درباره آیت الله خلیل منصوری رامسری

mansouri2استاد حوزه علمیه قم، استاد حوزه ، محقق و نویسنده

مشخصات فردی

آیت الله خلیل منصوری رامسری مشهور  به خلیل رضا (المنصوری) – تاریخ تولد: 1343 ؛ محل تولد: رامسر

آیت الله خلیل منصوری رامسری در سال 1343 در رامسر استان مازندران  در یک خانواده مذهبی متولد شد. پدرش‌ مرحوم‌ حاج‌ رضا شل آقاخانی فرزند کدخدا آقاجان فرزند سلطان محمدتقی – سلطان از اصطلاحات دوره قاجار به معنای سروان امروزی است-  از نوادگان “شل شریف جوردهی ” از علمای برجسته عصر صفوی و بنیانگذار حوزه های علمیه در “آخوندمحله رامسر” و بانی بازسازی و تجدیدبنا کننده “مسجد آدینه جواهرده ” است. وی برای آموزش دینی به اصفهان رفت و در نزد بزرگان آن جا تلمذ کرد. “شل شریف” از شیوخ صاحب اجازه به “علامه مجلسی” است و شیخ نیز به وی اجازه حدیث داده‌است. نامبرده در دوره صفوی برای دعوت زیدیان گیلان به «کیا کلایه» رامسر کوچ می‌کند و به عنوان شیخ الاسلام منطقه مدارسی بسیاری را ایجاد می‌کند و نام کیا کلایه را به «آخوند محله» تغییر می‌دهد. وی پس از تخریب مسجد آدینه جواهرده به بازسازی آن اقدام می‌کند.

«حاج رضا شل آقاخانی یا پورمنصوری پس از تغییر شناسامه»  از كشاورزان‌ با تقوا و مؤمن‌ رامسر  بود. خلیل منصوری در چهار سالگی به مکتب خانه آخوند «میرزا عبدالله طالقانی» رفت که در منزل مسکونی و ملکی آیت الله شیخ علی اکبر الهیان برگزار می شد. سپس مدرسه ابتدایی را در دبستان عبدالرحمن فرامرزی و راهنمایی را در مدرسه امام سجاد(ع) و دبیرستان را در مدارس دکتر علی شریعتی و امام خمینی و شهید استاد مرتضی مطهری گذارند که همزمان با انقلاب اسلامی و پیروزی آن بود. پس از کسب مدرک دیپلم در رشته فرهنگ و ادبیات فارسی به حوزه علمیه لاهیجان رفت.

 تحصیلات

خارج فقه و اصول- حوزه عملیه قم از سال 1367 خورشیدی؛

دوره های نخصصی از جمله دوره حقوق قوه قضائیه-آموزش روحانیون قوه قضائیه قم

اساتید

آیات عظام و مراجع تقلید حضرات آقایان محمد فاضل لنکرانی، حسین وحید خراسانی، حسن حسن زاده آملی، عبد الله جوادی آملی، محمد تقی بهجت فومنی، شیخ جواد تبریزی، حسین علی منتظری، شیخ علی پناه اشتهاردی، سید محمدحسن مرتضوی لنگرودی، شیخ جعفر سبحانی، محمد دشتی، مهدی هاودی تهرانی، محمد هاشم صالحی افغانی، شیخ حیدر نظری میانجی، آیت الله محمد رضا محامی، مصطفی اعتمادی، سید احمد خاتمی، آیت الله حسینی بوشهری، محمد جواد فاضل لنکرانی، مرتضی بنی فضل، شیخ قدرت الله وجدانی فخر، قنبر فلاح مشفقی لاهیجی ، احمد پایانی ، خسروشاهی، قربان علی ذوالقدر زنجانی، آیت الله راستی کاشانی، رضا استادی ، موسوی گرگانی ، سید جواد طالقانی ، دکتر محمود آخوندی و دکتر حقیقی.

آشنایی با زبان عربی : در حد تکلم و نگارش

گزارشی از تحصیلات حوزوی

الف.  تحصیلات دوره مقدماتی و سطح:

آیت الله خلیل منصوری در سال تحصیلی 1360-1361 در مدرسه مسجد جامع لاهیجان مشغول به تحصیل شد. کتاب جامع المقدمات را در خدمت اساتید آن حوزه آقایان شیخ قنبر فلاح مشفقی لاهیجی، غلام حسین کاشفی، محمد حجت سعیدی و محمد علی ادیب لاهیجی(خدابخش فتح الله پورلنگرودی) خواند. پس از شش ماه و پایان مجموعه کتب جامع المقدمات، کتاب سیوطی را در نزد اساتید فوق شروع کرد و به مدت سه ماه نیز بخش نخست سیوطی را در نزد کاشفی تلمذ کرد. در این زمان در مجالس آیت الله مهدوی لاهیجی شرکت کرد و از اخلاق علمی و عملی ایشان بهره گرفت.

در سال 1362 – 1362 وارد حوزه علمیه قم شده و در مدرسه مقدس رضوی به مدیریت آقای ابراهیم کاظمی خوانساری زیر نظر شورای مدیریت حوزه علمیه که تازه تاسیس شده و مدیریت عالی آن به عهده آیت الله دکتر ضیایی بود، مشغول تحصیل شد. در گام نخست کتاب جامع المقدمات را دوباره امتحان داده و پس از قبولی و تایید شورای مدیریت، در نزد آقای کاشانی درس سیوطی و حاشیه ملاعبدالله در منطق و نیز در نزد محمد جواد فاضل لنکرانی کتاب معالم الاصول را تلمذ کرد. در زمان حضور در این مدرسه و سالهای پس از آن در جبهه حضور یافته و مفتخر به نشان جانبازی شد.

بخشی از کتاب مطول را در نزد اساتید خواند و در همان زمان کتاب مختصر در علم معانی و بیان و بدیع را در نزد موسوی گرگانی و کتاب مغنی را در نزد آیت الله سید جواد طالقانی خواند. در مدرسه مقدسه رضویه ، آقایان دیگری چون علوی خراسانی ، سید هادی خسروشاهی، مصطفی ملکیان، مرحوم تیموری ، شب‌زنده‌دار، احمدی‌میانجی، راستی کاشانی، دکتر ضیایی، و مانند آنان تدریس داشتند.

پس از اتمام دوره مقدماتی، به دوره متوسطه وارد شد ودر این دوره:

 1- کتاب لمعه در فقه را در نزد آقایان شیخ علی پناه اشتهاردی، وجدانی فخر، محامی ، قربان علی ذوالقدر ، راستی کاشانی و برخی از اساتید دیگرخواند.

2- قوانین الاصول را در نزد آیت الله راستی کاشانی، و هم چنین کتاب اصول فقه مظفر را در نزد صالحی افغانی، سید هاشم حسینی بوشهری، سید احمد خاتمی، خسروشاهی خواند.

3- جوهرالنضید و منطق منظومه در منطق را نزد حکیم شفتی تلمذ کرد.

4-  کتاب مکاسب شیخ انصاری را در خدمت آقایان محامی ، بنی فضل، پایانی، ستوده و برخی دیگر از اساتید خواند.

5-  کتاب  رسایل شیخ انصاری در اصول را با آقای اعتمادی و کفایه الاصول آخوند خراسانی را با آقایان نظری و محمد فاضل لنکرانی خواند.

ب.  تحصیلات دوره عالی حوزوی :

1-  خارج اصول :

به مدت پانزده سال در دروس آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله وحید خراسانی  و مرتضوی لنگرودی شرکت داشته و در نزد ایشان زانوی تلمذ بر زمین سایید.

2-  خارج فقه:

کتاب طهارت را ازمحضر آیت الله شیخ جواد تبریزی

کتاب حج را از محضر آیت الله محمد فاضل لنکرانی

ولایت فقیه را ازمحضر آیت الله حسینعلی منتظری

کتاب زکات را در محضر آیت الله بهجت فومنی

کتاب بیع را در محضر آیت الله وحید خراسانی

برخی دیگر از کتب فقهی را در محضر آیت الله مرتضوی لنگرودی و آیت سید محمود شاهرودی

3-   فلسفه و کلام

کتاب الحادی عشر فاضل مقداد و عقاید الامامیه مظفر را در نزد برخی اساتید به نام حوزه

شرح منظومه سبزواری را در محضر حکیم شفتی

بدایه الحکمه و نهایه الحکمه علامه طباطبایی را در نزد برخی از اساتید حوزه

اسفار اربعه را در محضر آیت الله حسن زاده آملی و آیت الله جوادی آملی

4-  عرفان

فصوص الحکم را در محضر آیت الله حسن زاده آملی و آیت الله جوادی آملی

مصباح الانس را در محضر آیت الله حسن زاده آملی

5-  تفسیر قرآن را در محضر آیت الله جوادی آملی بوده و از انفاس قدسی ایشان بهره برد.

6- رجال ، درایه، عقاید امامیه، روش تحقیق: هم چنین برخی از دروس جنبی چون تمهید در علوم قرآن را در نزد آیت الله معرفت، داریه الحدیث و عقاید و رجال را در نزد آیت الله سبحانی آموخت و هم چنین روش تحقیق را در نزد محمد دشتی یاد گرفت.

نظریه اجتهادی

آیت الله خلیل منصوری رامسری پس از شرکت در مصاحبه دروس خارج فقه و اصول و موفقیت در آن ها، در سال 1368 نظریه اجتهادی خود را در اصول با نام «نظریه العرف و دورها فی عملیه الاستنباط» در سن 25 سالگی نگاشت و آن را در سال 72 توسط انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم یعنی بوستان کتاب منتشر کرد. سپس نظریه اجتهادی خود را در فقه درباره بیمه با عنوان «عقد التامین فی الفقه الاسلامی» نگاشت که توسط انتشارات نبوغ منتشر شد. آیت الله خلیل منصوری صاحب اجازه نقل روایت از آیت الله مرتضوی لنگرودی از شاگردان امام خمینی و علامه طباطبایی است.

 کتابها

1- نظریه العرف و دورها فی عملیه الاستنباط؛ بوستان کتاب 1413 هحری قمری؛ این کتاب به عنوان نظریه اجتهادی ایشان نگاشته و از سوی علمای اعلام و اساتید و مراجع مورد توجه قرار گرفت.

2- عقد التامین فی الفقه الاسلامی؛ انتشارات نبوغ، 1416

3- آیت عرفان (زندگی و سرگذشت آیت الله شیخ علی اکبر الهیان)؛ انتشارات لاهیجی 1379

4- آیات عزت در سیمای حسین (ع)، انتشارات عصر رسانه( فارسی بررسی آیات عزت و رابطة آن با حماسه عاشورا ؛1381 )

5- عوامل جذب جوانان و نوجوانان به مسجد، مرکز رسیدگی به امور مساجد، انتشارات ثقلین، 1386

6-  شیخ نارین؛ زندگی آیت الله شیخ محمد ابراهیم اعرافی، کتاب دانشجویی، میراث اهل قلم، 1393

7- همسایه تجرد؛ مصاحبه ها و گفت و گو درباره آیت الله اعرافی، 1393

8- فقه رسانه؛ بایدها و نبایدها. قم : همای غدیر، ‏‫۱۳۹۵. 708 صفحه. چاپ دوم: فقه رسانه در اسلام ؛‌انتشارات بین المللی المصطفی؛ 1396.

آثار منتشر نشده

1- النص القرآنی ؛چاپ نشده

2- المنهج الاجتهادی لفقه الواقع ، چاپ نشده؛

3- النظریه الظروف الطارئه ، چاپ نشده؛

4- تفسیر سلوک سالکان، چاپ نشده

5- اهل بیت(ع) در قرآن، چاپ نشده

6- معرفت نفس در قرآن ؛ چاپ نشده

7- معرفة الله ؛چاپ نشده

8- شادی در قرآن ؛چاپ نشده

9- عدالت در حوزه های برنامه ریزی ؛چاپ نشده

10- فرهنگ سیاسی جامعة قرآنی ؛چاپ نشده

11- مبانی قرآنی عرفان امام خمینی (ره) ؛ چاپ نشده

12- جریان شناسی و تبار شناسی اصلاحات در قرآن؛ چاپ نشده

13- آدم ها و سایه ها، رمان ، چاپ نشده

14- مبانی استنباط حقوق اسلام؛ چاپ نشده

15- فقه رسانه؛ بایدها و نبایدها؛ 624 صفحه ؛ چاپ شده است( 1395).

16- آتش در مدینه ، تحلیل فاطمی از اوضاع مدنی، 420 صفحه ، چاپ نشده

17- روان شناسی و روان درمانی قرآنی. 1900 صفحه. چاپ نشده

18- فلسفه و فقه سیاسی در قرآن. 930 صفحه. چاپ نشده

19- فلسفه و فقه اجتماعی در قرآن.

 مقالات

تاکنون بیش از 4000 مقاله در معارف قرآن چاپ و منتشر شده است. برخی از عناوین این مقالات و زمان و محل نشر در این جا آورده شده است. گفتنی است بسیاری از مقالات در وبگاه سماموس قرار داده شده و در اختیار خوانندگان است. البته صدها مقاله هنوز در این وبگاه قرار نگرفته و امید است به زودی در این وبگاه قرار گیرد.

1- شادی در قرآن ؛1382؛گلستان قرآن

2- شادی و سرور در قرآن ؛1381؛نسیم صبا – کیهان

3- پرسش دریچه أی به سوی حقایق ؛1381؛نسیم صبا – کیهان

4- یهود از منظر قرآن ؛1381؛کیهان

5- قرآن و عدالت اقتصادی؛1381؛پاسدار اسلام

6- بررسی دیدگاه قرآن پیرامون مفاسد اقتصادی؛1381؛پاسدار اسلام

7- قدس در نگاه قرآن؛1381؛کیهان

8- شب قدر؛1380؛صدای عدالت

9- نقش قرآن در رشد افکار عمومی ؛1383؛نسیم صبا – کیهان

11- درآمدی بر آزادی سیاسی؛1382؛کیهان

12- تسامح و تساهل در قرآن؛1382؛کیهان

13- عشق و کمال طلبی؛1382؛نسیم صبا

14- روانشناختی شخصیت متکبران؛1383؛گلستان قرآن

15- روشنفکری و روشنگری؛1383؛نسیم صبا

16- ظرفیت های اندیشه اسلامی برای جهانی شدن؛1383؛نسیم صبا – کیهان

17- آزادی رسالت پیامبران؛1383؛کیهان

18- نگرش قرآن به فرایند رشد؛1383؛کیهان

19- عدالت تحقق یافتین است بشرط …؛1383؛کیهان

20- سطوح مشارکت امت در جامعه قرآنی ؛1382؛نسیم صبا

21- گفتمان غدیر؛1383؛آفتاب یزد

22- نقش و جایگاه افکار عمومی در قرآن؛1382؛نسیم صبا

23- مبانی تسامح و تساهل در شریعت قرآنی؛1382؛نسیم صبا

24- عشق و محبت در قرآن؛1382؛نسیم صبا

25- نقش قدرت در حکومت اسلامی؛1382؛نسیم صبا

26- پیامدهای شتابزدگی ؛1382؛نسیم صبا

27- نقش پیامبران در آگاهی بخشی و روشنگری ؛1382؛نسیم صبا

28- نقش عزت در حماسه عاشورا ؛1381؛کنگره امام حسین (ع) در تهران

29- مفهوم آزادی در قرآن ؛1382؛نسیم صبا

30- نگاه قرآن به آزادی بیان و عمل ؛1382 ؛کیهان

31-  نشانه های بلوغ در قرآن؛

32- روش های نوین پژوهش قرآنی؛

33- قرآن و ثروت های بادآورده ؛1381؛کیهان

34- سنت های اهی و قداست های دینی ؛1381؛کیهان

35- دین و دمکراسی ؛1381؛صدای عدالت

36- زلیخا در قرآن ؛ زن روز؛ 1388 در چندشماره و هم چنین ده‌ها مقاله منتشرشده در مجلات و روزنامه‌هایی چون فرهنگ کوثر ، ره توشه‌های رمضان

37- التفاعل بین النص و الواقع فی الخطاب الشرعی / خلیل رضا المنصوری. مجموعۀ مقالات کنگره بررسی مبانی فقهی حضرت امام خمینی(س …

38- جایگاه عرفان در اندیشه سیاسى ـ اجتماعى امام خمینى رحمه‏ الله، مجموعه مقالات کنگره اندیشه های اخلاقی عرفانی امام خمینی (ره)

39- نقش رهیافتهای زمانی و مکانی / خلیل رضا منصوری. مجموعه مقالات کنگره امام خمینی (ره) جلد هشتم.

7-  راهنمایی پایان نامه ها:

8- فعالیت های آموزشی :

تدریس عقاید امامیه؛

اصول فقه محمدرضا مظفر،

منطق مظفر،

شرح لمعه شهید ثانی،

معالم الاصول

جوامع الجامع/ نهاد ریاست جمهوری تهران؛1374 تا 1375؛

آیین نویسندگی و نگارش؛ سفیران هدایت( سطح سه حوزه= کارشناسی ارشد)

اصول داستان نویسی

اصول گزارش و مقاله نویسی

اصول و قواعد ترجمه

سبک های نویسندگی و ادبی

فعالیت های پژوهشی

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است.

آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است.

فعالیت های اجرایی

آیت الله خلیل منصوری ضمن تدریس در حوزه علمیه قم و مراکز علمی در قم و تهران فعالیت های اجرایی داشته که عبارتند از:

  1. سردبیری نشریه نباء در مرکز فرهنگ و معارف قرآن؛
  2. کارشناس پژوهش مرکز فرهنگ و معارف قرآن؛
  3. انتخابگر مقالات برتر همایش شیخ طوسی مرکز جهانی علوم اسلامی؛
  4. مدیر اداره اطلاع رسانی سازمان حوزه و مدارس علمیه خارج از کشور؛
  5. کارشناس ارشد اسناد جامعه المصطفی العالمیه؛
  6. ناظر مدارس خارج از کشور سازمان حوزه ها و مدارس علمیه خارج از کشور؛ در همین رابطه به کشورهای چون اوگاندا، موزامبیگ، زیمبابوه، ماداگاسکار ، کومور و مانند آن ها سفر کرده است.
  7. کارشناس آفریقا و عربی سازمان حوزه ها و مدارس علمیه خارج از کشور؛
  8. مدیریت اخبار بخش پژوهش نمایشگاه بین المللی قرآن؛

امتیازات علمی

بسیاری از مقالات آیت الله خلیل منصوری رامسری از سوی جشنواره فصلی مطبوعات کشور به عنوان مقالات برتر یک تا سه شناخته و جوایزی به آن وی اهدا شده است.

 منابع

1- قرآن پژوهان ایران، سعید بهمنی، بوستان کتاب، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

2- http://www.maarefquran.com/Files/fullInfo.php?session=3&id=353

3- http://www.somamus.com

Share

31 دیدگاه

  1. ج.ت.شاندیز
    2011/02/09 در 4:40 ب.ظ - پاسخ

    سلام غریب نوازی بفرمایید وبه چلچله89 سربزنید

  2. نوروزشاد
    2013/01/29 در 4:32 ب.ظ - پاسخ

    با سلام
    اطلاعاتی از نویسنده و نویسندگان و صاحبان قلم وبگاه را در این صفحه جستجو می کردم
    چون مطالب خوبی را یافتم
    می خواهم بدانم نوشته ها از کیست؟ گردآوری و انتخاب و انتشار از کیست ؟ . و…

    • saebonic
      2013/01/29 در 11:22 ب.ظ - پاسخ

      به نام خدا
      مطالب متشر شده در این سایت از خلیل منصوری است که برخی از آن ها در مجلات و روزنامه با نام خود ایشان و نام های مستعار منتشر شده و برخی دیگر تنها برای سایت سماموس نوشته و منتشر می شود.

  3. 321
    2015/04/17 در 6:13 ق.ظ - پاسخ

    باسلام :
    خاک پای شاگردان علامه حسن زاده آملی طوطيای چشم ما…

    • saebonic
      2015/04/17 در 8:13 ق.ظ - پاسخ

      به نام خدا
      با سلام بزرگوارید. امید که شاگردی کنیم و مصداق سخن امام صادق علیه السّلام باشیم که فرمودند: يا مَعْشَر الشِّيعَةِ إنَّکمْ قَدْ نُسِبْتُمْ إلَينا کونُوا لَنا زَيْناً وَ لا تَکونُوا عَلَيْنا شَيْناً. اي شيعيان، شما به ما منسوب هستيد، پس مايه زينت ما باشيد نه مایه آبرویزی.
      خلیل منصوری

  4. محیا
    2015/06/23 در 11:55 ب.ظ - پاسخ

    با سلام.خواستم ببینم مدح و ستایش پسندیده رودر چه تاریخی در سایت قرار دادهاید؟

    • خلیل منصوری
      2015/06/25 در 2:53 ب.ظ - پاسخ

      به نام خدا
      همان تاریخی که در مقام نمایش می آید. البته برخی از مقالات به دلیل جا به جایی و مشکلاتی که پیش آمد دوباره بارگزاری شده است.
      خلیل منصوری

  5. مینو
    2015/07/19 در 5:14 ب.ظ - پاسخ

    سلام ببخشید بنده دارم یک پایان نامه ی تربیتی مینویسم که یک قسمت مقاله ی جناب منصوری جالب بوده.مقاله ی ایشون درباهر ی پروش و تربیت انسان در نگره ی قرانی هستش بنده انواع تربیت رو میخواستم ولی منبع مقالشون نیست فقط گفتن به فرهنگ قرانی مراجعه کنید .میشه منبع مقاله رو بی زحمت بهم بگید ممنون

    • خلیل منصوری
      2015/07/20 در 10:39 ق.ظ - پاسخ

      به نام خدا
      منابع مقالات همان آیات و روایات است که اینجانب به عنوان یک طلبه استخراج و استنباط کرده ام.
      با پوزش
      خلیل منصوری

      • مینو
        2015/07/20 در 2:34 ب.ظ - پاسخ

        بله ممنون از لطفتون

  6. محمد خامه گر
    2015/08/02 در 9:53 ق.ظ - پاسخ

    سلام آقای خلیل منصوری بنده خامه گر هستم از دوستان قدیمی شما اولا می خواستم حال شما را بپرسم ثانیا اگر ممکن است با تلفن بنده تماس بگیر با از طریق ایمیل بنده تلفن خودت را ارسال کن 09153209518

  7. صدیقه توانا
    2015/08/02 در 12:59 ب.ظ - پاسخ

    با عرض سلام و ادب و احترام خدمت حاج اقای منصوری
    بدینوسیله از زحمات ارزشمند استاد گرانقدر کمال تشکر را دارم .
    بابت تمام زحماتی که گاه و بیگاه به شما میدهم حلالیت می طلبم و بسیار التماس دعا از شما دارم .
    مطالب این سایت هم بسیار قابل استفاده است .

  8. ن غلامی
    2015/09/06 در 5:44 ب.ظ - پاسخ

    سلام‌استاد
    خداقوت
    استادیک موضوع جدیدواینکه تکراری نباشه برای نمازبه من پیشنهادمیکنید.
    برای پایان نامه سطح دوحوزه میخوام.
    یاببینیدمیتوانم این موضوع روبه صورت پایان نامه دربیاورم،
    بررسی داستانهای قرآن دردعوت بهنماز

    • خلیل منصوری
      2015/09/12 در 12:00 ب.ظ - پاسخ

      به نام خدا
      حتما استاد بهتر می داند و وضعیت را ارزیابی کرده است.
      ان شاء‌الله در نوشتن آن موفق باشید.
      خلیل منصوری

  9. ن غلامی
    2015/09/25 در 7:53 ب.ظ - پاسخ

    سلام استاد
    یک مقاله باعنوان بی غمان جهان درقرآن گذاشتید در۱۶شهریور ولی الان نیست

    • خلیل منصوری
      2015/09/26 در 12:58 ب.ظ - پاسخ

      به نام خدا
      علت حذف را نمی دانیم ولی دوباره بارگذاری کردم
      خلیل منصوری

  10. ن غلامی
    2015/09/25 در 7:54 ب.ظ - پاسخ

    سلام استاد
    یک مقاله باعنوان بی غمان جهان درقرآن گذاشتید در۱۶شهریور ولی الان نیست
    لطفا میشه پی گیری کنید

  11. ن غلامی
    2015/09/26 در 1:49 ب.ظ - پاسخ

    سلام ممنون

  12. ن غلامی
    2015/10/02 در 12:09 ق.ظ - پاسخ

    سلام استاد ببخشین همیشه مزاحمتان میشم
    بااجازه تان من تحقیق بی غمان جهان ازمنظر قرآن رو انتخاب کردم برای پایان نامه ام اما معاون پژوهشمان گفتن اسم راعوض کنم ویک اسم دیگه بذارم.حالا به نظرشما به جای بی غمان جهان چی میشه گذاشته که همین محتوا روهم داشته باشه

  13. مسلم
    2015/10/14 در 10:39 ب.ظ - پاسخ

    سلام استاد
    خداقوت استاد شرمنده مزاحمتان شدم
    آیا میشوددرمورد تفاوت نظام آخرت با نظام دنیا پایان نامه نوشت.
    یعنی براش مطلب هست؟
    ممنون میشم جواب بدین
    التماس دعا

    • خلیل منصوری
      2015/10/15 در 11:36 ق.ظ - پاسخ

      به نام خدا
      بله ! در آیات و روایات تفاوت های بسیاری برای این دو نظام یعنی عالم غیب و شهادت یا دنیا و آخرت و هم چنین با توجه به ویژگی برزخ است که می توانید استفاده کنید. موفق باشید

  14. مسلم
    2015/10/15 در 4:29 ب.ظ - پاسخ

    استاد ممنون
    خداخیرتان دهد که یه همیچین فضایی رو فراهم کردید
    ما سوال هامون رو بپرسیم.
    شرمنده آیا وقت دارین که بیشتردرموردش بپرسم؟
    اینکه تبیین وتعریفش رو چه جوری بنویسم واهمیت موضوع رو بنویسم

  15. ابراهیم
    2015/11/11 در 12:00 ق.ظ - پاسخ

    سلام بر استاد منصوری
    اگه زحمتتون نیست شیوه نگارش درسنامه رو روبپی سایت قرار بدید.
    با تشکر
    یاعلی

  16. ابراهیم
    2015/11/11 در 12:01 ق.ظ - پاسخ

    سلام بر استاد منصوری
    اگه زحمتتون نیست شیوه نگارش درسنامه رو روی سایت قرار بدید.
    با تشکر
    یاعلی

  17. طاهری
    2016/01/07 در 8:05 ب.ظ - پاسخ

    سلام علیکم.خدا قوت.
    با قدردانی از زحمات بی شائبه ی حضرتعالی وبخصوص اهتمام مجدانه اتان به گسترش فرهنگ ناب قرآنی عرض حقیر اینه که حدود 1400 سال از نزول وحیانی قران میگذرد و در حال حاضر ملت مسلمان از خیلی جهات پیشرفت لازم را ندارند.در حالیکه با منابع سرشار و قوی اعم از قران و یا فقه که دارند،باید سعادتمندترین وبهترین ملت دنیا باشند.
    آنقدر که در کتاب مقدس مسلمانان به تعقل وتفکر سفارش شده وبها داده شده در هیچکدام از کتب مقدس دیگر نشده است.شاید یکی از علت های آن عدم اندیشه وتفکر روی آیات است .در صورتیکه قرآن کتاب الان وهزار سال بعد نیست تا دنیا هست قرآن هست.بنظر حقیر تفسیر ما از آیات کریمه باید پویاتر وعقلانی تر باشد.
    آخرین پست شما در کانال قرآنی راجع به تقواست واینکه رعایت حلال وپزهیز از حرام موجب خروج از گرفتاری هاست.
    چرا تقوا را محدود به انجام حلال وپرهیز از حرام میکنید؟چرا تقوا را به متن زندگی مردم نمی برید؟اینگونه بیان شماعمل به آیات را محدود به افراد متقی ومذهبی میکند در حالیکه خدای تبارک وتعالی ایمان وعمل صالح رااز بهودی ونصرانی وصائبی هم میپذیرد.امروز باید تقوا را خیلی گسترده تر تعریف کنیم وبه متن زندگی مردم ببریم. در همه ی ابعاد اجتماعی اخلاقی سیاسی و…
    بنا به قول علامه طباطبایی ره قرآن هر روز با زمان جدید تفسیری جدید دارد.
    اگر بخواهیم محدود به تفسیرگذشته بمانیم و از نگاهی جدید قران را نبینیم قران همچنان در مهجوریتش خواهد ماند.ولله العاقبة الامور

  18. زهرا
    2016/01/10 در 5:42 ق.ظ - پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید
    مقاله فرآیند تحول ساختاری مفهوم قلب در قرآن از شماست؟ در چه سالی؟چه مجله ای؟
    برای رفرنس پایان نامه لازم دارم ممنون

  19. ابراهیم صبوری
    2016/02/15 در 2:28 ب.ظ - پاسخ

    جضرت آیت الله منصوری
    باسلام
    ممنون از اینکه مطالب بسیار ارزنده ای در سایت سماموس نوشته اید .لطفا” از شهید بزرگوار کریمی واستاد نگران لنگرودی پست بگذارید .

  20. امین
    2016/08/18 در 10:12 ق.ظ - پاسخ

    سلام علیکم
    با توجه به گستردگی تلاشی که در عرصه ی دین داشته اید، می توانم بپرسم که در زمینه ی تحول حوزه(شیوه ی استنباط و اجتهاد، شیوه ی مدیریت، متون درسی و…)-باتوجه به بیانات رهبر انقلاب- نیز فعالیت یا دیدگاهی دارید یا خیر؟

    • خلیل منصوری
      2016/08/20 در 7:33 ق.ظ - پاسخ

      به نام خدا
      در این زمینه مطالبی نوشته شده است. از جمله در کتبی چون نظریه العرف ؛ مبانی استنباط حقوق اسلامی؛ نظریه الظروف الطارئة؛ النص القرآنی و مانند آن ها که برخی منتشر شده است. به عللی برخی از آن ها هنوز انتشار نیافته است. مقالات نیز همین گونه است.
      خلیل منصوری

  21. مسعود محمودیان
    2016/10/01 در 11:21 ق.ظ - پاسخ

    با سلام
    مطالب بسیار ارزنده‌ای بود.
    میخواستم به اطلاع برسانم اداره قرآن معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش در کتابی که قصد چاپ آن را دارد از مطالب این سایت استفاده کرده اما عنوان منبع را ذکر نکرده. چنانچه در زمینه ذکر منبع در کتاب آموزش و پرورش تاکید دارید مسئله را با ایمیل [email protected] که ناشر کتاب هست عنوان فرمایید و یا با شماره 09354984283 تماس بگیرید.
    با تشکر محمودیان

  22. سمیه
    2017/09/01 در 7:21 ب.ظ - پاسخ

    سلام استاد خداقوت.
    بااجازتون من ازمقاله پیامد های مال حرامتان استفاده کردم برای پایان نامه ام.باذکرمنبع

دیدگاهتان را ثبت کنید