اجتماعیاخلاقی - تربیتیسیاسیفرهنگیمعارف قرآنیمقالات

اخلاق انتخاباتی

samamosبسیاری از نامزدها و هوادران ایشان در عمل غیر آن چیزی را نشان می دهند که در سخن بر زبان می آورند. دوستی می گفت که هر کسی در جست و جو و تلاش آن چیزی است که ندارد؛ از این روست که دغدغه وی می شود و در هر جایی که می نشیند از آن چیز به عنوان مساله مهم سخن می گوید. به این معنا که چون خود انسان مستبدی است و علاقه درونی و یا فشار گفتمان بیرونی وی را به سوی آن سوق داده است می کوشد تا با تکرار و یادآوری آن ، گرایش به آزادی را در خود تقویت کند و انسانی آزادیخواه گردد و از استبداد رای و اقتدارگرایی شخصی رهایی یابد.

به نظر می رسد که ملاک های اخلاقی در هنگام انتخابات به اشکال مختلف نادیده گرفته می شود و از سوی کسانی که می خواهند رهبری جامعه را به عهده گیرند فرو می پاشد و تهدید می شود. کسانی که خود دچار هنجارشکنی هستند و کم ترین مسایل اخلاقی را مراعات نمی کنند واصول و مبانی آن را نادیده می گیرند، دیگران را متهم به بی اخلاقی انتخاباتی می کنند. این گونه است که مردم دچار حیرت و سرگردانی می کنند و اندک اندک فضای ضد اخلاقی را با اعمال و رفتارهای خویش تشدید می کنند و جالب آن که پس از مدتی مردمان را به رفتارهای ضد هنجاری و اخلاقی متهم می کنند.این در حالی است که خود در فضای انتخابانی زمینه این گونه برخورد و واکنش را فراهم آورده و با هنجارشکنی و رفتارهای ضد اخلاقی جامعه را به این سو از رفتار و عملکرد نادرست هدایت کرده اند؛ زیرا مردمان اخلاق خویش را از رهبران خویش می یابند و مردمان بر دین و اخلاق رهبران خود می باشند.

نویسنده با بهره گیری از آموزه های قرآنی بر آن تا برخی از معیارها و ملاک های اخلاقی انتخابی را تبیین نماید. با هم این مطلب را از نظر می گذرانیم.

رفتار، ملاک شخصیت

شاید بتوان گفت بیش ترین و مهم ترین کاربرد و کارآیی اخلاق را می بایست در عمل اجتماعی افراد و یا گروه ها و طبقات اجتماعی یافت، زیرا انسان با آموزش و پرورش خود می کوشد تا فضایلی را به دست آورده و رذایلی را از خود دور سازد که در رفتارهای اجتماعی بروز و ظهور می کند و تعاملات وی را با دیگران سامانی درست و خوب می بخشد. از این روست که اگر بخواهیم درباره انسان کامل و شخصیت سالم داوری کنیم به رفتارها و کردارهایش توجه داریم و ایمان اشخاص و بینش افراد را بر اساس رفتارها و کردارهای آنان می سنجیم. این گونه است که منش انسان ها و کنش ها و واکنش های ایشان به عنوان ملاک داوری نسبت به علم و ایمان و شخصیت ایشان قرار می گیرد.

در روایات و آموزه های اسلامی به ما آموخته اند که برای تعدیل و تجریح اشخاص می بایست به رفتارهای وی توجه شود؛ زیرا از کوزه برون تراود هر آن چه در اوست. بنابراین نمی توان کسی را عالم و دانشمند دانست مگر آن که بازتاب آن را در رفتارهاش نمود یابد. از این روست که گفته اند تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد؛ به این معنا که سخنان هر کسی به عنوان یکی از خروجی های علم و جهل هر کسی می تواند بهترین ملاک داوری باشد تا معلوم گردد که شخص دارای علم و هنر است و یا از زندگی خویش جز جهل و نادانی نیاندوخته و عیوب و نقص وجودش را اشباه کرده است. این که کم ترین نمود علم و دانش و هنر وعیب را در سخن گفتن جست وجو کرده اند از آن روست که سخن گفتن اسان ترین عمل و کم ترین نمود شخص و شخصیت است و گرنه ملاک اصلی و اساسی را می بایست در رفتارهای شخص جست. این گونه است که بسیاری از مردمان توانسته اند سخن گفتن خویش را به شیوه های آموزشی و پرورشی بازسازی کنند ولی هرگز باطن خویش را نتوانسته اند چنان که شایسته است بازسازی نمایند و در حقیقت خودسازی ظاهری کرده وازخودسازی باطنی و حقیقی باز مانده اند. نتیجه این می شود که سخنانشان با عملکرد و رفتارهایشان در تضاد و تقابل جدی است. بنابراین می بایست به رفتارها به عنوان بهترین و کامل ترین نشانه و شناسه برای شناخت شخصیت های افراد توجه شود. اسلام نیز چون بر اکمال اخلاق انسانی توجه دارد و ملاک را رفتارهای انسان می شمارد و خودسازی واقعی و حقیقی را مورد اهتمام قرار می دهد، از مومنان می خواهد تا با رفتارهای درست و خوب خویش دیگران را به ایمان دعوت کنند نه با گفتارها و سخنان زیبای خویش.

به هر حال آن چه مهم و اساسی است بازسازی و خودسازی است که آثار واقعی و حقیقی آن د رهمه حوزه های رفتاری از جمله گفتار و سخنان خود را نشان دهد؛ چنان که ملاک برای شناخت شخصیت می بایست رفتارهای شخص باشد که مهم ترین آن نیز کردارها و کنش ها و نیز واکنش های وی در هنگام بحران ها و فشارهایی است که بر شخص از درون و بیرون تحمیل می شود؛ زیرا بسیاری از مردم در هنگام فشار و بحران هاست که شخصیت واقعی خویش را نشان می دهند. در روایات اسلامی از هم نشینی بر سر سفره و در سفر سخن به میان آمده است؛ زیرا در این شرایط است که شخص شخصیت واقعی خویش را نشان می دهد و در بحران هایی که در سفر پیش می آید و یا فشارهایی که بر شکم وارد می شود خود را نشان می دهد.

به سخن دیگر انسان در حالات عادی بازیگری تواناست و نقش بازی می کند و شخصیت واقعی خویش را نشان نمی دهد و تنها در زمانی طولانی است که به سبب این که به هر حال نمی تواند در همه شرایط و بحران ها نقش بازی کند چهره واقعی خویش را نشان می دهد. هنگامی که با شخصی در یک مدت طولانی هم اتاقی باشید و یا به سفرهای طولانی بروید و یا در سر سفره های غذا بنشیند می توانید شخصیت وی را با رفتارها و واکنش ها و کنش هایش به دست آورید.

انسان ها در چنین شرایطی شخصیت واقعی خویش را نشان می دهند. درهنگام جنگ جهانی دوم یکی از جاسوس های کارکشته روسی که زنی جوان بود در المان به سر می برد و به آلمانی فصیح سخن می گفت. با آن که به وی شک شده بود ولی دلیلی نداشتند تا آن که زمان زایمان وی رسید و بخش ضد جاسوسی آلمان در انتظار ماند که در هنگام بحران زایمان آیا اصواتی روسی به زبان می آورد یا نه ؟

این مطلبی است که به اثبات علمی رسیده است که انسان در هنگام بیهوشی و یا فشارها و بحران های سخت واکنش های طبیعی از خود بروز می دهد که شخصیت واقعی او را روشن می سازد.

دیده شده است که بسیاری از نامزدهای انتخاباتی در هنگام سخنرانی ها و مقابله های دانشجویی از کوره در می روند و دیگر نامزدها را متهم می کنند و با خشونت و عصبانیت تمام سخنان روا و ناروایی را بر زبان می آورند که روای آن را نیز نمی بایست بر زبان می آورد؛ زیرا هر حقیقتی را نمی بایست گفت هر چند که دروغی حرام است ولی گفتن هر حقی واجب نیست.

اعلان مواضع

هر نامزد انتخاباتی می بایست مواضع خویش را تبیین کند و شخص و شخصیت خویش را برای به عهده گرفتن مسئولیت های مهم تشریح نماید.

در آیات قرآنی گزارش هایی از این مساله به دست داده شده است. از جمله می توان به داستان یوسف (ع) توجه کرد که در آن حضرت (ع) افزون بر این که شخصیت خویش را تشریح می کند و می گوید که دارای توانایی علمی و جسمی است هم چنین توضیح می دهد که چه راهکارهایی برای شرایط ویژه در نظر دارد و برنامه ها و طرح هایی پیشنهادی اش برای هر موضوع و مساله اجتماعی چه می باشد؟

هر نامزدی می بایست طرح های خود را به دقت تبیین کند به گونه ای که عقل و عقلا آن را بپذیرند و مطالبات مردم را به درستی بتواند پاسخ گوید. این طرح های می بایست طرح هایی با ویژگی های کوتاه مدت برای دفع و رفع مشکلات بحرانی مقطعی و اورژانسی و میان مدت و بلند مدت باشد. توجه به برنامه هایی که فرهنگ سازی را تقویت می کند می بایست در اولویت قرار گیرد هر چند که بر خلاف طرح های دیگر زود بازده نیست ولی در بلند جامعه را در حریم امنیتی قرار می دهد و هر گونه تعرضات داخلی و بیرونی را ناکام می سازد. به عنوان نمونه اگر بخواهیم به اصلاح مصرف و الگوهای آن بپردازیم می بایست نخست فرهنگ سازی درستی را در برنامه داشته باشیم و در یک فرایندی آن را به عنوان رفتار عمومی تبدیل کنیم.

بسیاری از مسئولان برای این که خودی نشان دهند ناچار می شوند به جای کارهای بنیادین به کارهای ظاهری و زودبازده توجه کنند. این رفتار نمی تواند فرصت و بسترهایی برای جامعه فراهم آورد تا به سوی تمدن سازی و ایجاد امت نمونه و برتر حرکت کند. یکی از بزرگان در اهمیت طرح های بلندمدت و بنیادین می گوید: اگر برنامه یک ساله دارید گندم بکارید و اگر برنامه ده ساله دارید درخت بکارید و اگر برنامه صد ساله دارید انسان تربیت کنید. تمدن سازی همان برنامه صد ساله و بیش تر است که نیازمند تربیت انسان است و این به معنای توجه و تاکید بر فرهنگ سازی درست و اصلاح آن در بخش های مختلف می باشد.

برخی از نامزدها طرح هایشان غیر واقعی و به دور از واقعیت های اجتماعی است. در هر زمانی شرایط اجتماعی مطالباتی را تحمیل می کند که برای پاسخ گویی می بایست به ظرفیت های جامعه توجه کرد. بنابراین اگر کسی به دور از ظرفیت ها بخواهد طرحی برای مطالبات مردم بدهد به گزافه گویی رفته است. شناخت حقایق و واقعیت ها برای آن است که حقیقت امری است که می بایست به عنوان یک ارمان در نظر داشت و به عنوان هدف برای آن برنامه ریزی داشت و واقعیت را می بایست برای آن شناخت که ظرفیت های جامعه را نشان می دهد. بنابراین نامزدها با توجه به حقیقت گرایی می بایست به واقعیت ها نیز توجه کنند و برنامه ها و مواضع خویش را بر پایه این دو مولفه قرار دهند.

حضرت یوسف (ع) نشان می دهد که شناخت دقیقی از حقایق و نیز واقعیت ها و ظرفیت های جامعه مصر داشته است و طرح ها و برنامه هایش را بر اساس حقایق و واقعیت های آن جامعه ارایه داد که افزون بر مقبولیت از سوی مسئولان قابلیت اجرا داشته و به اهداف تعیین شده دست یافت.

همان گونه که ایجاد مطالبات از طریق آگاهی بخشی به حقوق خوب است ولی شناخت واقعیت های هر اجتماع نیز برای تبیین مواضع ضروری است تا خدای ناکرده شخصی که نامزد مسئولیتی است وعده های توخالی و پوچ ندهند.

برخی از نامزدها برای تقویت خود و مواضع خویش تبیین نادرستی از واقعیت های اجتماعی و ظرفیت های کشوری می دهند و این گونه است که هم کارگزاران فعلی را متهم و هم چنین مطالباتی را در مردم ایجاد می کنند که وعده های توخالی از آب در می آید و دولت های آینده رابی کفایتی و دروغ متهم می کند.

اجتناب اتهام زنی

اگر بخواهیم درست قضاوت شویم می بایست درست قضاوت کنیم . بسیاری از مردم در نقد دیگران ید طولایی دارند ولی هنگامی که خود در میدان عمل قرار گیرند در می مانند. ما وقتی به پشت سر خویش می نگریم پدران و مسئولان پیشین را به ناتوانی و بی کفایتی متهم می سازیم . این قضاوت ها به سبب آن است که در شرایط آنان نیستیم و آگاهی به ظرفیت ها و توانایی و شرایط آنان نداریم. این گونه است که قضاوت ها نادرست می شود و دیگران نیز نسبت به ما چنین قضاوتی خواهد داشتند.

هرگز مشق ننوشته غلط ندارد و کسانی که در میدان عمل قرار نگرفته اند نمی توانند مدعی شوند که بهتر از مسئولان کنونی عمل می کنند. این مطلبی عام و کلی است و افراد در زندگی و رفتارهای شخصی و اجتماعی می بایست در هنگام داوری به همه جوانب عمل توجه کنند و در غیر این صورت عملی که به عنوان نقد انجام می دهند در حقیقت چیزی جز اتهام زنی نیست که از نظر قرآن گناه و از نظر قانونی و فقهی جرم و از نظر اخلاقی رذیلت است.

بنابراین لازم است که همه نامزدها بکوشند تا به تبلیغ توانمندی های خویش و ظرفیت های جامعه توجه داشته باشند و از اتهام زنی و ناتوان خوانی دیگران خودداری کنند؛ مگر آن که ادله کافی و مستدل داشته باشند. در این صورت نیز می بایست همه مسایل اخلاقی و امنیتی را مراعات کنند.

شخص پیش از آن که مساله ای را مطرح سازد می بایست خود را در دادگاه وجدان بگذارد که طرح این مساله تا چه اندازه مناسب و لازم و خدایی است و آیا می تواند در پیش گاه خداوند پاسخ مناسبی برای طرح آن داشته باشد؟

مراعات ادب

نامزدها می بایست به هماره در کلام ادب را مراعات کنند. ادب به معنای رعایت بسیاری از ریزکاریی ها و ظرافت های رفتاری است که شاید در وهله نخست بی اهمیت و غیر ضروری باشد ولی در عمل دانسته می شود که بسیاری از مردم به این نکات ریز و ظرایف رفتاری توجه و اهتمام دارند.

از جمله ادابی که نامزدها می بایست به آن توجه کنند مساله ادب با مخالفان است که در ایاتی چون 108 سوره انعام و 88 سوره هود و 125 سوره نحل بدان اشاره شده است.

در حالی که نامزدها رقیبان هم می باشند و رقابت امری غیر از مخالفت است با این همه برخوردها به جای آن که بر اساس ادب نسبت به بردار دینی باشد به شکل برخورد با مخالفان می باشد. با این همه اگر مراعات ادب نسبت به مخالف را نیز داشته باشند می توان گفت که رفتارها می بایست بهتر از این باشد که اکنون می باشد.

به سخن دیگر، نامزدها به عنوان برادران دینی در عرصه رقابت و استباق به کار خیر می بایست با هم رقابت داشته باشند نه آن که به عنوان مخالفان در برابر هم قرار گیرند. حتی اگر به عنوان مخالفان بخواهند رفتاری داشته باشند ادبی که قرآن توصیه می کند موجب می شود تا مراعات آن ، به گونه ای باشد که بهتر از این در عمل خود را نشان می دهد.

اگر بخواهیم اصول و کلیات اخلاق انتخاباتی را بر شماریم بیش از آن است که در یک مقاله بگنجد از این رو به همین مقدار بسنده می شود. باشد با مراعات همین اندک گام های به سوی فرهنگ سازی برداریم.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا