مناسبت ها

امام حسین (ع)در آینه اندیشه

سخن گفتن از برخی از انسان های کامل بسیار سخت و دشوار است. انسان می بایست در جایگاهی باشد که بتواند از آن منظر دیگری را به درستی ببیند و یا ارزیابی کند و به توصیف وی بپردازد.

از این رو سخن گفتن از زبان تحلیل و ارزیابی بس دشوار و یا ناشدنی است. کسی که خود کور و نابیناست چگونه می تواند از رنگ ها سخن بگوید و از چگونگی پردازش و بازتاب در مقام تحلیل و تبیین برآید.

در آیات قرآنی به این مهم اشاره شده است که انسانی می تواند به توصیف و نه تحلیل و تبیین الهی بپردازد که خود در مقام والا نشسته باشد و دست کم مظهر و مجلای اسما و صفات الهی باشد. از این رو توصیف هر کسی را از خدا امری نادرست بر می شمارد و تنها انسان های کامل و مخلصان را به عنوان توصیف کنندگان مورد تایید قرار می دهد. این همانند آن است که ذاتی نایافته از هستی خود بخواهد هستی بخش باشد. کسی که چیزی را ندارد چگونه می تواند از آن سخن گوید. از این رو گفته اند که من فقد حسا فقد فقد علما؛ هر کسی که حسی را از دست داده است به درستی که دانشی را از دست داده است. کسی که خود دارای صفات و ویژگی های برجسته و بلندی نیست نمی تواند از کسی سخن بگوید که در مقام عالی نشسته است.

انسان های ناقصی چون ما چگونه می تواند از انسان های کاملی سخن بگوید که در مقام مظهریت کامل اسما و صفات الهی است . از این روست که سخن گفتن از امام حسین(ع) بسیار سخت و یا به تعبیری دیگر ناشدنی است چه رسد که به تحلیل و تبیین سیره وجودی آن اهتمام شود و بخواهیم آن وجود کامل را مورد ارزیابی قرار دهیم و بگوییم که حرکت وی در فلان جا و یا نسبت به فلانی درست بوده است و یا نه؟ و یا اصولا چرا چنین حرکتی را انجام داده است.

برای دست یابی به حقیقت حسینی (ع) ناچاریم به کس و یا کسانی مراجعه کنیم که در مقامی همسان و یا برتر نشسته اند. از این رو بهتر آن است که برای شناخت آن وجود بزرگ و برتر به سراغ آیات قرآنی و یا احادیث نبوی و یا ولوی ( ولایتی ) برویم و از آنان بخواهیم تا او را معرفی و توصیف و یا رفتار و حرکاتش را تحلیل و تبیین کنند.

بنابراین بازخوانی آیات قرآنی و سیره حسینی و روایات امامان (ع) با این رویکرد امری ضروری است؛ زیرا امام حسین (ع) کسی نیست که در اندیشه ما بنگنجد و اگر بخواهیم سیره وی را سرمشق خویش قرار دهیم می بایست با این زاویه دید به زندگی وی توجه کنیم باشد تا در مسیر کمالی قرار گیریم که آن حضرت قرار گرفته و به هدف والای لقاء الله دست یافته است.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا