اعتقادی - کلامیروان شناسیفلسفیمعارف قرآنیمقالات

تصرفات جسمی و روحی جنیان

اصولا انسان دوست دارد که وضعیت خودش را در محیطی که زندگی می کند بداند و بشناسد. بهره گیری از ابزارها و فن آوری های گوناگون برای این است که بتواند همه در کلیات و هم در جزئیات دانش و شناختی پیدا کند که هم ظرفیت تصرفات او را افزایش دهد و هم از خطر احتمالی یا یقینی بکاهد.

 

الحمدلله با گرایشی که به طور طبیعی بشر به ویژه برخی از اقوام به محسوسات دارند، این امکان فراهم آمده که ما نسبت به محیط خود علم و دانش بسیاری پیدا کرده و این گونه با دلیل برهانی سلطه خود را بر جهان گسترش داده و بسیاری از موجودات را در خدمت خود بگیریم. البته بر اساس آموزه های قرآنی همه هستی در خدمت انسان و تحت تسخیر اوست. (ابراهیم، ایه 33 و آیات دیگر)

برخی از انسان ها دارای قوه تخیل قوی هستند و می توانند محسوس را متمثل و متخیل کرده و زمینه بهره مندی بیش تر را فراهم آورند چنان که خدمت برخی دیگر که دارای قوه واهمه قوی هستند موجب شده که امور معقول به تمثل در آید و یا متمثل و متخیل عقلانی شود و قواعد و قوانین کلی حاکم بر هستی کشف و مورد استفاده قرار گیرد.

اما هنوز کم تر کسی متوجه یک امر مهم و اساسی شده که زندگی ما را بیش تر از تغییرات آب و هوایی در جهان امروز و شیر و ببر و گرگ در جهان دیروز در معرض خطر قرار می دهد؛ زیرا سعادت امروز و فردای ما را تهدید می کند. این دشمن و خطر ناشناخته به سبب آن که دیدنی نیست و تنها آثار آن را می توان شناسایی و ردگیری کرد، (اعراف، آیه 27)هنوز کاملا برای آدمی شناخته نشده است و راه های رهایی و مواجهه با آن را نمی داند و نمی شناسد. منظور و مرادم از طائفه ای جنیان به نام شیاطین هستند که دین و ایمان مردم را هدف گرفته و موجبات بدبختی دنیوی و اخروی بشر را فراهم می آورند.(همان و آیات دیگر)

البته یک عده از انسان به راه هایی با آنان ارتباط برقرار کرده اند؛‌چرا که گاه خود جنیان از خوب و بدشان به سراغ انسان می آیند و گاه این انسان ها به سراغ آن ها می روند؛ زیرا این گروه انسان ها دارای قوه خیال و متخیل قوی هستند و می توانند به شکلی با آنان دیدار و ارتباط داشته باشند. این گونه است که برخی از انسان ها به این گروه پناه برده و ارتباطی برای خطرگریزی یا خطرسازی برای دیگران برقرار می کنند.(جن، آیه 6)

آزارهای جسمی و روحی جنیان

بر اساس آیات قرآنی، جنیان هر چند که در عالم مثال منفصل و در یک عالم برزخ خاص خودشان هستند، ولی آنان همان طوری که ما را می بینند می توانند دو نوع تصرف در ما داشته باشند.

1. تصرف در جسم انسان: این که گمان شود که جنیان تنها در روان تصرف می کنند و شخصی را مجنون کرده و او را به تسخیر خود در می آورند، سخنی نادرستی است؛ زیرا بر اساس آیاتی از قرآن از جمله آیه 41 سوره ص، تصرفات جنیان حتی نوع شیطانی و کافر آن ، تصرفات جسمی نیز می تواند باشد. از این روست که می فرماید: وَاذْكُرْ عَبْدَنَا أَيُّوبَ إِذْ نَادَى رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الشَّيْطَانُ بِنُصْبٍ وَعَذَابٍ؛ و در قرآن ایوب را یاد کن زمانی که پروردگارش را از دور خواند که شیطان مرا به رنج جسمی در بدن و شکنجه مس کرده است. از این آیه به دست می آید که تصرفات جسمی شیطان جنی موجب شده که پیامبری چون ایوب(ع) به رنج و مشقت دچار شده و بیماری او را از پا در آورد.

2. تصرفات روانی : از دیگر تصرفاتی که جنیان دارند، تصرفات در خيال و واهمه و تخيّلات انسان است. خداوند در آیات سوره ناس می فرماید: يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ * مِنَ الجِّنّةَ وَالنَّاسِ؛ از جن و انسان کسانی هستند که قلب ها و روانی آدمی وسوسه می کنند.

پس تصرفات جنیان تنها اختصاص به روان آدمی ندارد بلکه حتی می توانند آسیب های جسمی به انسان وارد سازند که وقوع آن برای حضرت ایوب(ع) در آیه اثبات شده است. به ویژه آن که از نظر قدرت بدنی جنیان بسیار قوی تر و توانایی انتقال و جابه جایی آن نیز بیش تر است. شناخت این دشمن می تواند ما را در برابر خطرات احتمالی و به ویژه یقینی دشمنی به نام ابلیس و شیاطین پیرو او در امان نگه دارد؛ زیرا این دشمن سوگند خورده که انسان را بدبخت کند و آرامش و آسایش ابدی را از او سلب نماید.

در آیات قرآنی راه هایی برای رهایی از دشمنی و تصرفات ابلیسی و شیطانی جنیان بیان شده که از جمله آن استعاذه به خدا و خواندن قرآن، نماز، سوره های فلق و ناس و مانند آن است.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا