اخلاقی - تربیتیروان شناسیمعارف قرآنیوب نوشت

آرامـش و آسـایش رهاورد عمل به آموزه‌های اسلام

بی‌گمان خوشبختی هدف اساسی و اصلی در زندگی بشر است. از این رو تمام تلاش و همت خویش را مبذول این معنا کرده تا به دو مولفه اصلی آن یعنی آرامش و آسایش دست یابد.
از آن‌جا که انسان موجودی مرکب از جان و تن یا روح و جسم است؛ هر بخشی از وجود انسانی خواسته‌ها و نیازهایی دارد که باید برآورده شود.
از این رو جان و روان آدمی یعنی همان روح و نفس بشر، گرایش به آرامش دارد که نیاز و خواسته اصلی آن است و جسم وی نیز نیازمند آسایش است.
البته دغدغه اصلی بشر دستیابی به آرامش و آسایش پایا و ماناست؛ ولی از آن‌جا که دنیا نمی‌تواند این خوشبختی را به بشر بدهد، در جست‌وجوی آرامش و آسایش پایدارتر می‌رود و می‌کوشد تا با شناسایی علل و عوامل ایجادی آن، به هدف خویش برسد.
برای انسان، هر چیزی که بستر و فضای آرامش و آسایش را فراهم می‌آورد، به عنوان امر ارزشی شناخته می‌شود و تمام همت خویش را مبذول می‌دارد تا از آن بهره گیرد.
علل و عوامل آرامش و آسایش در همین زندگی دنیوی بسیار متعدد و متنوع است.  از جمله می‌توان به آرامشی ‌اشاره کرد که در کنار همسر به دست می‌آید و یا آرامشی که با نماز و عبادت ایجاد می‌شود. اینها برخی از علل و عوامل آرامشی هستند که در آیات قرآن به آن ‌اشاره شده است. البته برخی از مردم آرامش را در امور و جاهایی دنبال می‌کنند که هرگز نمی‌تواند آن را تحقق بخشد. ‌اشتباه در تطبیق و خطا در انتخاب عامل و علت آرامش‌بخش، سبب می‌شود که انسان به هدف خود نرسد.
این بدان معنا خواهد بود که گرایش به خوشبختی در سایه آرامش و آسایش، امری فطری و طبیعی بشر است و هر کسی به طور طبیعی خواهان دستیابی به آن است، ولی بسیاری از مردم در شناخت و یا ایجاد علل و عوامل خوشبختی راه به خطا و ‌اشتباه می‌برند.
به عنوان نمونه، برخی گمان می‌برند که می‌توان آرامش را در مواد مخدر و مسکری یافت که عقل را زائل و تباه می‌کند و هوشیاری و بیداری را از انسان سلب می‌نماید.
چنین آرامشی اگر از طریق این مواد تخدیری ایجاد شود، نه تنها مقطعی و گذراست بلکه به دنبال پایان تاثیرگذاری ماده سکرآور و یا تخدیر‌کننده، فشار مضاعف و درد و رنج دوچندان پدید می‌آید که عرصه را بر شخص تنگ می‌کند.  از این رو برای تسکین درد و رنج بی‌پایان خویش، مواد بیشتر یا قوی‌تری را به کار می‌گیرد.
این‌گونه است که زنجیره درد بیشتر و تخدیر قوی‌تر ادامه می‌یابد تا به مرگ پست و خوارکننده‌ای ختم شود.
اما آموزه‌های اسلام که بر پایه فطرت سالم و عقل سلیم نهاده شده‌، به همه خواسته‌های طبیعی و غریزی بشر توجه کرده است.
از این رو بیشتر تعالیم اسلام برای برآوردن نیازهای فطری، طبیعی و غریزی بشر و مدیریت انسان برای دستیابی به خوشبختی واقعی است.
خداوند به عنوان آفریدگاری حکیم و پروردگاری رحمان و رحیم، با آموزه‌های هدایتی خویش بر آن است تا آدمی در یک فرآیندی نه تنها در دنیا به آسایش و آرامش نسبی برسد بلکه خوشبختی جاودانه را برای خود به ارمغان آورد. از طرف دیگر در این آموزه‌های آسمانی کمترین بی‌توجهی و بی‌محلی به نیازهای طبیعی و غریزی وی نمی‌شود و حتی اجازه داده نشده است تا شهوات و غرایز جنسی و جسمی سرکوب شود، بلکه با برنامه‌ها و دستور‌العمل‌هایی تلاش گردیده تا مدیریت شده و در چارچوب رسیدن به خوشبختی و کمالات از آن به درستی بهره‌برداری شود.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا