اعتقادی - کلامیمعارف قرآنیمقالات

مراتب انگيزه هاي مخاطبان پيام دين

samamos-comوقتي اعضاي يك خانواده در برابر تلويزيون قرار مي گيرند، واكنشي متفاوت و متضاد دربرابر پخش مستقيم يك بازي حساس فوتبال از خود نشان مي دهند. دست كم مي توان چهارنوع واكنش را شناسايي كرد. يكي ازاعضا ممكن است به شدت نسبت به آن واكنش نشان دهد و بخواهد برنامه اي ديگر غير از فوتبال را تماشا كند.

نفر دوم، به تماشاي فوتبال مي نشيند و از آن لذت مي برد، ولي به تكنيك ها و روش هايي كه در فوتبال به كار گرفته مي شود، اصلا توجه ندارد و تنها مي خواهد وقتش را پركند و سرگرم شود و تفريحي داشته باشد.

نفرسوم، از تماشاي فوتبال لذت مي برد و به تكنيك هاي آن هم توجه دارد، ولي بر اين باور است كه كلاس تكنيك هاي آنان بسيار فراتر از آن است كه بتوان آموزش ديد و انجام داد.

نفر چهارم، نه تنها از تماشاي فوتبال لذت مي برد و به تكنيك هاي آن توجه دارد، بلكه چنان به آن تكنيك هاي اعمال شده دربازي مي نگرد كه از آن درس بگيرد و درمدرسه آن را به كار برد.

رستگاران قرآني

كساني كه با پيام دين مواجه مي شوند، از نظر سطوح انگيزه اي به اين چهار دسته تقسيم مي شوند.

برخي اصولاً با هر آن چه نام دين دارد، مخالفت مي ورزند و راه هاي شنيدن و گوش دادن برپيام هاي دين را مي گيرند و در مقام انكار بر مي آيند. اين دسته كافراني هستند كه اصولاً دين ستيزي بدون هيچ دليل و انگيزه اي منطقي و عقلاني در آنان، اصل عمل وحركت است.

دسته دوم كساني هستند كه به ظواهر ديني چون مراسم عاشورايي و تسبيح و زيارت و مانند آن كه هزينه اي هم ندارد و به زندگي آنان خللي وارد نمي سازد وحتي آنان را سرگرم و اوقات فراغت شان را پر مي كند، مي نگرند و زيارت براي ايشان چيزي جز مفهوم سياحت را ندارد.

دسته سوم، كساني هستند كه دين را دوست دارند، ولي وقتي به الگوها و اسوه هاي آن مي نگرند، با يك جداسازي منطقي آنان را از دايره توان و هدف خويش خارج مي كنند و مي گويند: فاطمه فاطمه است وعلي علي است ما را چه رسد به اينان. بنابراين، آنان را نه تنها بشري همانند خود نمي دانند كه متاله و خدايي شده اند، بلكه معجزه و استثناهايي مي شمارند كه از بالا انتخاب شده اند و از دايره اسوه والگو خارج مي شوند.

دسته چهارم براين باورند كه سبك زندگي آنان همان سبكي است كه به عنوان اسوه و الگو معرفي شده است. (احزاب ، آيه 21) بنابراين، نه تنها به همه جزئيات زندگي و سنت و سيره و آموزه هاي گفتاري و رفتاري و تقريري آنان توجه دارند، بلكه مي كوشند تا آن ها را به عينه در زندگي خويش به كارگيرند.

به نظر مي رسد كه از نظر قرآن تنها اين دسته چهارم هستند كه رستگار مي شوند و به سبب انگيزه قوي مي توانند خدايي و متاله شده و از سبك زندگي رهبراني چون رسول الله و امامان (ع) سود برند. اميد آنكه با اين انگيزه، درد دين داشته باشيم نه مانند سه گروه نخست كه يا گمراهند يا مغضوب و يا از دايره هدايت و صراط مستقيم الهي دورند.

مشاهده بیشتر

خلیل منصوری

آیت الله خلیل منصوری رامسری به مدت ده سال در مرکزفرهنگ و معارف قرآن به تحقیق و پژوهش در علوم و معارف قرآن پرداخته و در همین سال ها آثار چندی نگاشته که در مطبوعات علمی و پژوهشی چاپ و منتشر شده است. آیت الله هم چنین در مدت بیست سال همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه های علمیه خارج از کشور و جامعه المصطفی مقالات و کتب بسیاری را در باره کشورهای جهان و اوضاع آن به شکل تحلیلی نگارش کرده است. لازم به ذکر است تمامی مقالات منتشر شده در این وبسایت تألیف ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا