اخلاقی - تربیتیعرفانمعارف قرآنی

نقش علم در ايجاد همت و اراده

چيستي همت

همت، عمل قلبي و حالت نفساني در انسان است. اين حالت براي هركسي تحقق نمي يابد؛ زيرا همت، حالتي است كه انسان آگاهانه و از روي قصد به انجام عملي گرايش مي يابد وخواهان تحقق آن مي شود و براي دست يابي به آن باوجود موانع جدي اقدام مي كند.

از اين رو همت را عزم واراده اي قوي در شخص دانسته اند كه هر مقاومت و مانعي را از سر راه برمي دارد و تا رسيدن به هدف و مطلوب، از كار و تلاش باز نمي ايستد.

 

در تحقق و ايجاد اين حالت به اين نكته بايد توجه داشت كه مؤلفه هاي چندي ازجمله علم و بصيرت در كنار شوق و اراده قوي و عزم جدي لازم است تا همت تحقق يابد؛ زيرا اشخاص داراي همت، كساني هستند كه از بينش و آگاهي خوبي نسبت به موضوع برخوردار بوده و از موانع تحقق و دست يابي آن آگاهي دارند و با قصد و علم مي كوشند تا آن چه مطلوب است را با كار و تلاش به دست آورند.

البته درجات همت و سطوح آن در اشخاص متفاوت است، زيرا بينش و نگرش انسان ها به هستي و اهداف و مقاصد آفرينش متفاوت است و هركسي بر اساس علم و آگاهي خود، گام برمي دارد و رفتار مي كند. از اين رو همت را براساس متعلق آن، به همت پست و همت بلند دسته بندي كرده اند تا نشان دهند كه تا چه اندازه علم در ايجاد انگيزه نقش دارد و چگونه دانش وآگاهي كامل و قوي نسبت به چيزي يا موضوعي مي تواند انگيزه ها را در انسان قوي كند و او را براي انجام كاري به تلاش و كوشش وادارد.

نتيجه بخشي رياضت شرعي با همت عالي

هرچه انسان نسبت به جهان آفرينش و اهداف و فلسفه خلقت آگاهي بيشتر و كامل تري داشته باشد، گرايش خويش را بهتر مي تواند تبيين نمايد و حركت هاي خود را سامان دهد. كساني كه هدف از آفرينش را عبوديت در مسير دست يابي به يقين تقربي و شهودي مي دانند، عزم بلند و همت عالي تري نسبت به كساني دارند كه تنها به دنيا و آسايش و آرامش نسبي و موقت آن دل بسته اند. از اين رو كار و تلاش مؤمنان آگاه به حقيقت هستي، بيشتر و فراگيرتر است و مي كوشند تا ديگران نيز از كار و تلاش ايشان در مقام مظهريت ربوبيت الهي بهره برند.

در سير و سلوك عرفاني نيز چنين افرادي به مقاماتي دست مي يابند كه فاقد آن علم و آگاهي و بينش و نگرش سست و ناقص هرگز در ذهن خويش آن را تصور نمي كنند. عارفان درباره چگونگي دست يابي به مقامات عالي بر اين نكته توجه دارند كه تأثير خودسازي و رياضت شرعي زماني در شخص بروز و ظهور مي كند كه وي داراي همت بلند و عالي باشد. از اين رو مي گويند: «الرياضات الشرعيه انما تنتج لذوي الهمم العاليه و اما لغير هم فانما تنتج رقه الحال»؛ رياضت هاي شرعي زماني نتيجه مي دهد كه صاحب آن رياضت، بلندهمت و نظربلند باشد و براي كساني كه همت بلند ندارند، غير از رقت حال (ضعف) چيزي عايد نمي شود.

اين همت بلند و بلندي همت زماني رخ مي نمايد كه شخص نسبت به حقيقت هر چيزي آگاهي و علم درست و كاملي داشته باشد، وگرنه در سير و سلوك حقيقي باز مي ماند و به خيال خود به چيزي از مقامات عالي انساني دست مي يابد درحالي كه از حقيقت به كلي دور مانده است.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا