اخلاقی - تربیتیاعتقادی - کلامیروان شناسیعرفانمعارف قرآنیمقالاتوب نوشت

شــب مــردان خــدا

شب آدمی آینه روزش است. به این معنا که هر کاری که در روز کردی و هر خلق و خویی که داشتی در شب آشکار می شود. از این رو اگر روزی پرتلاطم و پراشتغالی داشته باشی و به هر دری زدی تا پول و متاعی از دنیا به دست آوری، خواب‌های شب تو نیز همین طور پر‌تلاطم و پر اشتغال است و به جای خواب‌های تاویلی و تعبیری، خواب‌های پراکنده نصیبت می‌شود؛ خواب و رویاهایی که درهم آمیخته و دسته دسته شده و غیر منظم روی هم انباشته شده که چون کلافی سردرگم است. سرو ته این خواب معلوم نیست و هر چه بگردی کمتر به نتیجه‌ای از خوابت می‌رسی و کسی هم نمی‌تواند بسادگی آن را تعبیر کند.
کسی که در روز در دریای مادیات شنای طولانی دارد و تمام روزش دست و پا می‌زند تا متاعی دنیوی به دست آورد و به تعبیر قرآن گرفتار «سبح طویل» است و تجارت و داد و ستد، او را به خودش مشغول کرده است، او دیگر شبی آرام و بی‌دغدغه ندارد. همین دغدغه دنیا است که حتی نمی‌گذارد برای نماز شب بیدار شود و به تفکر و تدبر در آیات تدوینی قرآن و تکوینی هستی بپردازد و از آیات آفاقی و انفسی بهره‌مند شود، بلکه حتی اگر برای نماز شب برخیزد هنوز گرفتار سبح طویل روز است و افکار و اعمالش آزاد برای بندگی نیست و همچنان در نماز شب در محضر بی‌حضور شرفیاب می‌شود و چیزی دستگیرش نمی‌شود.
اما اگر کسی در روز مرد عبادت حبی و عشقی است و عاشقانه خود را در محضر خدا می‌یابد و دنیا او را سرگرم خود نمی‌کند حتی اگر تمام روز در نخلستان‌های بیرون مدینه کار کند و شخم بزند و درخت بکارد و چاه بکند و آبیاری کند و اگر چاه و نخلستانی را احداث می‌کند همانجا وقف فقیران و مسکینان می‌کند‌، چون دل به دنیا نسپرده و به تعبیر قرآن «لاَّ تُلْهِيهِمْ تِجَارَهًْ وَلاَ بَيْعٌ عَن ذِكْرِ اللهِ؛ مردانی که تجارت و بیع، آنان را از ذکر الهی باز نمی‌دارد‌»(نور، آیه 37)، چنین مردانی در شب خویش نیز آزاد از بردگی و بندگی دنیا و متاع‌های فانی آن هستند و شب‌ها خواب‌های خوب می‌بینند و در نماز شب خویش در محضر خداوند حضوری تام و تمام دارند و در اوج حضور به سر می‌برند.
شب‌های چنین مردانی به تعبیر قرآن دارای آثار مهم و سنگین در ارزش و اهمیت است؛ چنانکه خداوند می فرماید: «إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْأً وَأَقْوَمُ قِيلاً؛ قطعاً برخاستن شب، رنجش بيشتر و گفتار در آن هنگام‏ راستين‏تر است.‌»(مزمل، آیه 6) چنین افرادی معراج شبانه دارند(اسراء، آیه 1) و دستاوردهایی از شب خواهند داشت که گویی هر شب آنان شب قدری عظیم است که فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند و آنان را بشارت بر آرامش و آسایش می‌دهند(فصلت، آیه 30) و آنان در میقات الهی حضور می‌یابند و مناجات و درگوشی‌های شبانه خواهند داشت.(اعراف، آیه 142)

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا