اجتماعیاخلاقی - تربیتیاعتقادی - کلامیروان شناسیمعارف قرآنی

آزاررســانی و عواقب آن

برخی از رفتارهای اجتماعی، بحران اجتماعی را موجب می‌شود و جامعه را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد. این دسته از رفتارها را باید در شمار رفتارهای ضد اجتماعی دسته‌بندی کرد. رفتارهای ضد اجتماعی به سبب شدت خطر و بحران آفرین بودن آن، باید ریشه‌یابی شده و اهتمام ویژه‌ای برای پیشگیری و درمان آن انجام داد. از جمله این رفتارهای ضداجتماعی اذیت و آزار دیگران است.
اذیت و آزار اگر به شکل پدیده اجتماعی و فرهنگ درآید، در تضاد با اتحاد، انسجام وهمدلی اجتماعی، اجازه نمی‌دهد تا جامعه از سلامت روانی و رفتاری بهره‌مند باشد و مهم‌ترین عنصر سعادت که آرامش و امنیت باشد از آن سلب می‌شود و نهاد اجتماع مشروعیت وجودی و بقائی را از دست می‌دهد و زمینه تقابل و‌ گریز از مرکز موجب می‌شود تا جامعه دچار فروپاشی درونی شود، بی‌آنکه دشمنان هزینه‌ای کرده باشند، سلطه خود را تحکیم و تامین می‌کنند؛ چنان‌که اذیت و آزارهای دو قبیله شهری مدینه یعنی اوس و خزرج علیه یکدیگر موجب سلطه یهودیان بر جامعه یثرب پیش از اسلام شده بود.
در فرهنگ اسلام، برای حفاظت و دفاع از عناصر راهبردی سعادت یعنی آرامش و آسایش، احکام و قوانینی در قالب احکام دستوری و اخلاقی بیان شده که تضمین‌کننده حفظ و بقای آن و در تقابل با عناصر مخرب و تهدید‌کننده آرامش و آسایش است. از همین روست که از نظر آموزه‌های اسلام، هر گونه آزاررسانی و اذیت مؤمنان و شهروندان مسلمان، حرام و گناه دانسته شده و برای آن با توجه به شدت و ضعف آزاررسانی احکام و قوانینی در ساختار احکام مولوی- دستوری حقوقی و کیفری و نیز احکام و قوانین ارشادی اخلاقی بیان شده است.
بی گمان، ایذاء و تحقیر مؤمن شرعاً حرام و موجب هلاکت ابدی است. خدای سبحان می‌فرماید: «و الذین یؤذون المؤمنین و المؤمنات بغیر ما اکتسبوا فقد احتملوا بهتانا و اثما مبینا» (احزاب، 58) «کسانی که مردان و زنان با ایمان را برای عملی که نکرده‌اند بیازارند دروغی بزرگ و بزهی آشکار بر گردن خویش دارند.»
اصولاً اسلام به معنای سالم ماندن خود و دیگران است که با تسلیم در برابر خدا و احکامش به دست می‌آید و کسی که آزار می‌رساند در حقیقت دیگران را از سلامت محروم کرده و خودش نیز محروم از سلامت خواهد بود و خشم الهی را به جان می‌خرد. پیامبر(ص) فرموده است: «المسلم من سلم المسلمون من یده و لسانه؛ مسلمان کسی است که مسلمانان از دست و زبانش ایمن باشند.» (جامع‌الاخبار، باب 7، فصل 4)
پیشگیری از طریق تبیین آثار بد آزاررسانی
یکی از روش‌های قرآن برای پیشگیری و بازدارندگی از اذیت و آزار دیگران‌، بیان آثار زشت و بد آزاررسانی است. در آیات قرآن و روایات اسلامی، آثاری برای این حرکت زشت ضد اجتماعی بیان شده که برخی از آنها عبارتند از:
1. ارتداد: از نظر قرآن، آزار و اذیت می‌تواند به ارتداد ختم شود.(صف، آیه 5)
2. انحراف از دین: کسانی که به آزار معصومان(ع) اقدام می‌کنند و با گفته‌ها و رفتارهایشان آنان را می‌آزارند، گرفتار انحراف در دین می‌شود که بازتاب آن در نهایت نیز ارتداد و خروج از دین خواهد بود.(همان)
3. ابطال و تباهی نیکی: هر کار نیکی که همراه با اذیت و آزار به دیگری باشد، بی‌تأثیر و بی‌فایده است؛ چنان‌که گویی هیچ کار خیر و نیکی انجام نگرفته است.(بقره، آیات 262 تا 264) رسول خدا (ص) فرمود: من أحزن مؤمنا ثمّ أعطاه الدّنیا لم یکن ذلک کفّارته و لم یؤجر علیه؛ هر که مؤمنی را غمگین کند، آنگاه دنیا را به او بدهد کفّاره عمل او نخواهد بود و برای این کار پاداشی به او نخواهند داد.(بحارالانوار، ج 75، ص 150؛ لآلئ الاخبار، ج 2، ص 7)
4. محرومیت از هدایت الهی: هر انسانی از دو نوع هدایت می‌تواند برخوردار باشد: 1. هدایت ابتدائی تکوینی؛ 2. هدایت تشویقی تشریعی. کسی که بر اساس هدایت فطری و تکوینی عمل کند به‌طور طبیعی از آزاررسانی و اذیت دیگران پرهیز می‌کند؛ چنین شخصی به سبب تقوای فطری و تکوینی، از تقوای تشریعی و تشویقی برخوردار شده و از هدایت تشویقی تشریعی یعنی هدایت وحی و قرآن بهره‌مند خواهد شد.(بقره، آیات 2 تا 5) اما اگر برخلاف هدایت تکوینی ابتدائی رفتار کند و گام در راه خلاف آن همانند آزاررسانی به دیگران بردارد، از هدایت تشویقی تشریعی محروم خواهد شد.(صف، آیه 5)
5. گناه: از نظر قرآن، اذیت و آزار دیگران گناه است؛ این اذیت و آزار نسبت به مؤمنان بدتر و گناه و حرمت آن شدیدتر است(احزاب، آیه 58) چنان‌که اذیت و آزار معصومان(ع) از جمله پیامبر(ص) نیز بدتر و گناه و حرمت و مجازات آن نیز سخت‌تر خواهد بود.
از همین ‌‌رو خداوند در آیه 61 سوره توبه آن را جزو گناه کبیره دانسته و مجازات دوزخ و عذاب دردناک را وعده داده است. آزار پیامبر(ص) آزار خدا دانسته شده(احزاب، آیه 57)؛ چنان‌که آزار مؤمن از نظر روایت آزار پیامبر(ص) و خدا دانسته شده است.
6. تهدید: کسانی که آزاری به زنان و مردان مؤمن می‌رسانند مورد تهدید الهی قرار گرفته‌اند و خداوند آنان را به عذاب سخت وعده می‌دهد.(همان) از امام صادق‌(ع) نقل شده که رسول خدا (ص) فرمود: من نظر إلی مؤمن نظرة لیخیفه بها، أخافه اللَّه عزّ و جلّ یوم لا ظلّ إلّا ظله؛ هرکس به مؤمنی نگاه کند و با نگاه خود، او را بترساند، خداوند او را در روزی که هیچ سایه‌ای جز سایه او وجود ندارد خواهد ترسانید. (الوسائل، ج 8، ص 614؛ الکافی، ج 2، ص 368؛ مجموعة ورام، ج 2، ص 209)
7. محروم از رحمت الهی: از دیگر آثار آزاررسانی محرومیت از رحمت الهی است. از امام صادق‌(ع) نقل شده که فرمود: من أعان علی مؤمن بشطرکلمة لقی اللَّه عزّ و جلّ یوم القیامة مکتوب بین عینیه: آیس من رحمتی؛ هرکس با جزئی از یک کلمه به زیان مؤمنی کمک کند، روز قیامت خدا را در حالی ملاقات می‌کند که میان دو چشمش نوشته شده است: ناامید از رحمت من!(مجموعة ورام، ج 2، ص 163؛ الکافی، ج 2، ص 368)
8. لعن: اذیت و آزار موجب لعن می‌شود و آزاررسان نفرین شده است. پیامبر خدا (ص) فرمود: مَن آذى مُؤمِنا فَقَد آذاني، ومَن آذاني فَقَد آذَى الله َ عز و جل، ومَن آذَى الله َ فَهُوَ مَلعونٌ فِي التَّوراهًِْ وَالإنجيلِ وَالزَّبورِ وَالفُرقانِ؛ هر كس مؤمنى را بيازارد‌، مرا آزرده است و هركس مرا بيازارد‌، بى‌شك‌، خداوند عز و جل را آزرده است و هرکس خدا را بيازارد‌، در تورات و انجيل و زبور و قرآن‌، نفرين شده است.(بحار الأنوار: ج 67 ص 72 ح 40)
9. خواری: آزار رسانی به مؤمنان موجب خواری در دنیا و آخرت می‌شود. از امام رضا‌(ع)، از پدرانش نقل شده که پیامبر خدا (ص) فرمود: من استذلّ مؤمنا أو حقّره لفقره و قلّة ذات یده، شهره اللَّه یوم القیامة ثمّ یفضحه؛ هر که مؤمنی را به‌خاطر فقر و تهیدستی خوار و کوچک بشمارد، روز قیامت خداوند او را به مردم می‌شناساند و رسوایش می‌کند.(عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 33؛ بحارالانوار، ج 75، ص 142)
برخی روش‌های آزاررسانی
از نظر قرآن، اذیت و آزار دیگران می‌تواند رفتاری و کلامی باشد. پس هرگونه کاری که موجب اذیت و آزار باشد و شخص را رنجیده خاطر کند، گناه و حرام است؛ حال چه با اشاره و ایماء باشد یا کردار زشت و زننده و تحقیر‌آمیز یا با سخنان درشت و اهانت‌آمیز.
در قرآن بخشی از این روش‌های آزاررسانی بیان شده که برخی از مصادیق آن عبارتند از:
1. استهزاء: از روش‌هایی که موجب آزار می‌شود، مسخره کردن است.(حجر، آیات 95 تا 97)
2. افتراء: اتهام‌های ناروا و افتراء موجب اذیت و آزار دیگران است که باید از آن پرهیز کرد.(توبه، آیه 61)
3. تکذیب: کسی که سخن راست و درست کسی را بدون دلیل و برهان تکذیب می‌کند و آن را دروغ می‌شمارد، موجبات اذیت و آزار را فراهم آورده است؛ زیرا چنین رفتاری به معنای آن است که شخص را دروغگو بدانید.(انعام، آیه 33)
4. سخن ناروا: گفتن سخنان ناروا و نادرست موجب آزار است. البته گاه شخص در محضر بزرگی سخنان ناروا بر زبان می‌آورد که با مجلس و محضر سازگار نیست و این‌گونه موجبات آزار را فراهم می‌آورد که باید از آنها پرهیز کرد.(انعام، آیه 33؛ احزاب، آیه 53؛ حجر، آیه 97؛ طه، آیه 130)
5. نشستن بی‌جا: نشستن بی‌جا در نزد اشخاص موجب اذیت و آزار است. اگر میزبان شما را به مهمانی دعوت کرده باید رعایت حال او را کرد و نباید با نشستن بی‌جا و رفتن بی‌موقع او را آزرد.(احزاب، آیه 53)
 واکنش نسبت به آزاررسانی
اگر انسان با کسانی مواجه شد که آزاررسانی و اذیت را شیوه رفتاری و گفتاری خود قرار داده‌اند‌، باید روشی واکنشی برگزیند که موجب تنبیه و تغییر رفتار آنان شود. البته گاه آزاررسانی موردی است، ولی گاه به عنوان ملکه رفتاری و عادت شخص در آمده است که باید فکر اساسی و ریشه‌ای در درمان این بیماری روانی به عمل آورد. در آیات قرآن راه‌هایی در برخورد با آزاررسان بیان شده که برخی از آنها عبارتند از:
1. بی‌اعتنائی: یکی از بهترین واکنش‌ها نسبت به آزاررسانی دیگران، بی‌اعتنایی است. این نوع تعامل با افراد موذی موجب می‌شود تا آنان پیگیر اذیت و آزار نباشند؛ زیرا برخی از افراد برای آنکه خود را مطرح کنند به آزاررسانی اقدام می‌کنند و آزاررسانی برای آنان روشی برای خودنمایی و اظهار وجود است.(احزاب، آیه 48؛ مزمل، آیات 9 و 10) اصولاً این افراد به نوعی دچار بی‌خردی و سفاهت هستند و نمی‌توان با جاهل و بی‌خرد، همان رفتاری را داشت که خود او دارد؛ زیرا واکنش همسان و تقابل به مثل موجب خواری و سخافت خود شخص می‌شود و از مقام و منزلت او می‌کاهد. اصولاً بی‌خیال شدن نسبت به کارها و رفتارهای آزاررسان گاه خود بهترین درمان و پیشگیری از تداوم آن است. از این رو خداوند درباره واکنش نسبت به این افراد توصیه می‌کند و می‌فرماید: واهجرهم هجرا جميلا؛ به زیبایی از آنان کناره بگیر و دور شو!(مزمل، آیه 10)
2. صبر زیبا: انسان وقتی با شخص مردم آزار مواجه شود، باید صبوری کند و واکنش هیجانی نداشته باشد، بلکه با عقل و خرد جوانب را بسنجد و واکنش مناسب نشان دهد.(مزمل، آیه 10؛ ق، آیه 39؛ ص، آیه 17؛ طه، آیه 130)
3. ذکر خدا: وقتی کسی آزار می‌رساند، یکی از بهترین روش‌های مواجهه، یادکرد خداوند است تا دل بدان آرام شود و واکنش منفی و تندی نداشته باشد که موجب تنش یا افزایش آن شود و موجبات گستاخی و تعرضات بیشتر را فراهم آورد. اصولاً یادکرد خدا موجب آرامش دل‌ها است.(حجر، آیات 97 و 98؛ طه، آیه 130؛ ق، آیه 39)
4. توکل: از مهم‌ترین واکنش‌ها نسبت به آزاررسانی می‌توان به توکل اشاره کرد. توکل به این معنا است که خداوند را وکیل خویش قرار می‌دهد تا خدا از جانبش واکنش نشان دهد و به عنوان وکیل نصرت دهد یا انتقام کشد.(احزاب، آیه 48؛ مزمل، آیات 9 و 10)البته در مواردی که آزاررسانی، جدی و خطرآفرین و مستمر باشد‌، باید از مجاری قانونی نسبت به تنبیه و مجازات فرد آزاردهنده اقدام کرد تا از جری شدن و تشدید رفتارهای ناهنجار او جلوگیری شود.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا