است. آن حضرت (ع) می فرماید: التواضع نعمه لایحسد علیها ؛ فروتنی نعمتی است که بر آن حسادت ورزیده نمی شود. (تحف العقول، ص ۴۸۹)
کسی دوست ندارد که تواضع کند و فروتنی داشته باشد؛ زیرا کسی که دارای مال و ثروتی است فروتنی را برای خود کسر شان می شمارد و اگر دارای قدرت است نمی خواهد در برابر دیگری خود را کوچک شمارد و فروتنی را ضد قدرت می داند که نمی توان هم قدرت داشت و هم تواضع و فروتنی کرد. از این روست که هر گز فروتنی از سوی صاحبان ثروت و قدرت محسود نمی شود و کسی که دارای آن باشد را به شر حسادت گرفتار نمی کند. 
از آن جایی که فروتنی زمانی معنا می یابد که شخص دارای امتیاز و منصب و قدرت و ثروتی باشد وگرنه فروتنی معنا و مفهوم نمی یابد؛ پس فروتنی از برای این دو دسته است و از آن جایی که آنان مغایر با قدرت و ثروت خویش می شمارند تن بدان نمی دهند و نسبت به آن حسادت نمی ورزند. از سوی دیگر افرادی هم که از این امتیازات و قدرت و ثروت برخوردار نمی باشند فروتنی برای آنان مفهومی ندارد تا فروتنی نمایند. این گونه است که فروتنی در روایت از دسته فضایل اخلاقی و هنجارهای اجتماعی دانسته شده است که بر آن کسی حسادت نمی ورزد.
کسانی از صاحبان قدرت و ثروت که از این نعمت و فضلیت اخلاقی و هنجاری برخوردارند باید خداوند را به چنین نعمتی دو شکر و سپاس گویند که از نعمتی برخودارند که تمام سود و بهره است و هیچ زیانی از حسادت و چشم زخم به ایشان نمی رسد.
به سخن دیگر فروتنی تنها در حوزه قدرت و ثروت معنا و مفهوم می یابد و اگر کسی با همه امتیازات ثروتی و قدرتی خویش در برابر دیگرانی که از آن امتیاز و ثروت و قدرت برخوردار نباشند تواضع و فروتنی کند کاری عظیم و بزرگ انجام داده است و این خود بیانگر روح بزرگی است که در این تن فروتن وجود دارد که برای قدرت و ثروت پشیزی ارزش معنوی قایل نشده است و آن را معیار سنجش و داوری خویش برای انسانیت نشمرده است.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا